رتبه‌ بندی تمامی انیمیشن‌های بلند پیکسار

5 October 2016 - 18:00

شاید باورکردنی نباشد که کسی از انیمیشن‌های شرکت پیکسار خوشش نیاید یا با آن‌ها خاطره نداشته باشد. برای مدتی طولانی، پیکسار با ساخت انیمیشن‌های با کیفیت و زیبا برای همه ما خاطرات زیادی را به ارمغان آورده است. به همین بهانه قرار است تمامی ۱۷ انیمیشن بلند این شرکت را از بدترین تا بهترین رتبه بندی کنیم. برای مشاهده ادامه این مقاله، با سایت سینماگیمفا همراه باشید. در حقیقت هر فردی که فقط مقداری از انیمیشن‌های پیکسار لذت می‌برد، به این نکته اذعان می‌کند که حتی یک انیمیشن بد از پیکسار بهتر از انیمیشن‌های بسیاری دیگر از استودیوها است. این شرکت سال‌های زیاد است که فرمول موفقیت خود را حفظ کرده و همچنان به خلق آثار به‌یادماندنی فکر می‌کند. خوشبختانه فشارهایی که این استودیو تحمل می‌کند، باعث نشده که آن‌ها فقط مجبور به خلق ادامه آثار محبوب خود یا ساخت انیمیشن‌هایی با داستان‌‌ها و شخصیت‌های تکراری شوند؛ بلکه آن‌ها همچنان ساخت آثاری نادر و با کیفیت بالا را ترجیح می‌دهند.

اکنون که مدتی از انتشار انیمیشن جدید این شرکت یعنی Finding Dory می‌گذرد، خوب است که یک رتبه‌بندی از تمامی انیمیشن‌های بلند آن‌ها داشته باشیم.

۸klcrh71-600x400

۱۷- Cars 2

با در نظر گرفتن استانداردهای دیگر، می‌توان Cars 2 «ماشین‌ها ۲» را یک انیمیشن معقول در نظر گرفت؛ اما در مقایسه با کار‌های دیگر پیکسار، احمقانه و شرم‌آور است. بدتر از این‌ها، ظاهرا این فیلم فقط برای در اختیار گرفتن بازار فروش، آن‌ هم به واسطه شهرت نسخه اول، ساخته شده است [با توجه به این که نسخه‌ بعدی آن هم تایید شده است].

نسخه اول این سری شاید مقداری مفاهیم مربوط به حقایق جهانی در آن وجود داشت که باعث جذب و توجه بزرگسالان می‌شد؛ اما متاسفانه، Cars 2 «ماشین‌ها ۲» این ویژگی‌ها را در خود نداشت و ظاهراً فقط برای کودکان ساخته شده بود. وجود چنین مسئله‌ای در انیمیشن‌های پیکسار غیرقابل بخشش است.

ممکن است کمی حریصانه باشد که انتظار داشته باشیم تمامی انیمیشن‌های پیکسار بی‌نقص و کامل باشند اما مشخص است که وقتی هدف از عرضه یک اثر فقط در اختیار گرفتن بازار فروش و درآمد حاصل از آن است، نتیجه ناخوشایند خواهد بود.

maxresdefault

Brave -16

بگذارید همین ابتدا بگویم که فاصله بین Brave « دلیر» و Cars 2 «ماشین‌ها ۲» بسیار زیاد و عظیم است؛ زیرا در اصل، Brave « دلیر» انیمیشن بدی نیست.

نکته عجیب اینجاست که Brave « دلیر» احساس یک انیمیشن از پیکسار را به شما نمی‌دهد؛ شاید به خاطر داستان فانتزی آن و اینکه انیمیشن در یک محیط مدرن یا مربوط به آینده روایت نمی‌شود، باشد. در هر صورت، کاملاً مناسب و هماهنگ به نظر نمی‌رسد.

