بررسی عملکرد Star Trek Beyond در باکس‌آفیس | شکست یا موفقیت؟

15 August 2016 - 12:29

در سال ۲۰۰۹ بود که شاهد پا گذاشتن دوباره فرنچایز Star Trek «پیشتازان فضا» به دنیای سینما بودیم. اینبار Star Trek با قالبی نوین و هدف گرفتن مخاطبینی بیشتر شروع به کار کرده بود. حال پس از اکران جدیدترین نسخه سینمایی آن با نام Beyond این سوال پیش می‌آید که آیا توانسته است در باکس‌آفیس به موفقیت دست پیدا کند یا با شکست روبه‌رو شده است؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر در ادامه با سینماگیمفا همراه شوید.

جی جی آبرامز (J.J. Abrams) پس از کارگردانی اولین فیلم از سری سینمایی Star Trek در کنار تحسین‌های بی‌شمار با انتقادهایی نیز روبه‌رو شد. بسیاری از طرفداران وجود بعضی صحنه‌های اکشن سنگین در فیلم را بی‌اساس و غیرلازم خواندند، گرچه این فیلم توانست با بازخورد بسیار مثبت منتقدین و همچنین عملکرد عالی در زمینه فروش روبه‌رو شود. Star Trek توانست ۲۵۷٫۷ میلیون دلار در ایالات متحده بدست آورد. نسخه دوم فیلم با نام Into Darkness نیز توانست درکنار دریافت بازخوردهای مثبت، فروش ۲۲۸٫۷ میلیون دلاری را در ایالات متحده تجربه کند.

Star_Trek_Beyond1__1_

تابستان امسال شرکت پارامونت (Paramount) پنجاه ساله شدن این سری زیبا را با سومین نسخه فیلم یعنی Star Trek Beyond جشن گرفت و در تابستانی که فیلم‌های بلاک‌باستری جز ناامیدی چیزی برایمان به ارمغان نیاوردند، Star Trek Beyond توانست نظرات مثبت را به خود جلب نماید. Beyond سرگرم‌ کننده و جذاب بود و توانست به این سری پنجاه ساله ادای احترامی در خور آن کند؛ اما متاسفانه Beyond نتوانست این موفقیت‌ها را با فروشی مناسب تکمیل نماید. با گذشت از چهارمین هفته اکران، باید دید که آیا Beyond توانسته به موفقیت تجاری برسد یا نه. در مقایسه با دو فیلم قبلی خود، Beyond وضعیت به مراتب بدتری را تجربه می‌کند. در هفته نخست اکران این فیلم توانست فروشی ۵۹٫۲ میلیون دلاری را کسب کند که مبلغ بسیار مناسبی است و توانست رتبه نخست را کسب کند اما نه آنچنان که پیش‌بینی می‌شد. در مقایسه باید گفت که Star Trek در هفته اول ۷۵.۲ میلیون فروش داشته و Into Darkness نیز با ۷۰.۱ میلیون دلار هفته اول خود را به پایان رساند. با اینکه هردو گروه منتقد و تماشاگر رویکردی مثبت به Beyond داشتند اما این فیلم نتوانست انتظارات فروش را برآورده کند. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، عدم وجود تبلیغات گسترده بود. همچنین تاریخ اکران فیلم نیز همزمان با نمایشگاه کامیک کان قرار گرفت، زمانی که انبوهی از اخبار فیلم‌های دی‌سی و مارول مورد توجه تماشاگران هستند و Beyond در انبوه این توجهات گم شد.

