بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ تام هنکس

24 February 2021 - 19:00

تام هنکس (Tom Hanks) یکی از محبوب‌ترین بازیگران هالیوود محسوب می‌شود که تقریبا در تمام فیلم‌هایش، نقش یک قهرمان ساده را بازی می‌کند.

فیلم‌هایی چون فارست گامپ، نجات سرباز رایان، مسیر سبز و سری انیمیشن‌های داستان اسباب بازی، از جمله مهم‌ترین فیلم‌های این هنرپیشه مطرح آمریکایی هستند. هنکس تاکنون موفق به کسب ۲ جایزه اسکار نیز شده است.

هنکس در ۹ جولای ۱۹۵۶ در کالیفرنیا به دنیا آمد و از ۴ سالگی و به علت طلاق والدینش، در کنار پدرش که یک آشپز بود، بزرگ شد. تام که پسری خجالتی بود، در کودکی قصد داشت که فضانورد شود اما پس از اتمام دبیرستان و بعد از دیدن نمایشنامه مرد یخین می‌آید (The Iceman Cometh‎)، به بازیگری علاقه‌مند شد و در دانشگاه به مطالعه تئاتر پرداخت. هنکس دوران کارآموزی خود را در یک تئاتر گذراند و در نهایت ترک تحصیل کرد.

در سال ۱۹۸۰، هنکس ۲۴ ساله اولین تجربه سینمایی خود را به دست آورد اما بازی در دو فیلم کمدی شلپ شلوپ (Splash) محصول سال ۱۹۸۴ و فیلم بزرگ (Big) محصول ۱۹۸۸ باعث شهرت وی شد. هنکس برای بازی در فیلم بزرگ، نخستین نامزدی اسکار خود را نیز به دست آورد.

تام هنکس برای بازی در فیلم بزرگ، برای نخستین بار نامزد اسکار شد.

وی در ادامه در چند فیلم دیگر بازی کرد تا این‌که در سال ۱۹۹۳ به بازی در فیلم درام فیلادلفیا (Philadelphia) پرداخت و موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر مرد سال شد.

در سال ۱۹۹۴ هنکس در فیلم فارست گامپ (Forrest Gump) به کارگردانی رابرت زمکیس (Robert Zemeckis) هنرنمایی کرد و یکی از خاطره‌انگیزترین نقش‌های خود را رقم زد. هنکس برای این فیلم نیز موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر مرد شد. هنکس دومین بازیگر تاریخ سینما است که در دو سال پیاپی، موفق به کسب اسکار بهترین بازیگر مرد می‌شود.

تام هنکس که دوران طلایی خود را آغاز کرده بود، در سال ۱۹۹۵ در فیلم آپولو ۱۳ (Apollo 13) بازی کرد که نامزد ۹ جایزه اسکار شد. همچنین در آن سال، هنکس در انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story) به صداپیشگی پرداخت تا شاهد یکی دیگر از شخصیت‌های محبوب وی باشیم.

شخصیت وودی با صداپیشگی تام هنکس، یکی از محبوب‌ترین شخصیتهای سینماست.

تام هنکس در سال ۱۹۹۶ و برای اولین بار، پشت دوربین رفت و به عنوان کارگردان، فیلم آن کاری که می‌کنی (That Thing You Do) را ساخت. هنکس غیر از این فیلم، تنها یک فیلم سینمایی دیگر را کارگردانی کرده است.

در سال ۱۹۹۸، هنکس در یکی دیگر از مهم‌ترین فیلم‌هایش، یعنی درام جنگی نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) ساخته استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) به بازی پرداخت و چهارمین نامزدی اسکارش را برای این فیلم کسب کرد.

هنکس در سال ۱۹۹۹، ابتدا در فیلم مسیر سبز (The Green Mile) ساخته فرانک دارابونت (Frank Darabont) هنرنمایی کرد و سپس در دومین قسمت از انیمیشن داستان اسباب بازی، به صداپیشگی پرداخت.

دورافتاده (Cast Away) محصول سال ۲۰۰۰، دومین همکاری هنکس با زمکیس را رقم زد و هنکس برای این فیلم، برای پنجمین بار نامزد اسکار بهترین بازیگری شد. هنکس که در طی این دوره ۱۲ ساله، نامزد ۵ جایزه اسکار بهترین بازیگری شده بود، برای نامزدی ششم خود باید ۱۹ سال صبر می‌کرد.

ویلسون، توپی که هنکس در فیلم دورافتاده به عنوان دوست خود انتخاب کرد.

هنکس در سال ۲۰۰۱ سریال فوق‌العاده موفق جوخه برادران (Band of Brothers) را کارگردانی و تهیه‌کنندگی کرد و در سال ۲۰۰۲ و در یکی از معدود دفعات در دوران کاری خود، در فیلم جاده‌ای به‌سوی تباهی (Road to Perdition) در نقش ضدقهرمان بازی کرد.

