بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ بن استیلر

7 April 2021 - 19:00

بن استیلر، بازیگر و کارگردان آمریکایی است که در مجموعه فیلم‌های ماداگاسکار و شب در موزه بازی کرده است. تندر استوایی دیگر فیلم مطرح وی است.

بنجامین ادوارد میرا استیلر (Benjamin Edward Meara Stiller) که با نام هنری بن استیلر شناخته می‌شود، در ۳۰ نوامبر ۱۹۶۵ (۹ آذر ۱۳۴۴) و در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد.

بنجامین، فرزند جری استیلر و ان میرا است که هر دو از کمدین‌های موفق دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی بودند و نامزد جایزه امی نیز شده بودند. بن از آن همان زمان کودکی با سینما آشنا شد و با کمک خواهر خود؛ ایمی، چندین فیلم کوتاه نیز ساخت.

بن در ۹ سالگی و با حضور در یکی از سریال‌های مادرش، وارد حرفه بازیگری شد و در دوران دبیرستان و پس از بازی در چند تئاتر، تصمیم گرفت که کمدین شود. وی در آن زمان درامر یک گروه موسیقی نیز بود. استیلر در دانشگاه به تحصیل در رشته سینما پرداخت اما در نهایت ترک تحصیل کرد تا بتواند وقت خود را صرف سینما کند.

پس از بازی در چند تئاتر، استیلر در سال ۱۹۸۷ اولین تجربه رسمی کارگردانی خود را با ساخت یک فیلم کوتاه تلویزیونی بدست آورد که خود نیز در آن بازی کرده بود. وی در سال ۱۹۸۷ نیز، در اولین فیلم سینمایی خود با نام تعقیب آتشین (Hot Pursuit) بازی کرد.

استیلر در کنار جری استیلر در فیلم تعقیب آتشین. بن در اولین فیلم بلند سینمایی خود، همبازی پدرش شد …

استیلر در سال ۱۹۹۴ و پس از ساخت چند فیلم کوتاه و بازی در چند فیلم، اولین فیلم سینمایی بلند خود را کارگردانی و در آن بازی کرد. در سال بعد نیز وی در فیلم چاقالوها (Heavyweights)، همبازی پدر و مادر خود شد.

در سال ۱۹۹۶، استیلر نقش کوتاهی در فیلم هپی گیلمور (Happy Gilmore‎) داشت و سپس فیلم پسر کابلی (The Cable Guy) را ساخت که در گیشه به فروش ۱۰۲ میلیون دلاری رسید.

استیلر که در چندین سریال مختلف به عنوان بازیگر مهمان بازی کرده بود، در سال ۱۹۹۸ در فیلم موفق مری یه جوریه (There’s Something About Mary) بازی کرد که این فیلم با فروش ۳۶۹ میلیون دلاری، یکی از موفق‌ترین فیلم‌های وی در گیشه است.

در سال ۲۰۰۰، استیلر در فیلم ملاقات با والدین (Meet the Parents) بازی کرد که در گیشه به فروش ۳۳۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد. در سال ۲۰۰۱ نیز وی در دو فیلم زولندر (Zoolander) و خانواده اشرافی تننبام (The Royal Tenenbaums) بازی کرد که به ترتیب ۶۰ و ۷۱ میلیون دلار، فروش داشتند.

بن استیلر در کنار رابرت دنیرو در فیلم ملاقات با والدین. این دو، در ۲ قسمت دیگر این مجموعه نیز همبازی شدند …

استیلر در سال ۲۰۰۴، در چندین فیلم موفق بازی کرد. فیلم و سپس پالی آمد (Along Came Polly) که با فروش ۱۷۳ میلیون دلاری اکران شد و سپس نوبت به فیلم استارسکی و هاچ (Starsky & Hutch) رسید که ۱۷۰ میلیون دلار در گیشه فروش داشت.

داج بال: داستان یک بازنده واقعی (Dodgeball: A True Underdog Story) به فروش ۱۶۷ میلیون دلاری رسید و ملاقات با فاکرها (Meet the Fockers) نیز با فروش ۵۱۶ میلیون دلاری، عملکرد بسیار موفقی در گیشه داشت.

در سال ۲۰۰۵، استیلر برای اولین بار به صداپیشگی در انیمیشن ماداگاسکار (Madagascar) پرداخت که به فروش ۵۵۶ میلیون دلاری در گیشه دست یافت. استیلر در سال ۲۰۰۶ نیز برای اولین بار در مجموعه شب در موزه (Night at the Museum) بازی کرد که ۵۷۹ میلیون دلار فروش داشت.

