معرفی فرنچایزهای ژانر وحشت (قسمت دوم)

14 March 2021 - 18:00

ژانر وحشت یا ترسناک غالباً پتانسیل فرنچایز‌سازی (کالکشن یا مجموعه‌ شدن) را‌ بهتر از سایر ژانرهای سینمایی دارد. معمولاً کافی‌ است که فیلمی در این ژانر به موفقیت نسبی هنری یا خصوصا تجاری دست پیدا کند تا آن فیلم‌ مبدل به اولین قسمت یا پارت از یک فرنچایز ترسناک سینمایی بشود. حال در این مطلب سعی شده تا تعدادی از این فرنچایز‌های ژانر ترسناک را که معمولا با استقبال مخاطبان و یا بعضاً با اصرار تهیه‌کنندگانِ کمپانی‌های درجه دو ادامه‌دار شده‌اند را به شما مخاطبان معرفی کرده و یک آشناییِ اجمالی پیرامون‌ این فرنچایز‌های ترسناک برای مخاطبان ایجاد کرد.

فرنچایز بعدی که در ژانر وحشت قرار است سراغ آن برویم و به معرفی آن بپردازیم در واقع یک «جهان سینمایی» است همچون جهان‌های به هم متصل و معروف سینمایی مارول یا دی‌سی در گونه‌ی ابرقهرمانی (Superhero). در این نوع فرنچایز که موسوم به «جهان مشترک» یا «فرنچایز چند‌رسانه‌ای» (تلفیق داستانی از مدیوم‌های مختلف همچون سینما و ویدئوگیم) نیز می‌باشند، قسمت‌های یک فرنچایز در عین تفاوت‌های روایی و داستانی با کاراکترهای متفاوت در هر پارت اما از تشابهاتِ تماتیک و مضمونی برخور‌دار هستند به گونه‌ای که بعضاً در نقاطی از قصه‌ی خود به تم‌ها یا روایت‌های مشترک داستانی با سایر پارت‌ها برخورد می‌کنند تا نهایتاً در یک قسمت جدید و مشخص، کاراکترهای دو یا چند قسمت مجزا با هم تلاقی پیدا کرده و در عین وابستگی به عناصرِ داستانیِ خود، قصه‌ی مشترکی را با کاراکتر مقابل در پیش گیرند و پارت جدیدی را در فرنچایز تشکیل دهند. البته لازم به ذکر است این پارت جدیدِ متشکل‌ شده از کاراکتر‌های مختلف از قسمت‌های قبلی، یک حکم قطعی در هر «جهان مشترک سینمایی» نیست.

[مثال مشهور و موفق در جهان سینمایی مشترک که هدف اصلی‌ سازندگان آن، گردآوری کاراکترهایشان در یک قسمت جدید می‌باشد را می‌توان در جهان سینمایی و مشهورِ مارول استودیوز (Marvel-Studios) و در قسمت‌های «انتقام‌جویان» یا قسمت سوم کاپیتان آمریکا یعنی «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» مشاهده کرد.]

حال جهان سینمایی پیش رو در ژانر وحشت با نام «جهان سینمایی احضار» (The Conjuring Universe) می‌باشد که توسط شرکت‌های نیولاین سینما، کمپانی سفرن و اتمیک مانستر پروداکشنز به‌وجود آمده‌ است و البته شروع این جهان سینمایی را کارگردان مشهور فیلم‌های ترسناک -از جمله ارّه- یعنی «جیمز وان» با فیلم «احضار» در سال ۲۰۱۳ کلید زد. تم اصلی جهان سینمایی احضار مربوط به «جن‌گیری و جهان ماورالطبیعه» می‌باشد که می‌توان آن را متاثر از فیلم مشهور «جن‌گیر» در سال ۱۹۷۳ ساخته «ویلیام فریدکین» دانست.

جهان سینمایی احضار یک ترتیب زمانی/داستانی خطی و متوالی ندارد اما از دو پارت داستانی که خود تبدیل به فرنچایز‌هایی جداگانه نیز شده‌اند و دو پارت دیگر که قرار است فرنچایز بشوند، تشکیل شده است: پارت اول و اصلی «احضار» (The Conjuring) نام دارد که متشکل از دو فیلم منتشر شده در سال ۲۰۱۳ (احضار) و ۲۰۱۶ (احضار ۲) است و قسمت سوم آن نیز در سال ۲۰۲۱ (احضار: شیطان مرا وادار کرد) قرار است که اکران شود. داستان اصلی فرنچایزِ «احضار» درباره یک‌ زوج به نام‌های «اِد و لورین وارِن» می‌باشد که متخصصینی گماشته شده از طرف کلیسا هستند که تحقیقات و عملیاتی -همچون مراسم جن‌گیری- درباره موجودات ماورالطبیعی و انسان‌ها و مکان‌های تسخیرشده انجام می‌دهند.

