چرا قسمت دوم فیلم Wonder Woman 1984 بدتر از قسمت اول آن است؟

26 January 2021 - 17:45
فیلم فیلم Wonder Woman 1984

اگرچه فیلم Wonder Woman 1984 فیلم بدی نیست ولی قسمت دوم این فیلم دنیای گسترده DC موفق نشده طبق استاندارهایی که قسمت قبلی آن تعریف کرده بود ظاهر شود. قسمت اول این فیلم در سال ۲۰۱۷ و با عنوان Wonder Woman در سینماها به نمایش درآمده بود.

قسمت دوم این فیلم نیز بار دیگر توسط پتی جنکینز (Patty Jenkins) کارگردانی شده و فیلم‌نامه آن را نیز خود جنکینز با همکاری جف جانز (Geoff Johns) و دیوید کالاهام (Dave Callaham) نوشته است. فیلم Wonder Woman 1984 کاراکتر دایانا با نقش‌آفرینی گل گدوت (Gal Gadot) را به زمانی آینده می‌برد ولی همچنان داستان این فیلم در گذشته دنیای گسترده DC و همان‌طور که از عنوان آن نیز مشخص است در سال ۱۹۸۴ تعریف می‌شود.

پرش زمانی اتفاق افتاده در داستان این فیلم به این معنی می‌باشد که WW84 تفاوت بسیاری با قسمت اول آن خواهد داشت. اگرچه این فیلم همچنان به عنوان ادامه‌ای برای ماجراجویی‌های شخصیت اصلی آن شناخته شده ولی وقفه زمانی به وجود آمده بین داستان قسمت دوم و اول و همچنین محیط جدیدی که داستانش در آن روایت شده، فیلم WW84 را تبدیل به فیلم کاملاً متفاوتی کرده در حالی که کاراکترهای جدیدی را به جمع چهره‌های آشنای قبلی این فیلم نیز اضافه کرده است. این کار آسانی نیست، مخصوصاً با توجه به موفقیت تجاری قسمت اول این فیلم، انتظارات از قسمت دوم آن نیز بسیار بالا بوده ولی فیلم WW84 متأسفانه توانسته در حد انتظارات ظاهر شود.

نحوه بازی گل گدوت در قسمت دوم این فیلم، بار دیگر جزء نقاط مثبت آن بوده و فیلم WW84 بار دیگر بر روی رابطه جذاب بین کاراکترهای دایانا و استیو ترور با نقش‌آفرینی کریس پاین (Chris Pine) حساب باز کرده، در حالی که به معرفی دشمنان هیجان‌انگیز جدیدی نیز پرداخته است. اگرچه این فیلم خالی از کیفیت نبوده ولی داستان Wonder Woman 1984 و نحوه پرداخته شدن به کاراکترهای آن در طول این داستان، با قسمت اول آن قابل مقایسه نیست.

داستان Wonder Woman 1984 جاه‌طلبانه ولی طولانی و نامنظم است

فیلم Wonder Woman 1984

با وجود اینکه تا حدودی تحسین‌برانگیز است ولی فیلم Wonder Woman 1984 به ترفندهایی که باعث موفقیت قسمت اول آن شده، تکیه نکرده است. در حالی که بسیاری از فیلم‌های ابرقهرمانی، اغلب بسته‌بندی مجددی از ایده‌های آشنای قبلی به همراه ارتقا در لباس کاراکترها و معرفی دشمنان جدید بوده ولی فیلم WW84 هدف خود را طوری قرار داده که بتواند از این فرمول دوری کند. میزان جاه‌طلبانه بودن این فیلم طوری است که تلاش می‌کند داستانی عظیم و خوش‌بینانه را تعریف کند در حالی که قصد دارد به دستگاه برآورده کردن آرزوهایی که در این فیلم معرفی شده نیز بپردازد که این عنصر داستانی، هم جنبه‌های شخصی و هم جنبه‌های جهانی را در آن به وجود آورده ولی با این حال این فیلم کاملاً موفق نشده که این عنصر را با توازن نسبت به دیگر عنصرهای آن در داستان خود قرار دهد.

زمان دو و نیم ساعته در نظر گرفته شده برای پخش این فیلم بسیار طولانی‌تر از زمانی بوده که این فیلم برای تعریف داستانش احتیاج داشته ولی حتی با وجود این نیز، فیلم WW84 تلاش کرده که در این زمان به ایده‌های داستانی و کاراکترهای بسیاری بپردازد طوری که هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانسته‌اند احساس رضایتی را در میان مخاطبان به وجود بیاورند.

