نظر منتقدین در مورد فیلم Judas and the Black Messiah چیست؟

8 February 2021 - 10:44
Judas and the Black Messiah

به‌تازگی فیلم Judas and the Black Messiah برای منتقدان به نمایش درآمده است که توانسته تحسین بسیاری از آن‌ها را برانگیزد. این فیلم باوجود این‌که هنوز به پخش عمومی نرسیده است، توانسته برای شاخه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در جوایز گلدن گلوب و انجمن صنفی بازیگران آمریکا نامزدی کسب کند. در ادامه نگاهی به نظر برخی از معتبرترین منتقدان جهان راجع به این فیلم خواهیم انداخت.

«یهودا و مسیح سیاه» (Judas and the Black Messiah) نام اثری در ژانر زندگی‌نامه‌ای درام محصول ۲۰۲۱ به کارگردانی و تهیه‌کنندگی شاکا کینگ (Shaka King) است که فیلم‌نامه‌ی آن را نیز در کنار ویل برسون (Will Berson) نوشته است. آرون گیلبرت (Aaron L. Gilbert)، آنیکا مک‌لارن (Anikah McLaren)، جیسون کلوث (Jason Cloth)، جف اسکل (Jeff Skoll)، کیم راث (Kim Roth)، پاپی هنکس (Poppy Hanks)، راوی میهتا (Ravi D. Mehta)، سو اوهانین (Sev Ohanian)، تد گیدلو (Ted Gidlow) و زنزی ایونز (Zinzi Evans) تهیه‌کنندگان اجرایی فیلم را تشکیل می‌دهند. چارلز کینگ (Charles King)، کیت لوکاس (Keith Lucas)، رایان کوگلر (Ryan Coogler)، کینگ و برسون ازجمله تهیه‌کنندگان این عنوان هستند.

Judas and the Black Messiah

«یهودا و مسیح سیاه» داستان خبرچین FBI ویلیام اونیل را دنبال می‌کند. او مأمور می‌شود تا به تشکیلات حزب پلنگ سیاه ایالت ایلینویز وارد شود و رهبر کاریزماتیک این حزب فرد همپتون را زیر نظر بگیرد. اونیل که یک مجرم است و برای تخفیف مجازاتش مجبور به قبول کردن این مأموریت شده است، پس از مدتی وارد نبردی بر سر روحش می‌شود؛ آیا او تصمیم درست را می‌گیرد و به جناح آدم خوب‌ها می‌پیوندد؟ یا به حرف‌های بالادستی‌هایش در FBI گوش خواهد داد و به همپتون و سایر اعضای حزب خیانت خواهد کرد؟

لاکیت استنفیلد (Lakeith Stanfield)، دنیل کالویا (Daniel Kaluuya)، جسی پلمونس (Jesse Plemons)، دومینیک فیشبک (Dominique Fishback)، اشتون سندرز (Ashton Sanders)، درل بریت-گیبسون (Darrell Britt-Gibson)، لیل ری هاوری (LilRel Howery)، الجی اسمیت (Algee Smith)، مارتین شین (Martin Sheen)، تریل هیل (Terayle Hill)، رابرت لانگ‌استریت (Robert Longstreet)، جرمین فاولر (Jermaine Fowler) و دومینیک ترون (Dominique Thorne) ستارگان این عنوان را تشکیل می‌دهند.

فیلم زندگی‌نامه‌ی فرد همپتون برای چندین سال است که در دست توسعه قرار داشته است، برادران لوکاس کنی و کیت (Kenny Lucas, Keith Lucas) به همراه ویل برسون مشغول کار بر روی نگارش فیلم‌نامه‌ی این اثر از سال ۲۰۱۴ بودند. ساخت این اثر به کارگردانی اف. گری گری (F. Gary Gray)، تقریباً نهایی شده بود اما به سرانجام نرسید و پس ‌از آن شاکا کینگ برای هدایت و کارگردانی این پروژه استخدام شد. بازیگران این فیلم با رضایت و حمایت خانواده‌ی همپتون در سال ۲۰۱۹ به این فیلم که در پاییز همان سال در ایالت اوهایو فیلم‌برداری‌اش آغاز شد، پیوستند.

Warner Bros.