پارت دوم «آنابل» (Annabelle) نام دارد که همچنین می‌توان آن را یک اسپین‌آف (مشتق ‌شده) از فیلم احضار برشمرد. این فرنچایز نیز متشکل از سه فیلم منتشر شده در سال‌های ۲۰۱۴ (آنابل) ، ۲۰۱۷ (آنابل: آفرینش) و ۲۰۱۹ (آنابل به خانه می‌آید) می‌باشد. داستان اصلی فرنچایز مربوط به عروسکی تسخیر شده و شوم به نام آنابل است که هرجا می‌رود با خود نحسی و بدیُمنی به بار می‌آورد.

پارت سوم و چهارم که البته هنوز به فرنچایز‌های جداگانه‌‌ی خود تبدیل نشده‌اند و فعلاً تنها یک قسمت از آن‌ها منتشر شده است، فیلم‌های «راهبه» و «نفرین لیورونا» هستند که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ منتشر شده‌اند.

حال فهرستی از ترتیب زمانی فیلم‌های منتشر شده در «جهان سینمایی احضار» می‌آوریم و همچنین همراه با تصویری اینفوگرافیک از این ترتیب زمانی.

۱- راهبه ۱۹۵۲

۲- آنابل: آفرینش ۱۹۵۵

۳- آنابل ۱۹۶۷

۴- احضار ۱۹۷۱

۵- آنابل به خانه می‌آید ۱۹۷۲

۶- نفرین لیورونا ۱۹۷۳

۷- احضار دو ۱۹۷۷

۸- احضار: شیطان مرا وادار کرد ۱۹۸۱

در ادامه خلاصه و شناسنامه‌ای کلی از فیلم‌های منتشر شده در جهان سینمایی احضار (The Conjuring Universe) می‌آوریم با ما همراه باشید.

ترتیب زمانی جهان سینمایی احضار

 

The Conjuring Universe

.

.

.

The Conjuring – 2013

نام فیلم: احضار

محصول: ۲۰۱۳ آمریکا

کارگردان: جیمز وان

بازیگران: پاتریک ویلسون – ورا فارمیگا – ران لیوینگستون – لیلی تیلور

خلاصه داستان:

داستان احضار دربارهٔ اعضای خانوادهٔ پرون (Perron) با پنج دختر است که در سال ۱۹۷۱ به یک خانهٔ بزرگ و کهنه در روستایی در ایالت رود آیلند اسباب‌کشی می‌کنند. در بدو ورود، سگ خانواده حاضر به ورود به خانه نیست (دقایقی بعد سگ کشته می‌شود). کمی بعد، خانوادهٔ پرون متوجه می‌شوند که این خانه توسط قدرتی ناشناخته در حال کنترل است. مادر ملتمسانه از دو متخصص مسائل ناشناخته به نام‌های اِد و لورِین وارِن (پاتریک ویلسون و ورا فارمیگا) می‌خواهد تا از خانهٔ آن‌ها بازدید کنند. اِد و لورِین پی می‌برند که درگیر مخوف‌ترین پروندهٔ زندگی‌شان شده‌اند…

.

The Conjuring 2 _ 2016

نام فیلم: احضار ۲

محصول: ۲۰۱۶ آمریکا

کارگردان: جیمز وان

بازیگران: پاتریک ویلسون – ورا فارمیگا – فرانسیس اوکانر – سایمن مک‌برنی

خلاصه داستان:

در شمال لندن، یک مادر به تنهایی همراه چهار فرزندش در خانه‌ای زندگی می‌کند که توسط ارواح خبیث محاصره شده‌ است. حال لورین و اِد وارن تصمیم گرفته‌اند به کمک او بروند. اد و لورن به کمک این خانواده می‌روند، قبل این اتفاقات لورن خوابی می‌بیند که راهبه‌ای ناشناس او را می‌ترساند و اد را می‌کشد…

.

