چرایی منطقی بودن عملرد کاپیتان آمریکا در Civil War [خطر اسپویلر]

9 September 2016 - 22:00

استیو راجرز که همه او را با عنوان کاپیتان آمریکا می‌شناسند، به طور رسمی تبدیل به یک مجرم فراری از قانون شده‌است و تمام دولت‌های جهان به دنبال او هستند. با قانونی شدن کامل عهدنامه سوکوویا، تیم کاپیتان بعد از اتفاقات Captain America: Civil War «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» تحت تعقیب هستند. البته اخیرا نیز این موضوع را فهمیدیم که جدایی استیو از سازمان شیلد، منجر به خلع او از عنوان کاپیتان آمریکا شد. آنتونی روسو (Anthony Russo) اخیرا در مصاحبه‌ای به اشاره به این موضوع، ما را به فکر فرو برد که چرا استیو باید چنین کاری را انجام می‌داد، مخصوصا که این فقط شماره سوم فیلمش بود. باور کنید یا نه، تمام این کارها منطقی بوده‌است! در ادامه با سینماگیمفا همراه باشید.

۳

داستان کاپیتان آمریکا، همیشه در مورد استیو راجرز و هویتش به عنوان مرد تک‌ ستاره‌ای بوده‌است که همیشه دارای نقشه است. در فیلم Captain America: The First Avenger «کاپیتان آمریکا: انتقام جوی اول» ما استیو راجرز را به عنوان کودک ضعیفی از محله بروکلین شناختیم که از مبارزه کردن واهمه‌ای ندارد. درست از همان ابتدا، او منبع شجاعت و شرافت بوده‌است و همیشه سعی در انجام کار درست داشته‌است. حتی بعد از تزریق سرم به او توسط دکتر ارسکاین، او تبدیل به قهرمانی بزرگتر و قوی‌تر شد که همیشه صلاح دنیا را مد نظر دارد و به نام خود به عنوان کاپیتان آمریکا کاملا متعهد بوده است.

با عبور از فیلم اول، می‌رسیم به عنوان Captain America: The Winter Soldier «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان»، که بیشتر تمرکزش را بر روی جنگ تبلیغاتی، نیروهای مرموز و کلا اینکه وقتی هویت شخص کاملا در اختیار خودش نباشد چه اتفاقی می‌افتد، قرار داده است. در این فیلم زوج برادران روسو (The Russo Brothers) را به همراه نویسندگان کریستوفر مارکوس (Christopher Markus) و استفن مک‌‌فیلی (Stephen McFeely) می‌بینیم، که خط داستانی را به سمت فشارها بر روی شخص استیو در قالب کاپیتان آمریکا برده‌اند، نمادی که نصف اسطوره و نصف مامور دولت است. در ساختاری که با استیو و گذشته شخصی او برای رسیدن به اهداف خودش بازی می‌کند، کاپیتان به این نتیجه می‌رسد که این سیستم و ساختار همان سیستمی نیست که در گذشته، به درستکاری آن اعتماد کرده‌بود. ولی واقعا، آیا در گذشته نیز این سیستم سالم بود؟

۲

سوالاتی که در اثر اتفاقات انتهای فیلم دوم به وجود آمد، ما را به دنباله سوم داستان استیو راجرز می‌رساند، جایی که اتفاقات Captain America: Civil War او را به انتهای نقشش به عنوان کاپیتان آمریکا می‌رساند. حال که او تبدیل به قهرمانی با تجربه شده‌است، عادت دارد با ظلم و جنایت به روش خودش برخود کند، اما این بار باید با بوروکراسی و سیاست وزیر تادئوس راس و عهدنامه جدید سوکوویا مقابله کند. این موضوع در واقع باعث ایجاد اختلاف بین او و بعضی از همرزمانش در تیم انتقام جویان می‌شود که قصد پیوستن به تونی استارک و امضای این عهدنامه دارند. اختلافی که به همان اندازه که بزرگ است، خطرناک نیز هست، و حتی با اینکه به نظر می‌رسد آنها به نوعی اختلافات را در انتهای فیلم کنار می‌گذارند، ولی آن جمله آخر استارک باعث شد که استیو در تصمیمش به کنار گذاشتن عنوان کاپیتان آمریکا جدی باشد: «آن سپر دیگر متعلق به تو نیست. تو لیاقت آن را نداری»

