بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جیسون استاتهام

8 March 2021 - 19:00

جیسون استاتهام، بازیگر انگلیسی است که به خاطر بازی در فیلم‌های اکشن زیادی چون مگ، شغل ایتالیایی، بی‌مصرف‌ها و سری فیلم‌های مامور انتقال، به شهرت جهانی رسیده است.

جیسون استاتهام (Jason Statham) در ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۷ در انگلیس به دنیا آمد. استاتهام از کودکی به ورزش‌های مختلفی چون ورزش‌های رزمی، شنا و فوتبال پرداخته بود. وی به مدت ۱۲ سال عضو تیم شیرجه بریتانیا بود و سابقه کسب عنوان دوازدهم جهان را نیز دارد.

پدر وی علاوه بر کارهایی چون نقاشی خانه و خوانندگی، به کارهای خلافی چون فروش جواهرات تقلبی نیز می‌پرداخت و جیسون نیز برای کسب درآمد، به وی کمک می‌کرد. جیسون از ۲۶ سالگی و با بازی در چند موزیک ویدیو، وارد صنعت سرگرمی شد.

استاتهام در سال ۱۹۹۸ و با فیلم قفل، انبار و دو بشکه باروت (Lock, Stock and Two Smoking Barrels) وارد عرصه بازیگری شد. این فیلم که اولین ساخته گای ریچی (Guy Ritchie) بود، گرچه جزو ضعیف‌ترین آثار استاتهام در گیشه است اما یکی از مهم‌ترین فیلم‌های وی می‌باشد. همکاری موفق استاتهام و ریچی، دو سال بعد و در سال ۲۰۰۰ با ساخت فیلم قاپ‌زنی (Snatch) ادامه پیدا کرد.

جیستون استاتهام و گای ریچی تاکنون در ۴ فیلم همکاری داشته‌اند و در حال کار در پنجمین پروژه مشترک خود می‌باشند.

استاتهام در سال ۲۰۰۲ در اولین نسخه از مجموعه فیلم‌های مامور انتقال (The Transporter) به بازی پرداخت. استاتهام برای بازی در این فیلم، به مطالعه ورزش‌های رزمی چون کاراته و کیک‌بوکسینگ پرداخت که در آینده کاری وی تاثیر زیادی داشت.

جیسون استاتهام در سال ۲۰۰۳ در فیلم شغل ایتالیایی (The Italian Job) بازی کرد که این فیلم، اولین فیلم وی بود که در گیشه به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری (۱۷۶ میلیون دلار) رسید. وی در سال ۲۰۰۵ در قسمت دوم مامور انتقال بازی کرد که بسیار موفق‌تر از نسخه اول بود.

استاتهام در سال ۲۰۰۵، برای سومین بار با ریچی همکار شد و در فیلم هفت تیر (Revolver) بازی کرد. آشوفتگی (Chaos) دیگر فیلم وی در این سال بود. در سال ۲۰۰۶ نیز وی در فیلم کرانک (Crank) بازی کرد.

در سال ۲۰۰۸، استاتهام در ابتدا در فیلم دزدی‌بانک (The Bank Job) بازی کرد. وی سپس در فیلم مسابقه مرگ (Death Race) حضور پیدا کرد و در نهایت نیز سومین و آخرین قسمت فیلم مامور انتقال از وی اکران شد. قسمت سوم فیلم در نهایت موفق به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در گیشه شد.

جیسون استاتهام در کنار رابرت نپر در فیلم مامور انتقال ۳.

جیسون استاتهام در سال ۲۰۱۰ در فیلم بی‌مصرف‌ها (The Expendables) به بازی در کنار بسیاری از بازیگران هم سبک خود چون سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone)، آرنولد شوارزنگر (Arnold Schwarzenegger) و جت لی (Jet Li) پرداخت. این فیلم با فروش ۲۶۸ میلیون دلاری، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های استاتهام در گیشه است.