البته این به معنای آن نیست که انیمیشن Brave «دلیر» سزاوار انتقادهای زیادی است. در واقع، انیمیشن داستان خوبی دارد )هم مهم هست و هم سرگرم‌کننده (و همچنین نشان دادن محیطی با طراحی‌های حرفه‌ای، آن را محبوب‌تر هم می‌کند. با این وجود، همه چیز به صورت معمولی و مرسوم پیش می‌رود و چندان دارای روح عمیق ماجراجویی نیست. هر چند که به‌نظر می‌رسد محوریت داستان بر ماجراجویی شخصیت اصلی باشد.

Brave «دلیر» اولین انیمیشن پیکسار است که شخصیت اول آن یک زن است.

idx86are-600x400

Cars -15

اگر فیلم Doc Hollywood را دیده باشید، نیاز ندارید که Cars «ماشین‌ها» را تماشا کنید؛ اما یک مسئله در مورد این انیمیشن پیکسار مسلم است و آن هم این است که ساده‌ترین نکات اخلاقی قابل تشخیص در بین تمامی آثار این شرکت دارد.

شخصیت‌های انیمیشن Cars «ماشین‌ها» تقریباً عالی هستند و همچنین صحنه‌های جذاب مسابقه ماشین‌های مختلف هم هیجان بسیاری را در خود دارد. همچنین فراموش نکنیم که ماشین‌ها یک انیمیشن بسیار سرگرم‌کننده و خنده دار هم هست که این موضوع در مدت زمان نمایش انیمیشن، به وضوح قابل مشاهده است.

در حالی که این سری با دنباله خود تمایل دارد که نشان دهد محتوای آن برای بزرگسال نیست، اما در این انیمیشن نسبت به نسخه بعدی به مراتب محتوای بزرگسالانه بیشتری وجود دارد.

۷۴f17da35f36-600x400

Monsters University -14

چیزهای زیادی در خصوص این که Monsters University «دانشگاه هیولاها» سعی دارد تا فرمول موفق نسخه قبل را حفظ و بینندگان را تحریک کند، می‌توان گفت. ارتباط دانشگاه هیولاها و شرکت هیولاها و همچنین معرفی و پرداختن شخصیت‌ها در عنوان نخست و دیدار دوباره آن‌ها در این نسخه، یکی از همین موارد است.

متاسفانه، کاریزمای شخصیت مایک وازوفسکی (Mike Wasowski) نمی‌تواند در غیاب شخصیتی مثل Boo کافی باشد.

در مجموع، با تمام خوبی‌هایی که انیمیشن Monsters University «دانشگاه هیولاها» در خود دارد، نمی‌تواند با داستان جذاب Monsters Inc «شرکت هیولاها» رقابت کند.

leef5r3u

The Good Dinosaur -13

برای پیکسار این فرصت بسیار خوبی بود که انیمیشن جدیدش در سال ۲۰۱۵، به یکی از زیباترین انیمیشن‌های این شرکت از نظر جلوه‌های ویژه و زیبایی بصری تبدیل شد. فضا و محیط انیمیشن بسیار فراگیر و پر زرق و برق است و همچنین افکت‌ها و جلوه‌های ویژه استفاده شده، به‌صورت خارق‌العاده‌ای طبیعی و واقعی جلوه می‌کنند؛ به خصوص افکت آب و قطرات باران.

تنها مشکل این است که داستان و ذات انیمیشن در حد جلوه‌های آن نیست. شاید دلیل این موضوع، مدت زمان طولانی فیلم یا تغییرات کلی داستان در روند توسعه آن باشد. درست است، چند سکانس فوق‌العاده احساسی در The Good Dinosaur «دایناسور خوب» وجود دارد – حداقل سه سکانس آن به‌صورت واقعی اشک شما را جاری می‌کند – اما همه آن‌ها بسیار آشنا هستند. در واقع، تشابهاتی وجودی دارد که شما را یاد عناوین خاطره انگیزی همچون The Lion King «شیرشاه»، The Jungle Book «کتاب جنگل»، Finding Nemo «در جستجوی نمو» و حتی بعضی آثار وسترن می‌اندازد.

