بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ رایان گاسلینگ

3 April 2021 - 19:00

رایان گاسلینگ، بازیگر، کارگردان و خواننده کانادایی است که در فیلم‌هایی چون رانندگی و لا لا لند بازی کرده است و نامزد ۲ جایزه اسکار نیز شده است.

رایان توماس گاسلینگ (Ryan Thomas Gosling) در ۱۲ نوامبر ۱۹۸۰ (۲۱ آبان ۱۳۵۹) در کانادا متولد شد. پدر و مادر وی در زمانی که گاسلینگ ۱۳ ساله بود، از یکدیگر جدا شدند و گاسلینگ با مادر و خواهر بزرگتر خود، بزرگ شد.

گاسلینگ که از کودکی به بازیگری علاقه داشت، به همراه خواهر خود در مهمانی‌های مختلف، به اجرا می‌پرداخت. گاسلینگ در نوجوانی با جاستین تیمبرلیک (Justin Timberlake) دوستی نزدیکی داشت و مادر تیمبرلیک، برای مدتی نیز، قیم رایان بود.

رایان که دچار اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی بود و با خواندن متون مشکل داشت، در نهایت در ۱۷ سالگی ترک تحصیل کرد تا بتواند به بازیگری بپردازد.

گاسلینگ بازیگری را در سال ۱۹۹۵ و با بازی در یک سریال تلویزیونی آغاز کرد و در سال ۱۹۹۶ نیز در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرد. پس از بازی در چند سریال دیگر، گاسلینگ در سال ۱۹۹۹ تصمیم گرفت تا به سینما رو آورده و دیگر در سریالی بازی نکند.

گاسلینگ در سال ۲۰۰۰، در فیلم تایتان‌ها را به خاطر داشته باش (Remember the Titans) بازی کرد و در سال ۲۰۰۲، در فیلم قتل با اعداد (Murder by Numbers) به ایفای نقش پرداخت.

سرانجام در سال ۲۰۰۴ و با بازی در فیلم دفترچه خاطرات (The Notebook) بود که گاسلینگ به شهرت جهانی رسید. این فیلم در گیشه به فروش ۱۱۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

رایان گاسلینگ در سال ۲۰۰۶ در فیلم نیمه نیلوفر (Half Nelson) بازی کرد و توانست برای اولین بار، نامزد جایزه اسکار شود. رایان گاسلینگ در سال ۲۰۰۷ در دو فیلم شکست (Fracture) و لارس و دختر واقعی (Lars and the Real Girl) بازی کرد که اولین نامزدی گلدن گلوب خود را برای فیلم لارس و دختر واقعی، کسب کرد.

گاسلینگ در سال ۲۰۰۷ وارد حرفه خوانندگی شد و اولین ترانه خود را منتشر کرد. وی در آن سال و به همراه یکی از دوستان خود، یک گروه موسیقی راک را نیز ایجاد کرد که این گروه در سال ۲۰۰۹، اولین و تنها آلبوم موسیقی خود را منتشر کرد.

پس از دوری ۳ ساله از سینما، رایان گاسلینگ در سال ۲۰۱۰ در فیلم ولنتاین غمگین (Blue Valentine) بازی کرد و برای دومین بار، نامزد گلدن گلوب شد.

گاسلینگ در کنار میشل ویلیامز در فیلم ولنتاین غمگین.

سال ۲۰۱۱، یکی از بهترین سال‌های دوران کاری گاسلینگ بود. وی در ابتدا در کمدی موفق عشق، احمقانه، دیوانه‌وار (Crazy, Stupid, Love) بازی کرد که به فروش ۱۴۷ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد.

نیمه ماه مارس (The Ides of March) دیگر فیلم گاسلینگ در این سال بود و گاسلینگ برای هر دو فیلم، نامزد جایزه گلدن گلوب شد. در ادامه نیز فیلم موفق رانندگی (Drive) از وی اکران شد که ۸۱ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

گاسلینگ در سال ۲۰۱۲ در فیلم مکانی آن سوی کاج‌ها (The Place Beyond the Pines) بازی کرد که این فیلم باعث آشنایی وی با اوا مندس (Eva Mendes)؛ همسر آینده وی شد.

