۱۰ فیلم جذاب ۲۰۱۷ که نباید از دست بدهید

9 January 2018 - 21:52

نزدیک شدن به پایان سال اغلب ما را ترغیب می‌کند به سالی که پشت سر گذاشتیم نگاهی بیندازیم و بدون شک در نظر می‌آید که سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای سینما بود. این مقاله برخی از فیلم‌های جذابی را که امسال بخت تماشایشان را داشتیم بررسی می‌کند که باوجود دیده نشدنشان به‌اندازه فیلم‌های معروف هالیوودی، نباید آنها را از دست داد. با سینماگیمفا همراه باشید.

از انیمشینی با خلاقیت بالا که فقط از نقاشی‌های رنگ‌روغن ساخته‌شده  گرفته تا ادای دینی به پدران سینما ساخته یکی از بهترین کارگردانان جشنواره‌های جهان، لیست ما شامل ۱۰ فیلم از کشورهایی مانند کوبا، رومانی، برزیل، فنلاند، ایتالیا و … است.

نکته: فیلم‌هایی این لیست از آن دست آثاری است که باوجود جذابیت‌‌ها و شایستگی فراوان، ممکن است چندان توجه‌ به آن‌ها نشده باشد. از این رو، می‌تواند گزینه‌های خوبی برای لیست فیلم‌هایی که در سال گذشته ندیده‌اید، باشد.

۱۰- Loving Vincent «دوست داشتن وینسنت» ساخته: دوروتا کوبیلا (Dorota Kobiela) و هیو ولچمن ( Hugh Welchman)

Loving Vincent اولین فیلمی است که تنها و تنها با انیمیشن نقاشی‌های رنگ روغن ساخته شده است و به راستی جزو بهترین انیمیشن‌های دهه اخیر  است. در این فیلم داستان حول روزهای آخر زندگی نقاش دوست‌داشتنی، ویسنت ونگوگ می‌چرخد. موضوع دربارهٔ ارماند مردی است که باید نامه‌ای را که توسط نقاش نوشته‌شده تحویل بدهد و در حین  رساندن نامه به دهکده‌ای که گوگ در آن می‌میرد، جذب داستان نقاش می‌شود و تماشاگر قادر به درک روابطش با مردمان مکان و چگونگی گذران زندگی‌اش که به پیچیدگی نقاشی‌هایش بود، می‌شود.

اگرچه ممکن است شیوه بیان روایت داستان به‌اندازه جلوه‌های بصری فیلم تأثیرگذار نباشد، فیلم به سبب نوع نگرشش به زندگی و کار نقاش نابغه و دوست‌داشتنی، به‌طور شگفت‌انگیزی خیال‌انگیز و مسحورکننده است. بدون شک Loving Vincent  فیلمی است که ارزش وقت شما را دارد.

۹- Good Time «اوقات خوش» ساخته ی بنی سیفدای (Benny Safdie) و جاش سیفدای (Josh Safdie)

Good Time فیلمی است که بهترین استفاده را از عناصر ژانر تریلر می‌کند، علاوه بر آن با بازی بی‌نظیر رابرت پتینسون روبه‌رو هستیم که شاید بهترین نقش‌آفرینی او تا به حال باشد.

Good Time نوشتهٔ رونالد برونستین و جاش سیفدای، داستان دزدی را دنبال می‌کند که بعد از سرقت از بانکی، اوضاع به هم می‌ریزد و او سعی می‌کند که از دستگیری برادرش جلوگیری کند و به نابسامانی‌ها رسیدگی کند، اتفاقی که تنها نتیجه‌اش شبی خشونت بار برای اوست.

فیلمبرداری بی‌نظیر شان پرینس ویلیامز و روایت درگیرکننده و شخصیت‌های قابل توجه، باعث می‌شوند حتی با وجود اشکالاتی در پرداخت داستان، فیلم از بهترین‌های امسال باشد. فیلم نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه یک فیلم با داستان جنایی گیرا و درک واقعی شخصیت‌های پیچیده و روابط بین آن‌ها می‌تواند موفق عمل کند. اوقات خوش به کارگردانی برادران سیفدای قطعاً جزو فیلم‌هایی است که هر مخاطب حرفه‌ای سینما باید آن را تماشا کند.

۸- Il Colore Nascosto Delle Cose «رنگ پنهان چیزها» ساخته ی سیلویو سولدینی (Silvio Soldini )

اگرچه فیلم از کلیشه‌های ژانر جدا نیست، رنگ پنهان چیزها یکی از بهترین کمدی‌های رمانتیک‌ امسال و فیلمی به‌راستی منحصر‌بفرد است.

این فیلم که ساختهٔ سیلویو سولدینی و نوشتهٔ دوریانا لوندف و دیوید لانتیریو سولدینی است، داستان تئو را دنبال می‌کند که کار تبلیغاتی می‌کند. او نامزد دارد اما قادر به به‌ جا آوردن تعهدات در زندگی شخصی‌اش نیست. روزی او اما زن نابینایی را  ملاقات می‌کند و با او رابطه‌ای تشکیل می‌دهد بیخبر از آنکه بعد از آن زندگی‌اش به کلی تغییر خواهد کرد.

