بررسی فیلم Two of Us: عشق پنهان

20 February 2021 - 21:00
فیلم Two of Us

شخصیت‌های نوشته شده برای بازیگران زن سالخورده مثلا ۶۰ ساله -زمانی که یک بازیگر می‌تواند نقش شخصیتی ۱۰ سال کوچک‌تر از خودش را بازی کند، اما نه ۲۰ سال کوچک‌تر از خودش- معمولا به مادرها و مادربزرگ‌ها محدود می‌شوند که مانند دکوراسیون خانه در گوشه‌ای از فیلم حضور دارند. گاهی اوقات، فیلمی در مورد یک زن بالای ۵۰ سال می‌بینیم که در این سن معشوقه‌ی خودش را پیدا می‌کند. به ندرت پیش می‌آید که فیلمی به درستی از زنان بالغ استفاده کند. اما Two of Us به کارگردانی فیلیپو منگتی و با بازی باربارا سوکوا و مارتینه شوالیه، تمام چیزهایی که از داستان‌هایی درباره‌ی زنان سالخورده می‌دانیم را تغییر می‌دهد.

نینا (سوکوا) و مدلاین (شوالیه) یکدیگر را دوست دارند، که در صحنه‌های ابتدایی فیلم هم شاهد ابراز آن هستیم. آ‌ن‌ها همچنین در ساختمانی در یک شهر فرانسوی کوچک با یکدیگر همسایه هستند. مدلاین، بیوه‌ای که یک ازدواج ناخوشایند را پشت سر گذاشته است، دو فرزند بزرگ به نام‌های فردریک (جروم واران‌فرین) و آن (لیا دراکر) دارد که از رابطه‌ی مادرشان با همسایه خودشان اطلاعی ندارند.

مدلاین به نینا قول داده است که حقیقت را به فرزندانش می‌گوید، تا این دو بتوانند با یکدیگر به رم مهاجرت کنند. اما در پایان، مدلاین تعلل می‌کند؛ او نمی‌تواند حقیقت را به فرزندانش بگوید. او و نینا مشاجره می‌کنند، اما مدلاین دچار سکته مغزی می‌شود و توانایی صحبت کردن یا برقراری ارتباط را از دست می‌دهد.

فیلم Two of Us

Two of Us -که نماینده‌ی فرانسه در اسکار است و همچنین در بخش فیلم‌های خارجی نامزد گلدن گلوب شده است- قطعا یک داستان عاشقانه است، اما دلگرم‌کننده نیست. نینا که از شریک زندگی‌اش دور افتاده است، به شدت درمانده و ناامید می‌شود. منگتی برای روایت داستانش از نکات گمراه‌کننده استفاده می‌کند و گاهی اوقات زنی را به تصویر می‌کشد که گویا کاملا دیوانه شده است. از بعضی جهات، Two of Us یک فیلم ترسناک است، البته داستانی ترسناک درباره فرزندانی که قادر به پذیرش پدر و مادر خودشان به عنوان یک انسان نیستند؛ انسان‌هایی که ممکن است در سنین پیری هم عاشق شوند.

اما علاوه بر آن، Two of Us در سطوح مختلفی عمل می‌کند: آپارتمان نینا طراحی یکسانی با آپارتمان مدلاین دارد، اما دکوراسیون و کاغد دیواری کهنه‌ی او به نیمه تاریک Mulholland Drive ساخته دیوید لینچ اشاره دارد -ما شاهد اختلاف طبقاتی بین این دو زن هستیم و فکر می‌کنیم که این تفاوت چه تأثیری روی رابطه‌ی آن‌ها گذاشته است. در پایان متوجه می‌شویم که این دو چقدر یکدیگر را دوست دارند و چرا نینا احساس می‌کند که هر طور شده باید از معشوقه خودش محافظت کند. تماشای هر دو بازیگر جذاب است: نینا با بازی سوکوا قدرتی باشکوه و جذاب دارد که هرگز آسیب‌پذیری او را پنهان نمی‌کند. مدلاین با بازی شوالیه نماد یک زن سالخورده‌ی مدرن است که از نظر مالی مستقل است. اما بدنش با او یاری نمی‌کند و سپس شوالیه یک زن درمانده را به تصویر می‌کشد. Two of Us باعث می‌شود تا پایان فیلم حدس بزنید داستان به کدام سمت خواهد رفت.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب مرتبط



مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.