غایبان بزرگ اسکار چه کسانی هستند؟

1 February 2017 - 17:00

به آن زمان خاصِ سال رسیده‌ایم، زمانی که در آن تمام دنیا لحظه‌ای درنگ می‌کنند و بهترین محصولات سینمایی سال گذشته به همراه عملکردهای منحصر به فرد توسط بازیگران را ارج می‌نهند. بله درست است! مراسم اسکار پیش روی ما است. همه ما می‌دانیم که ظرفیت برای انتخاب نامزدهای این مراسم محدود است و به طور قطع فیلم‌ها و بازیگرانی خواهند بود که علی‌رغم شایستگی بالا، به لیست‌ نامزدها راه نخواهند یافت.

مراسم آکادمی اسکار در بین تمامی مراسمی که در فصل جوایز برگزار می‌شود، همواره به عنوان معتبرترین و شناخته ‌شده‌ترین آنها تلقی می‌شود که هر سال شاهد برگزاری آن هستیم. نامزدی برای جایزه اسکار، نشان دهنده ماه‌ها وحتی در برخی موارد سال‌ها کار سخت در پس ساخت یک پروژه یا عملکرد عالی از طرف یک بازیگر است.

در این لیست قصد داریم از فیلم‌ها و بازیگرانی یاد کنیم که علی‌رغم عملکرد بی‌نظیر نتوانستند نظر داوران این مراسم را به سمت خود جلب کنند. با ما همراه باشید.

جیک جیلینهال برای فیلم NOCTURNAL ANIMALS

Jake-Gyllenhaal-in-Nocturnal-Animals

سخت است بخواهیم به نامزد شدن بازیگرانی چون دنزل واشینگتون، کیسی افلک، رایان گاسلینگ، اندرو گارفیلد یا ویتو مورتنگو بخاطر عملکرد عالی‌شان ایرادی وارد کنیم، اما اگر بخواهیم تنها به یک مورد اشاره داشته‌باشیم، آن، عملکرد جیک جیلینهال در فیلم Nocturnal Animals به کارگردانی تام فورد خواهد بود. فیلم خود تا به اکنون عملکردی مناسب در فصل جوایز داشته‌است، اما ظاهرا این اقتباس موفق، به اندازه‌ای خوب نبود که بتواند نامزدی بهترین فیلم را به ارمغان بیاورد. پس از موفقیت‌های بسیار در مراسم گلدن گلوب، انجمن بازیگران فیلم و بفتا، این فیلم تنها توانست در یک رشته آن هم برای بهترین بازیگر مکمل مرد نامزد این جایزه شود. مایکل شنون در عین شایستگی توانست در این رشته برای بازی عالی خود نامزد دریافت جایزه اسکار شود، عملکردی که بسیاری آن را بهترین عملکرد دوران کاری او می‌دانند. در مراسم گلدن گلوب سال جاری نیز همبازی او در این فیلم آرون تایلرجانسون توانست در همین رشته جایزه مذکور را از آن خود کند.

به طور قطع عملکرد عالی بازیگران فاکتوری تاثیر گذار در موفق این درام تاریک به حساب می‌آید، اما جیلینهال مسلما توانست یک سر و گردن بالاتر از همبازی‌های خود در این فیلم عمل کند، عملکردی گیرا و احساسی در نقش اول فیلم. تنها علتی که می‌توان آن را در این مورد موجه دانست، عملکرد عالی سایر بازیگرانی است که در این رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند. بازیگران نقش اولی که امسال نامزد دریافت این جایزه شده‌اند همانند سال‌های گذشته، بازیگرانی به غایت قدرتمند هستند و جیلینهال را در این مورد تنها می‌توان بدشانس دانست.

بهترین فیلم‌نامه اوریجینال برای فیلم SWISS ARMY MAN

Daniel-Radcliffe-and-Paul-Dano-in-Swiss-Army-Man

اگر کلمه «اوریجینال» فاکتوری تاثیرگذار در انتخاب بهترین فیلم‌نامه اوریجینال باشد، در آن صورت عدم انتخاب Swiss Army Man را در این رشته می‌توان اشتباهی محض قلمداد کرد. این محصول اصیل توانست مخاطبان را در حالتی غیرقابل کنترل بخنداند و در عین حال آنها را درگیر طیف عظیمی از احساسات کند. Swiss Army Man به طور همزمان احمقانه، نامربوط و در عین حال دوست داشتنی است. اما ظاهرا همانطور که شاهد آن بودیم، طبیعت محتوای اصطلاحا جنجالی فیلم توانسته‌است تاثیری منفی بر روی عملکرد آن در فصل جوایز داشته‌باشد.

