یکی از نویسندگان توضیح می‌دهد که چرا گسترش دنیای مارول طول کشید

21 September 2016 - 15:09

دنیای سینمایی مارول تاکنون کار فوق‌العاده‌ای در باز کردن زمینه برای دیگر فیلم‌های هم سبک و جلو بردن صنعت سینما انجام داده است. در طول این ۸ سال و از زمان عرضه Iron Man تاکنون ۱۳ فیلم از این دنیای سینمایی بر اساس کامیک‌های شخصیت‌های ابرقهرمانان مارول در سینماها عرضه شده است. این فیلم‌ها از نظر داستانی به هم متصل هستند و شیوه روایت جدیدی را در سینما به تمامی فعالان پیشنهاد کردند. اکثر فیلم‌های مارول از نظر فروش غول‌های باکس ‌آفیس آمریکا و جهان هستند اما با تمامی این تعریف‌ها و همه موفقیت‌هایی که مارول تاکنون به اسم خود ثبت کرده است، نباید خطاها و نقص‌های آن را فراموش کرد.

یکی از بزرگ‌ترین و جنجالی‌ترین مشکلات مارول در سال‌های اخیر شکست خوردن در پردازش برابر و متوازن شخصیت‌های مرد و زن این فیلم‌هاست. مثلا در دو فاز اول این فیلم‌ها شخصیت‌های زن بسیار کمی در فیلم حضور داشتند و نقش آن‌ها محدود به صحبت‌های جزئی و انگیزه‌دادن به قهرمان‌های اصلی بود. در واقع این شخصیت‌ها فقط در فیلم‌ها حضور داشتند که حضور داشته باشند! بلک ویدو یا بیوه سیاه با بازی اسکارلت جوهانسون (Scarlett Johansson) در فیلم‌های ابتدایی نقش خیلی کمی داشت و نحوه معرفی‌اش به دنیای سینمایی به هیچ‌وجه دلنشین و قابل قبول نبود. اما با عرضه The Avengers «انتقام‌جویان» در سال ۲۰۱۲ دیدیم که مارول کم کم این مشکل بزرگ خود را جدی می‌گیرد.

در سالی که گذشت The Avengers: Age of Ultron «انتقام‌جویان: عصر آلتران» جنجال زیادی در مورد به تصویر کشیدن بلک ویدو برای کارگردان آن به همراه داشت اما در Captain America: Winter Soldier «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» و Civil War «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» دیدیم که شخصیت‌های مونث چقدر حضور پررنگ‌تر و حیاتی در داستان پیدا کرده‌اند. یکی از نویسندگان (برندون ایستون – نویسنده Agent Carter) در مصاحبه جدید خود در مورد این مشکل صحبت کرد و دلیل آن را توضیح داد:

ما از همان اول هم برنامه‌های زیادی داشتیم… مثلاً شما پلنگ سیاه (Black Panther) را الان می‌بینید اما خیلی از پروژه‌ها هستند که در موردشان صحبت نمی‌کنیم. ما اینطور فیلم‌ها را ساخته‌ایم اما در برابر افرادی که ایده‌های متفاوت دارند هم پاسخگو بوده‌ایم. حتی خود کوین فیج هم [به جنجال‌ها و اعتراض طرفداران] پاسخ داد. حال که ده سال گذشته ما بالاخره به این‌ها می‌پردازیم و دیگر فضا برای اعتراض نخواهد بود. مثلاً در حال تولید فیلم Captain Marvel هستیم. دیگر به اندازه کافی درگیری در مورد این جنجال بوده است.

brie-larson

صحبت‌های عوامل بسیار جالب به نظر می‌رسد. گویا خیلی از افراد داخل مارول برای مدت‌ها با قدرت‌ها و سران بزرگ استودیو در مورد این موضوع بحث داشته اند و ما بعد از مدت‌ها بالاخره نتیجه آن را در قالب فیلم‌هایی چون Captain Marvel (که شخصیت قهرمان آن زن است) و همین‌طور فیلم مستقل و احتمالی Black Widow می‌بینیم و بیایید Jessica Jones محبوب را فراموش نکنیم!‌ این جنجال برای مدت زیادی ادامه داشته است؛ همین چند وقت پیش فهمیدیم که در ابتدا قرار بود شخصیت منفی اصلی فیلم Iron Man 3 زن باشد اما این تصمیم بخاطر فروش بیشتر در اواخر تولید عوض شد.

گویا دیگر هالیوود نمی‌تواند یک طرفه کار خود را پیش ببرد. در مراسم اسکار امسال جنجال #OscarsSoWhite (که در مورد تبعیض نژادی در مراسم اسکار بود) و همین‌طور اعتراض عده زیادی از سینماگران و مردم باعث شده که شخصیت‌های زن و همین‌طور بازیگران سیاه پوست حوضر پررنگ‌تری در فیلم‌ها داشته باشند.

دنیای سینمایی مارول با قدرت هرچه بیشتر به کار خود ادامه می‌دهد. با توجه به صحبت‌های کارگردان و بازیگر فیلم Guardians of the Galaxy 2 «محافظان کهکشان ۲»، قرار است شاهد تماشایی‌ترین فیلم تاریخ سینما باشیم اما همه طرفداران برای رویارویی تمامی این ابرقهرمانان در نبرد بی‌کران با شخصیت تانوس در فیلم Avengers: Infinity War «انتقام‌جویان: نبرد ابدی» انتظار می‌کشند.

منبع: Cinemablend

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.