غیبت «شهر موش‌ها ۲» در فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های چهار سالِ اخیر

9 December 2017 - 17:55

امروز معاونت توسعه و فناوری مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، فهرست فیلم‌هایی را که در سال ۹۳ تا ۹۶ به فروش بالای ده میلیارد تومان رسیدند اعلام کرده است. نکته جالب این آمار به غیبت فیلم «شهر موش‌ها ۲» باز می‌گردد که در سال ۹۳ اکران شد و بنا بر اعلام پخش‌کننده و تهیه‌کننده آن توانست بیش از ۱۲ میلیارد تومان فروش کند. دیگر نکته این آمار نزدیک بودن آمار فروش فیلم‌ها به میزان فروش اعلام شده از سوی سایت سینماتیکت است که می‌تواند فروش اعلام شده از سوی پخش‌کنندگان فیلم‌های سینمایی را زیر سوال ببرد.

نکته قابل توجه در جدول ۱۱ فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران که به فروشی بالاتر از ۱۰ میلیارد تومان دست یافتند این است که سه فیلم صدرنشین این جدول همگی در سال ۹۶ اکران شده‌اند و مجموعا از ابتدای سال ۹۶ تاکنون ۴ فیلم توانسته‌اند به فروشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در گیشه دست پیدا کنند.

طبق این آمار، «نهنگ عنبر ۲»،«گشت ۲»،«خوب ، بد ،جلف»، «فروشنده»، «محمد رسول الله»، «من سالوادور نیستم»، «سلام بمبئی»، «پنجاه کیلو آلبالو»، «ابد و یک روز»، «بارکد» و «اکسیدان» ۱۱ فیلم سینمایی هستند که موفق به فروشی بیش از ۱۰ میلیارد تومان در گیشه شده‌اند که موضوع ۷ فیلم کمدی، ۱ فیلم مضمون تاریخی و دینی و ۲ فیلم نیز از مضمونی اجتماعی برخوردار هستند.

فیلم «نهنگ عنبر ۲» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سامان مقدم با ۲۰ میلیارد و ۹۴۱ میلیون تومان لقب پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را به خود اختصاص داده است و پس از آن فیلم «گشت ۲» ساخته سعید سهیلی با مجموع فروش ۱۹ میلیارد و ۷۸۱میلیون تومان و «خوب بد جلف» ساخته پیمان قاسم خانی با مجموع فروش ۱۶ میلیارد و ۲۸۸ میلیون تومان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین از مجموع ۱۱ فیلم فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران، ۶ فیلم را شرکت فیلمیران پخش کرده و هدایت فیلم و رسانه فیلمسازان هر کدام دو عنوان و شرکت پخش نورتابان پخش ۱ فیلم را بر عهده داشته‌اند.

در سال ۹۳ حواشی بسیاری برای میزان فروش فیلم «شهر موش‌ها ۲» به وجود آمد و برخی فروش ۱۲ میلیارد تومانی این فیلم سینمایی را غیر واقعی دانستند که این موضوع واکنش تند منیژه حکمت و علی سرتیپی تهیه‌کنندگان و پخش‌کننده این فیلم را به همراه داشت.

از سوی دیگر میزان ارقام اعلام شده از سوی مرکز توسعه و فناوری مطالعات سینمایی، شباهت بسیاری به آمار فروش سایت سینماتیکت دارد و به نظر می‌رسد همچون بسیاری از رسانه‌ها این مرکز وابسته به وزارت ارشاد هم منبعی جز سایت سینما تیکت نداشته است.

منبع: آی‌سینما

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • saoshyant4 says:

    متاسفم…
    برای این آمار، معتبر بودن منظورم نیست. بلکه نام فیلم هایست که در صدر فروش فرار گرفتند. :(