تام هنکس در سال ۲۰۰۲ در فیلم اگه می‌تونی منو بگیر (Catch Me If You Can)، مجددا با اسپیلبرگ همکاری کرد. وی در این سال، جایزه یک عمر دستاورد هنری (Life Achievement Award‎) را نیز از بنیاد فیلم آمریکا (American Film Institute) گرفت و با ۴۵ سال سن، تبدیل به جوان‌ترین فرد تاریخ شد که موفق به کسب این جایزه می‌شود.

در سال ۲۰۰۴ هنکس در فیلم ترمینال (The Terminal) با اسپیلبرگ برای سومین بار همکاری کرد. وی در سال ۲۰۰۶ و برای اولین بار در نقش روبرت لانگدان به بازی در فیلم رمز داوینچی (The Da Vinci Code) پرداخت. این فیلم سومین همکاری هنکس با ران هاوارد (Ron Howard) بود. هنکس برای بازی در نسخه دوم این فیلم در سال ۲۰۰۹، بیشترین میزان دستمزد برای یک بازیگر در طول تاریخ سینما (تا آن زمان) را دریافت کرد.

تام هنکس برای بازی در فیلم فرشتگان و شیاطین، ۵۰ میلیون دلار دستمزد گرفت!

هنکس در سال ۲۰۱۰، در سومین قسمت از انیمیشن داستان اسباب بازی حضور پیدا کرد. این انیمیشن تبدیل به نخستین انیمیشن تاریخ شد که فروش آن از مرز ۱ میلیارد دلار عبور کرد.

هنکس در سال ۲۰۱۳ در فیلم کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips) بازی کرد و هشتمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد. وی همچنین در فیلم نجات آقای بنکس (Saving Mr. Banks) و در نقش والت دیزنی (Walt Disney) به ایفای نقش پرداخت. هنکس در این سال برای نخستین بار تجربه بازی در تئاتر را نیز به دست آورد و برای بازی در تئاتر مرد خوش‌شانس (Lucky Guy)، نامزد جایزه تونی نیز شد.

تام هنکس در سال ۲۰۱۶ در فیلم سالی (Sully) به کارگردانی کلینت ایستوود (Clint Eastwood) به بازی پرداخت. این پنجمین فیلم هنکس بود که وی در آن در نقش کاپیتان بازی می‌کرد. هنکس که علاقه زیادی به ماشین تحریر دارد، در سال ۲۰۱۷ مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه که با ماشین تحریر نوشته بود را منتشر کرد.

وی در سال ۲۰۱۹ ابتدا در چهارمین قسمت از داستان اسباب بازی صداپیشگی کرد و در نهایت نیز در فیلم روزی زیبا در محله (A Beautiful Day in the Neighborhood) به هنرنمایی پرداخت تا برای ششمین بار، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شود. همچنین در سال ۲۰۲۰، جایزه افتخاری گلدن گلوب به تام هنکس اهدا شد.

هنکس برای بازی در فیلم روزی زیبا در محله، بعد از ۱۹ سال مجددا نامزد جایزه اسکار شد.

الویس (Elvis) به کارگردانی باز لورمن (Baz Luhrmann)، جدیدترین فیلم تام هنکس می‌باشد که قرار است در نوامبر ۲۰۲۱ اکران شود.

هنکس در زندگی شخصی خود، تاکنون دو بار ازدواج کرده است. ابتدا در سال ۱۹۷۶ و زمانی‌که دانشجو بود، با سامانتا لوئیس ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند است. این دو در سال ۱۹۸۷ از یکدیگر جدا شدند. لوئیس بعدها دچار سرطان شد و گرچه هنکس تمام هزینه‌های درمان وی را تقبل کرد، اما وی در سال ۲۰۰۲ به خاطر سرطان استخوان، درگذشت.

کالین، فرزند بزرگ هنکس، ادامه دهنده راه پدر بوده و وی نیز بازیگر است. این دو در سال ۲۰۰۸ و در فیلم باک هوارد بزرگ (The Great Buck Howard‎)، در نقش پدر و پسر به ایفای نقش پرداختند.

همسر فعلی وی ریتا ویلسون (Rita Wilson) می‌باشد که این دو در سال ۱۹۸۸ ازدواج کردند و حاصل این ازدواج نیز دو فرزند می‌باشد. هنکس همچنین دارای سه نوه می‌باشد.

تام هنکس در کنار همسرش ریتا ویلسون و فرزندش، کالین هنکس.

هنکس در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌باشد. وی همچنین در مارس ۲۰۲۰ نیز اعلام کرد که وی و همسرش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تام هنکس گفته است فیلم محبوب وی، فیلم مانتی پایتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail) است. وی همچنین گفته است که از اقوام بسیار دور آبراهام لینکلن (Abraham Lincoln)، رئیس جمهور سابق آمریکا می‌باشد.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.