بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ دوئین جانسون

29 March 2021 - 19:00

دوئین جانسون (راک)، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون جومانجی، سن آندریاس و مجموعه سریع و خشن بازی کرده است و یکی از گران‌ترین بازیگران دنیا می‌باشد.

دوئین داگلاس جانسون (Dwayne Douglas Johnson‎) در تاریخ ۲ مه ۱۹۷۲ (۱۲ اردیبهشت) بدنیا آمد. جانسون که در مدارس خود، عضو تیم‌های کشتی و راگبی بود، تا پیش از آغاز دوران جوانی، چندین بار و به خاطر انجام جرم‌هایی چون دزدی و یا کشیدن چک‌های بی محل، بازداشت شده بود.

دوئین که در خانواده‌ای ورزشکار بدنیا آمده بود، در زمان تحصیل در دانشگاه، مشغول انجام فوتبال آمریکایی به صورت حرفه‌ای بود اما پس از پایان تحصیل، رو به حرفه خانوادگی خود آورد و وارد حرفه کشتی حرفه‌ای (کشتی کج) شد.

جانسون در سال ۱۹۹۶ و با حضور در برنامه‌های تلویزیونی مربوط به کشتی حرفه‌ای، رسما وارد دنیای سرگرمی شد و در سال ۱۹۹۷ نیز به خود لقب راک (صخره) را داد.

جانسون که در آن زمان بیشتر با لقب خود شناخته می‌شد، در سال ۲۰۰۱ و با بازی در فیلم سینمایی بازگشت مومیایی (The Mummy Returns)، اولین تجربه سینمایی خود را کسب کرد که این فیلم با فروش ۴۳۵ میلیون دلاری و برای چند سال، موفق‌ترین فیلم وی در گیشه بود.

راک که بازیگری را به عنوان شغل دوم خود انجام می‌داد، در ادامه در فیلم‌هایی چون پادشاه عقرب (The Scorpion King)، از پا افتاده (The Rundown) و نقشه بازی (The Game Plan) هنرنمایی کرد که این فیلم‌ها به موفقیت‌های نسبی در گیشه دست پیدا کردند.

جانسون در کنار کلی هو در فیلم پادشاه عقرب. جانسون برای بازی در این فیلم، دارای یک رکورد گینس می‌باشد …

دوئین جانسون در سال ۲۰۰۹ به صداپیشگی در انیمیشن سیاره ۵۱ (Planet 51) پرداخت و در سال ۲۰۱۱ و برای اولین بار، در سری فیلم‌های سریع و خشن با نام سریع پنج (Fast Five) بازی کرد که این دو فیلم در گیشه ۱۰۸ و ۶۳۰ میلیون دلار فروش کردند.

جانسون در سال ۲۰۱۲ در فیلم سفر ۲: جزیره اسرارآمیز (Journey 2: The Mysterious Island) بازی کرد که این فیلم ۳۱۸ میلیون دلار فروش داشت و در سال بعد در فیلم جی. آی. جو: تلافی (G.I. Joe: Retaliation) به ایفای نقش پرداخت که این فیلم نیز در گیشه موفق بود و ۳۷۵ میلیون دلار فروش کرد.

جانسون در آن سال و در حالی که بازیگری را به عنوان شغل اصلی خود در نظر گرفته بود، برای دومین بار در مجموعه سریع و خشن با نام سریع و خشن ۶ (Fast and Furious 6) بازی کرد که این فیلم به فروش ۷۸۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

فیلم‌های جانسون در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشتند و به همین دلیل وی تبدیل به یکی از گران‌ترین بازیگران دنیا شده بود. برای مثال، فیلم‌های جانسون در سال ۲۰۱۳ و با فروش ۱٫۳ میلیارد دلاری، موفق‌ترین فیلم‌های گیشه بودند.

در سال ۲۰۱۴، فیلم هرکول (Hercules) از جانسون اکران شد که ۲۴۳ میلیون دلار در گیشه فروش کرد. در سال ۲۰۱۵، جانسون در فیلم خشن ۷ (Furious 7) بازی کرد که این فیلم با فروش ۱٫۵۱۷ میلیارد دلاری خود، موفق‌ترین فیلم کارنامه کاری جانسون تاکنون می‌باشد. سن آندریاس (San Andreas) دیگر فیلم جانسون در سال ۲۰۱۵ بود که این فیلم نیز به فروش موفق ۴۵۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

جانسون در سال ۲۰۱۶ در ابتدا در فیلم هوش مرکزی (Central Intelligence) بازی و سپس در انیمیشن موانا (Moana) به صداپیشگی پرداخت. هوش مرکزی ۲۱۷ و موانا ۶۳۶ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

جانسون در کنار کوین هارت در فیلم هوش مرکزی. این دو دوستی نزدیکی با یکدیگر دارند …

جانسون در سال ۲۰۱۷، در سه فیلم موفق دیگر بازی کرد. ابتدا قسمت هفتم مجموعه سریع و خشن با نام سرنوشت خشن (The Fate of the Furious) از وی اکران شد که این فیلم ۱٫۲۳۶ میلیارد دلار فروش داشت و دومین فیلم موفق جانسون در گیشه می‌باشد.

سپس نوبت به فیلم گارد ساحلی (Baywatch‎) رسید که ۱۷۵ میلیون دلار فروش کرد و پس از آن نیز نخستین نسخه از بازسازی فیلم جومانجی با نام جومانجی: به جنگل خوش آمدید (Jumanji: Welcome to the Jungle) نمایش داده شد که ۹۶۱ میلیون دلار در گیشه کسب کرد.