بن استیلر در کنار رابین ویلیامز فقید در فیلم شب در موزه. قسمت سوم این مجموعه، آخرین فیلم ویلیامز پیش از درگذشت وی بود …

کودک دل‌شکسته (The Heartbreak Kid) در سال ۲۰۰۷ و تندر استوایی (Tropic Thunder) در سال ۲۰۰۸، دو فیلم دیگر استیلر بودند که ۱۲۷ و ۱۹۱ میلیون دلار فروش داشتند. قسمت دوم انیمیشن ماداگاسکار نیز در سال ۲۰۰۸ اکران شد که به فروش ۵۹۹ میلیون دلاری رسید تا دومین فیلم موفق استیلر در گیشه باشد.

در سال ۲۰۰۹، استیلر در قسمت دوم مجموعه شب در موزه بازی کرد که با وجود فروش ۴۰۲ میلیون دلاری، نتوانست به موفقیت نسخه اول دست یابد. وی در سال ۲۰۱۰ نیز در فیلم فاکرهای کوچک (Little Fockers) بازی کرد که ۳۱۰ میلیون دلار فروش داشت.

سرقت از برج (Tower Heist) با فروش ۱۵۰ میلیون دلاری، در سال ۲۰۱۱ اکران شد. در سال ۲۰۱۲ ابتدا فیلم دیدبان (The Watch) از وی اکران شد و سپس نوبت به قسمت سوم انیمیشن ماداگاسکار بود که به فروش ۷۴۶ میلیون دلاری دست یافت که پرفروش‌ترین فیلم بن استیلر در گیشه محسوب می‌شود.

بن استیلر در کنار ادی مورفی در فیلم سرقت از برج.

در سال ۲۰۱۳، استیلر در فیلم زندگی پنهان والتر میتی (The Secret Life of Walter Mitty) بازی کرد که ۱۸۷ میلیون دلار فروش داشت و سپس قسمت سوم شب در موزه اکران شد که در گیشه به فروش ۳۵۲ میلیون دلاری دست یافت.

استیلر در سال ۲۰۱۶، در ابتدا در فیلم زولندر ۲ بازی کرد و سپس به بازی در برنامه پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live) پرداخت و در نهایت نیز در فصل چهارم سریال پرورش شکست‌خورده (Arrested Development)، بازی کرد.

در زندگی شخصی خود، استیلر در سال ۲۰۰۰ با کریستین تیلور (Christine Taylor) ازدواج کرد. این دو که صاحب دو فرزند هستند، در چندین فیلم همبازی بوده‌اند. فرزندان آنها در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ به دنیا آمدند. استیلر و تیلور، در سال ۲۰۱۷ از یکدیگر جدا شدند.

مادر استیلر؛ در سال ۲۰۱۵ و در ۸۵ سالگی و پس از تحمل چند سکته مغزی، درگذشت. پدرش نیز در سال ۲۰۲۰ و در ۹۲ سالگی و به خاطر کهولت سن، درگذشت. والدین وی بیش از ۶۰ سال با یکدیگر بودند. استیلر دارای یک خواهر بزرگتر از خود نیز می‌باشد که در چندین فیلم با وی همکاری کرده است.

بن استیلر در کنار پدر و مادر فقید خود و همسر سابقش؛ کریستن تیلور.

استیلر که در کارهای خیریه زیادی فعالیت دارد و حامی حقوق حیوانات است، از دایان کیتن (Diane Keaton) به عنوان بازیگر محبوب خود نام برده است. وی همچنین به مجموعه پیشتازان فضا (Star Trek) نیز علاقه بسیاری دارد و نام کمپانی فیلم‌سازی خود را از روی یکی از قسمت‌های این مجموعه انتخاب کرده است.

دسته برادران (Frat Pack)، لقبی است که به ۷ بازیگری داده شده است که از دهه نود میلادی به بعد، در بعضی از موفق‌ترین فیلم‌های کمدی سینما حضور داشته و همبازی بوده‌اند. بن استیلر یکی از افرادی است که جزو این دسته است و از ۳۵ فیلم این گروه، وی در ۲۰ مورد از آنها بازی کرده است. از بین افراد این گروه، استیلر بیش از هر بازیگری، با اوون ویلسون (Owen Wilson) همبازی شده است. این دو در ۱۲ فیلم، همکاری کرده‌اند.

بن استیلر با تام کروز (Tom Cruise) رابطه بسیار نزدیکی دارد و چندین بار نیز به تقلید از وی پرداخته و با ظاهر شخصیت‌های کروز، در برنامه‌های تلویزیونی مختلف حضور پیدا کرده است. استیلر همچنین با جنین گرافلو (Janeane Garofalo)، جک بلک (Jack Black) و وینس وان (Vince Vaughn‎) نیز دوستی نزدیکی دارد و با آنها در چندین فیلم همکاری کرده است. بلک و وان نیز جزو دسته برادران هستند.

بن استیلر در کنار اوون ویلسون و ویل فرل. سه تن از اعضای دسته برادران …

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.