جیسون بلوم سردرنمی‌آورد چرا فیلم های ترسناک توسط آکادمی اسکار نادیده گرفته می‌شوند

5 October 2017 - 19:36

جیسون بلوم (Jason Blum) می‌گوید که نمی‌تواند دلیل نادیده گرفته شدن فیلم‌های ترسناک توسط آکادمی اسکار را بفهمد. بلوم پدر کمپانی Blumhouse (بلوم‌هاوس) است. این کمپانی برای تهیه‌ی آثار کم‌بودجه که به فروش‌های نجومی می‌رسند، شناخته می‌شود. کمپانی بلوم‌هاوس تنها فیلم‌های معمولی کم‌بودجه تولید نمی‌کند، بلکه همواره امکانات بالقوه‌ی این ژانر را شکوفا می‌کند. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

بسیاری از بهترین فیلم‌های ترسناک دهه‌ی اخیر توسط کمپانی بلوم‌هاوس تهیه شده‌اند. از این میان می‌توان به فیلم Insidious «توطئه‌آمیز» ساخته‌ی جیمز وان (James Wan) و سری فیلم‌های Paranormal Activity «فعالیت فراطبیعی» اشاره کرد. فیلم‌های اخیر کمپانی بلوم‌هاوس نظیر فیلم Split «شکاف» ساخته‌ی ام. نایت شامالان (M. Night Shyamalan) و Get Out «برو بیرون» اولین ساخته‌ی جوردن پیل (Jordan Peele) از مرزهای ژانر وحشت عبور کردند و افرادی را نیز که حتی طرفدار این ژانر نیستند به تحسین واداشتند.

امسال شاید بهترین سال در حرفه‌ی بلوم باشد. او در سال جاری دو تا از بهترین فیلم‌هایش یعنی «شکاف» و «برو بیرون» را تهیه کرد که شایعاتی را مبنی بر تصاحب جایزه‌ی اسکار به راه انداخته‌اند. کارشناسان سینمایی نگرانند که فیلم‌های «شکاف» و «برو بیرون» با وجود کسب نقدهای مثبت و استقبال تماشاگران از آنها تنها به این دلیل که به ژانر وحشت تعلق دارند مورد توجه آکادمی اسکار قرار نگیرند. حتی بلوم سردرگم پاسخ این پرسش است که چرا آکادمی فیلم‌های ژانر وحشت را نامزد دریافت جایزه نمی‌کند. ScreenRant دلیل این خط‌ مشی آکادمی در قبال فیلم‌های ترسناک را از بلوم جویا شده است.

پاسخ بلوم: می‌دونی چیه، من نمی‌دونم چون می‌خواستم بگم برای اینه که مردم سعی دارن از خشونت پرهیز کنن، ولی حقیقت اینه‌که فیلم‌های بسیار خشنی هستن که نامزد اسکار می‌شن. اونا فقط فیلم‌های ژانر وحشت نیستن. شاید آکادمی فکر می‌کنه فیلم‌های ژانر وحشت حال‌به‌هم‌زنه. نمی‌دونم، ولی سوال خوبیه. نمی‌دونم ولی حق با شماست.

بسیاری از منتقدان اعتقاد دارند که «شکاف» باید در برخی از شاخه‌ها نامزد جایزه‌ی اسکار شود. خصوصا در شاخه‌ی بازیگری. با توجه به این‌که جیمز مک‌آیووی (James McAvoy) استادانه نُه نقش متفاوت را ایفا کرده است. از سوی دیگر «برو بیرون» مورد به کلی متفاوتی است. وقتی خبر ساخت این فیلم برای اولین بار اعلام شد، بسیاری توجهی به آن نکردند. دلیلش هم واضح بود. ساخت اولین فیلم یک کمدین در ژانر وحشت شبیه به فاجعه‌ای به نظر می‌رسید. همچنین این فیلم از بازار تبلیغاتی گسترده‌ای برخوردار نبود (احتمالا به دلیل بودجه‌ی کم تولیدش). اما «برو بیرون» به محض اینکه رنگ پرده را به خود دید تبدیل به یک پدیده‌ی جهانی شد. کلماتی باشکوه در ستایش فیلم گفته شد و اثری که با بودجه‌ی ۴٫۵ میلیون دلار ساخته شد به فروش جهانی ۲۵۲ میلیون دلار دست یافت. موفقیت شوکه‌کننده کمترین حرفی است که می‌توان درباره‌ی این فیلم زد.

