کوروش عطایی مستندساز درباره ظلم وارد شده به سینمای هنر و تجربه می‌گوید

4 January 2021 - 21:15

کوروش عطایی، مستندساز معتقد است دولت در شرایط کرونایی، باید فرصت برابری برای نمایش همه فیلم‌ها اعم از سینمای بدنه و هنروتجربه ایجاد کند.

کوروش عطایی، مستندساز، با اشاره به این‌که در سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا، سینماها تعطیلات گسترده‌ای را سپری کرده‌اند، شرایط این روزهای نمایش فیلم‌های گروه هنر و تجربه را بسیار سخت و نامناسب ارزیابی کرد.

عطایی درباره تاثیر تعطیلات طولانی روی اکران و تولید فیلم‌ها گفت:
«تعطیلات طولانی مدت سینماها تاثیرات بسیاری روی اکران و تولید فیلم‌ها گذاشته است. به عبارتی تولید فیلم‌ها یا متوقف شده‌اند و یا به سمت شبکه نمایش خانگی و پلتفرم‌ها رفته‌اند که این نشان می‌دهد ساختار در حال تغییر است.»

او ادامه داد:
«از سویی دیگر سینمای هنری و تجربی، همیشه نسبت به سینمای بدنه نحیف‌تر بوده است و این‌گونه فیلم‌ها به دلیل در اختیار داشتن سالن‌ها و اکران‌های کمتر، فرصت محدودتری برای دیده شدن داشته‌اند که در حال حاضر متاسفانه همین فرصت محدود را هم از دست داده‌اند.»

یکی از کارگردانان مستند «در جستجوی فریده» با بیان این‌که یکی از خواسته‌های فیلمسازان هنروتجربه، اختصاص یک پردیس سینمایی مجزا برای اکران فیلم‌های این موسسه است، گفت:
«این خواسته به‌جایی است که نقاط قوت و ضعفی دارد؛ نقطه قوت آن این است که این پردیس سینمایی تبدیل به یک پاتوق برای فیلمسازان هنری و تجربی می‌شود که می‌توانند فیلم‌های خود را در این مکان برای مخاطبان خود به نمایش بگذارند.»

عطایی درباره نقطه ضعف اختصاص یک پردیس سینمایی به نمایش فیلم‌های هنر و تجربه، گفت:
«هم‌اکنون فیلم‌های هنری و تجربی در کنار فیلم‌های تجاری اکران می‌شوند و مخاطبان این فرصت را دارند که در این سینماها مواد تبلیغاتی فیلم‌های هنری و تجربی را هم ببینند و برای تماشای آن جذب شوند اما اگر اکران این فیلم‌ها محدود به پردیس اختصاصی شود، سینمای هنری و تجربی منزوی و ارتباط مردم با این‌گونه فیلم‌ها کم‌تر می‌شود؛ پس پیشنهاد ما این است که هم سینماهای قبلی فعال باشند و تعدادشان بیشتر شود و هم این‌که حداقل یک پردیس اختصاصی داشته باشیم.»

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره حمایت از سینمای هنری و تجربی، مستند و فیلم کوتاه گفت:
«شیوع ویروس کرونا معادلات را تغییر داده است و دیگر این سینماها نیستند که تعیین‌کننده هستند بلکه پلتفرم‌های آنلاین نیز تعیین کننده شده‌اند. در حقیقت فیلم‌های کوتاه، مستند و تجربی با مبلغ پایینی توسط پلتفرم‌ها خریداری می‌شوند و تبلیغاتی برای جذب مخاطب هم صورت نمی‌گیرد.»

این مستندساز درباره فیلم‌هایی که در صف اکران هستند گفت:
«هم‌اکنون تعداد زیادی فیلم در صف اکران هستند و من معتقدم دولت در این شرایط الزاماً نباید به فیلمسازان این حوزه کمک مالی کند بلکه مهم‌ترین حمایتی که باید در این زمینه اتفاق بیفتد، ایجاد فرصت برابر برای نمایش فیلم‌ها است که یکی از این فرصت‌ها اختصاص سالن‌های بیشتر برای اکران فیلم‌های هنروتجربه است. »

عطایی در پایان، درباره اکران فیلم‌ها پس از تعطیلات کرونا گفت:
«من فکر می‌کنم هنروتجربه باید برای اکران فیلم‌ها پس از تعطیلات کرونا در سالن‌های بیشتر تلاش کند تا بتواند هویت خود را حفظ کند. همان‌گونه که باید برای راه‌اندازی دوباره ماهنامه خود پس از بازگشایی سینماها تلاش کند چراکه این ماهنامه‌ به بیشتر دیده شدن فیلم‌ها و فیلمسازان جوان کمک می‌کرد و باعث می‌شد درباره فیلم‌ها، نقدهای خوبی نوشته شود. در نهایت باید بگویم متاسفانه همیشه پروژه‌ها و افراد مظلومی که بی سروصدا کار می‌کنند، با ظلم مواجه می‌شوند.»

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.