البته که آن سپر متعلق به او نیست، و همچنین عنوان کاپیتان آمریکا. در عوض، کاپیتان همیشه تصویری بود که برای استیو جهت ساکن شدن در آن ایجاد شده‌بود، همانطور که در ابتدای کار نیز از او برای اهداف تبلیغاتی جهت دار استفاده می‌شد. اگر به خاطر شجاعت‌های کم نظیرش در جنگ جهانی دوم و نجات باکی و دیگر سربازان مرموز از زندان هایدرا نبود، اون هنوز هم در دوره خودش کوپن‌های جنگ را می‌فروخت. اگر فقط یک نفر باشد که بتواند این موضوع را درک کند، آن شخص قطعا استیو راجرز است و تنها می‌توان تصور که چگونه در گرماگرم نبرد، تصمیم می‌گیرد از سمبلی که توسط این سیستم فاسد برایش درست شده‌بود و دیگر به آن اعتقاد نداشت جدا شود و از نظر او این بهترین کاری بود که می‌توانست انجام دهد.

این موضوع باعث نمی‌شود که ارزش او به عنوان یک قهرمان پایین بیاید، بلکه او را جذاب‌تر نیز می‌کند. او دیگر پشت سپر وایبرینیومیش قایم نمی‌شود و هر ماموریتش بعد از این قضایا، پر از خطر و آسیب پذیری خواهد بود. اون شاید هنور قدرت‌های ماوراییش را داشته باشد، ولی دیگر آقای خودش است و برای خودش کار می‌کند. او دیگر برای انجام کار درست نیاز به کاپیتان آمریکا بودن ندارد، و این تصمیم به سه گانه شگفت انگیز او که سطح داستان سرایی دنیای مارول را ارتقا داد و نهایتا به این عاقبت ختم شد، پایان می‌دهد.

۱

هر آینده‌ای که در انتظار کاپیتان راجرز باشد، نامعلوم است و برای ما به عنوان مخاطب و حتی خود استیو هیجان انگیز خواهد بود. فیلم The Avengers: Infinity War «انتقام جویان: جنگ ابدی» به احتمال زیاد زمانی خواهد بود که ما دوباره کاپیتان راجرز را خواهیم دید، و تا رسیدن به آن زمان، اتفاقات و تغییرات بسیاری در انتظار دنیای سینماتیک مارول خواهد بود. با این وجود، راجرز همیشه می‌داند که چگونه خود را برای عبور از موانع پیش رو با شرایط وفق دهد، پس مسیر پیش رو هر چقدر هم که دشوار باشد، برای اولین قهرمان آمریکا، عبور از آن غیرممکن نخواهد بود.

منبع: Cinemablend

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • Hanna says:

    متاسفانه اصلا با شما موافق نیستم. به نظر من استیو راجرز به جز اینکه کاریکاتور شخصیت سوپر من هست، بسیار هم شخصیت لوس و کودک منشیه که شاید این حرکتش باعث ادامه پیدا کردن فیلم شد اما در عمل بسیار بی معنی بود.

  • imanf007 says:

    آها ?
    پس شخصی مثه کاپیتان که بقول آلترون “god’s righteous man” هستش ، نمی تونه از درگیری بین اونجرز جلوگیری کنه یا حتی دوستاش رو متقاعد کنه !؟
    آیا عدم اعتماد کاپیتان به اون ساختار و سیستمی که نویسنده ازش دم میزنه ، به معنای اینه که بیاد با رفیقاش مبارزه کنه !؟ ?
    عجب ??

  • empty says:

    “و این تصمیم به سه گانه شگفت انگیز او که سطح داستان سرایی دنیای مارول را ارتقا داد و نهایتا به این عاقبت ختم شد، پایان می‌دهد.”
    WTF
    شگفت انگیز؟ :|
    یعنی وضع به کجا رسیده که این فیلم های مضخرف شگفت انگیز شدن:|