تهیه‌کننده «دینامیت» درباره مالیات‌دهی سینماگران می‌گوید

27 March 2021 - 10:43

ابراهیم عامریان، تهیه کننده سینما معتقد است که اگر صاحبان فیلم با توجه به هزینه‌ای که برای ساخت فیلم انجام داده‌اند، قیمت بلیت را تعیین کنند، دیگر هیچ فیلمی ضرر نمی‌کند.

 معضلات زیادی گریبان سینمای ایران را گرفته است، یکی از مواردی که اخیرا مطرح شده و قیمت بلیت سینما را به ۳۰هزار تومان رساند، بحث افزایش قیمت بلیت سینما بود، که بخشی از جامعه هنری با آن مخالف و بخشی با آن موافق بودند، یکی از افرادی که با این موضوع موافق است و باور دارد که قیمت واقعی بلیت سینما ۱۰۰هزار تومان است، سید ابراهیم عامریان، تهیه کننده «تگزاس»، «دینامیت» و «انفرادی» است.

شما دو سال است که برای اکران نوروزی «دینامیت» درخواست می‌دهید اما موفق نمی‌شوید بعدها هم اعلام کردید که امسال هیچ در خواستی برای اکران «دینامیت» نداده بودید، پس چرا اسمتان بود؟

شورای صنفی خودش این تصمیم را گرفته بود.

شما مخالفت کردید که این موضوع را از گزینه‌ها حذف کردند؟

نه، اساسا اینگونه نیست هرچیز را که اعلام می‌کنند، درست است، نمی دانم بر چه اساس نام «دینامیت» در این میان دیده می‌شد، اما ما باید درخواست بدهیم.

سال گذشته هم قصد داشتید«انفرادی» را اکران کنید، چرا امسال مجدد درخواست ندادید؟

باتوجه به شرایط کرونایی که وجود دارد و وضعیت سینماها اینگونه است، اکران فیلم را به آینده موکول کردیم.

به نظر می‌رسد که شما تهیه کننده‌ای هستید که دوست دارید فیلم‌هایتان در نوروز اکران شود، چون بازدهی مالی مناسبی دارد.

نه، اینگونه نیست. تا پارسال، نوروز زمان مناسبی برای اکران فیلم بود، چون فاصله نوروز تا ماه رمضان زیاد بود، اما امسال این فاصله کم است و سال بعد هم ماه رمضان از پانزده فروردین آغاز می‌شود، یعنی تا زمانی که ماه رمضان با عید نوروز تداخل دارد، نوروز زمان مناسبی برای اکران فیلم‌ها نیست، چون هم بلیت‌ها نیم بها می‌شود و هم مثل همیشه نیست که مردم به سینما بروند.

فقط به دلیل کرونا امسال حاضر نشدید که فیلم‌هایتان در نوروز اکران شود؟

بله، فقط به همین دلیل بود.

فکر بحث مالی و بازدهی مالی را کرده‌اید؟

فیلم‌های ما، فیلم‌هایی هستند که هریک، به راحتی می‌توانند فروش ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی داشته باشند و اگر بخواهیم در شرایط فعلی این فیلم‌ها را اکران کنیم، اگر بخواهیم خیلی خوش بین باشیم شاید، نهایتا ۴میلیارد تومان فروش گیشه داشته باشند.

به طور مثال شما برای فیلم «انفرادی» چه قدر هزینه کردید؟

ما برای این فیلم بالای ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و اگر قرار باشد ۴میلیارد بفروشد ضرر بزرگی به حساب می‌آید.

یعنی شما فکر می‌کنید فیلم «انفرادی» ۵۰میلیارد تومان فروش دارد؟

در شرایط فعلی، نه. اما در شرایط عادی این رقم ممکن است بیشتر هم شود.

مگر چند میلیون جمعیت می‌توانید به سینما بیاورید که با بلیت سی هزار تومانی بتوان به این رقم رسید؟

قیمت بلیت که خیلی ارزان است اما با همین قیمت هم می‌توان به این فروش رسید، مردم همیشه از سینما استقبال کرده‌اند.

