نقدهای اولیه برای فیلم Alien: Covenant منتشر شد | عنوانی شایسته ولی عالی نه!

8 May 2017 - 21:09

نقدهای اولیه برای فیلم Alien: Covenant «بیگانه: پیمان» به کارگردانی ریدلی اسکات (Ridley Scott) منتشر شد. این کارگردان افسانه‌ای توانست با فیلم Prometheus در سال ۲۰۱۲ طرفدران را بار دیگر به دنیای بیگانگان بازگرداند و در این مسیر از بازیگرانی به نام چون مایکل فسبندر و شارلیز ترون استفاده کرد. سوالات بسیاری در آن فیلم بدون پاسخ باقی ماند، سوالاتی که در این فیلم تلاش خواهد شد تا به آنها پاسخ داده شود.

این فیلم نه تنها پیش درامدی بر سه گانه اوریجینال «بیگانه» است، بلکه دنباله‌ای بر فیلم Prometheus به حساب می‌آید و مخاطبان را با گروهی جدید از مسافران فضایی آشنا می‌کند. کاترین واترستون نقش اصلی را در این فیلم به عنوان کارشناس زمین شناسی بر عهده دارد و بیلی کروداپ در کنار او نقش معاون فرماندهی سفینه را ایفا می‌کند. مایکل فسبندر نیز در کنار نقش قبلی‌اش، دیوید، نقشی جدید (والتر) را نیز بر عهده خواهد داشت.

پنج سال از زمان اکران Prometheus گذشته است و طرفدران بالاخره خواهند توانست دنباله‌ای را که مدت‌ها در انتظارش بودند مشاهده کنند. در این نوشته قصد داریم خلاصه تعدادی از نقدهای منتشر شده توسط منتقدان کارکشته را در اختیار شما بگذاریم. با سینماگیمفا همراه باشید.

[divider][/divider]

EW — کوین سالیوان

«پیمان» فیلمی از فرنچایز بیگانه است که مخصوص سال ۲۰۱۷ ساخته شده‌است. در این فیلم خویشتن داری یا آرامش وهم‌آور فیلم‌های اوریجینال را مشاهده نمی‌کنیم. در مقایسه با کل فیلم اوریجینالِ سال ۱۹۷۹، تریلرهای «پیمان» تصاویر بیشتری از زنوموف را به نمایش می‌گذارند. اما این تکنیک سرعت کار را بالا برده‌است. فیلم به این موضوع واقف است که طرفداران می‌دانند فیلم به کدام سمت حرکت می‌کند، در نتیجه این انتقال با سرعت صورت می‌پذیرد. در واقع سرعت فیلم فدای به نمایش درآوردن درام اعضای سفینه نمی‌شود و این اتفاقی مثبت است.

[divider][/divider]

The Verge — برایان بیشاپ

با فیلمی به شدت وحشتناک روبرو هستیم که هم ارز با برخی از بهترین آثار دوران کاری ریدلی اسکات به شمار می‌آید. اما کماکان فیلم در بین دو موضوع گیر افتاده است، تلفیق عنصر وحشت با همان لحظاتی که قصد دارد ما را به تفکر وا دارد، اتفاقی که در فیلم قبلی نیز وقفه‌ای ناخوشایند را به وجود آورد. نتیجه فیلمی است که به سادگی در مقایسه با Prometheus بهتر است اما اسلم دانکی نیست که طرفداران ژانر علمی تخیلی و وحشت انتظارش را داشتند.

[divider][/divider]

The Wrap — آلونسو دورالده

«بیگانه: پیمان» به طور کامل خود را فدای عناصر وحشت کرده‌است. ریدلی اسکات کمی از گل ولای Prometheus را در این فیلم لایروبی می‌کند اما بیشتر علاقه دارد ورژن اینترستلاری از فیلم Friday the 13th را با جمعی از بازیگران قابل احترام به نمایش بگذارد. در کنار تمام این موضوعات فیلم از نظر تکنیکی قابل احترام است و طرفدران سرسخت فرنچایز را به وجد خواهد آورد.

[divider][/divider]

Collider — هیلی فاوچ

در نهایت «پیمان» فیلمی بسیار شلخته است که میزان پی بردن به این شلختگی بستگی مستقیم به نظر بیننده دارد. کسانی که از فیلم Prometheus لذت بردند، احتمالا بار دیگر نیز از همان فرمول تکراری در این فیلم خشنود خواهند بود اما کسانی که ایدئولوژی ظاهرا منظم آن فیلم را کند و بی حس یافتند، در اینجا نیز همان حس را خواهند داشت. صرف نظر از اینکه دوست دارید دنباله‌ای بر فیلم Prometheus را ببینید یا فیلمی با عنوان «بیگانه»، نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که «پیمان» از نظر ساختاری، فیلمی به چالش کشیده شده‌است که برای به دست آوردن رضایت مخاطب، محتویات دو فیلم را در خود گنجانده است.

[divider][/divider]

[divider][/divider]

IGN — دنیل کورپا

«پیمان» را می‌توان از نظر ایجاد تعادل مابین ایده‌های فلسفی مطرح شده در Prometheus و عناصر ترس و وحشت کلاسیک از عنوان اوریجینال سال ۱۹۷۹ موفق دانست. علی‌رغم ادامه دادن مسیر پر اشکال Prometheus در به نمایش گذاشتن چگونگی تولد زنومورف و ریشه‌هایش و به کارگیری هر از چندگاهِ لحن و ظاهر سکانس‌هایش، چهارچوب کلی و لحظات اکشن Covenant به اندازه‌ای تازه است و قابل اتکاست که بازیگران آن بتوانند داستان را به انتهای رضایت بخش هدایت کنند.

