بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ جانی دپ

24 April 2021 - 19:00

جانی دپ، بازیگر و موزیسین آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون سوئینی تاد و مجموعه دزدان دریایی کارائیب بازی کرده است و تاکنون نامزد ۳ جایزه اسکار شده است.

جان کریستوفر دپ دوم (John Christopher Depp II) که با نام جانی دپ معروف شده است، در ۹ ژوئن ۱۹۶۳ (۱۹ خرداد ۱۳۴۲) و به عنوان آخرین فرزند خانواده‌ای ۶ نفره، به دنیا آمد. پدر و مادر جان در زمانی که وی ۱۵ ساله بود، از یکدیگر جدا شدند و جانی با مادرش بزرگ شد.

در ۱۲ سالگی، مادر جان به وی یک گیتار هدیه داد و وی نیز در ۱۶ سالگی ترک تحصیل کرد تا بتواند به یک موزیسین در سبک راک تبدیل شود. جانی که در تلاش بود تا در موسیقی موفق شود، در اوایل دهه هشتاد با نیکلاس کیج (Nicolas Cage) آشنا شد و به پیشنهاد وی، به بازیگری روی آورد و در سال ۱۹۸۴ و با بازی در فیلم کابوس در خیابان الم (A Nightmare on Elm Street)، اولین تجربه بازیگری خود را کسب کرد.

پس از بازی در چند فیلم و سریال، جانی دپ در سال ۱۹۸۷ شروع به بازی در سریال خیابان جامپ شماره ۲۱ (۲۱ Jump Street) کرد و تبدیل به یکی از جوانان محبوب هالیوود شد.

جانی دپ در سریال خیابان جامپ شماره ۲۱. دپ با بازی در این سریال، به شهرت زیادی در آمریکا دست پیدا کرد …

دپ چند سال در این سریال حضور داشت تا آن که در سال ۱۹۹۰ از آن جدا شد. در آن سال، دپ به بازی در فیلم ادوارد دست‌قیچی (Edward Scissorhands) به کارگردانی تیم برتون (Tim Burton) پرداخت و توانست برای اولین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

در سال ۱۹۹۳، دپ در دو فیلم موفق چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد (What’s Eating Gilbert Grape) و بنی و جون (Benny & Joon) بازی کرد که برای فیلم دوم، دومین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز کسب کرد.

دپ که به یکی از برترین بازیگران جوان هالیوود تبدیل شده بود، در سال ۱۹۹۴ در فیلم اد وود (Ed Wood) بازی کرد تا برای سومین بار، نامزد گلدن گلوب شود. دپ در سال ۱۹۹۷ نیز در فیلم دانی براسکو (Donnie Brasco) بازی کرد.

جانی دپ سپس اولین فیلم سینمایی خود را با نام شجاع (The Brave) در آن سال کارگردانی کرد و در سال ۱۹۹۸ نیز در فیلم ترس و نفرت در لاس‌وگاس (Fear and Loathing in Las Vegas) به ایفای نقش پرداخت.

جانی دپ در کنار بنیسیو دل تورو در فیلم ترس و نفرت در لاس‌وگاس.

در سال ۱۹۹۹، دپ برای سومین بار و در فیلم اسلیپی هالو (Sleepy Hollow) با برتون همکاری کرد. این فیلم با فروش ۲۰۷ میلیون دلاری، اولین فیلم دپ بود که در گیشه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار فروش می‌کند.

دروازه نهم (The Ninth Gate) و شکلات (Chocolat) دو فیلم دپ بودند که در سال ۲۰۰۰ از وی اکران شدند. این دو فیلم به ترتیب ۵۸ و ۱۵۲ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند و شکلات نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شد.

در سال ۲۰۰۱، دپ در دو فیلم جهنمی (From Hell) و کوکائین (Blow) بازی کرد که هر دو فیلم با فروش‌های ۶۸ و ۸۳ میلیون دلاری، به موفقیت نسبی در گیشه دست پیدا کردند.

اما اوج موفقیت دپ در سال ۲۰۰۳ رقم خورد جایی که وی برای اولین بار در نقش کاپیتان جک اسپارو و در مجموعه دزدان دریایی کارائیب (Pirates of the Caribbean) بازی کرد.

این فیلم در گیشه به فروش ۶۵۴ میلیون دلاری دست یافت تا یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سال باشد. دپ نیز چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد و برای اولین بار، نامزد جایزه اسکار شد.