با این افزایش قیمت بلیت‌ها شما فکر می‌کنید که هر چه قدر فیلمتان دیرتر اکران شود، در بازگشت مالی تاثیر دارد؟

نه، تاثیری ندارد. این چرخه سینما است که متوقف می‌شود و ما هم دوست نداریم چنین اتفاقی رخ دهد. من به محض اینکه مطمئن شوم ۶۰ درصد مردم ایران واکسن کرونا را زده‌اند، با هر سه فیلمم به سینما می‌روم و آنها را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهم.

جدای از بحث کرونا، این افزایش قیمت بلیت سینما ممکن است که مخاطب را از سینما دور کند؟

از یک طرف دیگر هم باید این ماجرا بررسی کرد، من به عنوان کسی که فیلم می‌سازم، زمانی می‌توانم فیلمسازی را ادامه دهم که بازگشت سرمایه داشتنه باشم. مثلامن وقتی دو سال پیش ۱۸میلیارد هزینه کرده‌ام و فیلم ساختم، بررسی می‌کنم و می‌بینم با بلیت ۳۰ هزار تومانی، ممکن است سرمایه من باز نگردد، آن زمان من باید چه کاری انجام دهم؟

خب شما می‌دانید که رنج قیمتی بلیت‌ها چه قدر است، با توجه به این موضوع باید فیلم بسازید.

این را هم در نظر بگیریم که مخاطب نسبت به فیلم‌های ضعیف یک ایرادی وارد می‌کند، اگر بخواهیم فیلم خوب بسازیم که مخاطب آن را دوست داشته باشد، باید برای آن هزینه کرد، بازیگران توانمند آورد و برای آنها لوکیشن خوب در نظر گرفت. پس من وقتی می‌گویم باید هزینه شود، ماحصلش برای چه کسی است؟ برای مخاطب. مخاطب هم نمی‌تواند هم خدا را بخواهد، هم خرما را، اگر می‌خواهد فیلم خوب ببیند باید برای آن هزینه کند. وقتی ما فیلم خوب می‌سازیم توقعمان این است که سرمایه بازگردد تا بتوانیم ادامه دهیم. مردم ما امروز گران شدن همه چیز را می‌پذیرند، اما گران شدند بلیت سینما را نه.

نمی‌پذیرند، چون تنها تفریح باقی مانده برای قشر متوسط جامعه است، اگر قرار باشد آن هم حذف شود، دیگر نمی‌توانند هیچ کاری انجام دهند.

ممکن است عده‌ای بگویند مگر تا به حال برای سینمای ایران چه چیزی ساخته‌ای؟ من فیلمی ساخته‌ام که توانسته‌ام با آن چهار میلیون مخاطب به سینما بیاورم، که ممکن است سه میلیون آن جمعیت از فیلم رضایت داشته باشند اما اگر من فیلم قوی نسازم، همین سه میلیون نفر هم از سینما خارج می‌شوند، اینگونه نیست که قیمت بلیت باعث کاهش مخاطب شود، فیلم ضعیف تاثیر دو چندانی دارد.

شما به این فکر کنید که اگر همان سه میلیون نفر پول بلیت سینما را نداشته باشند و به سینما نیایند، بازهم شما همان سه میلیون نفر را ندارید.

درست است، اما در این میان چه باید کرد؟ این موضوع یک چیز دو طرفه است که در هر صورت هر کدام از آنها می‌تواند باعث ریزش مخاطب شود. من فکر می‌کنم با وضعیتی که الان در جامعه داریم، که همه چیز چند برابر گران می‌شود، گرانی بلیت سینما خیلی نا چیز است.

 خب به نظر شما قیمت بلیت چه قدر باید باشد، تا به حد نرمال برسد؟

من می‌دانم که قیمت واقعی بلیت با توجه به هزینه فیلمم باید رقمی حدود ۱۰۰هزار تومان باشد. ولی می‌دانم که این موضوع نشدنی است اما مبلغ ۵۰ هزار تومان، کاملا رقم نرمالی است. آن هم نه برای همه سینماها، بیایند درجه بندی کنند تا مردم در هر قشر و با هر قدرت و توانمندی که دارند به سینما بروند و فیلم ببینند.

