معرفی شماره ۱: انیمیشن پرنسس مونونوکه

6 October 2016 - 17:00

در این سلسله پست‌ها قرار بر این است تا انیمیشنی از آثار برتر جهانی به خصوص آن‌هایی که کمتر دیده شده‌اند را به شما معرفی کنیم تا اگر هنوز آنها را ندیده‌اید هر چه زودتر در لیست تماشای خود قرار دهید. با پست معرفی انیمیشن‌های برتر همراه باشید.

  • نام: پرنسس مونونوکه(Princess Mononoke)
  • سال اکران: ۱۹۹۷
  • استدیو سازنده: استدیو جیبلی (Ghibli Studio)
  • کارگردان: هایاو میازاکی(Hayao Miyazaki)
  • کشور سازنده: ژاپن

princess-mononoke-1997-faenjp-br-rip-720p-www-minitoons-ir1830552016-09-20-08-17-15

داستان پرنسس مونونوکه حدود ۶۰۰ سال پیش و در دوره موراماچی در ژاپن روایت می‌شود. زمانی که در زندگی مردم نه خبری از انقلاب صنعتی بود و نه سیاهی‌هایی که انسان بر روح طبیعت برجای گذاشته، اما همه چیز آرام آرام در حال تغییر است. آغاز داستان از دهکده مادری آشیتاکا (کارکتر اصلی انیمیشن) است. جایی که اولین نبرد بین طبیعت سرکش و انسان شکل می‌گیرد. روزی گرازی وحشی که با طلسمی انگل‌وار پوشیده شده به دهکده آشیتاکا حمله می‌کند و او که وظیفه محافظت از مردم دهکده‌اش را دارد به مقابله با گراز برمی‌خیزد اما همین باعث می‌شود که نفرین حاکم بر آن موجود درنده به دست آشیتاکا نیز غالب شود. او که مورد نفرین قرار گرفته پس از شکست دادن گراز وحشی، از دهکده‌اش طرد شده و به دنبال راهی برای بطلان این طلسم و همچنین علت تبدیل حیوانات جنگل به موجوداتی بی عقل و درنده‌خو می‌گردد. آشیتاکا در راه با بانو ابوشی – که گلوله‌های فلزی تولید شده توسط وی باعث دیوانگی آن گراز شده بود – برخورد می‌کند. زنی که در نگاه اول ظالم و ستمگر است ولی هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم نه تنها شخصیت او عاری از این ویژگی هاست بلکه او بت و قهرمان ملتی است که رهبری آن‌ها را بر عهده دارد و تمام تلاشش بر این است تا آن‌ها را زنده و امن نگاه دارد. در جبهه مقابل بانو ابوشی، که موجودات جنگل قرار دارند، دختری جوان به نام سان زندگی می‌کند. او از کودکی زیر نظر خدای گرگ‌ها پرورش یافته و همین باعث شده تا سان خصلت‌هایی از خانواده گرگی خود بگیرد. پرورش یافتن نزد موجودات جنگل و همچنین مشاهده رفتار انسان‌ها در قبال طبیعت، سان را در کشمکشی قرار داده که باعث می‌شود تصمیمات متناقضی ببینیم که بیانگر تضاد بخش انسانی او با شخصیت گرگ‌خوی اوست. پرنسس مونونوکه روایت کننده داستان بین انسان‌ها و طبیعت، بدون هیچ غرض ورزی و با صداقت کامل است که همین ویژگی این انیمیشن را به یکی از جالب‌ترین و تفکر برانگیزاننده‌ترین آثار میازاکی تبدیل می‌کند.

۲

رفتار انسان با طبیعت

داستان پرنسس مونونوکه، مانند بسیاری دیگر از آثار میازاکی داستانی از جنس طبیعت است.داستانی پر از موجودات عجیب و غریب که از تخیلات بی‌نهایت میازاکی نشأت گرفته‌ و با هنر انیمیشن‌سازی او در هم آمیخته‌اند تا پرنسس مونونوکه به جذاب‌ترین وجهه ممکن خلق شود. بی‌راه نیست اگر بگویم پرنسس مونونوکه جزو بهترین آثار میازاکی و جذابترین ساخته‌های این هنرمند هست. کسی که می‌تواند به زیبایی هم دنیایی را خلق کند که برای کودکان جذاب به نظر برسد و هم داستانی پربار و عمیق که تا مدت‌ها ذهن هر کسی را با بیان ظریف و عمیقش درگیر کند. نکته قابل توجه راجب کارگردانی این اثر توسط میازاکی این است که این اولین انیمیشن میازاکی با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در کنار نقاشی دستی است. همین ویژگی باعث شده در کنار هنر زیبایی که همیشه از میازاکی شاهد هستیم؛ انیمیشن‌ها هم به وزین‌ترین حالت ممکن به دیده تماشاگر برسد.