جانی دپ و اورلاندو بلوم در فیلم دزدان دریایی کارائیب. از شخصیت کاپیتان جک اسپارو، به عنوان یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ سینما نام برده می‌شود …

دو فیلم پنجره مخفی (Secret Window) و در جستجوی ناکجاآباد (Finding Neverland) دو فیلم مهم دپ در سال ۲۰۰۴ بودند که در گیشه به فروش ۹۲ و ۱۱۵ میلیون دلاری دست پیدا کردند. دپ برای بازی در فیلم دوم، برای پنجمین بار نامزد گلدن گلوب شد و دومین نامزدی اسکار خود را نیز کسب کرد.

در سال ۲۰۰۵، جانی دپ در دو فیلم مختلف با تیم برتون همکاری کرد. وی در ابتدا در انیمیشن عروس مرده (Corpse Bride) به صداپیشگی پرداخت که در گیشه ۱۱۴ میلیون دلار فروش کرد.

سپس نیز در فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی (Charlie and the Chocolate Factory) به هنرنمایی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۴۷۵ میلیون دلاری دست یافت و دپ را نامزد ششمین گلدن گلوب خود کرد.

جانی دپ در کنار دیوید کلی فقید و فردی هایمور در فیلم چارلی و کارخانه شکلات‌سازی. دپ در فیلم در جستجوی ناکجاآباد نیز با هایمور همبازی بود …

دپ در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، در دو قسمت مختلف از مجموعه دزدان دریایی کارائیب بازی کرد. در ابتدا قسمت دوم این مجموعه با نام صندوقچه مرد مرده (Dead Man’s Chest) در سال ۲۰۰۶ اکران شد که با فروش ۱٫۰۶۶ میلیارد دلاری، علاوه بر اینکه پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۶ شد، موفق‌ترین فیلم دپ در گیشه نیز محسوب می‌شود. دپ هفتمین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز برای این فیلم کسب کرد.

سومین قسمت این مجموعه که پایان جهان (At World’s End) نام داشت نیز در سال ۲۰۰۷ اکران شد که این فیلم نیز در گیشه عملکرد موفقی داشت و با فروش ۹۷۰ میلیون دلاری، پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت.

دپ که در اوج دوران کاری خود به سر می‌برد، در سال ۲۰۰۷، در فیلم سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت (Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street) نیز بازی کرد. دپ برای این فیلم سومین نامزدی اسکار خود را کسب کرد و برای هشتمین بار، نامزد گلدن گلوب شد.

جانی دپ در کنار هلنا بونهام کارتر در فیلم سوئینی تاد. دپ که ۵ سال پیاپی نامزد گلدن گلوب شده بود، سرانجام برای این فیلم، برنده این جایزه شد …

پس از یک سال دوری از سینما، دپ در سال ۲۰۰۹ با فیلم دشمنان ملت (Public Enemies) به سینما بازگشت که در گیشه به فروش ۲۱۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

دپ در سال ۲۰۱۰، مجددا با تیم برتون همکار شد و این بار در فیلم آلیس در سرزمین عجایب (Alice in Wonderland) برای وی به بازیگری پرداخت. این فیلم در گیشه به فروش فوق‌العاده موفق ۱٫۰۲۵ میلیارد دلاری دست یافت تا دومین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

دیگر فیلم دپ در آن سال، فیلم توریست (The Tourist) بود که در گیشه ۲۷۸ میلیون دلار فروش داشت. جانی دپ برای بازی در هر دو فیلم، نامزد گلدن گلوب شد.

جانی دپ در کنار آنجلینا جولی در فیلم توریست. دپ برای بازی در این فیلم، دهمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد …

دپ در سال ۲۰۱۱، در ابتدا در انیمیشن رنگو (Rango) به صداپیشگی پرداخت که در گیشه به فروش ۲۴۵ میلیون دلاری دست یافت. فیلم خاطرات عجیب و غریب (The Rum Diary) دیگر فیلم دپ در این سال بود که گرچه در گیشه موفق نبود اما باعث آشنایی دپ با امبر هرد (Amber Heard) شد.

مهم‌ترین فیلم دپ در آن سال اما، قسمت چهارم دزدان دریایی کارائیب با نام سوار بر امواج ناشناخته (On Stranger Tides) بود که ۱٫۰۴۵ میلیارد دلار در گیشه فروش داشت تا سومین فیلم پرفروش سال باشد. این فیلم، دومین فیلم موفق دپ در گیشه نیز می‌باشد.