با وجودی که داستان انیمیشن اصالت ندارد؛ اما همچنان اثر سرگرم‌کننده و خوبی است.

gdnuzwxn

A Bug’s Life -12

A Bug’s Life «زندگی یک حشره» دومین اثر ساخته شده توسط پیکسار است. این انیمیشن زیبا، بیش‌تر از آثار کلاسیکی همچون Seven Samurai «هفت سامورایی»، Galaxy Quest «ماجراجویی کهکشانی» و The Three Amigos الگو گرفته است؛ اما سازندگان با الهام گرفتن از این عناوین و خلاقیت خود، داستان خیره کننده‌ای را خلق کرد که به جای بدبینی، می‌توان آن را به عنوان یک ادای احترام به الگوهای خود در نظر گرفت.

A Bug’s Life «زندگی یک حشره» در سالی اکران شد که انیمیشن Antz «مورچه‌ای به نام زی» منتشر شد. با وجودی که A Bug’s Life «زندگی یک حشره» کار سختی برای رقابت به Antz داشت، اما توانست به موفقیت برسد.

همچنین نباید فراموش کرد که این انیمیشن دارای یکی از به‌یادماندنی‌ترین شخصیت‌های منفی در بین تمامی آثار پیکسار یعنی Hopper است.

n4mbkdsx-600x400

Ratatouille -11

انیمیشن Ratatouille می‌تواند این نکته را تایید کند که پیکسار توانایی ساخت فیلم‌های خوب با ایده‌های متفاوت را دارد. چه کسی این ایده‌ که یک موش آشپز بتواند کنترل یک رستوران در پاریس را برعهده بگیرد و دیگران را هم با کمک توانایی خود در آشپزی یاری کند، را تصور می‌کرد؟ ایده ترسناکی به نظر می‌رسد. با وجود مشکلات درون فیلم، اما پیکسار به‌خوبی داستانی جالب و آموزنده را از آن به ما نشان داده است.

بیش‌تر فیلم بر حول دو شخصیت اصلی داستان می‌چرخد. البته، باید از حضور راوی داستان با صداپیشگی پاتن اسوالت (Patton Oswalt) و همچنین یک منتقد معروف مواد غذایی با صداپیشگی پیتر اوتول (Peter O’Toole)هم غافل نشویم.

این انیمیشن مانند یک شعر احساسی است و نکات بسیار جالبی را در خود دارد. با این وجود، هنوز با بهترین آثار خلق شده توسط پیکسار فاصله دارد.

cigbkaze-600x400

Monsters Inc -10

در زمان اکران، تبلیغات Monsters Inc «شرکت هیولاها» بیش‌تر بر روی تکنولوژی‌ پیشرفته گرافیکی و نشان دادن تحرک رشته‌های مو تمرکز کرده بود.

Monsters Inc «شرکت هیولاها» اساساً همان Uncle Buck است با شاخ و برگ اضافی. موضوع و محیط انیمیشن پویا و جذاب است؛ اما به دلیل الهام‌ گرفتن آن، کمی آشنا و تکراری به نظر می‌رسد.

علاوه بر اینکه ایده فیلم به خوبی اجرا شده است و بیننده را به خود همراه می‌کند، انیمیشن از صداپیشگی حرفه‌ای نیز بهره می‌برد. یکی از دیگر نکات مثبت فیلم، حضور شخصیت Boo در انیمیشن است که انیمیشن بسیار از آن سود می‌برد.

toy-story-2-images-24919672-da19-4f5c-a1ce-a5fe5b9fe9c

Toy Story 2 -9

شبیه به یک خیانت می‌ماند که فیلمی به خوبی Toy Story 2 «داستان اسباب بازی ۲» را در چنین رتبه‌ پایینی ببینیم. با این وجود اگر بخواهیم واقع بین باشیم، انتظارات بسیار زیادی از پیکسار برای خلق عنوانی از Toy Story 2 وجود دارد و همین انتظارات شاید باعث شود ما بیش‌تر از این‌ها را از این انیمیشن بخواهیم.

البته، Toy Story 2 «داستان اسباب بازی ۲» در مواردی از نسخه پیشین این سری بهتر کار کرده است؛ در واقع Stinky Pete نسبت به Sid شخصیت منفی و تبه‌کار قدرتمندتر و بهتری است. وودی در این نسخه پیچیده‌تر و دوست‌داشتنی‌تر است و در نهایت، آهنگ When She Loved Me بدون شک بهترین آهنگ این سری است.

