نظر منتقدین در مورد فیلم Black Panther چیست؟

23 February 2018 - 20:04
شرکت مارول که این روزها دوران موفقی را در سینما دنبال می‌کند، پس از اکران موفقیت‌آمیز Thor: Ragnarok «ثور: راگناروک» اکنون با اکران Black Panther «پلنگ سیاه» یکی از بهترین فیلم‌های خود را به مخاطبانش هدیه داده است. بد نیست تا نظر منتقدین مختلف را درباره‌ی این فیلم سینمایی بدانیم. با سایت سینماگیمفا در ادامه‌ی مطلب همراه باشید.
فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» علیرغم درخشش ویژه‌اش در گیشه، مورد تحسین منتقدین نیز قرار گرفت. به صورتی که یکی از بهترین واکنش‌ها را در بین فیلم‌ها ابرقهرمانی داشته است. همچنین، تم‌های سیاسی و فرهنگی مربوط به آفریقا و سیاه‌پوستان نیز تاثیر به سزایی بر روی فیلم داشته است.
فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» تا به این لحظه در سایت متاکریتیک از ۵۵ نقد، متای ۸۸ را دریافت کرده است. نکته‌ی قابل توجه‌ اینجاست که همه‌ی نقد‌های فیلم مثبت بوده‌اند. شما از پایین می‌توانید خلاصه‌ی بسیار کوتاهی از نظر منتقدین درمورد فیلم و امتیاز آن‌ها را مشاهده کنید.
فیلم «پلنگ‌ سیاه» می‌توانست فقط یک فیلم فان پرهیاهو و طرفدارپسند اما یکبار مصرف باشد. اما رایان کوگلر و دیگر عوامل این قدرت، یا حتی مسئولیت را داشتند تا کار بسیار فراتری انجام دهند، و موفق به انجام آن نیز شدند.
هایپ فیلم را باور کنید. «پلنگ‌ سیاه» ار ریشه‌های کمیک‌‌های خود نیز فراتر می‌رود و به یک شکوه اسطوره‌ای می‌رسد که هیچ کمبود هیجانی ندارد.
یکی از بهترین فیلم‌های سال و یکی از آثاری است که ژانر ابرقهرمانی را به عنوان یک اثر حماسی به جلو خواهد برد. نبردهای عظیم و بزرگ که معمولاً از شاخصه‌های این دست فیلم‌ها هستند در فیلم به خوبی وجود دارد. اما آن‌ها تمرکز خود را بر روی شخصیت‌پردازی عمیق شخصیت‌ها و توجه به جزییات بزرگ و کوچک در فیلم گذاشته‌اند.
فیلم «پلنگ سیاه» مارول یک نقطه‌ی عطف است، نه فقط برای تیم بازیگران و کارگردان و نویسنده آن یعنی رایان کوگلر، بلکه برای اینکه فیلم دید تازه و نویی دارد، آن هم در ژانری که به راحتی بر عدم تنوع و یکنواختی تکیه می‌کند.
CineVue: 100
فیلم «پلنگ سیاه» رایان کوگلر فیلمی است که همه چیز را تغییر می‌دهد. وقتی شما آن را ببینید، شما متوجه این موضوع خواهید شد. Black Panther «پلنگ سیاه» خودش به تنهایی در جایگاه یک شاهکار در دنیای سینماتیک مارول قرار می‌گیرد.
در هیاهو و انفجار فیلم‌های ابرقهرمانی به عنوان یکی از جریان‌های بزرگ و اصلی سرگرمی، بگذارید این را جشن بگیریم: Black Panther «پلنگ سیاه» یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی قرن است.
این فیلمی است که بیش‌تر خواسته‌های طرفداران و دوست‌داران فیلم‌های ابرقهرمانی را برآورده می‌کند،  با این وجود کاری با سبک و زیرشاخه‌های آن انجام می‌دهد که احساس شگفتی و خوشی زیاد و پیشگامی داشته باشید.
این را در مورد «پلنگ سیاه» می‌گوییم که فراری از فیلم‌ها و نزدیک شدن به سطح هنر است: شما چیزی شبیه این در زندگیتان ندیده‌اید.
