نظر منتقدان در مورد فیلم جدید مل گیبسون چیست؟

6 September 2016 - 15:00

فستیوال امسال فیلم ونیز در حال برگزاری است، و یکی از فیلم‌هایی که اخیراً برای منتقدان به نمایش در آمده‌است، فیلم Hacksaw Ridge «لبه تیغ» ساخته مل گیبسون (Mel Gibson) است. در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید. این فیلم که بر اساس داستان واقعی ساخته شده‌است، داستان دزموند داس با بازی اندرو گارفیلد (Andrew Garfield) را دنبال می‌کند که در جریان جنگ جهانی دوم، به عنوان پزشک به خدمت ارتش در می‌آید ولی از حمل اسلحه با خودش سر باز می‌زند. در یکی از جنگ‌های مشهور در کشور ژاپن، او بدون شلیک حتی یک گلوله، جان چندین سرباز مجروح را نجات می‌دهد. این اولین ساخته مل گیبسون بعد از ساخت Apocalypto «آخرالزمان» در سال ۲۰۰۶ است که درست قبل از رسواییش اتفاق افتاد و بسیاری برایشان این سوال پیش آمد که آیا می‌توان هنر را از هنرمند جدا کرد یا نه. در حالی که این سوال هنوز هم بی‌جواب است، موضوع درباره فیلم Hacksaw Ridge است، درامی فوق‌العاده در موضوع جنگ که در قلب خود پیام ضد خشونت و جنگ دارد و برای اثبات آن از نشان دادن بدترین صحنه‌های خشن جنگ که تاکنون در سینما به نمایش درآمده است، دریغ نمی‌کند.

نویسنده Variety اوون گلیبرمن (Owen Gleiberman)، یکی از منتقدانی بود که فیلم را در فستیوال دیده‌است، او طبیعت خشن فیلم را یکی از نقاط قوت آن دانست :

فیلم شما را غرق در جنون و خشونت جنگ می‌کند و در عین حال، صحنه‌های درام خود را از طریق شجاعت بی عیب و نقص مردی نشان می‌دهد که به دلیل بزرگی خودش، از دخالت داشتن در این جنگ، به هر نحوی سر باز می‌زند. شما می‌توانید بگویید که گیبسون به عنوان یک فیلم‌ساز در این فیلم، کیکی خون‌آلود پخته است و مشغول خوردن آن است، اگر بخواهیم با بدبینی کمتر به موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که Hacksaw Ridge فیلمی در مورد آیین کناره‌گیری است.

اندرو پولور (Andrew Pulver) نویسنده گاردین با دادن ۴ از ۵ به این فیلم، به این موضوع اشاره کرد که بسیاری شاید از گیبسون خوششان نیاید ولی این فیلم از هر نظر عالی است:

استعداد گیبسون به عنوان کارگردان همیشه در نمایش شفاف و بدون پرده خشونت در مبارزات و نبردها بوده‌است، انتقال صحنه‌های دل و روده بیرون ریخته‌شده ناشی از نبرد، به صورت منطقی به فیلم‌های جنگی، مثالی در این زمینه است. بعید نیست که بتوانیم بگوییم Hacksaw Ridge شامل خشن‌ترین و خونین‌ترین صحنه‌های نبرد در تاریخ فیلم‌سازی است که تاکنون ساخته شده‌است. این‌گونه بگوییم که صحنه‌های خشن فیلم چیزی شبیه فیلم Starship Troopers «سربازان سفینه» ساخته پل ورهوون (Paul Verhoeven) است، با این تفاوت که این بار چیزی برای لبخند یا چشمک زدن وجود ندارد.

در مورد فیلم Hacksaw Ridge به نظر اکثر تعاریف و ستایش‌ها پیرامون صحنه نبرد اصلی آن خواهد بود که چیزی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد و به هیچ وجه خسته کننده نیست. آلونسو دورالده (Alonso Duralde) نویسنده The Wrap به این موضوع اشاره دارد که طراحی صحنه‌های نبرد فیلم عالی است و دنبال کردن آن بسیار راحت است هرچقدر هم که پیچیده و آشفته باشد:

گیبسون یکی از نفس‌گیرترین و هیجان انگیزترین فیلم‌های جنگ معاصر را ساخته است. فیلم در منظره‌ای جهنمی، بسیار دقیق مهندسی شده‌است، هرچقدر هم که روند فیلم آشفته باشد، همیشه می‌دانیم که کاراکترها با بقیه چگونه در ارتباطند و وقفه‌هایی که به آن اعمال می‌شود به روند آن به هیچ وجه صدمه نمی‌زند. ولی به یاد داشته‌باشید که فیلم در مورد صلح و دوستی است!

مایک لاساله (Mike LaSalle) نویسنده San Fransisco Chronicler با توئیتی ساده تنها به مقایسه فیلم با یک فیلم جنگی دیگر پرداخته است:

صحنه آغازین فیلم Saving Private Ryan «نجات سرجوخه رایان» در مقایسه با صحنه‌های جنگی در فیلم Hacksaw Ridge مانند فیلم‌های عاشقانه نوئل کوارد (Noel Coward) است. من به هیچ وجه دوس ندارم ذهن مل گیبسون را برای مدت طولانی داشته باشم ولی مدت ۱۳۱ دقیقه ارزش آن را داشت.

درام جنگی Hacksaw Ridge در تاریخ ۱۴آبان ۱۳۹۵ راهی پرده سینماها خواهد شد.

منبع: Cinemablend

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.