مشکل اصلی Wonder Woman 1984 از دستگاهی با نام Dreamstone یا سنگ آرزوها که برای برآورده کردن آرزوها در این فیلم معرفی شده نشأت گرفته، چرا که با کمک این دستگاه است که داستان آن رو به جلو حرکت کرده ولی در عین حال نیز، این مورد حفره‌های بسیاری را در داستان این فیلم به وجود آورده است. خلاقیت‌های عجیب و غریب صورت گرفته در داستان‌های ابرقهرمانی، جزئی از دنیای کمیک بوک‌ها می‌باشد ولی در اینجا هیچ منطق درستی درباره دستگاه برآورده کردن آرزوها و تمام چیزهایی که در داستان این فیلم از آن نشأت گرفته وجود نداشته و این باعث شده که داستان فیلم Wonder Woman 1984 بسیار آشفته به نظر برسد.

به تصمیمات گرفته شده توسط کاراکترهای این فیلم نیز به خوبی پرداخته نشده و توجیه آن‌ها توسط مکانیزم بدی صورت گرفته و حتی تعداد بسیار زیادی از این تصمیم‌ها نیز، غیرمنطقی به نظر رسیده‌اند. اگر این فیلم با مدت زمان کوتاه‌تری پخش می‌شد امکان داشت که بتوان از این موارد چشم‌پوشی کرد و بدین ترتیب، مدت ‌زمان کوتاه آن به داستان این فیلم حس سرگرم‌کننده‌تر و لذت‌بخش‌تری را منتقل می‌کرد ولی زمان طولانی پخش آن، تقریباً باعث از بین رفتن این احساس شده است.

رابطه عاطفی بین کاراکترهای دایانا و استیو در فیلم WW84 بدتر است (به علت نحوه بازگشت کاراکتر استیو ترور)

فیلم Wonder Woman 1984

رابطه عاطفی به وجود آمده بین کاراکترهای دایانا پرینس و استیو ترور و جاذبه متقابل بین بازیگرهای این نقش‌ها یعنی گل گدوت و کریس پاین، حکم قلب تپنده فیلم Wonder Woman را داشت و این موردی است که فیلم WW84 نیز به وضوح به آن توجه کرده است. قسمت دوم این فیلم، دقیقاً همین مورد را تکرار نمی‌کند و به جای آن نحوه تعامل بین این دو کاراکتر را تغییر می‌دهد، در حالی که کاراکتر استیو از دهه ۱۹۱۰ (که در پایان فیلم اول جان خود را از دست داده بود) به دهه ۱۹۸۰ (دوباره زنده می‌شود) منتقل شده است.

در اکثر مواقع رابطه بین این دو کاراکتر در این فیلم نیز به خوبی به تصویر کشیده شده چرا که جاذبه موجود بین بازیگرهای اصلی این فیلم (گل گدوت و کریس پاین) بار دیگر در این فیلم نیز می‌درخشد و مخاطبان بار دیگر غرق در رابطه بین این دو کاراکتر در این فیلم می‌شوند که این مورد اجازه داده که سطح عاطفی عمیق‌تری در این فیلم به وجود بیاید. کارهای بسیار جالبی می‌توان به وسیله رابطه به وجود آمده بین این دو کاراکتر در این فیلم انجام داد که Wonder Woman 1984 نیز برخی از این کارها را انجام داده، مانند سوار شدن این دو کاراکتر بر روی جت نامرئی ولی با این حال، به علت نحوه قرار گرفتن این دو کاراکتر در کنار یکدیگر، تأثیرپذیری این موارد بسیار کمتر شده است.

به جای بازگشت کامل کاراکتر استیو ترور، فیلم Wonder Woman 1984 این کاراکتر را در بدن فرد دیگری قرار می‌دهد و درواقع تا زمانی که دایانا آرزوی خود را پس نگرفته، موجودیت این فرد در این فیلم متوقف می‌شود. با متوقف شدن زندگی این فرد و استفاده از بدن او توسط کاراکتر استیو ترور، رابطه عاطفی به وجود آمده بین استیو و دایانا و در کنار هم قرار گرفتن این دو کاراکتر، نه تنها باعث به وجود آمدن سؤال‌های منطقی بسیاری شده (مثلاً چرا اصلاً کاراکتر استیو باید در بدن کس دیگری قرار بگیرد) بلکه باعث به وجود آمدن بحث رضایت و اجازه گرفتن (از کسی که استیو ترور بدن او را تصاحب کرده) نیز شده است.