درحالی که موضوع و تم فیلم عمیق است، «پلنگ سیاه» در عین حال یک شادی بصری نیز به حساب می‌آید. با یک اعتماد به نفس عجیب و غریب و تعصبی، سکانس‌های اکشن دیوانه‌کننده و جلوه‌های ویژه و رونمایی باشکوه واکاندا، کسانی که فرهنگشان الهام گرفته از فرهنگ آفریقایی‌هاست اما می‌تواند نگاهی شگفت‌انگیز و خارق‌العاده به شهری باشد که ممکن است در آینده ببینیم.
این فیلم به‌راحتی بهترین فیلم ابرقهرمانی ساخته شده توسط شرکت مارول است. با این حال فیلم جنبه‌های نهان دارد، مثل فیلم Get Out. سبک این فیلم به ارتباطات اجتماعی نیز بستگی دارد.
استعداد در هر گوشه‌ای از فیلم دیده می‌شود. این مسئله پلنگ سیاه را جایی بالاتر از بسیاری از ابرقهرمانان معاصر خود قرار می‌دهد، حتی با وجودی که گاهی از فرمول‌های گرایشی نمایشی استفاده می‌کند. این یک مثال تمام عیار برای تاثیر این‌ فرمول‌ها به موفقیت شدید فیلم است، با این وجود، به خصوص راه جدیدی که در استفاده از این فرمول‌های مشهور برای خلق داستانی جدید استفاده کرده است، قابل تحسین است.
این یک فیلم محکم و استوار، خنده‌دار و پر از منظره‌های تماشایی است؛ اما این همچنین حس یک نقطه‌ی عطف را نیز می‌دهد. این که استودیو سازنده بالاخره متوجه شد که این فیلم‌ها می‌توانند چیزی بیش‌تر از آثاری صرفاً برای فروش باشد. در مجموع، استودیو (مارول) یکی از شیفته‌کننده‌ترین آثارش در بین فیلم‌های دنیای سینماتیک خود ساخته است.
 رایان کوگلر تقریباً هر فریم را با روح و پیرو سبک ساخته است و این موضوع ریشه‌ای را بیان می‌کند که فیلم‌های کامیک بوک‌ها نیز می‌توانند در واقع چیزی با معنا باشند، چیزی فراتر از هیاهوی همیشگی‌شان. در این زمینه، جشن افتخار و هویت و مسئولیت شخصی پلنگ سیاه فقط برای نوع کارگردانی نوع در این ژانر نیست، بلکه این ابرقهرمان فیلم‌های این ژانر است.
Vox: 90
رایان کوگلر و بازیگران و تیم با استعدادش داستانی را روایت می‌کنند که خیره‌کننده است و شهامت این را به مخاطب خودش می‌دهد تا دنیایی بدون محدودیت با خفه‌کردن واقعیت تصور کند، بدون اینکه نادیده بگیرد چگونه زجرها و رنج‌های دنیای واقعی، آن رویاهای خوش را بیان می‌کنند.
 این یک فیلم فوق‌العاده سرگرم‌کننده است که از همان بدو شروع نیز زنده است و ماموریت و هدف شرکت مارول (چه خوب یا بد باشد) دنبال می‌کند، درحالی که فراتر از آن هم می‌رسد.
 این فیلم دارای یک قلب تپنده‌ است؛ آن هم از نوع بزرگش. فیلم نه تنها صادق و بی‌ریا است، بلکه از نادرترین پرندگان در جنگل سرگرمی‌های بزرگ به حساب می‌آید؛ یک حماسه خالص و قلبی.
فیلم «پلنگ سیاه» به شدت تحت تاثیر نفوذ فرهنگ آفریقایی‌ها و همچنین سیاه‌پوستان قرار دارد و این نکته‌ی واضح و آشکار را می‌گوید که ما می‌خواهیم همه‌ی فرهنگ‌ها با رنگ‌های مختلف را بر روی صفحه‌ی بزرگ سینما نمایش دهیم زیرا این باعث غنای تجربه‌‌ی سینمایی می‌شود که برای لذت بردن همه در دسترس است.
این فیلم بدون کشمکش‌ها و زد و خورد‌های بزرگ یک فیلم تولید مارول نمی‌شد. با این حال، تاکید آن بر تصورات سیاه، آفرینش و رهایی، فیلم را به نشانه‌ای از گذشته‌ای که انکار شد و آینده‌ای که حضورش دیده می‌شود، تبدیل کرده است. و این کار را با گسترش جهان خود فیلم و جهان شما به زیبایی انجام داده است.
به عنوان یک فیلم ابرقهرمانی برای مارول، فیلم به صورت غیر معمول و غافلگیرانه‌ای در آمده و به‌طور غیر معمولی محکم و استوار است.
