نظر منتقدین در مورد سریال Clarice چیست؟

14 February 2021 - 23:45

به‌تازگی سریال دنباله‌ی فیلم «سکوت بره‌ها» یعنی Clarice از شبکه‌ی CBS به پخش رسیده که آن‌طور که باید نتوانسته است نظر منتقدان را به خود جلب کند، بسیاری آن را اثری غیرضروری و از لحاظ روایی ضعیف خوانده‌اند. در ادامه نظر برخی از معتبرترین منتقدان دنیا را حول این سریال مرور خواهیم کرد.

«کلاریس» (Clarice) عنوان سریالی آمریکایی در زیر-ژانر و ژانرهای وحشت روان‌شناختی درام جنایی، خلق‌شده توسط الکس کرتزمن (Alex Kurtzman) و جنی لومت (Jenny Lumet) براساس رمان The Silence of the Lambs نوشته‌شده توسط توماس هریس (Thomas Harris) است.

بازیگران این مجموعه را ربکا بریدز (Rebecca Breeds)، لوکا دِ اولیورا (Lucca De Oliveira)، دوین ای. تایلر (Devyn A. Tyler)، کل پن (Kal Penn)، نیک سندو (Nick Sandow)، مایکل کادلیتز (Michael Cudlitz)، مارنی کارپنتر (Marnee Carpenter)، جین اتکینسون (Jayne Atkinson)، شاون دوئل (Shawn Doyle)، تیم گنی (Tim Guinee) و داگلاس اسمیت (Douglas Smith) تشکیل می‌دهند.

Clarice

در ژانویه‌ی ۲۰۲۰، CBS Studios الکس کرتزمن و جنی لومت را استخدام کرد تا سریالی دنباله برای فیلم «سکوت بره‌ها» محصول ۱۹۹۱ بسازند. این سریال در میان لیست ۱۴ سریال دیگری بود که CBS سفارش ساخت قسمت آزمایشی‌شان را در ماه فوریه‌ی ۲۰۲۰ داده بود اما بعد، CBS اجازه‌ی ساخت کامل سریال را در ماه مه ۲۰۲۰ آن‌هم درحالی‌که شیوع کوید-۱۹ در دنیا اجازه‌ی فیلم‌برداری سریال را به سازندگان نداده بود، صادر کرد؛ در دسامبر ۲۰۲۰ با پخش یک تریلر اعلام شد که سریال در ۱۱ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۲۳ بهمن) پخش خواهد شد. لازم به ذکر است که به دلیل مسائل پیچیده‌ی حقوق شخصیت‌ها در این فرنچایز بین Metro-Goldwyn-Mayer و کمپانی متعلق به تهیه‌کننده‌ی فقید ایتالیایی دینو د لائورنتیس (Dino De Laurentiis)، سریال نمی‌تواند به شخصیت هانیبال لکتر اشاره کند. کرتز توضیح داد:

هنوز هم متوجه تقسیم این حقوق نمی‌شوم اما برای ما مشکلی ایجاد نکرد چون علاقه‌ای به نوشتن راجع به هانیبال نداشتیم، نه به خاطر این‌که فیلم‌ها و سریالش را دوست نداریم بلکه به خاطر آن است که افراد دیگر آن‌قدر به خوبی این کار را کرده‌اند که دیگر چیز جدیدی برای تعریف کردن در مورد او نداشتیم.

داستان سریال در مورد کلاریس استارلینگ (با بازی ربکا بریدز) است که شش ماه پس از وقایع فیلم «سکوت بره‌ها» به کارش بازمی‌گردد.