ساخت سری سوم «تگزاس» به کجا رسیده است؟

سری سوم «تگزاس» قرار بود ساخته شود، ما حتی پروانه ساخت هم گرفتیم، اما چون کرونا یکدفعه خیلی اوج گرفت و ادامه کار خیلی خطرناک بود، تصمیم گرفتیم ساخت فیلم را کمی به تعویق بیندازیم. بازیگر خارجی ما باید به ایران می‌آمد و ما هم از ایران خارج می‌شدیم، متوجه شدیم که خطرش زیاد است.

در حال حاضر که همه فیلم‌ها با رعایت پروتکل ساخته می‌شوند و هیچ مشکلی هم برای کسی به وجود نیامده است.

بله، اما چند نکته وجود دارد، اگر فیلم ساخته شود هم قرار نیست حالا به نمایش دربیاید، چون ما سه فیلم داریم که هنوز اکران نشده است و چرا ریسک کنیم و هی فیلم بسازیم؟

به هر حال ساخت فیلم ریسک به حساب می‌آید، ممکن است یکی از بازیگران کرونا بگیرد و کار بخوابد و یا بدتر از آن اتفاقی برای او بیفتد که ممکن است هم سلامت همکار به خطر بیفتد و هم کار از بین برود.

البته در حال حاضر شما در حال ساخت یک سریال  با نام «آنتن» برای شبکه نمایش خانگی هستید.

بله، اما تفاوتش با فیلم سینمایی این است که می‌دانیم پخش می‌شود و زمانی که قرار است پخش شود، پس فیلم را می‌سازیم.

فکر نمی‌کنید ساخت  نمایش سریال در شبکه نمایش خانگی، کمی زیاد شده است؟

نکته اول اینکه پلتفرم‌ها در خواست می‌دهند و سازندگان هم فیلم را می‌سازند و نکته بعد اینکه چون فیلمسازی و اکران فیلم در سینماها نسبت به قبل کاهش چشمگیری داشته است، تولید کنندگان به سمت تولید سریال رفته‌اند.

در حال حاضر دو پلتفرم اصلی فیلیمو و نماوا با یکدیگر رقابت می‌کنند و هرکسی که برنامه بهتری بسازد می‌تواند در این رقابت حضور پیدا کند.

ما پلتفرم دیگری هم داریم که به عنوان تلویزیون شناخته می‌شود، چرا این سریال‌ها نباید برای این رسانه تولید شود؟

در حال حاضر مخاطبان تلویزیون ما متفاوت هستند و من فکر می‌کنم که تلویزیون ضعیف‌تر از دو پلتفرم دیگر عمل می‌کند و گویا از رقابت با آنها جامانده است و مردم هم مسلما می‌روند سراغ پلتفرمی که کیفیت بهتری دارد.

اگر بازار شبکه نمایش خانگی به همین قدرت، سرعت، کمیت و کیفیت به کار خودش ادامه دهد، چند درصد ممکن است که سینما کنار گذاشته شود و تمام تمرکز روی این سریال‌ها باشد؟ به هر حال هم شهرت سریال‌های شبکه نمایش خانگی بیشتر است و هم پولی که به دست می‌آید.

ممکن است این اتفاق بیفتد اما برای کسانی که تماشای فیلم در خانه یا سینما برای آنها تفاوتی ندارد. اما برای کسی که به سینما اهمیت می‌دهد بحث فرق می‌کند.

این نگاه شما از جانب مخاطب است اما بیایید از جانب سازندگان به این موضوع نگاه کنیم، اگر فیلم سینمایی با هنرمند شناخته شده‌ای ساخته نشود و هنرمندان ترجیح بدهند که به سمت شبکه نمایش خانگی بروند، آن زمان تکلیف چیست؟

فرقی ندارد، هر جایی که پیشنهاد جذاب‌تری بدهد، هنرمند آنجا کار می‌کند، نمی‌توانیم هنرمندان را محدود کنیم، چون خیلی‌ از بازیگران هستند که در حال حاضر هم تئاتر بازی می‌کنند، هم تلویزیون، هم سینما و هم شبکه نمایش خانگی.

ژانر سریال«آنتن» چیست؟

کمدی است.

از جانب کدام پلتفرم به شما در خواست داده شده است؟

هنوز از جانب جایی به ما در خواست داده نشده است.