Annabelle – 2014

نام فیلم: آنابل

محصول: ۲۰۱۴ آمریکا

کارگردان: جان. آر. لئونتی

بازیگران: آنابل والیس – وارد هورتون – الفری وودارد – تونی آمندولا

خلاصه داستان:

پس از کشته‌ شدن آنابل هیگینز در همسایگی آپارتمان یک زوج جوان به نام میا و جان، روح سرگردان آنابل در صدد به سرقت‌بردن روح «لیا» دختر آن زوج است و برای انجام نقشهٔ شیطانیِ خود از یک عروسک استفاده می‌کند و در پی آن ماجراهایی رخ می‌دهند که…

.

Annabelle : Creation – 2017

نام فیلم: آنابل: آفرینش

محصول: ۲۰۱۷ آمریکا

کارگردان: دیوید اف. سندبرگ

بازیگران: استفانی سیگمن – تالیشا بیتمن – لولو ویلسون – آنتونی لاپالیا

خلاصه داستان:

فیلم، داستان یک عروسک‌ساز و همسرش را روایت می‌کند که دوازده سال بعد از مرگ غم‌انگیز دختر کوچکشان به یک کشیش و چند یتیم همراه او در خانهٔ خود پناه می‌دهند، اما بعد از آن فقط شاهد هدف قرار گرفتن آن‌ها توسط موجود وحشتناک و دیوانه‌ای که خودشان خلق کرده‌اند هستند؛ اگرچه آن‌ها فقط می‌خواستند دخترشان برگردد ولی نمی‌دانستند با این کارشان شیطان بزرگی را احضار می‌کنند، در آخر فیلم این شیطان به کالبد یکی از بچه‌ها که جنیس نام دارد هجوم می‌برد و آن را در نوجوانی به آنابل هیگینز تبدیل می‌کند…

.

Annabelle Comes Home – 2019

نام فیلم: آنابل به خانه می‌آید

محصول: ۲۰۱۹ آمریکا

کارگردان: گری دابرمن

بازیگران: مکینا گریس – مدیسون آیسمن – کیتی سرایف – پاتریک ویلسون – ویرا فارمیگا

خلاصه داستان:

دو جن‌شناس داستان یعنی اد و لورین وارن تصمیم می‌گیرند که برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار، عروسک تسخیر شده آنابل را به خانه خودشان بیاورند. آن‌ها داشتند به خانه باز می‌گشتند که ناگهان ماشین آن‌ها خراب می‌شود. اد وارن سعی می‌کند که ماشین را تعمیر کند. طولی نمی‌کشد که لورین وارن متوجه روح‌های سرگردان و دار و دسته آنابل می‌شود. در بازگشت به خانه آن‌ها آنابل را داخل یک محفظه شیشه‌ای محصور می‌کنند. آن‌ها برای اطمینان خاطر، عروسک آنابل را در پشت شیشه مقدس قرار می‌دهند و از یک کشیش هم می‌خواهند که آن را متبرک کند. با این حال، طولی نمی‌کشد که آنابل، ارواح خبیث اتاق را بیدار می‌کند، چیزی نمی‌گذرد که شبی پر از ترس برای دختر ده ساله آن‌ها به نام جودی و پرستارهای او به وجود می‌آید…

.

The Nun – 2018

نام فیلم: راهبه

محصول: ۲۰۱۸ آمریکا

کارگردان: کورین هاردی

بازیگران: تیسا فارمیگا – دمیان بیچیر – شارلوت هوپ – بانی آرونز

خلاصه داستان:

داستان به زمانی برمی‌گردد که یک راهبه جوان در صومعه‌ای در رومانی به طرزی مشکوک به قتل می‌رسد. یک کشیش با گذشته‌ای خالی و نسبتاً ترسناک، به همراه یک راهبه تازه‌کار که نزدیک به اتمام دوره آموزشی است، از جانب شهر واتیکان مسئول تحقیق روی این صومعه و اتفاقات رخ داده در آن می‌شوند. آن‌ها در حین بررسی پرونده به راز نامقدس و شومی برخورد می‌کنند که نه‌ تنها زندگی، بلکه ایمان و همچنین روح خود را به خطر می‌اندازند…

.

