لوکاس‌فیلم درباره‌ی رابطه‌ی رِی و کایلو رِن دروغ نمی‌گوید

20 October 2017 - 19:30

آخرین تریلر فیلم Star Wars: The Last Jedi «جنگ ستارگان: آخرین جدای» با اشاراتی به متحد شدن رِی و کایلو رِن به پایان رسید و احتمال این که این اشارات ترفندی برای گمراه کردن طرفداران باشد، بسیار اندک است. وقتی اوایل این ماه پیش‌نمایش این فیلم به نویسندگی و کارگردانی ریان جانسون (Rian Johnson) به صورت آنلاین پخش شد، طرفداران بسیار هیجان‌زده بودند تا نگاه دیگری به ساخته‌ی این کارگردان بیاندازند و می‌توان گفت که تصاویر پخش‌شده حاوی چند غافلگیری بود. شاید بزرگ‌ترین این غافلگیری‌ها لحظه‌ای در اواخر تریلر باشد که رِی گمشده می‌گوید: «به کسی نیاز دارم تا جایگاه مرا در کل این قضایا نشانم دهد». نمای بعدی کلوزاپی از کایلو رِن است که دستش را به سمت دشمن دیرینه‌اش دراز کرده و شرایط را برای یک رفاقت نامحتمل مهیا می‌کند. با سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

درحالی که اتحاد بین قهرمان زن و ضدقهرمانِ داستان، افقی غافلگیرکننده و شوکه‌کننده را ترسیم می‌کند، اما قضاوت از روی تریلر تا حدی نابخردانه است. بازاریابی برای فیلم به عنوان حقه‌ای تدوینی شناخته می‌شود و بدون دیدن کل فیلم، اظهار نظر درباره‌ی این‌که دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد، غیرممکن است. از آن‌جایی که تریلرها همیشه قابلِ اعتماد نیستند، بسیاری معتقداند که رویاروییِ ری و کایلو رِن واقعا در فیلم اتفاق نمی‌افتد. اگرچه این استدلال نیز قابلِ اتکا نیست.

پرسیدن این سوال که آیا ری و کایلو هنگام این صحنه، در لوکیشن یکسانی حضور دارند یا نه (که جواب به نظر مثبت می‌رسد)، منصفانه است. اگرچه ارتباط چندانی با کل فیلم ندارد. از آغاز دوران جدید سری فیلم‌های جنگ ستارگان، لوکاس‌فیلم (Lucasfilm) تبحر خاصی در کنترل انتشار اطلاعات نشان داده است. این‌که کی و کجا جزئیات بیشتری در اختیار عموم قرار بگیرد را لوکاس‌فیلم تعیین می‌کند. تریلرهای آن‌ها نیز خارج از زمینه‌ی اثر عمل نمی‌کنند که بخواهند با نماهای بصری طراحی شده‌ی خود مخاطب را مرعوب ابعاد عظیم بلاک‌باستری کنند. بلکه صحنه‌های به‌دقت انتخاب‌شده‌ای هستند که انتظاراتی را با توجه به محصول نهایی ایجاد می‌کنند.

نگاهی به آخرین تریلر فیلم Star Wars: The Force Awakens «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» می‌تواند این مسئله را روشن کند. این تریلر هم‌زمان با روشن کردن پیرنگ، موقعیت سه کارکتر اصلی را نیز مشخص می‌کند. ری یک هیچ‌کسِ آماده برای انجام اعمال بزرگ‌تر بود. فین برای تنها یک هدف پرورش یافت، اما دچار بحران وجودی شد و دلیلی برای جنگیدن برایش باقی نماند. کایلو رِن متعهد به سویه‌ی تاریک به نظر می‌رسید و سوگند یاد کرد که کاری که دارث ویدر آغاز کرد را به پایان برساند. اگرچه برخی از این تبادلات و دیالوگ‌ها عینا در فیلم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد»  ظاهر نشدند، اما در نهایت محصول نهایی نیز طبق همین طرح ارائه شده در تریلر پیش رفت. لوکاس‌فیلم همچنین عامدانه لوک اسکای‌واکر را در تریلرهای تبلیغاتی نشان نداد تا سوال «لوک کجاست؟» به سوال کلیدی گفت‌وگو‌های پیرامون فیلم پیش از اکران تبدیل شود. و همان‌طور که مشخص شد کل داستان فیلم درباره‌ی یافتن لوک بود.

فیلم «جنگ ستارگان: آخرین جدای» تاکنون استراتژی تبلیغاتی فیلم قبلی را موبه‌مو اجرا کرده است. حتی اگر این تریلر با محصول نهایی تفاوت‌هایی داشته باشد (که به احتمال زیاد همین‌طور خواهد بود)، تریلر ایده‌ی کلی فیلم را عرضه کرده است. ری پس از پی بردن به آسیب‌پذیری نیروهایش ، نیازمند راهنمایی برای کنترل آن‌هاست. لوک، پریشانِ اتفاقی که برای بن سولو افتاده، از ادامه‌ی تعلیم ری به هراس می‌افتد و احتمالا رهایش می‌کند. کایلو رِن بار دیگر دچار کشمکشی بین نیکی و بدی می‌شود، همان‌گونه که از اکراه آشکارش در کشتن ژنرال لیا ارگانا در نبرد فضایی پیداست. در حالی که این مسئله احتمالا به تصویر کشیدن آشکار طرز تفکر کایلو در «آخرین جدای» است، زمینه برای گسترش این کارکتر را در ادامه مهیا می‌کند. کشتنِ هان سولو اوضاع را خراب‌تر کرده است و او در آستانه‌ی فروپاشی قرار دارد.

کاتلین کندی (Kathleen Kennedy) و باقی دست‌اندرکاران وقتی پای طرفداران جنگ ستارگان وسط باشد، بسیار بادرایت عمل می‌کنند. آن‌ها به خوبی آگاهند که حتی یک نقلِ قول کوچک درباره‌ی فیلم جدید می‌تواند تنور تئوری‌پردازی‌ها درباره‌ی این‌که چه اتفاقی خواهد افتاد را گرم کند. آن‌چه در تریلر هست (یا نیست) راهِ بسیار مناسبی برای کمپانی است تا بینندگان را درگیر کند و اطلاعاتی را برای تأمل در اختیار آن‌ها قرار دهد. با توجه به محبوبیت بالای برند «جنگ ستارگان» بازاریابی برای فیلم‌های جدید این مجموعه به سادگی، یک تشریفات است. این محصول فقط با تکیه بر اسمش خواهد فروخت. هدف، فروش فیلم به عمومی نیست که از قبل آماده‌ی خریدن محصول هستند بلکه فراهم کردن اطلاعاتی برای مخاطبان است که تا روز اکران آن‌ها را درگیر نگه دارد. نمایی از کایلو که دستش را به سمت ری دراز کرده تصمیم بسیار درستی برای ماه‌های باقی‌مانده بود.

منبع:ScreenRant

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.