چیزی که منتظرش بودیم؟ بررسی و تحلیل دومین تریلر فیلم Assassin’s Creed

28 October 2016 - 16:14

چند روز پیش دومین تریلر فیلم موردانتظار Assassin’s Creed – حداقل در میان جامعه گیمرها – در فضای مجازی منتشر شد و همه ما برای تماشای این فیلم که سال‌ها ساخت و گسترش آن در دست بررسی و ایده‌پردازی قرار داده شده است هایپ شدیم. با تحلیل سینماگیمفا از این تریلر و اطلاعاتی که برایمان فاش کرد در ادامه مطلب همراه باشید.

فیلم Assassin’s Creed به کارگردانی جاستین کورزل (کارگردان فیلم مکبث ۲۰۱۵) قرار است ۱۴ دسامبر امسال (۲۴ آذر) در سینماهای آمریکای شمالی و دیگر نقاط جهان برروی پرده سینماها برود و پس از سال‌ها ما را با یک اقتباس تصویری و لایو اکشن از مجموعه بازی‌های ویدیویی محبوب عقیده یک آدمکش همراه کند! مایکل فسبندر و ماریون کوتیار که سال قبل با کورزل در فیلم مکبث همکاری کردند نقش‌های اصلی این فیلم را بر عهده دارند. مایکل فسبندر به عنوان کالوم لینچ – یکی از نوادگان Assassinها در دوران مدرن – توسط شرکت آبسترگو دزدیده می‌شود و نقش دزموند مایلز را در بازی‌ها بر عهده می‌گیرد؛ از طرفی شخصیت تاریخی هم که نامش آگیلار دی نِرها است توسط مایکل فسبندر بازی می‌شود. ماریون کوتیار هم یکی از عوامل شرکت آبسترگو است که اگر دوباره بخواهیم شرایط شخصیتش را با دنیای بازی‌ها مقایسه کنیم می‌توان گفت که به عنوان لوسی حضور پیدا خواهد کرد!

اگر به صورت عمیق و گسترده بخواهیم به کالبدشکافی دومین تریلر فیلم Assassin’s Creed (که طرفداران را بسیار نسبت به فیلم امیدوار کرد) بپردازیم باید معیارهای زیادی را در نظر گرفت که مهم‌ترین آن‌ها توازن فیلم و اشاره‌هایش به مجموعه بازی‌ها است؛ فراموش نکنید که بزرگ‌ترین برگ برنده این فیلم و مزیت جاستین کورزل در میراث عظیم دنیای بازی‌های AC است که می‌تواند دنیای فیلم‌ها را از نظر محتوا غنا بخشد. پس بیایید قبل از هرچیزی به سراغ بررسی تک تک صحنه‌های این تریلر برویم و سپس محتوای آن را تحلیل کنیم.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۳-۴۹

در صحنه‌های اول تریلر کالوم لینچ را می‌بینیم که در یکی از سلول‌های شرکت‌ آبسترگو قرار داده شده است. مرد سیاه‌پوشی وارد اتاق می‌شود و کالوم به او می‌گوید:«اینجایی که روحم رو نجات بدی؟» و مرد در پاسخ به او می‌گوید:«متوجه شده‌ام که امروز تولدته!» و کالوم هم در پاسخ او می‌گوید:«آره! و جشن تازه داره شروع میشه!» این صحنه به راحتی مهر تاییدی بر این موضوع که آبسترگو مانند دزموند مایلز کالوم لینچ را می‌دزدد می‌زند. مثلاً در نسخه‌های بعدی بازی‌های AC دیدیم که خبری از دزدیدن و آدم ربایی نیست و آبسترگو از افراد می‌خواهد که به عنوان یکی از کارکنان شرکتش در خدمت تحقیقات آن‌ها قرار گیرند. کالوم لینچ به این راحتی پایش به ماجرا باز نخواهد شد!