در کنار مخاطبانی که این فیلم را لذت بخش می‌دانند، بسیاری از منتقدان بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که Swiss Army Man به طور محض نامتوازن و به نوعی بیش از حد افراطی است. با اینکه همواره می‌توان پیرامون موضوع همین ایرادات مطرح شده به مباحثه پرداخت ولی این حقیقت کماکان باقی خواهند ماند که این فیلم مشخصا باب میل همگان نخواهد بود. اینکه از آن خوشمان بیاید یا نه اهمیت ندارد، موضوع مهم این است که برای نامزدی در اسکار، اقبال جهانی نقشی حیاتی را ایفا می‌کند و Swiss Army Man علی رغم شایستگی، این فاکتور بخصوص را به همراه ندارد.

تاراجی پی‌هنسن برای فیلم HIDDEN FIGURES

Hidden-Figures

Hidden Figures داستانی ناگفته از زنانی رنگین پوست را روایت می‌کند که به عنوان مغز ریاضی ناسا در اولین ماموریت فضایی‌شان عمل می‌کردند. به طور کلی فیلم داستانی الهام بخش را به همراه بازی عالی بازیگرانش به نمایش می‌گذارد. طبیعی است که گفتگوهای بسیاری پیرامون این موضوع به وجود آید که کدامیک را بازیگران بهترین عملکرد را در نقش خود داشتند؛ اما بسیاری بر روی این موضوع وحدت عقیده دارند که تاراجی پی‌هنسن به طور قطع شایستگی نامزدی برای بهترین نقش اصلی را داشت. در نهایت، اوکتاویا اسپنسر تنها کسی بود که از این مجموعه، نامزدی اسکار برای نقش مکمل را به دست آورد.

همانند لیست بهترین بازیگران مرد در نقش اصلی، زنان حاضر در لیست نامزدهای امسال نیز بهترین عملکرد ممکن را به نمایش گذاشتند و در این گونه موارد تنها شانس و تفاوت در سلیقه است که لیست نهایی را شکل می‌دهد. برخی از مخاطبان عامه سینما شاید بخواهند به سادگی نام استریپ را از این لیست کنار گذاشته و بازیگر محبوب خود را در آن بگنجانند ولی برخلاف این عقیده عمومیِ همواره در حال گسترش، بازیگران و کارگردانان عموما تنها به خاطر داشتن نامی شناخته‌شده نامزد جایزه اسکار نمی‌شوند. بسیاری شاید بگویند که استریپ به خاطر عملکرد ضعیف فیلمش در گیشه شایستگی حضور در این لیست را ندارد یا اینکه او بیش از حد (۲۰ بار) این نامزدی را تجربه کرده‌است. با وجود تمام این حرف‌ها، می‌توان این موضوع را نیز اعلام کرد که شاید عملکرد استریپ در این نقش همانند بهترین بازی‌های او در سال‌های گذشته نباشد، اما به هر حال کسانی که فیلم Florence Foster Jenkins را در سینما مشاهده کردند، همگی به بازی عالی اسریپ در آن اشاره داشتند.

بهترین جلوه‌های ویژه برای فیلم ARRIVAL

Arrival-Film

سال ۲۰۱۶ سالی مثال‌زدنی برای جلوه‌های ویژه بود. استودیوی مارول با فیلم Doctor Strange همگان را متحیر کرد و فیلمی در فرنچایز جنگ ستارگان برای دومین سال پیاپی در این رشته نامزدی اسکار را به دست آورد. همچنین دیزنی توانست با فیلم The Jungle Book قدرت خود در این رشته را برای بار چندم به رخ رقیبانش بکشد. شاید نتوان آن را در سطح فیلم‌های بالا قرار داد، اما به هر حال فیلم علمی تخیلی دنیس ویلنوو، Arrival از نظر بصری زیبایی‌های منحصر به فرد خود را داشت.