رنگ پنهان چیزها که ردپای آشنای ژانر رمانتیک را داراست و حتی لحظات کمدی خوبی ارائه می‌کند، بدون شک فیلمی است که باید بیشتر دیده شود.

۷-  Bingo: The King Of The Mornings (بینگو : پادشاه صبح ها) ساخته ی دنیل رزند ( Daniel Rezende)

اولین فیلم ادیتور شناخته شده، دنیل رزند، که به سبب فیلم‌هایی چون City Of God «شهر خدا» ، The Motorcycle Diaries «خاطرات موتورسیکل»  و Elite Squad «یگان ویژه» شهرت پیدا کرد، از جذاب‌ترین فیلم‌های امسال است.

این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است و داستان مردی را دنبال می کند که پس از کار در فیلم‌های سخیف تلوزیونی، در جستجوی شهرت، مجری یک برنامهٔ بامدادی با نام بینگو دلقک می‌شود. کاریزما و استعداد او، با وجود آنکه هویت واقعی او پنهان می‌ماند، به زودی برنامه را زبانزد همه می‌کند. اما گمنامی او به زودی مشکلی برای خود و خانواده‌اش به وجود می‌آورد و اوضاعی پیچیده‌تر از آنچه تصور می‌شد، رقم می‌خورد.

با دید عمیقی که فیلم نسبت به فرهنگ عامه در دهه ۸۰ دارد، بینگو: پادشاه صبح‌ها تصویری با طنز فوق العاده از این دهه به نمایش می‌گذارد که با هنرنمایی نفس گیر ولادیمیر بریچتا (Vladimir Brichta) کامل می‌شود.

فیلمنامه درخشان لوئیز بولوگنسی، کارگردانی تحسین‌برانگیز رزند، لانگ‌‌ شات‌های تأثیرگذار و فضای خاص، همه شما را با فیلمی بی‌همتا روبرو خواهند کرد که بدون شک باید آن را به لیستتان اضافه کنید.

۶- Last Days In Havana «اخرین روزها در هاوانا» ساخته فرناندو پرز (Fernando Perez)

این فیلم توسط فرناندو پرز و آبل رودریگز نوشته شده است. آخرین روزها در هاوانا یکی از بهترین‌های امسال است. با بازی فوق العادهٔ یورگ مارتینز (Jorge Martinez) و پاتریشیو وود (Patricio Wood)، فیلم داستان دو دوست همخانه را که در پایتخت کوبا زندگی می‌کنند، بیان می‌کند. یکی از آن‌ها (مارتینز) به سبب ایدز در حال مرگ است و دیگری (وود) که در رویای خارج شدن از کشور به سر می‌برد، از او مراقبت می‌کند.

برخورد فیلم با بسیاری از مسائل اجتماعی و چرخی در جامعهٔ مردم کوبا، داستان بی نظیر، همراه با دیالوگ‌های فراموش نشدنی‌اش تجربه‌ای لذت بخش را برایتان رقم می‌زند. هر شخصیت فیلم حتی آن‌ها که مدت زمانی کوتاه به روی پرده می‌آیند برایمان برجسته می‌شوند و تمام کاراکترها انقدر خوب پرداخته می‌شوند که حذف آن‌ها از روایت داستان قابل تصور نیست.

آخرین روزها در هاوانا یکی از بهترین فیلم‌های کوبا در دهه اخیر است و بدون شک نباید فرصت تماشای آن را از دست داد.

۵- Lumiere «لومیر» ساخته تیری فراماکس (Thierry Fremaux)

تیری فرماکس یکی از کاگردانان انستیتو لومیر، جشنواره فیلم لومیر و و نیز جشنواره فیلم کن است. در سال ۲۰۱۷ او بیش‌تر از ۱۰۰ فیلم از برادران لومیر و تیمشان را جمع اوری  کرد و سپس فیلمی درخور شأن اغاز سینما و کمک‌های فراوان آگوست و لوئیس لومیر به آن ساخت. شنیدن صحبت‌های مربوط به سال‌های اغازین هنر هفتم از زبان چنین کسی تجربه‌ای بکر خواهد بود. لومیر ادای احترامی نه فقط به آگوست و لوئیس لومیر بلکه به کل سینماست. فیلمی واجب که همه دوستداران سینما باید آن را تماشا کنند.

۴- Little Wing «بال کوچک» ساخته ی سلما ویلهونن (Selma Vilhunen)

فیلم بال کوچک نوشته و ساختهٔ فیلم‌ساز فنلاندی سلما ویلهونن داستانی جذاب از مقولهٔ دوران بلوغ است. فیلم در رابطه با وارپو، دختر ۱۲ ساله‌ای در حال رشد است که با مادرش سیرو زندگی می‌کند. زنی که برخلاف دخترش هیچ تمایل به بزرگ شدن ندارد. روزی وارپو با دزدیدن ماشینی قصد بر یافتن پدری می‌کند که هیچ‌وقت او را ملاقات نکرده است. باوجود آنکه به هدفی که در سر داشت نمی‌رسد، سفری را آغاز می‌کند که زندگی هر دوی آن ها یعنی وارپو و مادرش را به‌کل تغییر می‌دهد.

