چرا بهترین نسخه بتمن متعلق به انیمیشن Batman: The Animated است؟

23 January 2021 - 16:17
بتمن

بحث و گفت‌و‌گوها درباره اینکه کدام یک از نسخه‌های سینمایی اقتباس شده از کاراکتر بتمن بهترین است، مخصوصاً در بین طرفداران تبدیل به موضوع رایجی شده و در این بحث‌ها معمولاً نسخه‌های لایو اکشن این کاراکتر مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

بتمن مایکل کیتون (Michael Keaton) یا بتمن کریستین بیل (Christian Bale)؟ بتمن ادام وست (Adam West) یا بتمن جرج کلونی (George Clooney)؟‌ با توجه به تفاوت در لحن فیلم‌های هر یک از بتمن‌های به نمایش درآمده و همچنین نحوه نقش‌آفرینی آن‌ها، بیشتر بحث‌ها در این مورد به اولویت‌های شخصی افراد در مورد چگونگی برداشت از این کاراکتر بازمی‌گردد. با این حال معمولاً در بین این بحث‌ها از بهترین نسخه این کاراکتر یعنی بتمن کوین کانروی (Kevin Conroy) در انیمیشن Batman: The Animated Series پخش شده در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، چشم‌پوشی شده است.

مهم‌ترین جنبه از بتمن به تصویر کشیده شده در سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series و همچنین تمام داستان این سریال این است که این سریال توانسته توازنی را در کاراکتر بتمن ایجاد کند که هیچ فیلم یا سریال دیگری موفق به انجام نشده است. جدیدترین اقتباس‌های انجام شده از این کاراکتر در فیلم‌های اخیر، براساس تاریکی شخصیتی این کاراکتر و همچنین شهر گاتهام سیتی پایه‌ریزی شده است. بتمن فیلم‌های کریستوفر نولان (Christopher Nolan) نیز کاراکتری واقع‌بینانه و خشن به تصویر کشیده شده است.

فیلم Batman دهه ۱۹۶۰ نیز فیلم پوچ و پرت و پلایی با شخصیتی بسیار روشن و پر از افکت‌های احمقانه و گفت‌وگو‌های بچه‌گانه بوده است. در عین حال، سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series توانسته که هم قسمت تاریک بتمن و هم مضحک بودن ذاتی داستان بروس وین را به صورتی مناسب و متعادل به تصویر بکشد.

بتمن

در هنگام ساختن سریال انیمیشنی Batman: The Animated Series، خالقان آن یعنی بروس تیم (Bruce Timm) و اریک رادومسکی (Eric Radomski)، از سری فیلم‌های بتمن تیم برتون (Tim Burton) و کارتون‌های دهه ۱۹۴۰ سوپرمن تأثیر گرفته بودند و همچنین آن‌ها از عنصرهای نوآر (یک اصطلاح سینمایی است که اصولاً برای توصیف درام‌های جنایی سبک پردازی شده و بدبینانه هالیوودی، استفاده می‌شود) بسیاری در طراحی و موسیقی‌های این سریال استفاده کرده‌‌اند.

علاوه بر آن، در سریال Batman: The Animated Series مضامین بالغی از جمله خشونت و رابطه نامشروع نیز گنجانده شده، طوری که همچنان مناسب تماشای مخاطبان جوان نیز باقی‌مانده است. کاراکتر بتمن و داستان سریال Batman: The Animated Series طوری تاریک و پیچیده به تصویر کشیده شده که تحسین، احترام و جایزه‌های بسیاری را نصیب این سریال کرده است. در عین حال موارد بی‌معنا و مضحک بسیاری نیز در این سریال وجود دارد ولی با این حال این موارد به طرز عالی در تضاد با لحن داستانی آن قرار گرفته است.

به عنوان مثال در قسمت دوم فصل اول این سریال با نام «کریسمسی با جوکر»، کاراکتر جوکر با صداپیشگی مارک همیل (Mark Hamill) با آدم‌ربایی تعدادی از مردم آن‌ها را در برنامه زنده تلویزیونی گروگان نگه می‌دارد و پس از ورود بتمن و کاراکتر رابین با نقش‌آفرینی لورن لستر (Loren Lester) به مخفی‌گاه جوکر در کارخانه اسباب‌بازی سازی متروکه‌ای با نام Laffco، آن‌‌ها با ربات‌های فندق‌شکن و هواپیماهای اسباب‌بازی مضحک در حال پروازی، در حالی که آهنگ The Nutcracker Suite در پس‌زمینه در حال پخش می‌باشد مواجه می‌شوند.