The Curse of La Llorona – 2019

نام فیلم: نفرین لیورونا

محصول: ۲۰۱۹ آمریکا

کارگردان: مایکل چاوز

بازیگران: لیندا کاردلیانی – پاتریشیا ولاسکوئز – سین پاتریک توماس – ریموند کروز

خلاصه داستان:

داستان فیلم دربارهٔ زنی به‌نام لیورونا است. زنی گریان، شبحی ترسناک که میان بهشت و جهنم گیر افتاده و در سرنوشتی مهر و موم شده و شکل گرفته به دستان خودش، گرفتار شده‌ است. او در زمان حیاتش به خاطر یک خشم ناگهانی، بچه‌هایش را در رودخانه‌ای خروشان غرق می‌کند و سپس پس از گریه‌های فراوانِ ناشی از رنج‌هایش، خودش را به موج‌های رودخانه می‌سپارد. حال اشک‌های او جاودانه و مرگبار شده‌اند و هر کسی که ندای مرگ را به هنگام شب از سوی او بشنود، درگیر عذاب خواهد شد. لیورونا درون سایه‌ها می‌خزد و کودکان را طعمه خود می‌کند. فیلم نفرین لیورونا بر پایه جن‌زدگی مادری است که در ۱۹۹۰ میلادی اتفاق افتاده و این جن‌زدگی ۵ کشته در پی داشته است.

.

.

.

فرنچایز بعدی که در ژانر وحشت سراغ آن می‌رویم، فرنچایز «مقصد نهایی» (Final Destination) نام دارد. مجموعه و فرنچایزی که می‌توان آن را هم‌ در دسته‌ی اسلشر و هم ماورالطبیعه در گونه‌های زیر-ژانر وحشت قرار داد اما بیش از هر چیز به خاطر قاتل نامرئیِ آن یعنی خود مفهوم «مرگ» و به طور کل مضمون داستانی جالب توجهی که دارد بر سر زبان‌ها افتاده است. اولین قسمت از این فرنچایز در بدو ورود سینما به قرن بیست و یکم و در سال ۲۰۰۰ منتشر شد و به سرعت به فروش قابل‌توجهی نیز دست یافت تا سازندگان به دنبال ساخت یک فرنچایز از آن باشند.

نوع پارت‌ها در فرنچایز «مقصد نهایی» به این صورت است که هر پارت در عین این‌که تمِ داستانیِ واحدی با سایر قسمت‌ها دارد اما کاراکترها و بازیگران آن در هر پارت تغییر می‌کنند مگر مواردی استثنا. درباره قصه و تم مشترک آن نیز باید گفت که داستان این فرنچایز در رابطه با حادثه‌ای وحشتناک است که یک نفر که در آن جا حضور دارد، به‌طور ماورالطبیعی متوجه اتفاق و حادثه، آن هم پیش از وقوع آن می‌شود و معمولاً هفت نفر را از آن حادثه نجات می‌دهد و افرادی که نجات پیدا کرده‌اند هم به مرور زمان با اتفاقی ناگوار کشته می‌شوند تا زمانی که چند نفرِ آخر که هنوز نمرده‌اند جلوی اتفاقاتی که هنوز رخ نداده است را می‌گیرند و خود را نجات می‌دهند.

در ادامه مروری کلی بر قسمت‌های فرنچایز «مقصد نهایی» خواهیم داشت و‌ شناسنامه‌ای کلی از آن را ارائه می‌دهیم.

فرنچایز مقصد نهایی
Final Destination

.

Final Destination – 2000

نام فیلم: مقصد نهایی

محصول: ۲۰۰۰ آمریکا

کارگردان: جیمز ونگ

بازیگران: دوون ساوا – الی لارتر – شون ویلیام اسکات – کر اسمیت – تونی تاد

خلاصه داستان:

پرواز شماره ۱۸۰ با مسافرانش که عمدتاً دانش آموز هستند می‌خواهد حرکت کند که ناگهان یکی از مسافران به نام الکس برووینگ (دوون ساوا)، حادثه‌ی سقوط هواپیما را می‌بیند و با هشدار به هم‌کلاسی‌هایش جان ۷ نفر از آن‌ها را نجات می‌دهد ولی کماکان «مرگ» آن‌ها را تعقیب می‌کند و آن‌ها یکی پس از دیگری به همان ترتیبی که باید در هواپیما می‌مردند کشته می‌شوند و الکس می‌فهمد که مرگ یک نقشه و یک لیست دارد که باید به آن عمل کند اما او برای فرار از لیست مرگ نقشه‌هایی می‌کشد…

.

