گزینه‌های اصلی اجرای برنامه «هفت» کدامند؟

18 April 2017 - 20:15

برنامه سینمایی «هفت» که فراز و فرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته در سری چهارم برنامه خود به دنبال سکانداری است که این کشتی پر مخاطب را به مقصد اصلی خود برساند.

عمر برنامه سینمایی «هفت» که از سال ۸۹ در شبکه سه سیما متولد شد و با دعوت از هنرمندان، منتقدین و مسئولان فرهنگی ایران در حوزه سینما و تلویزیون، برای گفتگو، نقد و تحلیل و بررسی فیلم و سینما؛ بررسی مسایل سینمای ایران را سرلوحه کار خود قرار داده بود همچنان ادامه دارد و پای خود را در سن به ۷ سالگی رسانده است و با تغییر چند مجری و پرمخاطب بودن آن به برنامه‌ای پویا و بالغ تبدیل شده است.

در میان شبکه‌های مختلف سیما، اولین شبکه‌ای که برنامه چالشی نقد سینمای ایران را بصورت “زنده” تولید و پخش کرد، شبکه سه سیما و برنامه سینمایی «هفت» بود که از طرفی با انتخاب رویکردهای درست ژورنالیستی موفق‌تر، پربیننده‌تر و همچنین پربازخوردتر بود و از طرف دیگر با انتخاب منتقدی چالشی یعنی مسعود فراستی، توانست با انتقادهای بی‌حد و اندازه، سروصداهای بسیاری را در بین رسانه ها و سینماگران ایجاد و اولین برنامه زنده سینمایی تلویزیون را به اوج هیجان برای مخاطبان خود تبدیل کند.

برنامه سینمایی «هفت» که فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دید، از اواخر سال ۸۸ با پیشنهاد حمید پنداشته مطرح و پس از ارزیابی‌های بسیار درباره چگونگی اجرا، نوع محتوا و انتخاب مجری، که آن هم پروسه‌ای چند ماهه نیز طی کرد بالاخره از ۱۰ اردیبهشت ۸۹ و با اجرای خود فریدون جیرانی روی آنتن تلویزیون رفت و جیرانی تهیه‌کنندگی و کاگردانی این برنامه را نیز خود بر عهده داشت. اما «هفت» جیرانی پس از ۲ سال فعالیت و بعد از جشن دوسالگی این برنامه، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۱ به پایان رسید و از سوی مدیران صدا سیما معلق و فریدون جیرانی از رأس کار کنار گذاشته شد. فضل‌الله شریعت‌پناهی، مدیر گروه اجتماعی وقت شبکه سه، افزایش انتقاد رسانه‌ها از اظهارات جیرانی در برنامه‌های منتهی به آن تاریخ و تذکر چند باره مدیران صدا و سیما و شخص عزت‌الله ضرغامی که در آن دوران سکانداری رسانه ملی را بر عهده داشته و همچنین رسانه‌های تندرو به جیرانی در خصوص گفته‌هایش در این برنامه را از عوامل مؤثر در تغییر مجری دانست.

این اتفاق پایان کار برنامه «هفت» نبود و این برنامه به تعطیلی نرفت، بلکه مدیران سیما برای جلوگیری از به حاشیه رفتن یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های خود، به تغییر مجری آن فکر ‌کردند و پس از بررسی‌های بسیار، دوره جدید این برنامه به سردبیری و با اجرای محمود گبرلو روی آنتن رفت. «هفت» گبرلو جنجال‌های سری اول را نداشت و فضایی آرام‌تر را تجربه کرد اما حضور سینماگران از طیف‌های مختلف و بررسی فیلم‌های متفاوت هم از نقاط قوت این برنامه بود. گبرلو از ۹ تیر ۱۳۹۱ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرای برنامه «هفت» را برعهده داشت. این برنامه بعد از کش و قوس‌های فراوان بار دیگر دستخوش تغییرات شد و تیم «هفت» بهروز افخمی سکان هدایت این برنامه را برعهده گرفت. فضای «هفت» جدید تغییرات زیادی از نوع دکور و ساخت و اجرا داشت. بهروز افخمی هم که از ۱۰ مهر کار خود را شروع کرد و تا پایان سال ۹۵ ادامه داشت و به دلیل ادامه فیلمسازی خود از این برنامه جدا شد و بهروز افخمی سومین مجری برنامه «هفت» بود که تغییر کرد.

پس از جدایی افخمی از تیم «هفت»، گمانه زنی‌های زیادی برای جایگزینی مجری مناسب برای این برنامه به گوش رسید. از حمیدرضا صدر منتقد سینما که حالا به سمت ورزش رفته و با دوربین آشناست اما جذابیت اجرا ندارد را گرفته تا فرزاد حسنی که قدرت اجرای بالایی دارد اما همواره حضور وی در برنامه‌ای حاشیه‌های زیادی را در بر داشته است. از گزینه‌های دیگر هم به اکبر عالمی، اکبر نبوی، محمد حمیدی مقدم، سعید قطبی‌زاده، مهدی کرم‌پور، منصور ضابطیان هم یاد شده و حتی در بین آن‌ها نام فریدون جیرانی هم به گوش می‌رسد و می‌توان شاهد بازگشت دوباره مجری همیشه خندان برنامه «هفت» باشیم. نام جمشید گرگین که در دهه شصت اولین جرقه ساخت برنامه‌های سینمایی را زد هم شنیده شده، این برنامه که «سینمای کمدی» نام داشت به نقد و بررسی سینمای کمدی می‌پرداخت. آن سال‌ها تلویزیون دو شبکه داشت و پخش چنین برنامه‌ای یکی از جذابیت‌های خاص تلویزیون برای مخاطبان به شمار می‌رفت. برنامه «سینمای کمدی» با اجرای جمشید گرگین در ۲۶ قسمت روی آنتن رفت و تا حد زیادی توانست بین بیننده‌های آن زمان تلویزیون مورد استقبال قرار بگیرد.

شاید بهترین گزینه ممکن در وضعیت کنونی سینما و در بین گزینه‌ها برای اجرای «هفت» اکبر نبوی باشد که هم سینما را به خوبی می‌شناسد و فارغ از هر گروهی در سینما با طیف‌های مختلف سینمایی در ارتباط است و با لنز دوربین آشنایی دارد. حالا باید منتظر ماند تا شاهد این باشیم که از بین گزینه‌های موجود در اجرای سری چهارم «هفت» مدیران تلویزیون به کدام گزینه نهایی برای اجرا می‌رسند و دست روی کدام یک از افراد سینمایی می‌گذارند تا علاوه بر حفظ جذابیت این برنامه، بینندگان خود را نیز افزایش دهند.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.