دو فیلم رمپیج (Rampage) و آسمان‌خراش (Skyscraper)، فیلم‌های جانسون در سال ۲۰۱۸ بودند که به ترتیب ۴۲۷ و ۳۰۴ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند.

جانسون که از مجموعه سریع و خشن جدا شده بود، در سال ۲۰۱۹ در اسپین‌آف این مجموعه با نام هابز و شاو (Hobbs & Shaw) بازی کرد که این فیلم نیز با فروش ۷۵۹ میلیون دلاری، عملکردی موفق در گیشه داشت.

دوئین جانسون در کنار جیسون استاتهام در فیلم هابز و شاو. این فیلم، سومین همکاری این دو با یکدیگر بود.

جانسون در آن سال در قسمت دوم مجموعه جومانجی: مرحله بعدی (Jumanji: The Next Level) نیز بازی کرد که این فیلم گرچه به اندازه قسمت نخست به موفقیت نرسید اما با فروش ۸۰۰ میلیون دلاری، عملکرد بسیار خوبی در گیشه داشت.

جانسون که به خاطر ویروس کرونا، فیلمی برای سال ۲۰۲۰ نداشت، سه فیلم را آماده اکران دارد که ۲ فیلم گشت‌وگذار در جنگل (Jungle Cruise) و اعلان قرمز (Red Notice)، احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۱ منتشر خواهند شد و فیلم بلک ادم (Black Adam) نیز در سال ۲۰۲۲ اکران خواهد شد.

دوئین جانسون در زندگی شخصی خود، در سال ۱۹۹۷ با دنی گارسیا (Dany Garcia) ازدواج کرد که این دو پیش از جدایی خود در سال ۲۰۰۷، در سال ۲۰۰۱ صاحب یک دختر نیز شده بودند. این دو رابطه دوستانه‌ای با یکدیگر دارند و گارسیا، مدیر برنامه جانسون می‌باشد.

جانسون پس از آن با لورن هاشیان (Lauren Hashian) آشنا شد و این دو در سال ۲۰۱۹، با یکدیگر ازدواج کردند و هم اکنون نیز صاحب ۲ دختر می‌باشند.

جانسون در کنار همسرش؛ لورن هاشیان. لورن، فرزند سیب هاشیان؛ طبل‌زن (درامر) فقید گروه راک بوستون می‌باشد …

دوئین جانسون در اوایل دوران کاری، به راکی مشهور بود که به خاطر نام پدرش بود که وی نیز کشتی‌ کج کار بود. به جز پدرش، پدربزرگ، سه عمو و ۶ پسر عموی وی نیز در رشته کشتی حرفه‌ای فعالیت داشته و دارند.

پدربزرگ وی تا پیش از درگذشت، علاوه بر کشتی، در سینما نیز فعالیت داشت و در یکی از مجموعه فیلم‌های جیمز باند (James Bond) نیز بازی کرده بود. همچنین یکی از پسر عموهای دوئین، بدلکار جانسون در تمام فیلم‌هایش بوده است.

با کوین هارت (Kevin Hart) دوستی نزدیکی دارد. این دو تاکنون در چندین فیلم با یکدیگر همبازی بوده‌اند.

دوئین جانسون فیلم آن (It) را به عنوان یکی از فیلم‌های محبوب خود معرفی کرده است.

در ۸ سالگی، فیلم مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark) را به عنوان اولین فیلم سینمایی خود تماشا کرد و از آن زمان، به هریسون فورد (Harrison Ford) علاقه‌مند شد. وی همچنین از بازیگرانی چون  سیلوستر استالونه (Sylvester Stallone) و آرنولد شوارتزنگر (Arnold Schwarzenegger)، به عنوان بازیگران محبوب خود در ژانر اکشن نام برده است.

جانسون در سال ۲۰۰۰، کتاب زندگی خود را منتشر کرد که این کتاب؛ چندین هفته در جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های هفته، قرار داشت. محصولات بدنسازی وی نیز که با نام راک منتشر می‌شوند، با فروش بسیار خوبی مواجه شده‌اند.

حقوق ۵٫۵ میلیون دلاری جانسون برای بازی در فیلم پادشاه عقرب، در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شده است. هیچ بازیگری در تاریخ برای اولین نقش اول خود در یک فیلم، چنین دستمزدی دریافت نکرده است. وی دارای یک رکورد دیگر در گینس می‌باشد. رکورد ثبت ۱۰۵ سلفی (Selfie) با هواداران خود در ۳ دقیقه که در مراسم تبلیغاتی فیلم سن آندریاس رخ داد.

دوئین جانسون تاکنون دو رکورد در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرده است …

جانسون در لیست پردرآمدترین بازیگران فوربس (Forbes) نیز دارای یک رکورد قابل توجه است. وی در سال ۲۰۱۸ (از ماه ژوئن ۲۰۱۷ تا ماه ژوئن ۲۰۱۸)، از بازی در فیلم‌ها و به لطف فعالیتش در شبکه‌های اجتماعی، بیش از ۱۲۴ میلیون دلار درآمد کسب کرد. هر پست تبلیغاتی جانسون برای فیلم‌هایش در شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام، درآمد چند میلیون دلاری برای وی دارد!

هیچ شخص دیگری در رشته بازیگری، به چنین میزان درآمدی در یک سال نرسیده است. در واقع هیچ بازیگر دیگری در تاریخ نتوانسته بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را در یک سال به عنوان دستمزد کسب کند.

جانسون در سال ۲۰۱۹ نیز ۸۹ میلیون دلار دستمزد گرفت که دومین درآمد برتر تاریخ در بخش بازیگران است. نفر سوم لیست نیز جانسون می‌باشد که در سال ۲۰۲۰، ۸۷ میلیون دلار درآمد کسب کرد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.