انتظار می‌رفت Arrival توجهی ماروای تصور را از طرف آکادمی دریافت کند، موضوعی که کم و بیش با انتشار لیست نامزدها شاهد آن بودیم (نامزدی در ۸ رشته)، اما باز هم جا برای پیشرفت وجود داشت. یکی از نقاط قوت فیلم که همواره در بحث‌های مختلف بدان اشاره می‌شد، موضوع جلوه‌های ویژه بود، که برخلاف انتظارات، فیلم در آن رشته نامزدی را به دست نیاورد. شاید نتوانیم این عدم انتخاب را در صدر لیستی قرار دهیم که در حال اشاره بدان هستیم، اما به هر حال شاید Arrival می‌توانست جایگزینی مناسب برای Deepwater Horizon باشد.

بهترین فیلم یا فیلم‌نامه اوریجینال برای فیلم THE WITCH

Anya-Talor-Joy-in-The-Witch-

به عنوان اولین تجربه نویسندگی و کارگردانی یک فیلم بلند، رابرت ایگرز توانست با فیلم The Witch در اوایل سال ۲۰۱۶، بسیاری را شگفت‌زده کند. با اکران خود در ماه فوریه، این فیلم از همان ابتدا نیز هدفش را رسیدن به مراسم اسکار قرار نداده‌بود، اما به هر حال توانست در طول این مدت با داشتن امتیاز ۹۱% در وبسایت راتن تومیتوز، در صدر لیست بهترین فیلم بسیاری از منتقدان باقی بماند. با اینکه فیلم فضایی بسیار تیره را به نمایش گذاشت، اما به هر حال بسیاری از طرفداران فیلم، به خصوص طرفداران ژانر وحشت، انتظار داشتند آکادمی حداقل نیم نگاهی به این فیلم به عنوان یکی از خوبان ۲۰۱۶ داشته‌باشد.

بسیاری بر این عقیده بودند که چون آکادمی این امکان را داشت که همزمان ۱۰ فیلم را در لیست بهترین فیلم قرار دهد، می‌بایستی جاهای خالی در این لیست را به طور کامل پر می‌کرد. اما به هر حال پروسه انتخاب نامزد چیزی به مراتب پیچیده‌تر از آن است. متخصصان این صنعت نامزد خود را در هر رشته انتخاب می‌کنند و اگر فیلمی نتواند به حد نصاب مورد نظر برسد، امکان قرار گرفتن در این لیست را نخواهد داشت. اما با این وجود اگر آکادمی می‌توانست تنها یک فیلم را به این لیست اضافه کند، The Witch انتخابی بسیار مناسب به نظر می‌آمد.

بهترین فیلم یا فیلم‌نامه اقتباسی برای فیلم DEADPOOL

Ryan-Reynolds-In-Deadpool

طرفداران Deadpool شاید چند ماه پیش به هیچ وجه انتظار نداشتند که فیلم محبوبشان از طرف آکادمی مورد توجه قرار گیرد، اما مزدور پرحرف در فصل جوایز عملکردی بسیار مناسب از خود به نمایش گذاشت و انتظارات در این مورد را به شدت بالا برد. پس از دریافت نامزدی در رشته بهترین فیلم‌نامه اقتباسی از انجمن نویسندگان آمریکا، بسیاری از طرفداران و منتقدان امیدوار بودند که این ددپول بتواند نظر آکادمی را نیز به خود جلب کند. متاسفانه ددپول و رایان رینولدز به نفع انتخاب‌هایی به مراتب سنتی‌تر، کنار گذاشته شدند.

رایان رینولدز ستاره فیلم قول داده بود که اگر برای بهترین فیلم نامزدی را به دست آورد، ویدیویی دیوانه‌وار را منتشر کند، اما خبر بد برای طرفدارن ژانر ابرقهرمانی، عدم انتخاب این فیلم در رشته مذکور بود. با این وجود به هر حال امسال سالی استثنائی برای ددپول بود و این روند مثبت برای آن از همان زمان اکران تا پایان سال کماکان ادامه داشت. ژانر ابرقهرمانی سال‌ها است که مهمان ثابت رشته‌های تکنیکی آکادمی اسکار است و در آینده به احتمال بسیار زیاد این موضوع دستخوش تغییر خواهد شد.

بهترین فیلم برای SILENCE

silence

Silence فیلمی بود که توسط عمده سینمادوستان کنار گذاشته‌شد و بسیاری دلیلی برای دیدن آن پیدا نکردند. هر از چندگاهی شاهد انتشار مقالاتی پیرامون ارزش بالای این فیلمِ نادیده گرفته‌شده هستیم، اما اعداد و ارقام پیرامون عملکرد آن در گیشه به معنای واقعی کلمه ناامید کننده هستند به طوری که تنها یک چهارم از هزینه تولید آن به زحمت بازگشته‌است. هر گونه هیاهو پیرامون این فیلم از همان ابتدای ساخت آن با سکوت مواجه شد.