Toy Story 2 به لطف فناوری‌های به روزتر، از نظر جلوه‌های ویژه هم نسبت به نسخه اولی برتری دارد. این نکته قابل تحسین را هم فراموش نکنیم که امتیاز این فیلم در سایت راتن‌تومیتوز امتیاز کامل ۱۰۰ درصد است.

dd557e5ee0578f2f-600x400

Finding Dory -8

با توجه به اینکه ۱۲ سال از انتشار انیمیشن Finding Nemo «در جستجوی نمو» می‌گذرد، بسیاری از نگاه‌ها ناخودآگاه به این عنوان جدید پیکسار جلب شد. بسیاری این احتمال را می‌دادند که این انیمیشن نتواند به موفقیت برسد. این احتمال داده می‌شد که فقط یک بازسازی از داستان «در جستجوی نمو» با شخصیت‌ها و محیط جدید باشد؛ اما خوشبختانه ماجرای دوری-که بهترین شخصیت این انیمیشن هم هست- این چنین نشد. شخصیت دوری و رابطه پویای او با شخصیت جدید هَنک (Hank) با صداپیشگی ) Ed O’Neill (از بهترین نکات این انیمیشن است. به همین خاطر، همواره در انیمیشن احساس آرامش خواهید داشت.

Finding Dory «در جستجوی دوری» یک بار احساسی و گاهی ویرانگر در درون ذهن و قلب شما می‌کارد. این انیمیشن ترس دائمی از ترک‌شدن، شادی یک خانواده و روح واقعی یک ماجراجویی را به شما نشان می‌دهد. این کار دیگری درباره عشق است که در مسیر درستی قدم گذاشته و نتیجه‌ آن زیبا است.

۹c68897ce992af34-600x400

The Incredibles -7

برای بسیاری از افراد، The Incredibles «باورنکردنی‌ها» نقطه‌ای بود که پیکسار در آن رشد کرد. این انیمیشن زیبا که توسط براد برد ساخته شده، بدون شک یکی از انیمیشن‌های بسیار خوب تاریخ پیکسار نام گرفته است. یکی از نکات جالب و نادر درباره براد برد در این انیمشن این است که او علاوه بر کارگردانی، صداپیشگی یکی از شخصیت‌های داستان را هم بر عهده داشت.

The Incredibles «باورنکردنی‌ها» یک انیمیشن زیبا با محوریت ابرقهرمانان است که با وجود حفظ ریشه‌های کلاسیک، حس مدرن بودن را هم در خود دارد. در واقع، «باورنکردنی‌ها» با دیگر انیمیشن‌هایی که پیکسار قبل از آن خلق کرده بود، تفاوت زیادی دارد و حس تازه‌ای را به بیننده منتقل می‌کند. به راحتی می‌توان گفت که Incredibles «باورنکردنی‌ها» یکی از جالب‌ترین ساخته‌های این شرکت است.

نکته لازم به ذکر این است که ساخت دنباله این انیمیشن به صورت رسمی تایید شده است و هم‌اکنون در لیست برنامه‌های پیکسار قرار دارد.

۱c43b6e45a40b636-600x400

Finding Nemo -6

نام Finding Nemo «در جستجوی نمو» تقریباً برای همه شما آشناست. این انیمیشن قطعاً یکی از نقاط عطف پیکسار است. نشان دادن محیط و زیبایی‌های اقیانوس، تنها دلیل موفقیت این عنوان نبود؛ بلکه، داستان و شخصیت‌پردازی شخصیت‌های درون آن بود که بخش زیادی از موفقیت‌های این انیمیشن را به ارمغان آورد.

انیمیشن شروع قدرتمندی دارد و به همین خاطر بیننده را با خود همراه می‌کند. Finding Nemo «در جستجوی نمو» همانند Alice In Wonderland «آلیس در سرزمین عجایب» می‌ماند که ماجرای آن در دریا رخ می‌دهد.

