تلاش رسانه‌های جهان برای اسکاری کردن فیلم فرهادی

26 February 2017 - 19:01

قانون مهاجرتی ترامپ نه تنها موجی از اعتراضات بین روشنفکران و سیاسیون جهان، بلکه موضع‌گیری رسمی بسیاری از هنرمندان دنیا را بخصوص در عرصه سینما برانگیخت.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ قانون مهاجرتی ترامپ نه تنها موجی از اعتراضات بین روشنفکران و سیاسیون جهان، بلکه موضع‌گیری رسمی بسیاری از هنرمندان دنیا را بخصوص در عرصه سینما برانگیخت. رسانه‌های دنیا هم در دنباله ماجرا از قافله عقب نماندند و اعتراض کارگردان ایرانی شرکت کننده در اسکار هم بهانه‌ای برای دامن زدن بیشتر به موضوع شد.
فرهادی بلافاصله نامه‌ای منتشر کرد که آن به وضع چنین قانونی و برخورد زننده رییس‌جمهور آمریکا با مردم کشورش واکنش داد و پس از آن، نشریات انگلیسی و پرسابقه گاردین و اسکرین‌دیلی، نامه فرهادی را منتشر کردند و در فرانسه هم فیلگارو آن را  مورد توجه قرار داد. در کنار این‌ها لوموند و ال پائیس هم از تصمیمی که کارگردان «فروشنده» گرفته بود، غافل نشدند و متن نامه‌ای که انجام این کار را اعلام می‌کرد، منتشر کردند.
گاردین در بخشی از مطلب خود نوشت:
مراسم اسکار ۲۰۱۷ به زمینی برای نبرد علیه قانون جنجالی ترامپ برای ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا شده است، زیرا برخی از فیلمسازهای سرشناس تحت تاثیر این قانون قرار گرفته‌اند.
پیشگویی یا توصیه؟ مسئله این است!
آن تامسون نویسنده بخش جوایز سینمایی وب‌سایت ایندی‌وایر پیش‌بینی خود از نامزدهای جوایز گلدن‌گلوب را منتشر کرد و «فروشنده» را یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان دانست.
در پیش‌بینی منتقد ایندی‌وایر «فروشنده» برای دریافت جایزه گلدن‌گلوب با فیلم «او» به کارگردانی پل ورهوفن، «تونی اردمان‌»‌ به کارگردانی مارن آده، «خولیتا» به کارگردانی پدرو آلمودوار و «کنیز» به کارگردانی پارک چان ووک رقابت خواهد کرد.
تامسون بر این اعتقاد است که دوشنبه فیلم‌های «ورود» به کارگردانی دنیس ویلنو، «سکوت» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، «منچستر کنار دریا» به کارگردانی کنت لونرگان، «مهتاب»‌ به کارگردانی بری جنکینز و «حصارها»‌ به کارگردانی دنزل واشنگتن نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم گلدن گلوب خواهند بود.
همانگونه که انتظار می‌رفت این منتقد نیز موزیکال «لالا لند»‌ به کارگردانی دیمین شزل را بخت اصلی دریافت جایزه بهترین فیلم کمدی یا موزیکال می‌داند و دیگر نامزدهای این بخش از نظر او «زن‌های قرن بیستم»، «فلورانس فاستر جنکینز»، «لابستر»‌ و «خیابان آواز» هستند.
از نظر منتقد ایندی‌وایر برای دریافت جایزه گلد‌ن‌گلوب بهترین بازیگر مرد در یک فیلم درام کیسی افلک در «منچستر کنار دریا»، دنزل واشنگتن در «حصارها»، تام هنکس در «سالی»، جوئل اگرتون در «لاوینگ» و اندرو گارفیلد در «هکسا ریج» نامزدهای دریافت جایزه خواهند بود.
در این پیش‌بینی برای رشته بهترین بازیگر زن یک فیلم درام، ناتالی پورتمن در «جکی»، ایمی آدامز در «ورود»، ایزابل هوپر در «او»، روت نگا در «لاوینگ» و جسیکا چستین در «خانم اسلون» نامزد دریافت جایزه خواهند بود.
شاید باید گفت پیش‌بینی منتقد ایندی‌وایر بیشتر از آن که یک پیش‌بینی معمولی باشد، تلاشی رسانه‌ای برای هدایت ذهن داوران آکادمی به سمت فیلم «فروشنده» بود؛ اما اینکه چنین تلاشی چقدر توانسته نتیجه بخش باشد را امشب می‌توان در هشتاد و نهمین مراسم اسکار فهمید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.