Final Destination 2 _ 2003

نام فیلم: مقصد نهایی ۲

محصول: ۲۰۰۳ آمریکا

کارگردان: دیوید آر. الیس

بازیگران: ای جی کوک – الی لارتر – مایکل لندز – شان سیپس – آرون داگلاس

خلاصه داستان:

کیمبرلی کورمان (ای جی کوک) جان عده‌ای را از تصادف مهیبی در بزرگراه نجات می‌دهد، او در پاسخ به سوالات پلیس می‌گوید این اتفاق را پیش از وقوع دیده‌ است. این حرف‌های او همه را به یاد پرواز شماره ۱۸۰ (قسمت اول) می‌اندازد و همه وحشت می‌کنند و به فاصله اندکی مرگ نجات‌یافتگان آغاز می‌شود. از طرفی فقط یک نفر از مسافران پرواز شماره ۱۸۰ به نام کلیر ریورز (الی لارتر) زنده است و او هم در آسایشگاه روانی بستری شده‌ است. کیمبرلی برای کمک به نزد او می‌رود و سرانجام کلیر قبول می‌کند به آن‌ها کمک کند. بعد از مدتی همه نجات‌یافتگانِ تصادف می‌فهمند که جان آن‌ها قبلاً به‌طور عجیبی نجات یافته (وگرنه تا به حال باید مرده بودند) و به‌طور غیر مستقیم نجات‌یافتگان پرواز شماره ۱۸۰ باعث نجات جان آن‌ها شده و برای همین در لیست مرگ قرار گرفته‌اند و مرگ آن‌ها را تعقیب می‌کند …

.

Final Destination 3 _ 2006

نام فیلم: مقصد نهایی ۳

محصول: ۲۰۰۶ آمریکا

کارگردان: جیمز‌ ونگ

بازیگران: مری الیزابت وینستد – رایان مریمان – آماندا کرو – کریس لمکی

خلاصه داستان:

یک دبیرستان برای دانش‌آموزانِ سال آخر خود یک جشن برگزار می‌کند و آن‌ها را به شهربازی می‌برد. تعدادی از دانش‌آموزان قصد سوار شدن به ترن هوایی را دارند. یکی از آن‌ها به نام وندی کریستنسن (مری الیزابت وینستد) در حالتی بین خواب و بیداری خرابی ترن هوایی و مرگ خودش و دوستانش را می‌بیند و مضطرب و فریادزنان می‌خواهد پیاده شود و به بقیه هشدار می‌دهد از ترن هوایی پیاده شوند چون این وسیله خراب است. چند نفر نیز از تصادف و شانس همراه او می‌آیند و بقیه دانش‌آموزان لحظاتی بعد کشته می‌شوند.

یکی از دوستانش به نام کوین فیشر (رایان مریمان) چند روز بعد از حادثه به وندی می‌گوید تجربه‌ای که او داشته است مشابه یکی از مسافران هواپیمای ۱۸۰ است که چند سال قبل سقوط کرده‌ است و نجات یافتگان هواپیما هم بعد از مدتی مرده‌اند. وندی ابتدا حرف‌های او را باور نمی‌کند اما پس از کشته شدن دو نفر از همکلاسی‌های خود می‌فهمد همه آن‌ها که نجات یافته‌اند در فهرست مرگ هستند. وندی و کوین با مشاهده عکس‌هایی که وندی در شب حادثه گرفته، متوجه می‌شوند در عکس‌ها نحوه مرگ همه آن‌ها مشخص شده است پس با داشتن این اطلاعات تصمیم به نجات جان بقیه دوستانشان می‌گیرند و …

.

The Final Destination (Final Destination 4) _ 2009

نام فیلم: مقصد نهایی ۴

محصول: ۲۰۰۹ آمریکا

کارگردان: دیوید آر. الیس

بازیگران: بابی کامپو – شانتل ونسانتن – میکلتی ویلیامسون – کریستن کلوک

خلاصه داستان:

هنگامی که نیک (بابی کامپو) و دوستانش از تعطیلات آخر هفته‌ی خود در حین تماشای یک مسابقه رانندگی لذت می‌بردند، نیک طی یک پیش‌بینی مخوف می‌بیند که او و دوستانش در جریان یک تصادف وحشتناک و ویرانی سکوی مسابقه می‌میرند، اگرچه او در بار نخست موفق می‌شود جان خود و دوستانش و تعدادی از تماشاچیان را نجات دهد، اما این اتفاقات مرگبار مهلک دست از گریبان آن‌ها نمی‌کشد و مرگ دوباره به سراغ تعدادی از آن‌ها می‌آید. نیک هربار صحنه مرگ یک نفر را در تصوراتش می‌بیند و متوجه می‌شود مرگ طبق ترتیبی که قرار بوده آن‌ها در صحنه تصادف بمیرند دوباره به سراغ نجات یافتگان می‌آید تا جان آن‌ها را بگیرد پس او تمام تلاش خود را برای نجات جان نجات‌یافتگان و خودش می‌کند و به همه هشدار می‌دهد و …

.

