ترکیب فیلم‌های اکران شده در نوروز ۱۴۰۰ | برنده گیشه کدامیک هستند

21 March 2021 - 09:00

پنج فیلم «خورشید»، «خون شد»، «لاله»، «تک‌خال» و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش»، در آخرین هفته اسفند در سالن‌های سینما روی پرده رفتند تا نخستین اکران سال ۱۴۰۰ را رقم بزنند. اینک پس گذشت ۱۳ ماه از شیوع کرونا، چشم‌ها به گیشه سینماها دوخته شده تا ببینند، آیا میزان فروش آثار روی پرده، اوج خواهد گرفت یا خیر و در این میان، کدام فیلم می‌تواند بیشترین مخاطب را جذب کند.

فیلم‌هایی که در اکران نوروزی ۱۴۰۰ روی پرده سینما رفته‌اند، فیلم‌های شاخصی هستند که به نظر می‌رسد پس از تعطیلی طولانی مدت سینماها انتخاب شده‌اند تا دل مخاطبان را به دست بیاورند، آنها را به سالن‌های سینما ببرند و از این طریق دوباره چراغ سینماها را روشن کنند. اما آیا ترکیب پنج فیلم «خورشید»، «خون شد»، «لاله»، «تک‌خال» و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» که خارج از گمانه زنی‌های اکران نوروزی بودند، می‌توانند چراغ سینماها را روشن نگه دارند؟ ضمن اینکه نباید فراموش کرد که بهای بلیت تماشای فیلم در سینما به ۳۰ هزار تومان رسیده است و باتوجه به وضع اقتصادی موجود ممکن است این تفریح فرهنگی به مرور زمان از سبد کالای خانواده‌ها حذف شود، هرچند که از میان این پنج فیلم در حال اکران تنها سه تا از آنها اسم و رسم دارند و طرفداران سینما منتظر تماشای آنها هستد، اما باید منتظر ماند تا پس از پایان اکران نوروزی نتیجه را بررسی و قضاوت کرد.

«خورشید»ی که به مرحله نهایی اسکار نرسید

اولین فیلمی که در اکران نوروزی باید به آن پرداخت، فیلم سینمایی«خورشید» با کارگردانی مجید مجیدی است، فیلمی که در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر توانست در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه شد و درنهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند،«خورشید»، حتی توانست در میان ۱۵ نامزد اولیه اسکار برای بهترین فیلم هم حضور داشته باشد که متاسفانه چند روز قبل از رقابت اسکار حذف شد. البته این اولین باری نیست که اثر مجید مجیدی به اسکار راه پیدا می‌کرد، مجیدی در سال ۱۹۹۸ با فیلم بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار بود و البته بعد از آن جایزه، نتوانست بار دیگر این موفقیت را تکرار کند.

 فیلم«خورشید» در شهریور امسال، در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم ونیز رقابت کرد و جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد جوان جشنواره را برای روح‌الله زمانی به ارمغان آورد و همچنین در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان موفق به دریافت پروانه زرین بهترین فیلم، پروانه زرین بهترین کارگردانی، پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان و پروانه زرین بهترین کارگردانی در بخش مسابقه سینمای ایران شد.

آخرین ساخته مجیدی با بازی علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح‌الله زمانی و شمیلا شیرزاد، روایتگر زندگی نوجوانی به نام علی (زمانی) است که مشکلاتی در خانواده دارد و مادرش در بیمارستان بستری است. او از سوی پیرمردی به کار دعوت می‌شود تا یک زیرخاکی پیدا کند. علی به همراهی دوستانش در جستجوی این زیرخاکی برمی‌آیند.