حرف‌های بلوم تا حدودی درست است. در حالی که فیلم‌های خشونت‌آمیز در طول سال‌ها مورد توجه آکادمی اسکار قرار گرفته‌اند، اما آکادمی نشان داده که ترجیحش فیلم‌هایی با پایان‌های شادتر است تا آن‌هایی که خشن‌تر و افسرده‌کننده‌تر هستند. این مسئله می‌تواند دادن جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم به Forrest Gump «فارست گامپ» به جای Pulp Fiction «قصه‌ی عامه‌پسند» را توضیح دهد. و اینکه چرا Apocalypto «آپوکالیپتو» در شاخه‌ی بهترین فیلم نامزد نشد و یا اینکه چرا فیلم‌های دیوید فینچر (David Fincher) (به استثنای The Social Network «شبکه ی اجتماعی»)  با وجود نقدهای ستایش‌آمیز منتقدان توسط آکادمی نادیده گرفته می‌شوند. البته از آنجایی که فیلم به شدت خشن Braveheart «شجاع دل» برنده‌ی جایزه ی اسکار بهترین فیلم در سال ۱۹۹۶شد می‌توان استدلال مطرح شده را به چالش کشید.

بخش دوم گفته‌های بلوم به حقیقت نزدیک‌تر است. شاید فیلم‌های ترسناک نامزد اسکار نمی‌شوند به این دلیل ساده که آن‌ها فیلم‌های ترسناک هستند. یکی از معدود فیلم‌های ترسناکی که تاکنون نامزد جایزه‌ی اسکار در شاخه‌های اصلی شده فیلم The Sixth Sense «حس ششم» ساخته‌ی ام. نایت شامالان است. این در حالی است که برخی آن را یک فیلم ترسناک نمی‌دانند. فیلم‌های ترسناک همواره با یک ننگ همراه‌اند. بسیاری، فیلم‌های ترسناک را چیزی به جز محصولات تجاری سخیف نمی‌دانند. ضیافتی از ترس‌های ناگهانی بی‌مایه. اگرچه این تصور مردم درباره‌ی ژانر وحشت قابل درک است اما شامل همه‌ی فیلم‌های این ژانر نمی‌شود. فیلم‌هایی نظیر «شکاف» و «برو بیرون» ثابت کرده‌اند که داستان‌های فوق‌العاده‌ای را می‌توان در قالب این ژانر روایت کرد.

بلوم همچنین اشاره کرد که خودش نیز از اعضای آکادمی اسکار است: من خودم عضو آکادمی اسکار هستم و قطعا قصد دارم به خودم رای بدهم (می‌خندد). فکر می‌کنم شانس زیادی برای نامزدی در برخی رشته‌ها داریم (برای فیلم «برو بیرون») شاید در شاخه‌ی بهترین فیلمنامه.

امسال سال بسیار خوبی برای فیلم‌های ترسناک بود، خصوصا برای کمپانی بلوم‌هاوس. با استقبال منتقدان و تماشاگران از فیلم «برو بیرون»، آکادمی اسکار ممکن است در اقدامی غیرمعمول این فیلم ترسناک را در یکی از شاخه‌های اصلی یعنی فیلمنامه، کارگردانی، بازیگری و فیلم نامزد جایزه‌ی اسکار کند.

منبع:screenRant

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.