با وجود آنکه فیلم روایت سرراست و ساده‌ای دارد، ویلهونن موفق به بررسی دقیق روان و رفتار کارکتر‌هایش آنگونه که در هیچ فیلمی تاکنون شاهدش نبودیم، می‌شود. با وجود این با یکی از حساس‌ترین فیلم‌های سال روبرو هستیم. فیلمنامه قوی و پرداخت بی‌نظیر شخصیت‌های درگیر کننده، فیلم بال کوچک را قطعاً در سال ۲۰۱۷ به فیلمی تبدیل می‌کنند که نباید آن را از دست داد.

۳- Glory «شکوه» ساخته ی کریستینا گروزوا (Kristina Grozeva) و پیتر والچانف (Peter Valchanov)

Glory بدون شک یکی از بهترین‌های امسال است. دیدگاه سیاسی و اجتماعیان همراه با بازی قدرتمند استفان دنولیوبوف (Stefan Denolyubov) در نقش اصلی شکوه را به فیلمی فراموش نشدنی تبدیل می‌کند.

این فیلم توسط کرریستینا گروزوا و پیتر والچانف ساخته و توسط گروزوا، والچانف و دکو تارالژکوف نوشته شده است. شکوه داستان زانکو پتروف، مردی را روایت می‌کند که در راه‌‌ آهن کار می‌کند و روزی مقدار زیادی پول را در بین ریل‌ها می‌یابد و پول را به پلیس تحویل می‌دهد. از همان لحظه، زندگی او به کلی دگرگون می‌شود چرا که جولیا استایکوا رئیس رئیس روابط عمومی وزارت حمل و نقل، تصمیم می‌گیرد از او به عنوان یه عامل منحرف کننده از فساد مالی بوجود آمده استفاده کند.

برخورد غم‌انگیز گروزوا و والچانف در رابطه با داستان مردی که طعمه دیوان‌سالاری معیوبی می‌شود و درعین‌حال توانمندی بالای آن‌ها در بررسی تمام جنبه‌های ناشی از حادثه، باعث می‌شود به فیلمی بی‌سابقه در سال ۲۰۱۷ بربخوریم که یکی  از فیلم‌های درخشان در کارنامهٔ این دو کارگردان بلژیکی است که تماشای آن توصیه می‌شود.

۲- Custody «سرپرستی» ساخته ی ژاویر لگرند (Xavier Legrand)

سرپرستی اولین کار کارگردانی ژاویر لگرند بازیگر فیلمهایی چون Everyday Lovers «عاشقان معمولی» و Free Hands «دست‌های رها»، به راستی یکی از بهترین‌های سال ۲۰۱۷ است.

ساخته و نوشته  لگرند، فیلم داستان مبارزه‌ای برای به سرپرستی گرفتن پسربچه‌ای بعد یک طلاق پیچیده است. هر صحنه به ما نشان می‌دهد مردی که بنظر می‌رسید شوهری عاشق و در رنج طلاق است، در واقع مردی خشن است.

روند اتفاقات داستان و فضای خفه کننده فیلم که بر روی پرده  به واقع هراس‌انگیز به نظر می‌رسد چرا که با جلو رفتن داستان هر آنچه فکر می‌کردیم غلط از آب در می آید. این مسئله باعث می‌شود با فیلمی روبرو باشیم که نباید آن را از دست بدهیم.

سرپرستی بدون شک از بهترین کارگردانی‌های یک کارگردان فیلم اولی در دهه اخیر است و فیلمی است که هر خوره فیلمی باید به تماشای آن بنشیند.

۱- Pororoca «پوروروکا» ساخته ی کنستانتین پاپسکو (Constantin Popescu)

ساخته و نوشتهٔ کنستانتین پاپسکو، پوروروکا شاید تاثیرترین فیلم سال ۲۰۱۷ باشد. از هم پاشیدن زندگی یک مرد، تئودور، جدایی خانوداه‌اش از او بعد از آنکه دخترش حین قدم زدن در پارک ناپدید می‌شود، موضوع محوری پوروروکا است که در بیش از دو ساعت و نیم زمان، نابودی زندگی او را بررسی می‌کند.

با وجود عناصر هیجانی و دلهره‌آور موجود در فیلم و اتمسفر قابل لمس موجود در هر سکانس فیلم به علاوهٔ فیلمبرداری درجه یک و استفاده به جا از لانگ شات‌های پیچیده، درک شوربختی این مرد برای بیننده ملموس‌تر می‌شود تا روایتی بی‌مانند در سال ۲۰۱۷ را در دست داشته باشیم.

پوروروکا فیلمی تکرارنشدنی از سینمای رومانی است و قطعاً از بهترین‌های امسال بوده است و تماشای آن به هر مخاطبی توصیه می‌شود.

منبع: Taste of Cinema

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.