IGN: 90
فیلم پلنگ سیاه این متاع را به عنوان یک فیلم ماجراجویی، یک بیانیه‌ سیاسی و یک جشن فرهنگی تحویل مخاطب می‌دهد. برخورد شخصیت‌های اصلی داستان با تبه‌کار فیلم بسیار تجربه‌ی خوب و خاطره‌انگیزی است.
فیلم «پلنگ سیاه» یک لحظه است و تجربه‌ای عالی از یک اکشن ابرقهرمانی است.
این نزدیک‌ترین فیلم مارول است که یک داستان و روایت نسبتاً جدا و مستقل دارد. حتی فیلم «دکتر استرنج» هم ارتباط بیش‌تری به دنیای سینماتیک مارول دارد.
نه، «پلنگ سیاه» بهترین فیلم ساخته شده نیست. این فیلم حتی بهترین فیلم ابرقهرمانی که تاکنون ساخته شده هم نیست. اما این فیلم در بهترین سکانس‌هایش بسیار بسیار خوب و نشاط‌ بخش است.
فیلم «پلنگ سیاه» به ارتدوکس مارول وابسته است و این کار را با انتخاب بازیگران سیاه‌پوست برای تقریباً تمام نقش‌ها در فیلم انجام می‌دهد (مارتین فریمن و اندی سرکیس در فیلم نقش کوتاهی دارند). و همچنین این کار را با طراحی صحنه چشمگیر آفریقایی محور خود انجام می‌دهد. در نتیجه فیلم در سبک خود نو است و روح تازه‌ای به برند مارول می‌دهد.
همچون برترین‌ فیلم‌های ساخته شده از کامیک‌ها، این یکی هم یک تبه‌کار ( با بازی مایکل ب. جردن) دارد که به حدی متقاعدکننده است که تقریباً قدرت نمایش را از شخصیت اصلی ( با بازی چادویک بوزمن) می‌گیرد. هر چند ممکن است که کشور آفریقایی متعلق به آینده یعنی واکاندا شاختگی باشد، اما فیلم با تاثیر و رونق فرهنگی به جلو می‌رود.
ممکن است مارول درس‌هایش را از فیلم «پلنگ سیاه» فراگرفته باشد: وقتی فیلمی همچون این هم تاثیر شخصی و هم تاثیر اساسی و حیاتی داشته باشد، یعنی اینکه شما کارتان را درست انجام داده‌اید.
کوگلر فیلمساز جوانی است و این سومین فیلمی است که پس از دو فیلم Fruitvale Station و Creed (دو فیلم خوب و بسیار متفاوت) می‌سازد. اما او با اعتماد به نقس و استعداد خود این راه را ادامه داد. صحنه‌های اکشن فیلم به طرز دیوانه‌کننده‌ای سرگرم‌کننده است.
برخلاف بسیاری از فیلم‌های پیشین توخالی در این ژانر، فیلم «پلنگ سیاه» دارای امتیازات و اهداف واقعی و صادقانه خوبی است. به عنوان جدی‌ترین و برهزینه‌ترین تلاش تا به این لحظه برای فیلمی از یک ابرقهرمان سیاه‌پوست، «پلنگ سیاه» مطمئناً یک نقطه‌ی عطف سینمایی است. اما این همچنین یک تلاش خوشحال‌کننده در فیلمسازی در مقیاس بزرگ است.
وقتی «پلنگ‌ سیاه» را می‌بینید، به صورت زنده‌ای هیجان‌انگیز است، چه این هیجان از رنگ‌های خیره‌کننده‌‌ی لباس‌های سرزنده‌ی طراجی شده توسط روث ای. کارتر باشد یا به انتخاب‌های متنوع و پرطراوت موسیقی ارتباط داشته باشد.
«پلنگ سیاه» بهترین کار را در ارائه یک درام سلسله‌ای و سلطنتی نشان می‌دهد و نگاهی متفکرانه بر روی سیاست‌های جهانی از دیدی که ما اعلب به آن توجه نمی‌کنیم، انجام می‌دهد. با وجود سکانس‌های اکشن ترسناک معروفش، این فیلم به راحتی جذاب‌ترین فیلم مارول در این مدت بوده است؛ زیرا در نهایت چیز جدیدی دارد تا بگوید.