در سال ۲۰۱۳، گاسلینگ در دو فیلم فقط خدا می‌بخشد (Only God Forgives) و جوخه گانگستر (Gangster Squad) بازی کرد که فیلم جوخه گانگستر در گیشه به فروش ۱۰۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

گاسلینگ در کنار جاش برولین در فیلم جوخه گانگستر.

رایان گاسلینگ در سال ۲۰۱۴ به استراحت از بازیگری پرداخت و اولین و تنها فیلم خود را با نام رودخانه گمشده (Lost River) کارگردانی کرد. گاسلینگ فیلم‌نامه این فیلم مستقل را نیز، نوشته بود.

در سال ۲۰۱۵، گاسلینگ در فیلم رکود بزرگ (The Big Short) بازی کرد که این فیلم نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد. این فیلم در گیشه نیز موفق بود و به فروش ۱۳۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶، در ابتدا فیلم مردان خوب (The Nice Guys) از وی اکران شد.

در ادامه اما، نوبت به فیلم لا لا لند (La La Land) رسید. این فیلم با ۱۴ نامزدی اسکار، جزو رکورد داران اسکار است و گاسلینگ نیز برای بازی در آن، دومین نامزدی اسکار و پنجمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد. در گیشه نیز این فیلم موفق بود و به فروش ۴۴۵ میلیون دلاری دست یافت.

گاسلینگ در کنار اما استون در فیلم لا لا لند. این دو در ۲ فیلم عشق، احمقانه، دیوانه‌وار و جوخه گانگستر نیز همبازی بودند …

گاسلینگ در سال ۲۰۱۷ در فیلم بلید رانر ۲۰۴۹ (Blade Runner 2049) بازی کرد که ادامه‌ای بر فیلم بلید رانر، محصول سال ۱۹۸۲ بود. این فیلم در گیشه موفق به فروش ۲۵۹ میلیون دلاری شد. در سال ۲۰۱۸ نیز فیلم نخستین انسان (First Man) از وی اکران شد که به فروش ۱۰۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

گاسلینگ در حال حاضر، در حال بازی در فیلم مرد خاکستری (The Gray Man) می‌باشد که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود، گران‌ترین فیلم ساخته شده توسط شبکه نتفلیکس است. وی همچنین قرار است در بازسازی فیلم مرد گرگ‌نما (The Wolf Man‎) محصول ۱۹۴۱، بازی کند.

در زندگی شخصی خود، گاسلینگ از سال ۲۰۱۱ تاکنون، با اوا مندس می‌باشد. این دو صاحب ۲ دختر نیز هستند که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ به دنیا آمده‌اند.

رایان گاسلینگ در کنار اوا مندس.

گاسلینگ در همان بیمارستانی به دنیا آمده است که ریچل مک‌آدامز در آن به دنیا آمده است. این دو که در دو فیلم همبازی بوده‌اند، چند سال با یکدیگر ارتباط داشتند.

نامزدی اسکار گاسلینگ در سال ۲۰۰۷ باعث شد تا وی پس از ۶۰ سال، تبدیل به اولین بازیگر کانادایی‌ای شود که نامزد اسکار در رده‌های بازیگری می‌شود. وی همچنین اولین بازیگر متولد دهه ۸۰ به بعد بود که نامزد اسکار شد. گاسلینگ، همچنین سومین بازیگر مرد است که از دهه ۸۰ میلادی به بعد متولد شده است و توانسته نامزد بیش از ۱ جایزه اسکار شود.

دو فیلم شرق بهشت (East of Eden) محصول ۱۹۹۵ و مخمل آبی (Blue Velvet) محصول ۱۹۸۶، فیلم‌های محبوب گاسلینگ می‌باشند. فیلم مخمل آبی را در ۱۴ سالگی دید و تاثیر زیادی بر روی شخصیت وی گذاشت. گری اولدمن (Gary Oldman) نیز بازیگر محبوب وی است.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.