در همین حال نیز جوکر، با پرتاب کیک‌هایی به سمت این کاراکترها با آن‌ها مبارزه کرده و در این وضع مسخره، او بتمن و رابین را به موضوع جدی و ترسناک پرتاب گروگان‌ها به دیگی از پلاستیک مذاب تهدید می‌کند و بتمن نیز با آرامش و خونسردی با این موضع برخورد کرده که در ابتدا ممکن است مضحک به نظر برسد ولی به هر حال این بخشی از کار او می‌باشد.

بتمن

همچنین سریال Batman: The Animated Series به جنبه‌های شخصی کاراکتر بروس وین نیز به خوبی پرداخته است. او در این سریال به عنوان بروس وین شخصیتی غیرعادی و عجیب و غریبی را دارد ولی در عین حال جذاب و دلربا نیز می‌باشد.

او در این سریال نسبت به بسیاری از اقتباس‌های دیگر صورت گرفته از این کاراکتر، بسیار باهوش‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد و برخلاف بقیه اقتباس‌ها، بروس وین در این سریال به جای تظاهر کردن به عیاشی و نشستن در جایی، در کارهای شرکت خود با نام Wayne Enterprises حضور داشته و خودش به مدیریت این شرکت پرداخته است. با این حال او همچنان در این سریال نیز توجه خانم‌ها را به خود جلب کرده ولی بی‌اهمیت بودن او نسبت به این‌گونه چیزها، برخلاف بقیه اقتباس‌ها جزئی از شخصیت به تصویر کشیده‌اش در این سریال نمی‌باشد که باعث جذاب شدن بتمن او در این سریال شده است.

بخش مهم دیگری از بتمن سریال The Animated Series، استفاده از مهارت‌های کارآگاهی‌اش در داستان این سریال است. کاراکتر بتمن از سری کمیک بوک‌های پر رمز و رازی با نام Detective Comics نشأت گرفته و حتی او به عنوان بزرگ‌ترین کارآگاه جهان نیز شناخته شده است ولی با این حال بسیاری از اقتباس‌های صورت گرفته از این کاراکتر این جنبه شخصیتی‌اش را به حاشیه‌ رانده‌اند و بیشتر بر روی زندگی دوگانه او، تکنولوژی‌های گران‌قیمتش و حل جرم با تمرکز بر عنصر اکشن پرداخته‌اند.

کاراکتر بروس وین سریال The Animated Series نه تنها در زمینه‌های علمی و هنرهای رزمی آموزش دیده بلکه او همچنین متخصص بررسی صحنه جرم نیز می‌باشد و در بحث‌های جرم‌شناسی و بازجویی نیز مطالعه داشته که او همه این موارد را در مبارزه با جرم و جنایت و حل کردن مسائل مربوط به آن به کار برده است. او در این سریال برخلاف دیگر بتمن‌های اقتباس شده منتظر کاراکتر آلفرد نیست که جزئیات مهم را به او گوشزد کند ولی در عین حال کاراکتر آلفرد که توسط افرم زیمبالیست جونیور (Efrem Zimbalist Jr) صداپیشگی شده، جزئی مهم و اساسی در داستان این سریال بوده است.

در نهایت سریال Batman: The Animated Series توانسته به چیزی دست پیدا کند که بسیاری از اقتباس‌های انجام شده از این کاراکتر موفق به دست‌یابی به آن نشده‌اند. بتمن/بروس وین این سریال باهوش، جذاب و دوست‌داشتنی بوده ولی در عین حال قابلیت تبدیل شدن به ابرقهرمانی تهدیدآمیز و رعب‌آور را نیز دارا بوده است. بتمن این سریال از گذشته‌ای تاریک‌ شکل گرفته ولی در عین حال همچنان دلسوزی و شفقتی برای دیگران و جهان خود، در این کاراکتر وجود دارد. اقتباس‌های آینده بتمن باید از این سریال درس بگیرند.

منبع: سی‌بی‌آر

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.