Finding Nemo «در جستجوی نمو» دارای صداپیشگی حرفه‌ای، لحظات به یادماندنی و بسیار زیبایی است که تا مدت‌ها در خاطرها باقی می‌ماند. با توجه به ارزش انیمیشن و موفقیت‌های آن، شایسته چنین رتبه‌ای هست.

b34e355de45de24e-600x400

Wall-E -5

Wall-E«وال-ای» یک داستان کاملاً قدیمی درباره عشق است. پسر، دختر را می‌بیند. پسر به صورت ناامیدکننده‌ای عاشق دختر می‌شود و… . معمولاً از پیکسار انتظار خلق آثاری فوق‌العاده را داریم. در یک کلام باید بگویم این انیمیشن به انتظاراتتان پاسخ مثبت می‌دهد.

شروع فیلم بسیار خوب است و از همان ابتدا قدرت خودش را به بیننده نشان می‌دهد. فیلم‌نامه و داستان به شدت حرفه‌ای نوشته شده است و مخاطب بزرگسال را هم جذب خود می‌کند. شاید به نوعی بتوان گفت که Wall-E«وال-ای» یکی از جسورانه‌ترین انیمیشن‌هایی است که پیکسار تاکنون خلق کرده است.

به احتمال زیاد در سال‌های آینده از Wall-E «وال-ای» به عنوان یکی از اسطوره‌های صنعت انیمیشن‌سازی یاد می‌کنند. این اثر شما را در لحظات تلخ و شیرینش غرق خواهد کرد.

۱aclbtfu-600x400

Toy Story -4

Toy Story «داستان اسباب بازی» اولین انیمیشن بلند ساخته شده توسط شرکت پیکسار است. انیمیشنی که باعث شد نام پیکسار در دنیای انیمشن‌سازی بر سر زبان‌ها بیافتد. Toy Story «داستان اسباب بازی» نخستین بار در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط جان لستر (John Lasseter) خلق شد تا یک سری بزرگ در صنعت انیمشن‌سازی متولد شود.

داستان و فیلم‌نامه انیمیشن بسیار جذاب است و افراد زیادی را به خود جذب می‌کند. Toy Story «داستان اسباب بازی» در زمان اکران توانست به موفقیت‌های بسیاری برسد و قله این صنعت را فتح کند. فیلم از نظر فروش هم در آن زمان بسیار موفق ظاهر شد.

به هر حال، در آن هیچ شکی نیست که «داستان اسباب بازی» یکی از برترین و بزرگ‌ترین آثار انیمیشنی تاریخ و همچنین بزرگ‌ترین سری انیمیشن شرکت پیکسار است. Toy Story «داستان اسباب بازی» در زمان عرضه، انقلابی را در انیمیشن‌ها به‌وجود آورد.

uk_insideout_wp_r_9c3f8296

Inside Out -3

صنعت انیمیشن‌‌سازی، همیشه جایگاهی برای نشان دادن خلاقیت‌های بشری نیز بوده است. آثار و ایده‌های خلاقانه، همیشه در این صنعت ]همچون بسیاری از صنعت‌های دیگر[ مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. به جرئت می‌توان گفت که Inside Out از یکی از خلاقانه‌ترین ایده‌هایی را دارد که در دنیای انیمیشن‌ها ] به خصوص عناوین چند سال اخیر [مشاهده کرده‌ایم.

پیکسار بار دیگر با این اثر توانایی خود در خلق آثاری به‌یادماندنی و قدرتمند را نشان داد. علاوه بر ایده ناب و جالب انیمیشن، به داستان و روایت آن هم به خوبی پرداخته شده است. همچنین، نباید از شخصیت‌های به‌یادماندنی داستان به خصوص دو شخصیت شادی و غم غافل شد.

در داستان این انیمیشن مواردی دیده می‌شود که شجاعت تیم‌سازنده آن را نشان می‌دهد. به هر حال، Inside Out علاوه بر کسب نظر مثبت منتقدین و فروش بالای خود، توانست در جوایز آخر سال هم موفق ظاهر شود.