Uproxx: 85
آشکار است که رایان کوگلر فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» را کارگردانی نکرده است تا یک فیلم اکشن بسازد. در عوض، یک فیلم محکم درباره‌ی خانواده، جامعه، نزاع‌‌ها و کشمکش‌های داخلی و خارجی ساخته است. این یک فیلمی است که ذهنیت بسیاری درون خود دارد.
این فیلم نه تنها دنیای سینماتیک مارول را بهبود و گسترش می‌دهد، بلکه به تنهایی و برای خودش هم یک فیلم برجسته و پر آب و تاب فانتزی است.
در برخی از جاه‌طلبی‌های فیلم «پلنگ‌ سیاه» لغزش‌هایی دیده می‌شود؛ اما این بسیار سخت است که در پروژه دشواری با این تکنولوژی‌ها، شخصیت‌ها و اشارات سیاسی با لغزش‌هایی رو به رو نشویم. فیلم دارای یک شخصیت منفی کاریزماتیک با بازی مایکل بی. جردن (ستاره‌ی فیلم Creed و اولین فیلم کوگلر یعنی Fruitvale Station) است. می‌توان گفت او پیچیده‌ترین شخصیت منفی فیلم‌های ابرقهرمانانه در دوران پس از اکران سری فیلم‌های شوالیه سیاه است.
ابعاد تیره و تلخ اخلاقی دنیای فیلم «پلنگ سیاه» به صورت شگفت‌انگیزی غنی و پیچیده است و توفقی عالی برای وفق دادن پادشاه جدید است. با این وجود، تمام این پیچیدگی ها در انتها به صورت ساده‌ای حل خواهند شد.
«پلنگ سیاه» متفاوت است. این اولین فیلم در این سری فیلم‌های ابرقهرمانانه است که با حس واقعی فرهنگ و هویت، حافظه و موسیقی جریان دارد.
فیلم Black Panther «پلنگ سیاه» ممکن است اولین فیلم دنیای سینماتیک مارول باشد که به صورت واضح و روشن بیانگر حرف و صدای یک کارگردان است.
درحالی که بوزمن هر چه توان داشته در نقش‌آفرینی این ابرقهرمان نجیب انجام داده، جردن با آرامش و اطمینان خاطر در فیلم درخشیده است. تا جایی که می‌تواند دو برابر نسبت به قهرمان داستان طرفدار داشته باشد.
«پلنگ سیاه اثبات می‌کند که چگونه یک نمایش می‌تواند حتی قدیمی‌ترین منشاءهای ابرقهرمانی را احیا کند. فیلمی که پیروزی‌ بزرگی برای مارول محسوب می‌شود و هر لحظه‌ی آن از رایان کوگلر تاثیر گرفته است.
فیلم به صورت سخاوتمندانه‌ای با کارگردانی رایان کوگلر و هنرپیشگی رشک‌برانگیز بازیگران سیاه‌پوستش باعث موفقیت فیلم شده‌ است. «پلنگ سیاه» فیلمی محرک و خوشنودکننده است.
فیلم «پلنگ سیاه« که توسطه رایان کوگلر و جو رابرت کول نوشته شده است، تاریخ سیاه‌پوستان را در یک داستان خیالی با دقت بسیار زیاد آورده است.
تی’چالا (نام واقعی شخصیت پلنگ سیاه) ترسناک ممکن است بر روی تخت نشسته باشد، اما این زنان هستند که حکومت می‌کنند و مایکل بی. جردن به عنوان شخصیت Killmonger هیجان و آتش را به فیلم اضافه می‌کند.
Time: 80
این فیلم هوشمندانه، سخاوتمندانه و سرگرم‌کننده است، بدون اینکه رویکردی تهاجمی داشته باشد.
فیلمبرداری فیلم مطمئن، جسور و قوی است. و بوزمن آنچنان با وقار و پویا نقش آفرینی کرده است که بازگشت او در «انتقا‌م‌جویان: نبرد ابدیت» نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد.
گذشته از اهمیت تاریخی، چیزی که طرفداران می‌خواهند بدانند این است که «پلنگ سیاه» چگونه با دیگر آثار مارول مقایسه می‌شود. به عبارت ساده، فیلم نه تنها کیفیت خودش را حفظ می‌کند، بلکه فرمول خود را در چند زمینه مهم بهبود می‌یخشد؛ از یک شخصیت تبه‌کار متعهد سیاسی گرفته تا پایان احساسی مناسب فیلم.
برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.