Star-Trek-Beyond-box-office-projections

از همان روز نخست اکران معلوم بود که Beyond نمی‌تواند با دو فیلم قبلی خود رقابت کند و در بازگرداندن بودجه صرف شده خود به مشکل می‌خورد. تا به اینجای کار جدیدترین ساخته جاستین لی (Justin Lin) توانسته است ۱۹۶ میلیون دلار فروش در مقابل بودجه ۱۸۵ میلیون دلاری دریافت کند. وضعیت بد Beyond در باکس‌آفیس تنها به این ختم نمی‌شود و این فیلم در دومین هفته اکران خود در رقابت با Jason Bourne کاهشی ۵۸.۲ درصدی در فروش خود تجربه کرد؛ مقداری که در دو فیلم قبلی به‌ترتیب ۴۲ و ۴۶ درصد بود. سپس در پنجم آگوست Suicide Squad وارد شد و Beyond با کاهش ۵۹ درصدی فروش مواجه شد. در حالی که Star Trek Beyond توانست هزینه صرف شده برای ساختش را بدست آورد اما نمی‌توان آن را یک موفقیت نامید. ادامه Ghostbusters با وجود فروش ۱۸۰ میلیون دلاری (۱۴۴ میلیون بیشتر از بودجه ساخت) توسط سونی کنسل شد چراکه با وجود فروش مناسب، سونی اعلام داشت که Ghostbusters بیش از ۷۰ میلیون ضرردهی داشته است. عموما یک فیلم باید دوبرابر بودجه هزینه شده درآمد داشته باشد تا بشود دریافتی را برابر با هزینه ساخت دانست که یعنی Beyond باید ۳۷۰ میلیون دلار به‌فروش رساند تا بتوان آن را بدون ضرردهی خواند. تا به حال Beyond نیاز به ۱۷۳ میلیون دلار دیگر دارد، این درحالی است که احتملا با فروش ایالات متحده نتواند به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

star-trek-beyond-scotty-jaylah

حال مسئله‌ای که به‌وجود می‌آید این است که آیا ما شاهد Star Trek 4 خواهیم بود یا نه. ما از این نکته مطلع هستیم که یپش‌ از اکران فیلم، پارامونت اعلام داشت کریس همزوورث (Chris Hemsworth) قرار است در نسخه بعدی نیز نقش جرج کریک (George Kirk) را بازی کند اما با چنین عملکردی در باکس‌آفیس آیا بازهم برروی Star Trek سرمایه‌گذاری خواهد شد یا خیر زیرا اینطور برداشت می‌شود که دیگر این سری قدیمی طرفداران پرپاقرص همیشگی را ندارد. گرچه کار Star Trek Beyond با باکس‌آفیس به اتمام نرسیده باید دید که در عرصه بین‌المللی چه عملکردی را ادامه می‌دهد. نخستین فیلم سری توانست به‌صورت کلی ۳۸۵٫۶ میلیون دلار به‌فروش رساند و Into Darkness نیز با ۴۶۷.۳ میلیون دلار، دریافتی بیشتری را تجربه کرد؛ اما جدیدترین نسخه سینمایی Star Trek هنوز درحال رسیدن به فروش ۲۰۰ میلیون دلاری است. اگرچه Beyond در بسیاری از سینماهای بین‌المللی، از جمله بازار پراهمیت چین، اکران نشده است. هنوز ۲۱ کشور منتظر اکران Beyond هستند و این می‌تواند روزنه‌ای از امید برای بازگشت بودجه و دریافت سود برای فیلم باشد. Beyond در دوم سپتامبر در سینمای چین، که بزرگترین بازار فروش فیلم‌ها پس از ایالات متحده است، اکران می‌شود. اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که پارامونت با دو شرکت چینی برای بومی کردن و انجام تبلیغات Beyond قرارداد بسته است. دو شرکت علی‌بابا پیکچرز (Alibaba Pictures) و واووا مدیا (Huahua Media) با سرمایه‌گذاری برروی Beyond وظیفه اکران این فیلم در سینمای چین را به عهده گرفتند. پارامونت پیش‌تر نیز با علی‌بابا پیکچرز بر سر فیلم Mission: Impossible – Rogue Nation همکاری داشت و این فیلم توانست ۶۸۲٫۳ میلیون دلار فروش داشته باشد که ۱۳۵٫۶ میلیون دلار آن از سینمای چین بود. با توجه به این موقعیت‌ها Beyond می‌تواند در بازار بین‌المللی عملکردی قابل قبول داشته باشد. بسیاری از فیلم‌هایی که در بازار داخلی (ایالات متحده) وضعیت بدی داشتند، در بازار بین‌المللی عملکردی فوق العاده را تجربه کردند. نمونه آن Terminator: Genisys که ۴۴۰ میلیون دلار در بازار بین‌المللی بدست آورد و Warcraft نیز ۴۳۳ میلیون دلار فروش داشت، این درحالی بود که هردو فیلم به‌ترتیب ۸۹ و ۴۷ میلیون دلار در بازار داحلی فروختند. Pacific Rim نیز ساخت نسخه دوم خود را مدیون فروش ۴۱۱ میلیون دلاری در بازار بین‌المللی بود. حال با توجه به آنکه Beyond فروشی به‌ مراتب بیشتر را در بازار داخلی داشته است می‌توان به موفقیت تجاری‌اش با اتکا به بازار‌های بین‌المللی امید داشت. مطمئنا نیز با وجود موفقیت مالی، Star Trek 4 با بودجه کمتری ساخته می‌شود و احتملا پارامونت با مدیریت هزینه‌ها Star Trek 4 را با بودجه‌ای در حدود ۱۵۰ میلیون دلار خواهد ساخت.

