نظر منتقدین در مورد فیلم The Marksman چیست؟

17 January 2021 - 23:25
The Marksman

چند روزی از اکران فیلم سینمایی The Marksman با بازی لیام نیسون (Liam Neeson) می‌گذرد. این اکشن دلهره‌آور آمریکایی تابه‌حال نقدهای متوسطی دریافت کرده است و علی‌رغم این‌که بسیاری از منتقدان نقش‌آفرینی نیسون را موردستایش قرار داده‌اند اما فیلم‌نامه‌ی آن را “کلیشه‌ای” توصیف کرده‌اند. در ادامه نگاهی بر نظر برخی از معتبرترین منتقدان دنیا در مورد این فیلم خواهیم انداخت.

فیلم «تیرانداز» (The Marksman) به کارگردانی رابرت لورنز (Robert Lorenz) اثری اکشن مهیج است که در ابتدا قرار بود در تاریخ ۲۲ ژانویه‌ی ۲۰۲۱ (۳ بهمن) به اکران دربیاید اما اکران آن یک هفته جلو افتاد و در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) بر روی پرده‌ی سینما رفت. رابرت لورنز، کریس چارلز (Chris Charles) و دنی کرویتز (Danny Kravitz) ازجمله نویسندگان این عنوان هستند که توسط تای دانکن (Tai Duncan)، مارک ویلیامز (Mark Williams)، وارن گز (Warren Goz)، اریک گلد (Eric Gold) و لورنز تهیه شده است. کمپانی Sculptor Media، کمپانی Zero Gravity Management و کمپانی Stonehouse Motion Pictures تولیدکنندگان این اثر هستند. کمپانی‌های Open Road Films و Briarcliff Entertainment وظیفه‌ی توزیع آن در سینماها را بر عهده دارند.

دیگر بازیگران «تیرانداز» را الکس نایت (Alex Knight)، آلفردو کوئیرز (Alfredo Quiroz)، آنتونیو لیبا (Antonio Leyba)، چیس مالینز (Chase Mullins)، دومینیک کنسلیر (Dominic Cancelliere)، دیلان کنین (Dylan Kenin)، گریسون بری (Grayson Berry)، هری مالدونادو (Harry Maldonado)، جیکوب پرز (Jacob Perez)، خوزه واسکز (Jose Vasquez)، خوان پابلو رابا (Juan Pablo Raba)، کاترین وینیک (Katheryn Winnick)، للیا سایمینگتون (Lelia Symington)، لوس رینز (Luce Rains)، شان ای. رزالس (Sean A. Rosales) و ترسا رویز (Teresa Ruiz) تشکیل می‌دهند.

لیام نیسون

هشدار اسپویل!

جیم هنسون (لیام نیسون) تصمیم گرفته است تا به‌تنهایی در مزرعه‌ای در آریزونا زندگی کند؛ او در این مزرعه که در اطراف مرز ایالات‌متحده با مکزیک قرار دارد به دور از هیاهو و استرس زندگی شهری به دام‌پروری مشغول است اما ناگهان با رخ دادن اتفاقی همه‌چیز تغییر می‌کند. روزی هنسون (که کهنه سرباز نیروی دریایی است) شاهد تعقیب میگوئل ۱۱ ساله (با بازی جیکوب پرز) و مادرش رزا (با بازی ترسا رویز) توسط قاتلین یک کارتل مواد مخدر به رهبری ماریسیوی بی‌رحم (با بازی خوان پابلو رابا) می‌شود (آن‌ها قصد دارند تا از مکزیک به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا شوند که با هنسون برخورد می‌کنند). میان این آدمکش‌ها و هنسون درگیری رخ می‌دهد که باعث می‌شود رزا تیر خورده و حینی که در حال جان دادن است از جیم خواهش کند تا پسرش را نزد خانواده‌شان در شیکاگو ببرد و او را امن نگه دارد. جیم با نادیده گرفتن صحبت‌های دختر پلیسش، سارا (با بازی کاترین وینیک)، سعی می‌کند تا میگوئل را از چشم مأموران مرزی و دولتی مخفی کند و درحالی‌که گروهی از آدمکش‌ها در تعقیبشان هستند به دل جاده می‌زنند. جیم و میگوئل با مرور زمان با یکدیگر ارتباط نزدیکی برقرار می‌کنند و دوستی ناخواسته‌ای میانشان شکل می‌گیرد. چندی بعد آدمکش‌ها جای آن‌ها را پیدا می‌کنند و درگیری تا سرحد مرگ شکل می‌گیرد؛ اکنون جیم باید از تمام مهارت‌هایش برای محافظت از پسری که حال مانند نوه‌ی خودش است، استفاده کند.