در زمینه شخصیت‌پردازی پرنسس مونونوکه فوق العاده عمل می‌کند. در حین تماشای انیمیشن بارها و بارها اتفاق می‌افتد که با خود می‌گویید:« خوب، پس این آدم بده داستان هست!» ولی دو دقیقه که جلوتر می‌روید و با ذلیل انجام آن اعمال توسط شخصیت روبرو می‌شوید، نه تنها از انتخاب آنها به عنوان شخصیت بد پشیمان خواهید شد، بلکه اعمالی که در نظر اول شرورانه می‌آمد را کاملا منطقی می‌یابید و گاهی هم چنان احساس هم‌ذات‌پنداری به شما دست می‌دهد که می‌بینید اگر شما هم جای آن شخصیت بودید همان کار را می‌کردید.

۳

شخصیت‌هایی که هر کدام قهرمان مردم خود هستند

برای موسیقی همین کافیست که بدانید جو هیسایشی (Joe Hisaishi) که در بیشتر آثار میازاکی با او همراه بوده وظیفه آهنگسازی پرنسس مونونوکه را بر عهده دارد. مگر می‌شود ترکیب این دو نفرچیزی غیر از یک اثر بیادماندنی شود؟! حتی آهنگ تیتراژ پایانی آن‌قدر خوب است که تا ثانیه‌ی آخر شما را پای آن نگه می‌دارد!

صداگذاری پرنسس مونونوکه هم هیچ‌جای بحثی باقی نمی‌گذارد. صدای تکان خوردن کله‌ی کوداماها(Kodama)، صدای تکان خوردن انگل-مانندهایی که به آن گراز وحشی چسبیده‌اند، آوای تکان خوردن شاخه‌های درختان، همه و همه بسیار جذاب هستند. غیر از صدای نام آواها، صدای شخصیت‌ها هم به درستی و متناسب با حالت احساسی درونی آنها، چهره‌ی شان و ویژگی‌هایی که برای هر کدام مدنظر بوده ضبط شده است.صداگذاران شخصیت‌های اصلی با اینکه بیشتر سابقه بازیگری داشته‌اند ولی آن‌قدر خوب بوده‌اند که در انیمیشن‌های دیگری از آن‌ها به عنوان صداپیشه استفاده شده‌ است.

از صداپیشه‌های پرنسس مونونوکه می‌توان به:

  • یوجی ماتسودا (Yōji Matsuda) «در نقش آشیتاکا»– سابقه صداگذاری در انیمیشن بلند: Nausicaä of the Valley of the Wind «ناوسیکا از دره باد» تولید سال ۱۹۸۴ ، The Girl Who Leapt Through Time «دختری که در زمان جهش کرد» تولید سال ۲۰۰۶ ، Ghost in the Shell تولید سال ۲۰۰۲
  • یوکو تاناکا(Yūko Tanaka) (در نقش بانو ابوشی) – سابقه صداگذاری در انیمیشن بلند: Tales form Earthsea تولید سال ۲۰۰۶
  • یوریکو ایشیدا(Yuriko Ishida) (در نقش سان) – سابقه صداگذاری در انیمیشن بلند: Pom Poko «پوم پوکو» تولید سال ۱۹۹۴ ، From Up on Poppy Hill «از بالای تپه شقایق» تولید سال ۲۰۱۱ ، Metal Skin Panic تولید سال ۱۹۸۷
۴

ترکیبی افسانه‌ای!

سخن پایانی: پرنسس مونونوکه از آن دست شاهکارهاییست که حتی اگر بارها دیده شود جذابیت و تازگی خود را از دست نمی‌دهد. اگر تا به حال آن را تماشا نکرده‌اید حتما زمانی را برای تماشای آن اختصاص دهید.

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

  • empty says:

    منکه تو خوابگاه هستم…
    نت دانشگاه و خوابگاه به شدت داغون و محدوده
    یعنی دارم دیوونه میشم بدون انیمه ‎:(‎
    فقط یه خورده ناروتو دارم که با جیره بندی میبینم ‎‎:'(‎

  • peen says:

    یادش بخیر خیلی وقت پیش دیدم واقعا قشنگه