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۳-۰۱

همچنین باید گفت که از تعامل بین شخصیت اصلی و این مرد سیاه‌پوش مشخص است که این صحنه در وسط فیلم قرار دارد؛ اگر به قسمت‌های بعدی تریلر بروید متوجه می‌شوید که کالوم لینچ در ابتدای دزدیده شدنش بسیار گیج است و همه جا به دنبال جواب می‌گردد. حتی در لحظه آخری که می‌خواهند او را به انیموس وصل کنند شخصیت ماریون کوتیار برای او شرایطش را توضیح می‌دهد. بااینحال در این صحنه می‌بینیم که کالوم بسیار آرام و بااعتمادبه‌نفس و یک خنده معنادار خودش را نشان می‌دهد که این یعنی نقشه‌ای برای فرار کردن در سر دارد و بالاخره می‌خواهد با تمرین‌هایی که در قرن ۱۶ اسپانیا با اجداد خود داشته است به آبسترگو ضربه بزند! پشت آن خنده چه نقشه پلیدی پنهان شده است؟

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۴-۱۵

در صحنه بعدی تریلر به اول فیلم برمی‌گردیم؛ سربازان ویژه آبسترگو برای دستگیری و بردن کالوم می‌آیند. در شات بعدی می‌بینیم که او را کت‌بسته (!) مانند یک موش آزمایشگاهی وارد وسیله نقلیه خود می‌کنند. نکته بارز این تریلر که تا الان هم باید متوجه شده باشید این است که ترتیب روایت مشخصی ندارد و ممکن است در یک لحظه از صحنه‌های پایانی فیلم به سکانس‌های اولی برویم و برعکس!

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۴-۳۰

در اینجا هم شخصیت جرمی آیرنز را می‌بینیم. آن پیرمرد تاس را بیاد دارید که به نظر می‌رسید مسئول همه پروژه‌ها و فعالیت‌های شرکت آبسترگو است؟ جرمی آیرنز هم چنین نقشی را در فیلم بازی خواهد کرد و با توجه به ظاهرش می‌توان گفت که نقش بسیار مهمی دارد و شاید به عنوان یکی از سران آبسترگو نقش‌آفرینی کند. یکی از نکات مثبت این فیلم تیم عوامل و بازیگران توانمند و بااستعداد آن هستند که جرمی آیرنز هم یکی از آن‌هاست. ماریون کوتیار و فسبندر هم در مکبث نشان دادند که تعامل بسیار خوبی در صحنه دارند و این موضوع که هردو آن‌ها با کارگردان فیلم همکاری داشته‌اند مارا هیجان‌زده‌تر می‌کند. یکی دیگر از بازیگران نامی که به عنوان یکی از شخصیت‌های کلیدی در فیلم حضور پیدا خواهد کرد برندن گلیسون معروف خواهد بود.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۵-۰۵

این تصویر شما را یاد چه کلمه‌ای می‌اندازد؟ فیلم Assassin’s Creed وقتی به سینما می‌آید که حافظ میراث تاریخچه‌ای عظیم از بازی‌های ویدیویی خاطره‌انگیز است. کارگردان فیلم این قضیه را به خوبی درک می‌کند و قرار است اشاره‌های خاصی به بازی‌های AC انجام شود. مثلاً در این فیلم می‌توانیم تیغه‌های آلطاییر و تیر و کمان کانر کنوی را مشاهده کنیم. تپانچه‌های ادوارد کنوی که دزد دریایی بود، و همین‌طور عصای جیکوب فرای در AC: Syndicate هم در این فیلم حضور دارند. فیلم ممکن است تا جایی پیش برود که به صورت مستقیم از نام این شخصیت‌ها یا خط داستانی‌ آن‌ها در دیالوگ‌ها و روایت خود استفاده کند.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۶-۵۴

همان‌طور که در ابتدا گفتیم ماریون کوتیار معادل شخصیت لوسی در بازی‌ها است. البته هنوز نمی‌دانیم که مانند لوسی به آبسترگو خیانت می‌کند و به صورت مخفی یک Assassin هست یا خیر! شرکت آبسترگو در این فیلم چون سازمان‌هاییست که در آن هر فرد به دنبال اهداف خود است و با توجه به اینکه می‌دانیم ماریون کوتیار هم از شخصیت‌های اصلی فیلم است باید در نظر گرفت که نمی‌تواند به سادگی ابزار دست شخصیت جرمی آیرنز و ر‌‌وسای آبسترگو باشد. در این صحنه او به کالوم می‌گوید:«تا اونجایی که به دنیا مربوط میشه، تو دیگه وجود خارجی نداری!» و برای این حرف او می‌توان تفسیری داشت: در واقع کالوم لینچ یک جنایتکار است که آبسترگو او را از اعدامش نجات می‌دهد و می‌رباید! این یعنی چون دزموند مایلز زندگی او به آبسترگو و تمپلارها و در مقابل‌ آن‌ها اساسین‌ها وابسته خواهد بود.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۸-۲۵