میانگین امتیاز فیلم The Marksman تا به این لحظه از میان ۱۵ نقد در سایت متاکریتیک، ۴۳ است (۱ نقد مثبت و ۱۴ نقد متوسط) و درحالی‌که فیلم با نمره‌ی ۳۳ از میان ۵۵ نقد در سایت راتن تومیتوز نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست اما میانگین نمرات مخاطبان با نمره‌ی ۸۷ از میان ۹۰ رأی نشان از رضایتمندی آن‌ها از این عنوان دارد.

سایت Box Office Mojo رقم فروش «تیرانداز» را تا به این لحظه ۳,۰۰۰,۰۰۰ دلار ثبت کرده است که تمام آن به گیشه‌ی خانگی فیلم بازمی‌گردد و با توجه به وضعیت کنونی، فیلم هنوز درآمد قابل‌توجهی از بخش بین‌المللی گیشه‌ی خود کسب نکرده است.

The Marksman

«۷۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter   |   منتقد: فرانک شک»

فیلم یادآور روند آرام، پیوسته و درعین‌حال اضطراب‌آور بسیاری از فیلم‌های ایستوود می‌شود. نیسون نقش‌آفرینی با شمایل نقش‌آفرینی‌های ایستوود ارائه می‌دهد که در آن ارزش احساسات و ایجاد حس همزادپنداری را به نمایش می‌گذارد. به‌راحتی می‌توان پی برد که چرا نقش‌آفرینی‌های آشنای او که همواره شخصیت‌های زمخت و جدی دارای عواطف و غیرتی که از تبار ایرلندی‌اش نشأت می‌گیرند هستند، می‌توانند او را به قهرمانی بی‌نقص برای آثار اکشن در این زمان‌های دارای شرایط پیچیده تبدیل کنند.

«۶۰/۱۰۰ Slashfilm   |   منتقد: ایوان ساتوف»

درنهایت «تیرانداز» به هدف اصلی خود می‌رسد. بیشتر از آن دسته فیلم‌هایی است که تصادفاً به تماشایش خواهید نشست تا آن‌که از قبل منتظرش بوده باشید اما از این تصادف پشیمان نخواهید شد.

«۵۰/۱۰۰ The A.V. Club   |   منتقد: اِگناتی ویشنِوِسکی»

اگر یک نفر بخواهد از یکی از مشکلات اصلی The Marksman نام ببرد، می‌گوید که این اثر [با وجود تلاشی که می‌کند تا خود را یک فیلم کلینت ایستوودی جلوه دهد] در حقیقت یکی از فیلم‌های کلینت ایستوود (Clint Eastwood) نیست. مشکلی که تمام آثاری ازاین‌دست دارند، قبل از هر چیز، ایجاد فضای کافی برای تنفس [و آرامش] است، چیزی که آثار ایستوود خوب از پسش برمی‌آیند.

«۵۰/۱۰۰ IGN   |   منتقد: مت فلاور»

«تیرانداز» کاملاً اثری قابل‌تماشا است، پیرمردی که برای جبران اشتباهات گذشته‌اش تلاش می‌کند. بازی‌های لیام نیسون و جیکوب پرز جوان واقعاً خوب است و نقطه‌ی قوت فیلم هستند اما درنهایت فیلم چیز جدیدی برای ارائه و شگفت‌زده کردن ندارد.

«۴۵/۱۰۰ TheWrap   |   منتقد: آلونسو دورالده»

نیسون در اکشن‌هایی بدتر از The Marksman نیز نقش‌آفرینی کرده است اما به‌سختی می‌توانند از یاد بردنی‌تر از آن باشند.

«۴۲/۱۰۰ The Film Stage   |   منتقد کانر اودانل»

اگر «تیرانداز» جرئت بیشتری به خرج می‌داد، می‌توانست بیشتر موردتوجه قرار بگیرد. به چند ایده که ممکن است مقداری از راه تکراری بودنی که در پیش گرفته است نجاتش دهند دست‌اندازی می‌کند اما بازهم به همان مسیر اولیه‌اش ادامه می‌دهد.

«۴۰/۱۰۰ Variety   |   منتقد: اووِن گلایبرمن»

کارگردان، رابرت لورنز، تلاش می‌کند تا مقداری این اثر اکشن را جذاب کند اما به لطف فیلم‌نامه‌ای جا نیفتاده، چیزی باقی نمی‌ماند جز اثری غالباً تکراری.

منبع: Metacritic

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.