سکوت فیلم بلاک‌باستر و پول‌سازی نبود که یک سال قبل از اکران، تبلیغات پیرامون آن آغاز شود، اما به طرزی عجیب اولین تریلر برای این فیلم تنها چند هفته قبل از اکران عمومی آن راهی فضای مجازی شد که نتیجه آن سالن‌های خالی در حین اکران آن بود.

اسکورسزی شاید در زمینه باکس آفیس هم‌تراز با کریستوفر نولان نباشد، اما به هر حال این فیلم‌ساز دهه‌ها جزو بهترین کارگردانان هالیوود بوده‌است و مجموعه‌ای از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های نسل حاضر را مدیون این اسطوره سینما هستیم. همچنین این موضوع که تمام بازیگران نقش اصلی فیلم شامل، اندرو گارفیلد، آدام درایور و لیام نیسون عملکردی درخشان در آن داشتند، باعث می‌شود که عدم انتخاب فیلم برای نامزدی بهترین فیلم، بیشتر مورد توجه قرار گیرد. Silence تنها در یک رشته و آن هم برای بهترین فیلم‌برداری نامزد اسکار شده‌است.

بهترین فیلم برای SULLY

sully-movie-2016-tom-hanks-aaron-eckhart

همانند Silence، هنگامی که برای اولین بار خبر ساخت فیلم Sully انتشار یافت، بسیاری آن را جزو رقیبان اصلی اسکار دانستند چرا که قرار بود کلینت ایستوود به عنوان کارگردان و تام هنکس به عنوان نقش اصلی در هسته مرکزی آن قرار داشته‌باشند. داستان خلبان معروف آمریکایی که توانست علی رغم نقص فنی هواپیما، آن را بر روی رودخانه هادسون فرود آورد و جان ۱۵۵ مسافر آن را از مرگ حتمی نجات دهد. این داستان خود به اندازه کافی برای اسکار مناسب بود. هنگامی که فیلم در گیشه فروشی ۲۳۸ میلیون دلاری را تجربه کرد بسیاری به طور قطع آن را از حاضران قطعی مراسم اسکار دانستند. مخصوصا که بسیاری از منتقدان و انجمن‌های سینمایی آن را در دسته ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۶ قرار دادند.

اما حتی این نیز برای Sully کافی نبود و آکادمی اسکار این فیلم را به طور کامل کنار گذاشت. درست است که فیلم در رشته ویرایش صدا نامزدی اسکار را دریافت کرد اما بسیاری انتظار داشتند حداقل تام هنکس در رشته بهترین بازیگر، ایستوود در رشته بهترین کارگردان و فیلم در رشته بهترین فیلم، نامزدی اسکار را به دست آورند .

بهترین انیمیشن برای FINDING DORY

Finding-Dory-Movie-Poster

در گذشته بسیاری نه تنها محصولات استودیوی پیکسار را جزو حاضران قطعی لیست بهتری انیمیشن می‌دانستند، بلکه در بسیاری از موارد آن را برنده از پیش تایین شده قلمداد می‌کردند. حتی بحث‌های زیادی نیز پیرامون این موضوع وجود داشت که فیلم‌هایی مانند WALL-E، داستان اسباب‌بازی ۳ و Inside Out می‌بایست در دسته بهترین فیلم نیز قرار می‌گرفتند.

اما آن دوران دیگر به پایان رسیده‌است، چرا که Finding Dory علی رغم قرار گرفتن در باشگاه میلیاردی‌ها و تبدیل شدن به دومین فیلم پرفروش پیکسار و به دست آوردن میانگین ۹۴% در وبسایت راتن تومیتوز، نتوانست در دسته بهترین انیمیشن سال در لیست منتشره آکادمی قرار بگیرد. در عوض انیمشن‌های کوبو و دوتار، موآنا، زندگی من به عنوان یک کدو، لاکپشت قرمز و زوتوپیا توانستند گوی سبقت را از پیکسار بربایند و در لیست مورد نظر قرار بگیرند. حال پیکسار متوجه این موضوع خواهد شد که باید کیفیت محصولات خود را از این نیز بالاتر ببرد و این خبری خوب برای طرفداران این ژانر خواهد بود.