Final Destination 5 _ 2011

نام فیلم: مقصد نهایی ۵

محصول: ۲۰۱۱ آمریکا

کارگردان: استیون کوالا

بازیگران: نیکولاس دی آگستو – اما بل – مایلز فیشر – آرلن اسکارپتا

خلاصه داستان:

سم لاتون (نیکولاس دی آگستو) و دوستانش برای یک سفر کاری با اتوبوس می‌روند و در راه به یک پل در راه تعمیر می‌رسند، پیش از سقوطِ پل، سم در ذهنش صحنه مرگ خود و دوستانش را می‌بیند و به آن‌ها در مورد این اتفاق هشدار می‌دهد و می‌خواهد هرچه سریع‌تر از اتوبوس پیاده شوند و چند نفر از آن‌ها نیز پیاده شده و به‌ موقع جان خود را نجات می‌دهند اما دیری نمی‌گذرد که سم و دوستانش پی می‌برند در لیست مرگ قرار دارند و به ترتیب مشخصی باید کشته شوند بنابراین به دنبال راه فراری از نقشه و لیست مرگ هستند ‌…

نکته: این قسمت که در واقع پنجمین و آخرین پارتِ منتشر شده از فرنچایز «مقصد نهایی» تا کنون هست در واقع پیش‌درآمدی خُرد بر قسمت اولِ فرنچایز می‌باشد به طوری که آخرین سکانس‌های قسمت پنجم پیش از سکانسِ پرواز در قسمت اول رخ داده است و بدین ترتیب از نظر زمانی قسمت پنجم جلوتر از سایر پارت‌های فرنچایز «مقصد نهایی» می‌باشد‌.

نکته۲: قسمت ششمی هم قرار بوده است در سال ۲۰۲۰ تولید شود که به دلیل شیوع پاندمی کرونا به تعویق افتاده است.

.

.

.

فرنچایز بعدی که قرار است در ژانر وحشت به معرفی آن بپردازیم مربوط به کشور باستانی ژاپن و ریشه در بافت سنتی و حتی مدرن این سرزمین دارد. جایی که وجودی ماورالطبیعی، تسخیرشده و در عین حال تسخیرکننده (جن و جن‌زده) عامل وحشت است. بدون خون‌ریزی و سلاخی‌های رایج‌ و شناخته‌شده در سینمای وحشتِ هالیوود و تنها با تکیه بر دهشتناک‌کردن محیط و محسورکردن کاراکترها در فضایی رعب‌آور. فرنچایز پیش رو ابتدا با نام «جو-آن» (Ju-On) در کشور ژاپن و جلوتر با نام «کینه» (Grudge) و به طور بین‌المللی (محصول مشترک ژاپن و آمریکا) بر سر زبان‌ها افتاد. ۹ قسمت از آن اختصاصاً محصول کشور ژاپن و ۳ قسمت از آن محصول مشترک ژاپن و آمریکا است. از طرفی می‌توان فرنچایز «کینه» را در کنار فرنچایز «حلقه» دو قطب مهم در سینمای ژاپن دانست که در قرن بیست و یکم ژانر وحشتِ سینمای ژاپن را در سطح جهانی به مخاطبان سینما معرفی کردند. حال در ادامه شناسنامه‌ای کلی از پارت‌های این فرنچایز را‌ مرور کرده و به معرفی اجمالی از آن می‌پردازیم.

فرنچایز ju-on

.

ابتدا به معرفی ۹ قسمت از نسخه ژاپنی فرنچایز با نام اصلی «جو-آن» می‌پردازیم.

Ju-On: The Course – 2000

نام فیلم: جو-آن‌ : نفرین

محصول: ۲۰۰۰ ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: چیاکی کوری‌یاما – تاکاکو فوجی – یومی یوشیوکی

خلاصه داستان:

شوهر به خاطر حسادت به زنش، که عاشق معلمی از دبیرستانی که در آن درس می‌داد شده بود، زن و بچه‌اش را به طور وحشیانه‌ای به قتل رساند و پس از آن روح‌ زن که با درد و نفرت به قتل رسیده بود، خود به نفرینی کشنده تبدیل می‌شود و …

.