قسمت قبلی این فیلم دارای هیچ‌کدام از این مشکلات نبوده و بدین ترتیب همه‌چیز در مورد رابطه به وجود آمده بین کاراکترهای استیو و دایانا واقعاً تأثیرگذار و موفق ظاهر شده بود. از لحظه‌های عاطفی بین این دو کاراکتر گرفته تا صحنه تکان‌دهنده خداحافظی بین این دو در پایان آن، قسمت دوم این فیلم رابطه بین آن‌ها را به طرزی غیرضروری پیچیده کرده است.

فیلم WW84 از برهه زمانی که داستانش در آن اتفاق افتاده به خوبی فیلم Wonder Woman استفاده نکرده

فیلم Wonder Woman 1984

دوره تاریخی (جنگ جهانی اول) که داستان فیلم Wonder Woman در آن اتفاق افتاده، باعث به وجود آمدن حال و هوای داستانی شگفت‌انگیزی در این فیلم شده بود. به چند دلیل این برهه زمانی، نقش بسیار حیاتی و مهمی را در این فیلم ایفا کرده است: اول اینکه تعریف کردن داستان آن در این دوره تاریخی باعث خلق شدن لحظه‌هایی با بار مثبت (و حتی لحظه‌های کلاسیک کمدی) در داستان این فیلم شده و دوم اینکه برهه زمانی که داستان این فیلم در آن اتفاق افتاده به خلق سکانس‌های اکشن خیره‌کننده‌ای مخصوصاً سکانس No Man’s Land کمک بسیاری کرده ولی با این حال نکته کلیدی مربوط به آن این بوده که داستان این فیلم از موضوع جنگ برای تقویت کردن مضامینی از جمله امیدواری و شجاعت (مخصوصاً قرار گرفتن ابرقهرمانی زن در دنیای مردها)، تضاد بین ایده‌آل‌ها و واقعیت‌ها، بهای سنگین جنگ و بررسی دو جنبه زشت و زیبای انسانیت استفاده کرده است.

البته امکان دست‌یابی قسمت اول این فیلم به برخی از این موارد، در دوره‌های تاریخی دیگر نیز وجود داشته ولی نشان دادن آن‌ها از دریچه رویداد دلهره‌آور و وحشتناکی مانند جنگ جهانی، باعث افزایش تأثیرپذیری آن‌ها شده و همچنین احساس شده که جنگ جهانی اول، بخشی حقیقی و ذاتی از داستان این فیلم بوده است.

این موارد را نمی‌توان در مورد برهه زمانی که داستان فیلم WW84 در آن اتفاق افتاده پیدا داد. دهه ۱۹۸۰ باعث به وجود آمدن موارد جالبی از جمله سکانس سرگرم‌کننده ابتدایی این فیلم در مرکز خرید، رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان یعنی رونالد ریگان (Ronald Reagan) و دوران جنگ سرد، در این فیلم شده و همچنین به صورت سرگرم‌کننده‌ای نیز، به نحوه پوشش مردم در آن موقع و رسم و رسوم‌های آن‌ها پرداخته شده و کاراکتر مکسول لرد نیز دقیقاً در حیطه کسب و کارهای موجود در دهه هشتاد ظاهر شده ولی با این حال بیشتر آن‌ها، به عنوان مواردی سطحی و کم عمق احساس شده‌اند. این فیلم تنها با شعار دادن و بدون عمل، به دهه تاریخی که داستانش در آن اتفاق افتاده پرداخته و نتوانسته با موفقیت از برهه زمانی خود، به مانند فیلم قبلی استفاده کند. در اغلب موارد Wonder Woman 1984 فیلمی است که تنها برحسب اتفاق داستانش در این بازه زمانی رخ داده و ایده‌هایش به راحتی می‌توانند به برهه‌های تاریخی دیگری انتقال پیدا کنند و به همان شکل نیز تعریف شوند.

فیلم Wonder Woman 1984 به قدر کافی داستان دایانا را به جلو نمی‌برد

فیلم Wonder Woman 1984

قرار گرفتن داستان فیلم Wonder Woman 2 در سال ۱۹۸۴ تأثیر منفی دیگری را نیز بر روی این فیلم گذاشته، بدین صورت که داستان کاراکتر دایانا پرینس پس از فیلم اول، به اندازه کافی در قسمت دوم آن پیشرفت نکرده است. در حالی که چندین دهه از وقایع قسمت اول این فیلم سپری شده ولی با این حال همچنان احساس می‌شود که کاراکتر دایانا از جهات بسیاری در همان موقعیت فیلم ابتدایی قرار گرفته چرا که او پس از این همه مدت همچنان به سوگواری کاراکتر استیو ترور پرداخته و برای حرکت کردن رو به جلو دست و پا زده است. البته سخت است که بگوییم تجربه کاراکتر قدرتمند و خدا گونه‌ای مانند دایانا نسبت به گذر زمان چگونه خواهد بود و واضح است که غم از دست دادن استیو ترور نیز همچنان او را آزار داده ولی با توجه به همه این موارد، احساس شده که داستان او در این فیلم، تنها پس از سپری شدن مدت زمان کوتاهی از داستان قبلی، ادامه پیدا کرده است.