ایمی آدامز برای فیلم ARRIVAL

arrival-movie-2016-amy-adams-trailers-posters

غایبان زیادی در این لیست قرار دارند اما هیچکدام را نمی‌توان به اندازه ایمی آدامز برای هنرنمایی درخشانش در علمی تخیلی بزرگ دنیس ویلنوو شایسته حضور در آن دانست. فیلم از نظر ظرافت و شیوایی بیان بسیار زیبا است. هر سکانس و دقیقه از آن هدفی خاص را دنبال می‌کند و هر تصمیم از طرف کارگردان گویا دقیق و درست اتخاذ شده‌است. حتی اگر در یک سکانس شاهد اتفاقی خاص نباشیم، باز هم تهدیدی پنهان در پس زمینه آن خودنمایی می‌کند. بازیگران مکمل عالی هستند و فیلم خود از نظر تکنیکی یک پدیده به حساب می‌آید. اما در کنار تمام موضوعات بالا، بازی عالی و احساسی ایمی آدامز در نقش اصلی است که فیلم را به پیش می‌برد و بدون او شاید شاهد به چشم آمدن این ویژگی‌ها در مورد فیلم نباشیم.

تمام اتفاقات فیلم از نگاه شخصیت لوئیس با بازی آدامز مورد بررسی قرار می‌گیرد و حضور او را در تمامی سکانس‌ها می‌توانیم حس کنیم. لحظاتی از فیلم وجود دارد که تمرکز دوربین به جای اتفاق خاص آن سکانس، بر روی صورت شخصیت لوئیس و واکنش او به آن اتفاق خاص قرار دارد، چرا که واکنش او بیشتر از آن اتفاق خاص و داستان مد نظر فیلم قرار دارد. هیچگونه ایرادی را نمی‌توان در عملکرد آدامز پیدا کرد و او را براحتی می‌توان در زمره یکی از بزرگ‌ترین غایبان اسکار امسال قرار داد.

بهترین کارگردان برای مارتین اسکورسزی 

Martin-Scorsese-directing-Andrew-Garfield-on-the-set-of-Silence

در مورد فیلم Silence نکات بسیار کمی وجود دارد که بدان اشاره نکرده‌باشیم. Silence را به سادگی می‌توان یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌هایی دانست که نتوانست هیچ توجهی را به سمت خود روانه کند و به نظر یکی از جاه طلبانه‌ترین پروژه‌های اسکورسزی تا مدت‌ها نادیده گرفته خواهد شد.

سالی که در ابتدا بسیاری آن را یکی از سال‌های بد برای سینما می‌دانستند، تبدیل به یکی از بهترین سال‌ها برای تاریخ سینما شد. مجموعه نامزدهای بهترین فیلم آکادمی به طور شگفت انگیزی از یکدیگر متفاوتند و به راحتی می‌توان آنها را از هم جدا کرد. هیچ فیلم را در این لیست نمی‌توان مشابه فیلم دیگر دانست. با این وجود بسیار عجیب است که یکی از فیلم‌های مقبول (از طرف منتقدان) اسکورسزی نتوانسته‌است نظر آکادمی را به خود جلب کند.

سکوت را شاید نتوان بهترین فیلم سال قلمداد کرد اما کیفیت ساخت بسیار بالای آن توسط یکی از بزرگترین کارگردانان قرن به هیچ وجه در مقایسه با دیگر فیلم‌های امسال پایین به نظر نمی‌آید. به هر حال آکادمی مجموعه‌ای مناسب از فیلم‌ها، فیلم‌سازان و بازیگران را برای نامزدی انتخاب کرده‌است اما این موضوع غیرقابل انکار است که بسیاری جای اسکورسزی را در این مراسم به عنوان بهترین کارگردان، خالی خواهند دانست.

مراسم اسکار ۲۰۱۷ با اجرای جیمی کیمل در تاریخ ۸ اسفند ۹۵ برگزار خواهد شد.

منبع: ScreenRant-CinemaBlebd

 

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • saoshyant4 says:

    تو بخش انیمیشن واقعاً جای your name خالیه نه finding dory.البته این قابل پیش بینی هر سال بخش انیمیشن به والت دیزنی میرسه امسال هم ۹۹درصد میدنش به زوتوپیا

  • سینا رهبری says:

    ممنون
    خسته نباشید. مقاله مفیدی بود.
    ,