mccoy-helping-spock-star-trek-beyond

نتیجه‌گیری

با وجود آنکه Star Trek Beyond نتوانست فروشی به قدرتمندی فیلم‌های قبلی خود داشته باشد اما به هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را یک شکست در باکس‌آفیس خواند. در پایان تابستان و با اکران فیلم در بازار‌های بین‌المللی فروش فیلم وارد سوددهی شده و از این بحران نجات می‌یابد. پارامونت هیچ دلیلی برای کنسل کردن Star Trek 4 ندارد و آن‌ها مطمئنا برای نسخه چهارم نیز با شرکت‌های چینی قرارداد بسته‌اند. نکته‌ای که پارامونت باید از آن درس گرفته شود این است که Star Trek 4 در زمان مناسبی اکران کند و بودجه تبلیغاتی مناسبی را برای آن در نظر بگیرد.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    مشکل فیلم اینه که اصلاً کیفیت فیلم هاى آبرامز رو نداره. بى اغراق فیلم تا آخرین لحظه سرگرم کننده است و شما رو با خودش مى کشونه، ولى اول از هر چیز، این شخصیت پردازى فیلم هاى قبلى هست که این فیلم رو سرپا نگه مى داره. دوم این که مسائلى که فیلم باهاشون درگیره (به عنوان ساب پلات) عیناً همون مباحث دو فیلم قبلى هست و چیز جدیدى براى عرضه نداره (وفادارى به زمین و خدمه کشتى). سوم اینکه فضا سازى فیلم و اتمسفرش گیرایى کارهاى قبلى رو نداره. و در نهایت شخصیت جدید فیلم با اینکه بسیار کارکتر جذابیه، اما جنس بازى شتابزده اش با شخصیت هاى عموماً متفکر و عمیق فیلم جور در نمى یاد (هر چند که دیدن دوباره اش جذاب مى تونه باشه).
    نهایت اینکه این فیلم مى تونه به عنوان یک اپیزود از یک سریال فوق العاده باشه، اما به عنوان دنباله براى فیلم فوق العاده قبلى اصلاً راضى کننده نیست.

  • Edi says:

    یه نفرم جویای حال بیننده ها میشد :دی
    با این فیلما طرف با امید و ارزو های فراوان پابه سینما میگذاره بعد فیلم انگار یک جنگ جهانیرو پشت سر گذاشته بعضیا از رو عنادم میرن میبیننن اخرش به منتقدها فوش میدن که با نقدشون هم پولشون هم وقتشونو هدر دادن هاهاها