در فیلم Wonder Woman 1984 به قدر کافی به جنبه‌های مختلف این کاراکتر پرداخته نشده و همچنین تأثیری از گذر زمان بر روی این کاراکتر احساس نشده و در نهایت به نظر رسیده که این کاراکتر در این فیلم در وضعیت معلق و ایستاده‌ای قرار گرفته و تنها پس از رسیدن به بخش انتهایی این فیلم و پس از خداحافظی دوباره او با استیو، این کاراکتر توانسته که رو به جلو حرکت کند. در مقایسه با قسمت اول این فیلم که ماجراجویی‌های دایانا او را برای اولین بار وارد دنیای مردها کرده بود و همچنین با یاد گرفتن درس‌های زندگی،‌ حقایق تلخ و تجربه‌های مختلفی که او در طی این فیلم به دست آورده بود، احساس شده که Wonder Woman 1984 فیلم بسیار ناامیدکننده‌ای نسبت به قسمت قبلی آن بوده است.

چه چیزهایی را فیلم Wonder Woman 1984 بهتر از Wonder Woman 2017 انجام داده است؟

فیلم Wonder Woman 1984

غیرمنصفانه است که بگوییم فیلم Wonder Woman 1984 نسبت به قسمت اول آن از همه لحاظ بدتر بوده یا حتی اینکه بدون هیچ‌گونه نکات مثبتی ظاهر شده است. درست است که این فیلم بیش از اندازه طولانی و داستانش دارای حفره‌های بسیاری بوده و تصمیم‌های بحث‌برانگیزی بسیاری نیز در آن رخ داده ولی حداقل Wonder Woman 1984 با رابطه جذاب بین کاراکترهای گل گدوت و کریس پاین و بازی فوق‌العاده پدرو پاسکال (Pedro Pascal) در نقش مکسول لرد، باعث جذاب شدن اتفاقات رخ داده در آن شده و به‌طور سطحی تماشای آن را سرگرم‌کننده و لذت‌بخش کرده است. این فیلم فاجعه‌ تمام‌عیاری نیست حتی اگر به چندین عنصر در داستانش به خوبی پرداخته نشده است.

شخصیت‌های منفی این فیلم و پایان آن، جایی بوده که Wonder Woman 1984 در آن‌ها درخشیده و هر دو این موارد در قسمت قبلی این فیلم تا حدودی جزء نقاط ضعف آن به شمار آمده است. به عنوان مثال با پرده‌برداری از کاراکتر آرس به عنوان دشمن اصلی قسمت اول این فیلم، مقداری از قدرت داستانی آن گرفته شده بود چرا که این کاراکتر قرار بوده که خدای جنگ باشد ولی با این حال احساس شده که او در این فیلم کاراکتری کسل‌کننده می‌باشد.

برخلاف فیلم Wonder Woman 2017، پتی جنکینز این بار تصمیم گرفت که مسیر متفاوتی را برای به تصویر کشیدن پایان فیلم Wonder Woman 1984 انتخاب کند. از لحاظ اکشن، چیز خاصی در مبارزه نهایی بین کاراکترهای دایانا و چیتا ارائه نشده ولی با این حال حتی با وجود در خطر بودن سرنوشت مردم جهان، احساس شده که این مبارزه خودمانی‌تری برای دیانا بوده و همچنین او بدون انجام هیچ مبارزه‌ای و با استفاده از ذهن و احساسات خود موفق به شکست کاراکتر مکسول لرد شده است.

هر دو کاراکتر منفی این فیلم خط داستانی یکپارچه‌ای را سپری کرده‌اند و حتی بهتر می‌شد که اگر این فیلم تمرکز خود را تنها بر روی یکی از آن‌ها قرار می‌داد چرا که به مقدار کمی، عدم تعادل در بین این دو شخصیت منفی در این فیلم احساس شده است. فیلم Wonder Woman 1984 از جهات بسیاری موفق نشده که در حد و اندازه‌های قسمت قبلی خود ظاهر شود ولی شخصیت‌های منفی و پایان امیدبخش آن، از تبدیل شدن این فیلم به فاجعه‌ای تمام‌عیار نسبت به قسمت قبلی آن جلوگیری کرده است.

منبع: اسکرین‌رنت

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.