در سال ۲۰۱۱، وی در ابتدا در فیلم مکانیک (The Mechanic) بازی کرد و سپس به صداپیشگی در انیمیشن نومئو و ژولیت (Gnomeo & Juliet) پرداخت و در ادامه نیز در قاتل زبده (Killer Elite) به ایفای نقش پرداخت.

استاتهام در سال ۲۰۱۲ در قسمت دوم بی‌مصرف‌ها بازی کرد که این فیلم به فروش ۳۱۱ میلیون دلاری رسید. دو فیلم مرغ مگس‌خوار (Hummingbird) و خط مقدم خانه (Homefront) از فیلم‌های مهم وی در سال ۲۰۱۳ بودند.

جیسون استاتهام در سال ۲۰۱۴ در قسمت سوم بی‌مصرف‌ها به ایفای نقش پرداخت که این فیلم به فروش ۲۰۹ میلیون دلاری رسید.

در فیلم بی‌مصرف‌ها، استاتهام در کنار بازیگران مطرح زیادی چون استالونه و شوارزنگر به بازی پرداخت.

استاتهام در سال ۲۰۱۵ به عنوان نقش منفی در سری فیلم‌های سریع و خشن با نام خشن ۷ (Fast & Furious 7) بازی کرد. این فیلم به فروش ۱ میلیارد و ۵۱۷ میلیون دلاری رسید تا پرفروش‌ترین فیلم دوران بازیگری استاتهام لقب گیرد. در این سال وی در فیلم موفق جاسوس (Spy) نیز بازی کرد.

استاتهام در سال ۲۰۱۶ در قسمت دوم فیلم مکانیک بازی کرد که این فیلم به فروش ۱۲۵ میلیون دلاری رسید. وی در سال ۲۰۱۷ در قسمت دیگری از سری فیلم‌های سریع و خشن با نام سرنوشت خشمگین (The Fate of the Furious) بازی کرد که این فیلم نیز بیش از ۱ میلیارد دلار فروش داشت.

جیسون استاتهام در سال ۲۰۱۸ در فیلم مگ (The Meg) به ایفای نقش پرداخت. در بین فیلم‌هایی که استاتهام به عنوان نقش اول در آنها بازی کرده است و متعلق به یک مجموعه فیلم نیست، این فیلم با فروش ۵۲۷ میلیون دلاری، موفق‌ترین فیلم کارنامه وی می‌باشد.

فیلم مگ، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های استاتهام در گیشه است.

موفقیت فیلم‌های سریع و خشن باعث شد تا در سال ۲۰۱۹، استاتهام در اولین اسپین‌آف این مجموعه با نام هابز و شاو (Hobbs & Shaw) بازی کند که این فیلم در گیشه موفق به فروش ۷۵۹ میلیون دلاری شد.

قرار است به زودی چهارمین همکاری استاتهام و گای ریچی را در فیلم خشم انسان (Wrath of Man) مشاهده کنیم. این دو همچنین در حال حاضر در حال کار در پنجمین پروژه مشترک خود در فیلم پنج چشم (Five Eyes) می‌باشند.

در زندگی شخصی خود، استاتهام از سال ۲۰۱۰ با مدل و بازیگر انگلیسی، رزی هانتینگتون وایتلی (Rosie Huntington-Whiteley) می‌باشد. این دو در سال ۲۰۱۶ با یکدیگر نامزد کردند و در سال ۲۰۱۷ نیز صاحب یک فرزند پسر شدند.

استاتهام در کنار نامزد خود، رزی هانتینگتون.

استاتهام معمولا خود در صحنه‌های اکشن فیلم‌هایش بازی می‌کند و به ندرت از بدل استفاده می‌کند. برای مثال وی برای بازی در فیلم شغل ایتالیایی، از دیمون هیل (Damon Hill)؛ قهرمان سابق فرمول یک کمک گرفته بود تا بتواند سکانس‌های رانندگی خود را به بهترین شکل بازی کند.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.