[divider][/divider]

Polygon — چارلز برامسکو

باعث شگفتی است که فردی با نزدیک شدن به پایان دوران کاری، خشن‌تر، سخت‌تر و بلندپروازتر شود. اسکات با مشخص کردن پروژه بزرگ بعدی خود در آستانه هشتاد سالگی‌اش، هیچ علامتی از پایین آوردن سرعت یا کند شدن را به نمایش نمی‌گذارد. «پیمان» نمونه بارز تماش تلاش‌ها و حداکثرگرایی‌هایی است که در طول دهه‌ها تجربه به دست آمده‌است. در حالی که شاید گاهی اوقات از دسترس خارج شود، «پیمان» در گسترش مفاهیم خود به قدری بی پروا عمل می‌کند که گویا فیلم‌سازی به سیم آخر زده در پشت دوربین آن قرار گرفته‌است.

[divider][/divider]

The Guardian — پیتر بردشا

درست همانند Prometheus، داستان فیلم از فضای بسته و محدود سفینه‌ی فضایی آغاز شده و به چشم انداز عظیم یک سیاره‌ی دور افتاده گسترده می‌شود که فیلم‌برداری آن در جزیره‌های پومپی ایتالیا و Easter Island اتفاق افتاده است. نمای کلی فیلم مملو است از دژاوو: گلچینی از به یادماندنی ترین و در عین حال پر تنش‌ترین لحظات فیلم‌های بیگانه‌ی قبلی. تناقض اینجا است که هدف استفاده از این المان‌ها این است شما این لحظات را به یاد آورید که در این صورت تحت تاثیر قرار نخواهید گرفت مگر اینکه این سکانس‌ها را در فیلم‌های قبلی مشاهده نکرده‌باشید. در کنار تمام این‌ها فیلم به خوبی و با قدرت پرداخته شده‌است و واترستون در کنار فسبندر عملکردی عالی در نقش‌های محوری دارند. البته بهتر بود جای استفاده از عنوان فرنچایز «بیگانه»، از Prometheus 2 استفاده می‌شد.

[divider][/divider]

[divider][/divider]

THR — تاد مک‌کارتی

پس از آنکه به نظر می‌آمد گویا دوران «بیگانه» و بزرگی‌های آن به پایان رسیده‌است، پنج سال پیش Prometheus توانست با خرد و زیرکی‌های استاد پیر، ریدلی اسکات، فرنچایز را احیا کند و در ادامه با «پیمان» به عنوان یکی از دلپذیرترین عناوین در بین شش فیلم ساخته شده در این فرنچایز و هم ارز با فیلم‌های اوریجینال، آن را به دوران شکوهش بازگرداند. با بهره‌گیری بهینه از دو ساعت زمان خود و وارد کردن غافل‌گیری‌های واقعی، این علمی تخیلیِ خوش ساخت به سرعت طرفداران را مجذوب لحظات پرتنش خود به عنوان یک پیش‌درامد می‌کند و بستر را برای ادامه کار که به گفته اسکات هنوز حداقل دو فیلم دیگر تا رسیدن به فیلم اورجینال ۱۹۷۹ فاصله دارد، فراهم می‌کند. استودیوی فاکس با این اکران در فصل تابستان به موفقیت‌های بزرگی دست خواهد یافت.

[divider][/divider]

Uproxx — مایک رایان

در این فیلم از عنوان «بیگانه» استفاده شده‌است اما به طور قطع با یک فیلم از جنس Prometheus روبرو هستیم. و اگر شما از آن فیلم خوشتان نیامده باشد به احتمال فراوان از «پیمان» نیز لذت نخواهید برد؛ در نقطه مقابل اگر از آن فیلم رضایت داشته باشید باید گفت که لحظاتی فوق‌العاده عالی در انتظار شما است. نکته‌ای که من را آزار می‌دهد این است که فیلم می‌توانست «بیگانه»ای بسیار زیبا باشد. واترستون، کروداپ، دنی مک‌براید و دیمین بیشر در نقش‌های خود عالی عمل کرده‌اند. و فسبندر در نقش والتر بدون نقص است. گروهی جدید! اتفاقاتی جذاب! تا اینکه بار دیگر شخصیت دیوید بازمی‌گردد و ما را مجبور به تماشای Prometheus می‌کند. دیوید واقعا روی اعصاب است.

[divider][/divider]

[divider][/divider]

تا به این لحظه جنس نقدهای منتشر شده همانند واکنش‌هایی است که در ابتدای این هفته منتشر شد: در مقام مقایسه فیلمی بهتر از Prometheus اما ناتوان در رسیدن به پتانسیل نهایی. نکته‌ای که تمام منتقدان در آن مشترک هستند این است که فیلم به طور موفقیت آمیز فرنچایز را به ریشه‌‌‌های وحشت خود بازگردانده‌است و این همان چیزی است که طرفدران سرسخت ژانر از این فیلم انتظار داشتند.

Alien: Covenant در تاریخ ۲۹ اردیبهشت راهی سینماها خواهد شد.

منبع: ScreenRant

 

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    فیلم فردا اکران مى شه و به شدت امیدوارم براى اولین بار یک بیگانه از خود اسکات رو از نادیک ببینم (پرومتئوس خیلى بیگانه نبود و قبلى هم به سن من قد نمى ده). فیلم اول روى ویدیو یکى از بزرگترین کابوس هاى کودکى من بود. به شدت منتظر تماشاى این یکى هستم تا ببینم تو بزرگسالى چکار مى کنه.