۵ljxgsat

Up -2

نزدیک به ۷۵ درصد Up «بالا» نشانگر انیمیشنی عالی است. Up «بالا» داستان پیرمردی را نشان می‌دهد که همسر خودش را از دست داده است و اکنون می‌خواهد به مکانی سفر کند که در گذشته، خودش و همسرش آرزوی سفر به آنجا را داشته‌اند. این سفر و ماجرای هیجان‌انگیز و عجیب، به خوبی در انیمیشن به نمایش گذاشته شده است. یکی از بارزترین نکات مثبت «بالا»، وجود شخصیت‌های فوق‌العاده آن است. بدون شک، بهترین نقطه قوت فیلم را در این بخش، می‌توان به رابطه شگفت‌انگیز میان کارل و راسل نسبت داد.

اما ۲۵ درصد دیگر Up «بالا»، قطعاً فراتر از خارق‌العاده و عظمتی ساده است. ده دقیقه ابتدایی این اثر، یکی از ویرانگرترین و زیباترین لحظات در صنعت فیلم‌سازی است. در این سکانس‌های ابتدایی، بیننده بار زیادی از لحظات احساسی را تحمل می‌کند. البته، این فقط مونتاژ نیست که در این سکانس‌ها اهمیت دارد؛ بلکه نشان دادن بخشی از گذشته زندگی شخصیت کارل و رابطه احساسی او با همسرش، کمک بسیار زیادی به درک شخصیت کارل در زمان حال می‌کند.

وقتی که به‌ آرامی در داستان متوجه می‌شوید که راسل در تلاش است تا نبود پدرش را جبران کند، شگفت‌زده خواهید شد. در این زمان است که یک رابطه فوق‌العاده دیگر در انیمیشن شکوفا خواهد شد.

toy-story-3-deaths-600x400

Toy Story 3 -1

اتفاق نادری است که سومین قسمت از یک محموعه، بهترین آن باشد. با این وجود، این اتفاق برای انیمیشن Toy Story 3 «داستان اسباب ‌بازی ۳» رخ داد. اثری که توانست به صورت خیره‌کننده‌ای درخشان ظاهر شود.

در این نسخه، اندی به سنین نوجوانی و جوانی خود رسیده است و دیگر چندان نیازی به اسباب‌بازی‌های دوست‌داشتنی و جذاب خود ندارد. به همین خاطر، اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود تا دوباره عروسک‌ها وارد ماجرایی تازه و هیجان‌انگیز شوند. داستان و فیلم‌نامه اثر بسیار فوق‌العاده هستند و همواره در مدت زمان فیلم، طرفداران صنعت انیمیشن‌ها را جذب خود می‌کند. Toy Story 3 «داستان اسباب ‌بازی ۳» همه چیز را برای رقم زدن یک تجربه فراموش‌نشدنی در اختیار دارد. کاملاً بدیهی است که انیمیشن با توجه به کیفیت بالایی که دارد، توانسته موفقیت‌های بسیاری را هم کسب کند.

با توجه به پایان بسیار زیبای این نسخه، احتمال می‌رفت که چهارمین قسمت این سری نیز ساخته شود. با این وجود، پیکسار به صورت رسمی ساخت Toy Story 4 را تایید کرد. به شدت مشتاق دیدن آن انیمیشن هستیم و می‌خواهیم ببینیم که آیا می‌تواند راه گذشتگان خود را تکرار کند یا خیر.

تقریباً همه ما این باور را داریم که همه این انیمشن‌های بالا، آثاری با کیفیت هستند که پیکسار برای دوست داران این صنعت به ارمغان آورده است. با این وجود، برخی می‌توانند از برخی دیگر بهتر باشند.

شما چگونه انیمیشن‌های بلند شرکت پیکسار را رتبه‌بندی‌ می‌کنید؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Whatculture

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • DeadPool says:

    واقعا رتبه بندی عالی و خوبی انجام دادید ولی به نظرتون جای شماره های ۳ و ۲ رو عوض کنیم بهتر نیست؟!؟؟!؟!

    • محمد زمانی says:

      ممنون بابت نظرتون. اول این نکته رو بگم که این مقاله ترجمه شده هست و نظر کامل سایت نیست. اصولاً تو این مقالات، سلیقه نویسنده مقاله مهمه و هر فردی با توجه به چیزایی که میدونی میتونه رتبه بندی متفاوتی داشته باشه. به همین خاطر هست که نظرا متفاوته همیشه.