تمایل خود شما به ساخت اثر کمدی زیاد است، چون کمدی خوب می‌فروشد، سمت این ژانر می‌آیید و کمدی می‌سازید؟

واقعیتش این است  که این ماجرا بی تاثیر نیست، اما همه ماجرا هم این نیست، خود من اگر فیلمی بسازم و مردم آن را نبینند، حالم بد می‌شود و نکته دیگر اینکه فیلم کمدی، سلیقه مردم است، آنها می‌خواهند و من هم به عنوان کسی که قصد دارد یک فیلمی را بسازد، به سمت سلیقه مردم حرکت می‌کنم نه سلیقه خودم، سلیقه خود من فیلم‌های اجتماعی است، من فیلم‌های اجتماعی را بیشتر می‌بینم.

تا امروز شرایط به گونه‌ای بوده است که فیلمنامه‌های اجتماعی که به دست من رسیده، به قدری خوب نبوده است، که من بتوانم آنها را انتخاب کنم، در مورد فیلم‌های کمدی هم شاید هزار فیلمنامه به دست من رسیده است که از میان آنها بیست فیلمنامه خوب بوده که توانستم آنها را انتخاب کنم.

ملاک شما برای انتخاب یک فیلمنامه خوب چیست؟

کلیت فیلمنامه زمانی خوب است که من حس کنم مخاطبم آن را می‌پسندد، من همیشه خودم را جای مخاطب می‌گذارم و با نظر مخاطب درباره یک فیلمنامه خوب یا بد تصمیم گیری می‌کنم، یک موضوع دیگر هم وجود دارد این است که آنها را از لحاظ نوشتاری، تازه بودن، داستان داشتن و دیگر موارد، آنها را بررسی می‌کنم و به یک نتیجه می‌رسم.

این موضوع درباره «تگزاس» هم صدق می‌کند. یعنی چون ژانرش کمدی است خوب فروخته است.

من فکر می‌کنم اینگونه است چون چندین سال است که فیلم‌های کمدی ما از لحاظ فروش و جذب مخاطب، در صدر جدول قرار دارند.

بپردازیم به قصه «تگزاس» بیشتر منتقدین معتقدند که سری دوم این فیلم نسبت به سری اول آن یک افت نسبی داشته است.

نظر من کاملا برعکس این ماجرا است، ما تمام قد پشت داستان «تگزاس ۲» ایستاده‌ایم و از آن دفاع می‌کنیم و سری سوم هم خیلی بهتر خواهد شد چون داستان استثنائی دارد.

جدای از تمام این بحث‌ها من الان مالیات می‌دهم و با مالیات دادن هم مشکلی ندارم، چون مالیات در جایی هزینه می‌شود که برای خود ماست ولی حرف من این است که وقتی شما از بازیگر مالیات می‌گیرید، بازیگر به من می‌گوید من بیست درصد مالیات می‌دهم و این بیست درصد را تو به عنوان تهیه کننده باید پرداخت کنی. یا اصلا در قرار داد مبلغ سیصد میلیون تومان را می‌نویسد از من هفتصد میلیون تومان می‌گیرد، این اتفاق‌ها می‌افتد و اینجا کسی که باید همه هزینه‌ها را پرداخت کند، دوباره تهیه کننده است.

مالیات را بگیرند اما به من هم اجازه بدهند که خودم قیمت فیلمم را تعیین کنم. نه اینکه قیمت بلیت فیلمی که با دویست میلیون ساخته شده است با فیلمی که برای ساخت آن ده میلیارد هزینه شده است، یکی باشد. این موارد را هم در نظر بگیرند. برای فیلم من نرخ تعیین نکنند، چون آنها ذی نفع نیستند، متاسفانه خود بچه‌های سینما اجازه ندارند که قیمت بلیت را تعیین کنند.

من خودم از جیب خودم هزینه می‌کنم، مالیات هم می‌دهم مشکلی هم با این قضیه ندارم، اما بگذارند خودم ارزشش را تعیین کنم تا جایی که ضرر نکنم. وقتی پولی در این چرخه نباشد، سینما می‌خوابد، در ایام کرونا که متاسفانه بچه‌های سینما بیکار بودند، چه کسی به داد آنها رسید؟ اکثر عوامل در اسنپ کار می‌کنند. اوضاع سینما اینگونه به هم می‌ریزد و نتیجه مطلوبی برای هیچ کسی در پی نخواهد داشت.

منبع: خبرانلاین

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.