بلای کرونا بر سینما و ضرر ۲۹۰ میلیارد تومانی

23 March 2021 - 19:47

 عنوان پرفروش‌ترین فیلم که در سال ۹۸ با بیش از ۳۸ میلیارد تومان به نام «مطرب» ثبت شده بود، در سال کرونازده ۹۹ به فیلم «شنای پروانه» با رقم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

 اگرچه شیوع کرونا از سال ۱۳۹۸ در ایران آغاز شد، اما تاثیر مهلک آن بر مشاغل مختلف در سال ۱۳۹۹ نمود پیدا کرد. سینما از جمله مشاغل و صنعت‌هایی در جهان است که ضربه شدیدی از پاندمی خورده و این ضربه به سینما در کشور ما به دلایل متعدد آسیب‌زننده‌تر بوده و با وجود اینکه ترس و وحشت عمومی از کرونا بعدد از یک سال کم شده سینما هنوز جزء مشاغل نیمه تعطیل محسوب می‌شود، چرا که علیرغم باز بودن سالن‌های سینما آمار حضور مخاطب به شدت پایین است.

در سال گذشته سینماها با بیش از ۶ ماه تعطیلی روبه‌رو شدند و در روزهایی هم که دایر بودند فیلم‌های اکران شده فروش خوبی کسب نکردند.

طبق اطلاعاتی که در سایت سازمان سینمایی براساس سامانه سمفا منتشر شده، در سال ۹۹ فهرست اکران شامل نمایش ۸۹ فیلم سینمایی در گروه‌های عمومی، هنر و تجربه و خارجی بوده و چند فیلم سینمایی مثل «آینه بغل» و «متری شیش و نیم» هم از سال‌های قبل به صورت محدود اکران شدند.

گزارش اکران سازمان سینمایی براساس تعداد مخاطب ( تهران/غیر تهران و کل) ، فروش کل و گروه نمایشی اعلام شده و «شنای پروانه» با ۲۰۰۳۸۸ بیشترین تماشاگر را داشته است. مجموع فیلم‌ها هم بیش از ۶۷۰ هزار نفر مخاطب داشته‌اند و در نهایت فروش کلی سینما در سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

از آنجا که عایدی سینما در سال ۱۳۹۸ با اکران حدود ۷۰ فیلم نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بود که همان زمان هم خیلی‌ها آن را رقمی بالا نمی‌دانستند اما اکنون با ۲۹۰ میلیارد تومان کاهش به ۱۰ میلیارد تومان رسیده، با توجه به آنچه در یک سال گذشته بر سر سینما آمده و نیز شرایطی که همچنان ادامه دارد، مطمئنا وضعیت بحرانی و رو به ورشکستگی سینما بیش از پیش راهکار اصولی می‌طلبد.

 

منبع: خبرانلاین

برچسب‌ها: ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.