و بالاخره تریلر به صورت مستقیم و مفصل به قرن ۱۵ اسپانیا می‌رود. بهتر است در همینجا یک انتقاد به فیلم وارد کنیم: دقت کرده‌اید که چقدر پس‌زمینه تصویر همیشه زرد است؟! این مشکلی بود که در تریلرهای Syndicate هم وجود داشت و نورپردازی محیط تا حدی زرد بود که چشم مخاطب را آزار می‌داد. اینکه سازندگان فکر می‌کنند اگر محیط قدیم را زردتر کنند تاریخی‌تر و واقعی‌تر به نظر می‌رسد نکته‌ای است که نمی‌توانیم با آن موافقت کنیم. حال پایین‌تر وقتی تصاویر بیشتری از بخش تاریخی این فیلم ببینید متوجه می‌شوید که منظورمان از این پس‌زمینه واگیردار زرد چیست!

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۹-۰۳

سری Assassin’s Creed همیشه بخاطر مناظر و چشم‌اندازهای بسیار وسیع و زیبای تاریخی شناخته شده است و به نظر می‌رسد که جاستین کورزل هم قرار است چنین سکانس‌های زیبا و از بالایی در فیلم جای دهد. مثلا در اینجا یکی از برج‌های بزرگ شهر را می‌بینیم که اساسین‌های ما هم قرار است از آن Leap of Faith (پرش معروف بازی‌ها از یک بلندی) را به اجرا در آورند.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۹-۳۰

عوامل این فیلم بارها اعلام کرده‌اند که به حرکات پارکور اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. همین چند روز پیش بود که کارگردان در ویدیویی گفت که پارکور یکی از عناصر اصلی Assassin’s Creed و یکی از مهم‌ترین ویژگی اساسین‌ها است و آن‌ها هم برای جلب توجه مخاطب‌ها و بخصوص طرفداران پروپا قرص این مجموعه به این قسمت توجه ویژه‌ای کرده‌اند. در سراسر این تریلر چنین صحنه‌هایی را می‌بینیم که در آن آگیلار و دیگر همراهانش برروی سقف ساختمان‌ها با دشمنان می‌جنگند یا با استفاده از این ساختمان‌ها فرار می‌کنند. در بعضی شات‌ها این اساسین‌ها به صورت گروهی چنین حرکات آکروباتیک را انجام دادند.

در بعضی نقاط بازی‌های AC و بخصوص در تعقیب و گریزها سرعت گیم‌پلی بسیار بالا می‌رفت و هیجانی منحصربه‌فرد در مخاطبان بوجود می‌آورد. اگر بتوان به این تریلر بها داد باید گفت که فیلم هم از چنین صحنه‌های مهیج و پرسرعتی بهره خواهد برد.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۱۹-۵۴

چنین تصویر و حالتی برای طرفداران AC به هیچ‌وجه دور از انتظار نیست! شک نکنید که حرکت‌های اساسین‌ها و تکنیک‌های خاص آن‌ها هم به صورت سینمایی در این فیلم پیاده خواهد شد. بخش زیادی از این تریلر به همین حرکت‌های ویژه و نحوه مبارزه خاص اساسین‌ها اختصاص دارد. مثلاً در لحظات پایانی تریلر آریان لابد را می‌بینیم (که قرار است در نقش ماریا – یکی از اساسین‌های نزدیک به آگیلار – حضور پیدا کند) که بر افرادی که محاصره‌اش کرده‌اند با همین حرکات ویژه غلبه می‌کند. در یکی از شات‌ها هم آگیلار و ماریا با حرکات پیوسته و هماهنگ سربازها را به چالش می‌کشند.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۲۱-۱۶

در نهایت هم صحنه‌های بیشتری از هنرنمایی‌های اساسین‌ها در قرن ۱۵ می‌بینیم. مایکل فسبندر هم قرار است شورشی بزرگ در سازمان آبسترگو راه بیندازد و با تمپلارهای دوران خود بجنگد تا اجدادش به او افتخار کنند! در نظر داشته باشید که می‌دانیم Piece of Eden یا قطعه‌های بهشتی که توسط تمدن اولیه (First Civilization) ساخته شده‌اند و بازی‌های اصلی بر سر آن‌ها محوریت دارد در این فیلم دیده خواهد شد. حتی ممکن است دعوای اصلی باز هم بر سر بدست آوردن این ابزار قدرتمند باشد.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۲۱-۴۶