Ju-On: The Course 2 _ 2000

نام فیلم: جو-آن : نفرین ۲

محصول: ۲۰۰۰ ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: تاکاکو فوجی – تاکاشی ماتسویاما – یوکو دایکه

خلاصه داستان:

«کایاکو» یک خانم بازیگر است و به همراه شوهرش دیر وقت در حال رفتن به سمت خانه‌شان می‌باشند. ناگهان در راه به یک گربه می‌کوبد و ناگهان مشاهده می‌کند که یک بچه کوتاه رنگ پریده به سمت بدن گربه می‌دود و …

.

Ju-On: The Grudge – 2002

نام فیلم: جو-آن : کینه

محصول: ۲۰۰۲ ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: مگومی اوکینا – میساکی ایتو – تاکاکو فوجی

خلاصه داستان:

روحی اسرارآمیز و کینه‌توز، هر کسی را که جرات وارد شدن و زندگی‌کردن در خانه‌‌اش را به خود می‌دهد نشانه‌گذاری و تعقیب می‌کند تا این که خانواده‌ای جدید به این مکان می‌آیند، آن‌ها خود را در تسخیر احساسات قوی و روح هاییتی می‌یابند …

نکات :

این فیلم سومین قسمت از مجموعه «جوآن: کینه» و در واقع اولین قسمت از این فرنچایز بود که در سینماها اکران شد. مانند فیلم «حلقه»، «جوآن» نیز با نام «کینه» و در سال ۲۰۰۴ در آمریکا بازسازی شده است.

.

Ju-On: The Grudge 2 _ 2003

نام فیلم: جو-آن : کینه ۲

محصول: ۲۰۰۳ ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: نوریکو ساکایی – چیهارو نیاما – کی هوری

خلاصه داستان:

در حین رانندگی «کایاکو» یک زن باردار که البته بازیگر فیلم‌های وحشتناک نیز می‌باشد به همراه شوهرش، دچار سانحه می‌شوند. کایاکو در این سانحه شوهر و بچه‌اش را از دست می‌دهد و خود نیز به کما می‌رود و …

.

Ju-On: Black Ghost – 2009

نام فیلم: جو-آن: روح سیاه

محصول: ۲۰۰۹ ژاپن

کارگردان: ماری آساتو

بازیگران: آی کاگو – کوجی ستو – ماریا تاکاگی

خلاصه داستان:

پس از سقوط در مدرسه، دختر جوانی به نام فوکی یوکوتا به کلینیک منتقل می‌شود. او و مادرش کایاکو پس از بهبودی به خانه برمی‌گردند، اما فوکی ناگهان اجازه می‌دهد صدای عجیب و غریب و صدای کج‌کردن و عجیب‌کردن صدای پدر و مبهوت به پدرش بازگردد که او “آن زن” را خواهد کشت …

.

Ju-On: White Ghost – 2009

نام فیلم: جو-آن: روح سفید

محصول: ۲۰۰۹ ژاپن

کارگردان: ریتا مایک

بازیگران: میهیریو – آکینا مینابی – هیروکی سوزوکی

خلاصه داستان:

«آکین» شروع به دیدن و تصور یک روحِ زن که همان کلاه زرد و کیف قرمزی که آکین در دوران مدرسه تنش می‌کرد را می‌کند …

.

Ju-On: The Beginning Of The End – 2014

نام فیلم: جو-آن: شروع یک پایان

محصول:‌ ۲۰۱۴ ژاپن

کارگردان: ماسایوکی اوکایی

بازیگران: نوزومی ساساکی – رینا تریند

خلاصه داستان:

در مقدمه‌ی فیلم، خانواده یاماگا، مقامات و مربی فرزند خانواده برای پیداکردن «توشیو» خانه را جستجو می‌کنند و نهایتا توشیو را در کمد اتاق خواب مرده یافتند. نه سال بعد گروهی از دانش آموزان دبیرستانی به خانه‌ی سابق خانواده یاماگا رفته و از آن بازدید می‌کنند. به دلیل شایعاتی که در این خانه پخش شده است یکی از بچه‌ها به نام «نایامی» سایرین را از ورود به خانه هشدار می‌دهد در حالی که دیگران نقشه‌هایی پیدا می‌کنند که مرگ وحشتناکی را در آنجا نشان می‌دهد …

.