فیلم نخستین بار در فستیوال فیلم ساندنس ۲۰۲۱ در تاریخ ۱ فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن) به نمایش درآمد و قرار است تا در تاریخ ۱۲ فوریه (۲۴ بهمن)، طبق اعلام قبلی کمپانی برادران وارنر به‌صورت هم‌زمان در سینماها و سرویس استریمی HBO Max به اکران و پخش برسد. همان‌طور که گفته شد، کارگردانی کینگ و نقش‌آفرینی‌ها در این اثر و همچنین دست گذاشتن به‌موقع بر روی چنین موضوعات و مضامینی توانسته تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه بیاورد و کالویا نیز برای شاخه‌ی بهترین نقش مکمل مرد نامزد دریافت جایزه‌ی دو تا از معتبرترین مراسم اهدای جوایز سینمایی در آمریکا یعنی گلدن گلوب و انجمن صنفی منتقدین شده است.

در سایت متاکریتیک از میان ۲۵ نقد امتیاز ۸۴ نصیب «یهودا و مسیح سیاه» شده است. تمام ۲۵ نقد فیلم در این سایت مثبت هستند. در سایت راتن تومیتوز نیز فیلم وضعیت عالی دارد و از میان ۹۹ نقد، امتیاز ۹۹ برای آن نشان داده می‌شود.

«۱۰۰/۱۰۰ The Hollywood Reporter   |   منتقد: دیوید رونی»

با نقش‌آفرینی‌های شگفت‌انگیز دنیل کلویا در نقش فرد همپتون و لاکیت استنفیلد در نقش ویلیام اونیل، خبرچینی که به حلقه‌ی درونی تشکیلات همپتون نفوذ کرد، فیلم دارای روایتی تأثیرگذار از جنبش‌های انقلابی، خیانت، اعمال زور و ظلم است که با دست گذاشتن بر روی مضامینی که هرگز با وجود گذشت زمان از ارزششان کاسته نشده، شوکه‌کننده‌تر می‌شود.

«۹۱/۱۰۰ IndieWire   |   منتقد: کیت اربلند»

به نظر می‌رسد که مقدر شده است کالویا و استنفیلد با هر نقش‌آفرینی، پروژه به پروژه بهتر شوند؛ آن‌ها کسانی هستند که «یهودا و مسیح سیاه» را اثری تماشایی می‌کنند.

«۹۰/۱۰۰ TheWrap   |   منتقد: کارلوس آگیلار»

جذاب با خشمی به‌جا، کالویا نقش همپتون را جوری به تصویر کشیده است که انگار باورش بر این بوده که جایی برای کوتاهی نیست. این بازیگر بااستعداد حتی در صحنه‌های صحبت با مردم نیز به خوبی توانسته توانایی‌های همپتون در سخنوری را به نمایش بگذارد.

«۸۰/۱۰۰ Los Angeles Times   |   منتقد: جاستین چنگ»

با ذکر این‌که فیلم‌برداری ‌شان بابیت (Sean Bobbitt) از نقاط قوت اثر به‌حساب می‌آید، فیلم هم از دیدگاه شخصیت‌ها و هم از دیدگاه ناظران وقایع، داستانی را در مورد خودشناسی سیاه‌پوستان چه در ابعاد فردی و چه در ابعاد اجتماعی روایت می‌کند.

«۸۰/۱۰۰ Time Out   |   منتقد: فیل دِ سِملیِن»

وقتی شاکا کینگ سخنرانی‌های پرشور و انرژی همپتون را به تصویر می‌کشد، شما عملاً می‌توانید آن شور و هیجان را احساس کنید. او چشمی هم به خشونت اسکورسیزیایی دارد، می‌داند که چه زمانی باید به عناصر ژانرهای مهیج جنایی تکیه کند و چه زمانی نباید.

«۸۰/۱۰۰ The Telegraph   |   منتقد: رابی کالینز»

در بعضی قسمت‌ها، فیلم بیش از حد محتاطانه از قوانین فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای پیروی می‌کند؛ بهترین لحظات آن‌هایی هستند که کینگ و بازیگرانش تنشی را خلق می‌کنند و به‌راحتی صبر می‌کنند تا [مانند غذا] جا بیفتد.

«۷۵/۱۰۰ The Playlist   |   منتقد: رابرت دنیلز»

کینگ به خوبی زندگی همپتون و میراثش برای نسل جوان‌تر را به نمایش می‌گذارد اما با وجود روایت بی‌پرده و نقش‌آفرینی‌های جسورانه از بازیگران قدرتمندش که شامل نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز دومینیک ترون در قالب یکی از اعضای حزب پلنگ سیاه به نام جودی هارمون می‌شود، «یهودا و مسیح سیاه» کاملاً و به خوبی نتوانسته به یهودا و مسیحش بپردازد.

منبع: Metacritic

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.