تحلیلی جامع بر تریلر 

بااینکه تریلر اول و بخصوص موسیقی آن کمی ناامیدکننده بود، تریلر دوم دقیقاً آن چیزی را به طرفداران ارائه داد که منتظرش بودند!‌ صحنه به صحنه این تریلر برروی ویژگی‌های فوق‌العاده و منحصربه‌فرد بازی‌های Assassin’s Creed تمرکز داشت و به همه نشان داد که به ریشه‌های خود وفادار خواهد بود. صحنه‌های اکشن جذاب و پرسرعت به همراه کورئوگرافی خیره‌کننده (که کمتر از این هم از AC انتظار نداشتیم!) با کارگردانیِ نسبتاً تازه کار اما ثابت شده در کنار هم می‌توانند وعده یک اثر سینمایی باکیفیت و تماشایی را به طرفداران بدهند. تنها مسئله‌ای که باقی می‌ماند کشش داستان و غنای روایت داستانی و شخصیت‌پردازی فیلم است که همچنان جای بحث دارد.

آیا Assassin’s Creed بالاخره می‌تواند دیدگاه مردم را نسبت به فیلم‌هایی که بر اساس بازی‌های ویدیویی ساخته می‌شوند عوض کند؟ البته اینکه می‌گویند فیلمی که از بازی ساخته شود موفق نخواهد بود استدلال بی‌منطقی است! شاید باید در مرحله اول در نظر بگیرید که سازندگان مناسبی برای فیلم‌هایی که تاکنون ساخته شده‌اند انتخاب نشده است! مثلاً اگر یکی از کارگردان‌های نامی و بااستعداد سینما به جلو می‌آمد و اقتباسی از بازی‌های ویدیویی شکل می‌گرفت و موفق هم می‌شد باز هم می‌توانستیم این‌گونه فیلم‌ها را به طور کلی زیر سوال ببریم؟ چه بسا موفقیت AC تنها شروع ماجرا خواهد بود و تا چند سال دیگر فیلم بازی‌هایی چون The Division و Uncharted یا حتی سینمایی بازسازی شده Tomb Raider می‌توانند پشت سر هم مکان بازی‌ها را در صنعت سینما باز کنند. (امیدواریم بلیزارد هم ساخت فیلم‌های وارکرفت را با قدرت بیشتری ادامه دهد.)

تریلر فیلم عقیده یک آدمکش بسیار امیدوارکننده است اما تا محصول نهایی را تماشا کنیم نمی‌توانیم نظر دهیم. همه می‌خواهند این فیلم موفق شود. خیلی از فیلم‌ها (مثل همین فاینال فانتزی جدید!) برای گیمرها ساخته می‌شوند اما AC قصد دارد همه مخاطب‌های سینما و توده‌ها را پوشش دهد.

۲۰۱۶-۱۰-۲۳_۲۰-۲۰-۴۸

مینی سریال Lineage را به خاطر دارید؟ در این مینی سریال ۴۵ دقیقه‌ای ماجرای جووانی آدیتوره – پدر اتزیو آدیتوره – را دیدیم که برای اشراف ایتالیا و برقراری عدالت و از بین رفتن نفوذ تمپلارها می‌جنگید. این فیلم قدرتمندی نبود و جلوه‌های آن جای کار زیادی داشت. حتی صحنه‌های مبارزه آن بسیار سوال‌برانگیز بودند اما به عنوان یک بینش کوتاه به آنچه که دنیای سینمایی Assassin’s Creed می‌تواند باشد به خوبی عمل کرد و باعث شد یوبی‌سافت ساخت فیلمی را در نظر بگیرد. شک نکنید که ارزش‌های سینمایی و کیفیت کلی این فیلم جدید بسیار بسیار قدرتمندتر و بالاتر از Lineage خواهد بود. این مینی سریال هزینه و زمان خاصی از سازندگان نگرفت اما یوبی‌سافت و ناشرها برای این فیلم جدید بسیار هزینه کرده‌اند. آیا این فیلمی که بودجه آن ۲۰۰ میلیون دلار بوده است می‌تواند هزینه‌ها را جبران کند و به سودآوری برسد؟ پاسخ همه سوال‌هایی که مطرح کردیم را تا دو ماه دیگر خواهیم یافت.

برای تماشای تریلر دوم فیلم با زیرنویس فارسی با سینماگیمفا همراه باشید.

تهیه شده به صورت اختصاصی توسط سینماگیمفا (سینمافارس)

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.