بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جنیفر لارنس

10 March 2021 - 19:00

جنیفر لارنس بازیگر آمریکایی است که در سری فیلم‌های عطش مبارزه و مردان ایکس بازی کرده است و برای بازی در فیلم دفترچه امیدبخش، برنده اسکار شد.

جنیفر شریدر لارنس (Jennifer Shrader Lawrence‎) زاده ۵ اوت ۱۹۹۰ در کشور آمریکا است. مادر لارنس وی را به مانند یک پسر بزرگ می‌کرد و به همین دلیل وی در دوران تحصیل، عضو تیم بسکتبال پسران بود. جنیفر از ۹ سالگی و با بازی در یک نمایش در کلیسا، به بازیگری روی آورد.

در ۱۴ سالگی، یک استعدادیاب به وی پیشنهاد همکاری داد و جنیفر که به بازیگری علاقه داشت، با وجود مخالفت مادرش ترک تحصیل کرد تا بتواند وارد حرفه بازیگری شود.

جنیفر لارنس در سال ۲۰۰۶ و در ۱۶ سالگی و با بازی در چند سریال تلویزیونی، وارد حرفه بازیگری شد و در سال ۲۰۰۸ در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد. بازی در فیلم دشت سوزان (The Burning Plain) در سال ۲۰۰۸ و سپس فیلم زمستان استخوان‌سوز (Winter’s Bone) در سال ۲۰۱۰، باعث به شهرت رسیدن وی شد.

لارنس برای بازی در فیلم استخوان سوز، برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار شد. در بین جوان‌ترین بازیگرانی که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده‌اند، جنیفر با ۲۰ سال سن در رده سوم قرار گرفته است.

جنیفر لارنس برای بازی در فیلم زمستان استخوان‌سوز، برای اولین بار نامزد جایزه اسکار شد.

جنیفر لارنس در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار در سری فیلم‌های مردان ایکس (X-Men) با نام کلاس اول (First Class) بازی کرد که این فیلم در گیشه موفق به فروش ۳۵۰ میلیون دلاری شد. لارنس در سال ۲۰۱۲ در نخستین قسمت از مجموعه عطش مبارزه (The Hunger Games) بازی کرد که این فیلم نیز موفق به فروش ۶۷۷ میلیون دلاری در گیشه شد.

در آن سال لارنس در فیلم دفترچه امیدبخش (Silver Linings Playbook) به کارگردانی دیوید او.راسل (David O. Russell) نیز بازی کرد و توانست برای نخستین بار، برنده جایزه اسکار شود. لارنس با ۲۲ سال سن، دومین بازیگر زن جوان تاریخ سینما است که برنده این جایزه می‌شود. جنیفر مجسمه اسکار را در منزل والدین خود گذاشته است.

جنیفر لارنس در سال ۲۰۱۳ در قسمت دوم عطش مبارزه با نام اشتعال (Catching Fire) بازی کرد که این فیلم با فروش ۸۶۴ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم پرونده کاری وی محسوب می‌شود. در این سال، وی در فیلم حقه‌بازی آمریکایی (American Hustle) ساخته راسل نیز بازی کرد و توانست برای سومین بار، نامزد اسکار شود.

لارنس تاکنون در ۳ فیلم به کارگردانی دیوید او.راسل بازی کرده است و برای هر ۳ فیلم، نامزد اسکار شده است …

لارنس در سال ۲۰۱۴ برای دومین بار در مجموعه مردان ایکس با نام روزهای گذشته آینده (Days of Future Past) بازی کرد و در سومین قسمت عطش مبارزه با نام زاغ مقلد – بخش ۱ (Mockingjay – Part 1) به ایفای نقش پرداخت. هر دو فیلم در گیشه موفق بودند و به ترتیب ۷۴۷ و ۷۶۷ میلیون دلار فروش کردند.

در سال ۲۰۱۵، لارنس در ابتدا در قسمت پایانی مجموعه عطش مبارزه بازی کرد که این فیلم به فروش ۶۴۸ میلیون دلاری رسید. در ادامه و برای سومین بار به بازی در فیلمی به کارگردانی راسل پرداخت. به مانند دو همکاری قبلی لارنس با راسل، لارنس برای بازی در فیلم جوی (Joy) نیز نامزد اسکار بهترین بازیگر زن سال شد.

جنیفر لارنس در سال ۲۰۱۶ برای سومین بار در فیلم مردان ایکس با نام آپوکالیپس (Apocalypse) بازی کرد و سپس با دستمزد ۲۰ میلیون دلاری، در فیلم مسافران (Passengers) بازی کرد. لارنس در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، پردرآمدترین بازیگر زن دنیا بود.

لارنس برای بازی در کنار کریس پرت در فیلم مسافران، ۲۰ میلیون دلار دستمزد گرفت.

در سال ۲۰۱۷ وی در فیلم مادر! (Mother!) ساخته دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky) بازی کرد و در سال ۲۰۱۸ نیز در فیلم گنجشک سرخ (Red Sparrow) بازی کرد. فیلم مادر ۴۲ و فیلم گنجشک سرخ ۱۴۵ میلیون دلار فروش کردند. لارنس برای آخرین بار و در سال ۲۰۱۹ در مجموعه فیلم‌های مردان ایکس با نام دارک فینکس (Dark Phoenix) بازی کرد.

لارنس در حال حاضر در حال بازی در فیلم بالا رو نگاه نکن (Don’t Look Up) در کنار لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)، مریل استریپ (Meryl Streep) و کیت بلانشت (Cate Blanchett) است. این فیلم در سال ۲۰۲۱ اکران خواهد شد.

جنیفر لارنس در زندگی شخصی خود، در سال ۲۰۱۸ با صاحب یک گالری هنری به نام کوک مارونی (Cooke Maroney) آشنا شد و این دو در سال ۲۰۱۹ ابتدا نامزد و چند ماه بعد نیز ازدواج کردند.

لارنس صاحب چند رکورد اسکار می‌باشد. در سال ۲۰۱۴ و در ۲۳ سالگی، تبدیل به جوان‌ترین فرد تاریخ شد که نامزد ۳ جایزه اسکار شده است. همچنین ۲ سال بعد و در ۲۵ سالگی، تبدیل به جوان‌ترین فرد تاریخ شد که نامزد ۴ جایزه اسکار می‌شود. در حال حاضر نیز، لارنس تنها بازیگر متولد دهه ۹۰ میلادی است که موفق شده در رده بازیگری، جایزه اسکار را کسب کند.

دوستی نزدیکی با جاش هاچرسون (Josh Hutcherson) همبازی خود در فیلم‌های عطش مبارزه دارد و با اکثر اعضای خانواده کارداشیان‌ها (Kardashians) دوست است.

جنیفر لارنس و جاش هاچرسون در فیلم عطش مبارزه. این دو دوستی بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند.

جنیفر لارنس نسبتی با فرانسیس لارنس (Francis Lawrence) ندارد، هرچند تاکنون در ۴ فیلم با وی همکاری کرده است. با این حال، وی از اقوام دور جرمی رنر (Jeremy Renner)، همبازی خود در فیلم حقه‌بازی آمریکایی می‌باشد.

لارنس به دو فیلم شرایط مهرورزی (Terms of Endearment) و رقابت سرد (Cool Runnings) علاقه زیادی دارد و ماریون کوتیار (Marion Cotillard) و جف بریجز (Jeff Bridges) نیز از جمله بازیگران محبوب وی می‌باشند.

برچسب‌ها:

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.