اکران فیلم خارجی با نگاه وادادگی به ضرر سینمای ایران است

28 October 2017 - 02:20

در حالی که چند هفته‌ای است بحث اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران بیش از گذشته جدی شده، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معقتد است اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران نیاز به ارزیابی‌های بسیاری دارد تا این موضوع ضربه‌ای به سینمای ملی وارد نکند. او همجنین تاکید می‌کند که فیلم‌های خارجی باید با آداب و موازین مناسب در سینماهای کشور به نمایش درآید.

علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، درباره اکران فیلم‌های خارجی به سینما سینما گفت:

«درباره اکران فیلم خارجى خوبست از چند وجه بحث و گفتگو داشته باشیم. به عقیده من اکران فیلم‌های خارجی در ایران در یک چارچوب حساب شده ضرورى است. برای به وجود آمدن این ظرفیت هم باید گفت‌وگوهاى تخصصی بین صاحب نظران انجام گیرد. نباید اکران فیلم‌های خارجی به هیچ وجه وادادگی نسبت به سینماى مسلط از سینمای آمریکا گرفته تا هنگ کنگ، تلقى و تصور شود. اگر با نگاه وادادگی نسبت به این موضوع نگاه بشود قطعا به سینمای ملی کشورمان ضربه وارد خواهد شد، ظرفیت‌هاى سینماى ملى را نباید نادیده گرفت.»

او در ادامه تاکید می‌کند:

« فیلم خارجی باید با آداب و موازین مناسب با توجه به ارزش‌های سینمایی و فرهنگی کشورمان اکران شود. با این هدف که باعث رشدِ نگاه مخاطب ایرانی شود و مخاطبان سینما این حق را داشته باشند تا محصولات خارجی را با آثار داخلی مقایسه کنند. قطعا نگاه مخاطبان تربیت می‌شود و باعث ارتقای سینمای ما و سلیقه مخاطبان خواهد شد. زمانی که از نمایش فیلم‌های خارجی صحبت می‌کنیم قطعا هدفمان سینمای حرفه‌ای دنیا است.»

این مدیر سینمایی همچنین می‌گوید که باید در اکران فیلم‌های خارجی سهمی هم به سینمای کودک داده شود تا برخی از فیلم‌های کودک خارجی در سینماها به نمایش درآید:

«امیدوارم اکران فیلم خارجی با آسیب‌شناسی و پژو هشى که انجام شده، صورت بگیرد. اکران فیلم خارجى می‌تواند درصد مشخصى از ظرفیت سالن‌های نمایش در شهرهاى بزرگ در پردیس‌های سینمایی را به خود اختصاص دهد، یا فیلم‌هاى خارجى کودک و نوجوان در کنار نمایش فیلم‌های ایرانی می‌توانند سهمی داشته باشند، نمایش این فیلم‌هاى مناسب برای کودکان، دید آنها به سینما را ارتقا می‌دهد. طبعا فارغ از این هیاهویی که برای اکران فیلم‌های خارجی به راه افتاده است، با تعامل متخصصان و کار کارشناسی و با هدفِ کمک به سینمای ملی کشورمان تصمیم گیرى می‌شود. برخى رسانه‌ها به جای اینکه از تیترهای زرد استفاده کنند، همت کنند و کارشناسان سینمای بین‌الملل را دور هم جمع کنند و با آنان درباره این موضوع گفت‌وگوى کارشناسى کنند. اجازه بدهیم کارشناسان سینما استدلال های مورد نظرشان را بیان کنند.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در پایان گفت:

«اگر روزی اکران فیلم خارجی به صورت جدی مطرح شود، می‌توان ظرفیت مشخصی را برای سینمای کودک و نوجوان در نظر گرفت. نکته بسیار مهم در تولیدات سینماى کودک توجه به ساختارها و تکنولوژی روز دنیا است که می‌تواند به ‌سینمای ما کمک شایانی کند. ارتقای سطح دانش فنی برای سینماگران ما مهم است و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. تا زمانی که اکران فیلم‌های کودک به یک جریان طبیعى تبدیل نشود و عرضه و تقاضا در این حوزه به تناسب نرسد، جریان طبیعى تولید هم متناسب با نیاز مخاطبان شکل نمى‌گیرد.»

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.