«کلاریس» تا به الآن از میان ۳۰ نقد امتیاز ۵۵ را در سایت متاکریتیک دریافت کرده است. در این سایت ۱۰ نقد مثبت، ۱۵ نقد متوسط و ۵ نقد منفی برای سریال به ثبت رسیده است. میانگین نظر مخاطبان نیز در این سایت تا به الآن امتیاز ۲٫۰ از ۱۰ را برای آن نشان می‌دهد. سریال در سایت راتن تومیتوز با میانگین امتیاز ۳۳ از طرف منتقدان وضعیتی بدتر دارد، هرچند میانگین نظر مخاطبان در این سایت با امتیاز ۵۰ به نسبت سایت متاکریتیک، عدد نسبتاً بهتری را نشان می‌دهد.

Clarice

«۸۳/۱۰۰ Colorado Springs Gazette   |   منتقد: تِری تِرونز»

تیم بازیگری درخشان و داستان‌سرایی باجزئیات باعث می‌شوند تا «کلاریس» به طرز اعتیادآوری لذت‌بخش باشد.

«۸۰/۱۰۰ Wall Street Journal   |   منتقد: دوروتی رابینُویتز»

تمام درام این قصه‌ی جدید و قدرتمند به شکل مثبتی حول شخصیت کلاریس جریان دارد، شخصیتی که اکنون با عشق و با ذکاوت توسط ربکا بریدز به تصویر کشیده شده است.

«۷۵/۱۰۰ Consequence of Sound   |   منتقد: جن آدامز»

چیزی که شاهدش هستیم تصویری متفاوت از بقا و آسیب روحی است.

«۵۰/۱۰۰ TVLine   |   منتقد: دیو نِمِز»

غیبت لکتر یکی از خلاءهای بزرگ سریال است که همواره برای پر کردنش تلاش می‌کند، تأثیری که او بر روی کلاریس گذاشته است را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت. نتیجتاً، سریال چیزی جز یک اثر دارک غیرضروری دیگر که کلونی از مجموعه‌ی Criminal Minds است و یک نام تجاری زرق‌وبرق دار را در جلویش دارد، نیست.

«۵۰/۱۰۰ USA Today   |   منتقد: کِلی لالِر»

می‌توان گفت سریال پلیسی قابل قبولی را در زیر لایه‌های شمایل پرخاشگرانه‌اش دارد. [ظاهراً] نویسندگان دوست دارند بیشتر از سریال‌های پلیسی مشابه دیگر به مسئله‌ی نژادپرستی بپردازند. باید گفت این‌که داستان سریال مدام به ماجرای هانیبال مرتبط می‌شود هم نقطه‌ی قوت و هم نقطه‌ی ضعف آن است که باعث می‌شود سریال منحصربه‌فرد باشد اما در پس حجم عظیمی از پروانه‌ها (ارتباط مداوم با وقایع «سکوت بره‌ها») و تاریکی غیرقابل‌تحملش، سخت می‌توان چیز دیگری برای دیدن پیدا کرد.

«۴۰/۱۰۰ Time   |   منتقد: جودی برمن»

دلهره‌آور-روان‌شناسانه‌ای کاملاً سطحی و ناامیدکننده.

«۲۰/۱۰۰ Decider   |   منتقد: مگان اُکیف»

کلاریسِ شخصیت، به یک توده‌ی آشفتگی تبدیل شده است و کلاریسِ سریال، با فکر کردن راجع به این‌که آسیب روحی و روانی کلاریس جذاب‌ترین چیز راجع به این شخصیت است، اشتباه مرگباری کرده است. مشکل نسخه‌ی سی‌بی‌اسیِ (CBS) شخصیت کلاریس از نویسندگی نشأت می‌گیرد. با وجود آن‌که قسمت‌های دوم و سوم سریال اشاره‌های نویدبخشی را به استفاده‌ی کلاریس از مهارت‌های کارآگاهی‌اش ارائه می‌کنند اما همه‌ی آن‌ها با صحنه‌هایی که در آن شخصیت‌های مکمل با پرسیدن تنها چند سؤال پیش‌پاافتاده باعث می‌شوند تا او مسئله را حل کند، از بین می‌روند.

منبع: Metacritic

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.