Ju-On: The Final Curse‎ – ۲۰۱۵

نام فیلم: جو-آن: نفرین نهایی

محصول: ۲۰۱۵ ژاپن

کارگردان: ماسایوکی اوکایی

بازیگران: رن کیریاما – نونوکا اونو‌ – میابی ماتسورا

خلاصه داستان:

ریو، دختر دبیرستانی که با مادرش زندگی می‌کند به خانه‌ی پسر عموی مادریِ خود، توشیو ساکی که اخیراً والدین خود را از دست داده است، نقل مکان می‌کند. از زمانی که توشیو به خانه‌ی پسرعموی خود می‌رود اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد …

.

Sadako vs Kayako – 2016

نام فیلم: ساداکو مقابل کایاکو

محصول: ۲۰۱۶ ژاپن

کارگردان: کوجی شیرائیشی

بازیگران: میزوکی یاماموتو – تینا تاماشیرو

خلاصه داستان:

این فیلم رویارویی ارواح خبیث مجموعه فیلم‌های “حلقه” و “کینه” را به تصویر می‌کشد. ناتسومی پس از تماشای یک ویدیوی نفرین شده، متوجه می‌شود که تنها دو روز دیگر زنده است و پس از آن توسط “ساداکو” (شخصیت شیطانی مجموعه حلقه) کشته می‌شود. بنابراین تنها امید او این است که “ساداکو” را به جان شیطان دیگری به نام “کایاکو” (شخصیت شیطانی مجموعه کینه) بیندازد …

.

حال به معرفی ۴ نسخه یا پارت مشترک آمریکایی/ژاپنی فرنچایز با نام‌ اصلی «کینه» می‌پردازیم.

فرنچایز چهارگانه کینه – نسخه آمریکایی/ژاپنی

The Grudge – 2004

نام فیلم: کینه

محصول: ۲۰۰۴ آمریکا و ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: سارا میشل گلر – کلیا دووال – کی‌دی استریکلند

خلاصه داستان:

کینه شرح نفرینی است که به وجودآمدن آن به دو صورت اتفاق می‌افتد: هنگامی که فردی با خشم شدید یا با غصهٔ فراوان می‌میرد. کسانی که با این قدرت ماورالطبیعهٔ کُشنده مواجه می‌شوند، می‌میرند و خود به شکل همین نفرین دوباره متولد می‌شوند، از یک قربانی به قربانی دیگر و این زنجیرهٔ وحشت بی‌انتها ادامه می‌یابد …

.

The Grudge 2 _ 2006

نام فیلم: کینه ۲

محصول: ۲۰۰۶ آمریکا و ژاپن

کارگردان: تاکاشی شیمیزو

بازیگران: امبر تامبلین – ادیسون چن – جنیفر بیلز – آریل کبل – سارا رومر

خلاصه داستان:

پس از اتفاقات رخ داده در فیلم اول، آبری خواهر کارن به توکیو می‌آید که او را از بیمارستان خارج‌کند و به خانه بیاورد. کارن که توسط روح کایاکو اذیت می‌شود، سعی می‌کند برای نجات خواهرش خودکشی کند که کایاکو به دنبال آبری نرود. پس از مرگ کارن، آبری همراه با خبرنگاری که پیگیر مرگ کارن است درگیر اتفاقاتی می‌شوند که …

.

The Grudge 3 _ 2009

نام فیلم: کینه ۳

محصول: ۲۰۰۹ آمریکا و ژاپن

کارگردان: توبی ویلکینز

بازیگران: جوهانا بردی – گیل مک‌کینی – بو میرچف – شاونی اسمیت

خلاصه داستان:

روح کایاکو که در قسمت قبلی برای کشتن دختری به شیاکاگو رفته بود، همانجا در یک مجتمع مسکونی مانده و ساکنین خانه را اذیت می‌کرد. این ساختمان که کم کم خالی می‌شود قرار است بازسازی شود. صاحب جدید خانه که پسر جوانی است و همراه با دو خواهرش زندگی می‌کند، خواهر کایاکو را ملاقات می‌کنند و درگیر نفرین آن می‌شوند …

.

The Grudge – 2020

نام فیلم: کینه

محصول: ۲۰۲۰ آمریکا

کارگردان: نیکلاس پس

بازیگران: آندره‌آ ریسبرو – دمیان بیچیر – جان چو – بتی گیلپین

خلاصه داستان:

در سال ۲۰۰۴ پرستاری به نام فیونا لندرز از خانه‌ای در توکیو خارج شد و از حوادثی که در آن شاهد بوده ناراحت است. فیونا به همکار خود اطلاع می‌دهد که قبل از مواجهه با شبح کایاکو ساکی در حال بازگشت به آمریکا است …

 

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.