«خون شد» و جنجال در جشنواره سی و هشتم

یکی دیگر از مهم‌ترین فیلم‌هایی که در اکران نوروزی حضور دارد «خون شد» مسعود کیمیایی است که این فیلم هم اولین بار در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد و حواشی متعددی را به همراه داشت، مسعود کیمیایی که در حال حاضر مشغول ساخت فیلم جدیدش با نام «خائن کشی» است، در سال گذشته و پیش از شروع جشنواره، در اعتراض به مسائل سیاسی و اجتماعی از شرکت در جشنواره انصراف داد، البته به درخواست جواد نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم، «خون شد» در جشنواره اکران شد اما همان‌طور که مسعود کیمیایی اعلام کرده بود، نشست خبری این فیلم برگزار نشد اما در نهایت با سخنان کنایه آمیز شهاب حسینی با عنوان روغن ریخته را نذر امامزاده نکنیم، حواشی متعددی برای این فیلم و مسعود کیمیایی ایجاد شد.

داستان قهرمان پرور این فیلم به گونه‌ای است که همه آن را مشابه داستان «قیصر» می‌دانند، البته این تشابه هم چندان اشتباه نیست، سعید آقاخانی که نقش اصلی داستان را برعهده دارد پس از مدت‌ها به خانه باز می‌گردد، اعضای خانواده را کنار هم جمع می‌کند و در عین حال با تلاش فراوان تمام مشکلات را یک تنه حل می‌کند.

قصه‌ای که سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، سیامک صفری، لیلا زارع، سیامک انصاری و هومن برق نورد از بازیگران آن هستند.

«لاله» و نزدیک به یک دهه حاشیه

شاید بتوان گفت مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین فیلمی که در نوروز۱۴۰۰ اکران می‌شود، فیلم سینمایی «لاله» با کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد و تهیه کنندگی پروانه پرتو و تورج منصوری است.

ساخت این فیلم بیش از هشت سال طول کشید و پروژه تولید آن از سال ۹۲ به دلیل اختلافات پیش آمده در مالکیت، توسط سازمان سینمایی به تعلیق درآمد تا در نهایت با تغییر تهیه‌کننده و حکمیت برای تعیین تکلیف مالکیت، فیلمبرداری تمام شد.

مشکلات و حواشی پروژه «لاله» سالیان سال است که دست به گریبان اسی نیک‌نژاد شده ، ماجرا از جایی شروع شد کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرد که نباید چنین فیلمی با محوریت زنان در سینمای ایران ساخته شود، که پس از دوندگی‌های زیاد در زمان ریاست جواد شمقدر و در دولت دهم، پروانه ساخت این فیلم صادر شد و با تغییر دولت دهم و روی کار آمدن دولت یازدهم و تغییر و تحول‌های مدیریتی سرنوشت پروژه «لاله» دگرگون شد.

سیّدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی رفت و هدایت این نهاد را بر عهده گرفت. او در همان ابتدای مدیریت خود پروژه «لاله» را به تعلیق در آورد و طی اطلاعیه اعلام کرد:

«فیلم سینمایی «لاله» تا تعیین تکلیف مالکیت آن، به حالت تعلیق درآمده است»

وضعیت بلاتکلیف پروژه«لاله» ادامه داشت تا اینکه مشخص شد محل اختلاف مرکز گسترش با نیک‌نژاد سر موضوع رایت فیلمنامه و شخصیت اصلی فیلم یعنی لاله صدیق بود که در نهایت حق رایت این دو موضوع به مرکز گسترش واگذار شد و سر انجام برای اولین بار در تاریخ ۲۷ اسفند۹۹روی پرده سینما رفت.

هرچند که خود اسی نیک‌‍نژاد معتقد بود که بهتر است این فیلم زمانی اکران شود که دانشگاه‌ها و مدارس باز باشند و قبل از اکران هم باید ۱۵روز درباره این فیلم تبلیغ شود، اما این اتفاق نیفتاد، مرتضی شایسته نیز درباره دلیل اکران این فیلم می‌گوید: «پخش کننده «لاله» در خواست داد، ما بررسی‌های لازم را انجام دادیم و متوجه شدیم که این فیلم برای اکران نوروزی مناسب است و گرنه هیچ فشاری از جانب سازمان سینمایی و شورای صنفی برای اکران این فیلم وجود نداشت، برای اکران این فیلم، آقای نیک‌نژاد نباید از ما دلخور باشند باید با تهیه کننده و پخش کننده صحبت کنند. اگر درخواستی وجود نداشت ما سمت این فیلم نمی‌رفتیم، فیلم‌های زیادی وجود دارند که دوست دارند در نوروز اکران شوند.»

پروژه«لاله» درباره لاله صدیق یکی از قهرمانان اتومبیل‌رانی ایران است. صدیق نخستین زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که در اتومبیل‎رانی به رقابت با مردان پرداخته است. او در رشته اتومبیل‎رانی در میان زنان نفر اول خاورمیانه و نفر سوم دنیا است. تولید فیلمی با محوریت یک قهرمان زن در کشور اسلامی ایران با واکنش‌های مختلفی مواجه شد.

سارا امیری، نیکی کریمی، لیلا اوتادی، میترا حجار، آزیتا حاجیان، بهرام حیدری، ایرج نوذری، سام قریبیان، محمد متوسلانی، بازیگران این فیلم سینمایی هستند. این فیلم به دو صورت زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی و دوبله روی پرده رفت.

دو فیلم بی نام و نشان در اکران نوروزی

شاید بتوان گفت در میان این ۵ فیلم که در اکران نوروزی قرار دارند، دو فیلم وجود دارد که در این ایام نه چندان نامی از آنها برده شده بود و نه کسی می‌دانست که چنین فیلم‌هایی ساخته شده است این انتخاب عجیب در حالی رخ داد که هنوز تعداد زیادی از فیلم‌های سی‌وهشتمین و سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر روی پرده سینما نرفته‌اند و همین موضوع هم باعث تعجب عده زیادی شد.

فیلم‌های «تکخال» ساخته مجید مافی و تهیه کنندگی حسین فرحبخش و «هفته‌ای یک بار آدم باش» با کارگردانی شهرام شاه‌حسینی، فیلم‌هایی هستند که بر خلاف پیش بینی‌ها بیار ناگهانی به ترکیب اکران نوروزی اضافه شدند.

مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش درباره ملاک انتخاب فیلم‌ها برای اکران نوروزی و دلیل انتخاب «تکخال» می‌گوید:

«ما هیچ فیلمی را بر اساس سلیقه خودمان انتخاب نمی‌کنیم، تعدادی ملاک و معیار وجود دارد، ما فیلم‌ها را بررسی می‌کنیم و آن فیلمی که ممکن است فروش بالایی داشته باشد و مخاطبان بیشتری را به سینما بیاورد را در لیست اکران نورورزی قرار می‌دهیم.»

بر اساس نظر شورای صنفی به نظر می‌رسد که این فیلم‌ها می‌توانند مخاطب را به سینما بیاورند، اما نکته جالبی که وجود دارد این است که فیلم «تکخال» که نام قبلی آن «خروس بی محل» بود، که همزمان با  گرفتن پروانه نمایش در لیست اکران نوروزی قرار گرفت.

فیلم سینمایی «تکخال» کمدی عاشقانه‌ای است درباره مردی گرفتار در میان بانوان متعدد؛ این مرد تلاش دارد در مسیر درست قرار گیرد ولی این کار در روزگار غلبه نادرستی‌ها، کار ساده‌ای نیست.

سحر قریشی، شبنم قلی خانی، یوسف تیموری و پوریا پورسرخ از بازیگران این فیلم هستند.

«هفته‌ای یک بار آدم باش»فیلمی است به کارگردانی شهرام شاه حسینی که این روزها سریال «می‌خواهم زنده بمانم» را در شبکه نمایش خانگی به نمایش در می‌آورد.این فیلم سینمایی قرار است از امشب (پنجشنبه ۲۹ اسفند) با تهیه کنندگی مستانه مهاجر و بازی پژمان جمشیدی، رعنا آزادی‌ور، ساغر قناعت، علی استادی، شیرین یزدان بخش، هوشنگ رادی پور، ترنم کرمانیان و پژمان بازغی در سینماها اکران شود.

این فیلم روایتگر زندگی دو برادر با  سبک متفاوت است که به واسطه بیماری پدر، آینده آنها دچار تغییر و تحول می‌شود.  باید دید این کارگردان در ساخت این فیلم کمدی چگونه عمل کرده است.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.