در سال ۲۰۱۲، جانی دپ در فیلم سایه‌های سیاه (Dark Shadows)  مجددا با برتون همکاری کرد که این فیلم در گیشه فروش ۲۳۸ میلیون دلاری را تجربه کرد.

جانی دپ در کنار تیم برتون در پشت صحنه فیلم سایه‌های سیاه. این دو تاکنون در هشت فیلم با یکدیگر همکاری کرده‌اند …

دپ در سال ۲۰۱۳ در فیلم رنجر تنها (The Lone Ranger) بازی کرد که در گیشه به فروش ۲۶۰ میلیون دلاری دست یافت. وی در سال ۲۰۱۴ نیز به بازی در فیلم تعالی (Transcendence) پرداخت که ۱۰۳ میلیون دلار در گیشه به دست آورد.

عشای شیطانی (Black Mass) در سال ۲۰۱۵ از دپ اکران شد و در سال ۲۰۱۶ نیز قسمت دوم مجموعه آلیس در سرزمین عجایب با نام آلیس آنسوی آینه (Alice Through the Looking Glass) اکران شد که با فروش ۲۷۶ میلیون دلاری، نتوانست به موفقیت نسخه نخست دست یابد.

دپ در سال ۲۰۱۷ در پنجمین قسمت از سری فیلم‌های دزدان دریایی کارائیب با نام مردگان قصه نمی‌گویند (Dead Men Tell No Tales) بازی کرد که در گیشه ۷۹۴ میلیون دلار فروش داشت.

جانی دپ و جفری راش در فیلم دزدان دریایی کارائیب ۵. هواداران این شخصیت امیدوار هستند تا این فیلم، آخرین نقش آفرینی دپ در این مجموعه نباشد …

مهم‌ترین فیلم دپ در سال ۲۰۱۸، فیلم جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) بود که در گیشه ۶۵۱ میلیون دلار به دست آورد.

در طی چند سال اخیر نیز و بعد از حواشی زندگی شخصی خود، جانی دپ نتوانسته در فیلم موفقی بازی کند.

دپ برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ با لوری ان آلیسون (Lori Anne Allison) ازدواج کرد و در سال ۱۹۸۵ از وی جدا شد. دپ در سال ۱۹۹۸ با ونسا پارادی (Vanessa Paradis) آشنا شد و تا سال ۲۰۱۲ با وی بود. این دو صاحب دو فرزند نیز شدند.

جانی دپ در سال ۲۰۰۹ با امبر هرد آشنا شد و پس از جدایی از پارادی، با وی وارد رابطه شد و در سال ۲۰۱۵ با وی ازدواج کرد. اما در سال ۲۰۱۶ امبر هرد درخواست طلاق داد و اعلام کرد در طی زندگی مشترک خود، دپ وی را کتک می‌زده است.

ادعاهای هرد باعث ایجاد جنجالی بزرگ شد و دپ را در وضعیت بسیار بدی قرار داد تا بسیاری از استودیوهای فیلم‌سازی، از همکاری با وی خودداری کنند. این دو در سال ۲۰۱۷ از یکدیگر جدا شدند.

اما این پایان جدایی این دو نبوده و حضور در چند دادگاه دیگر و شکایت این دو از یکدیگر و ارائه مدارک از سمت هر دو نفر، باعث تداخل در روند کاری هر دو نفر شده است.

جانی دپ در کنار همسر سابق خود؛ امبر هرد. جدایی این دو، جنجال زیادی به پا کرده است …

برای مثال دپ قرار بود در قسمت سوم مجموعه جانوران شگفت‌انگیز نیز بازی کند اما برادران وارنر، وی را از این فیلم اخراج کردند و یا اینکه گفته می‌شود دپ دیگر در مجموعه دزدان دریایی کارائیب بازی نخواهد کرد.

بسیاری از دوستان و اطرافیان دپ، گفته‌های هرد را رد می‌کنند اما جانی دپ در گذشته نیز سابقه دستگیر شدن به جرم درگیری فیزیکی را داشته است که یکی از موارد آنها، کتک زدن یک نگهبان ساختمان بوده است. چندین نفر دیگر نیز تاکنون از دپ به خاطر رفتار خشونت آمیز شکایت کرده‌اند.

دپ نیز اخیرا با ارائه مدارکی، از هرد به جرم خشونت علیه وی شکایت کرده است. هرد نیز به مانند دپ، سابقه دستگیری به علت خشونت را دارد. هواداران دپ در طی سالیان اخیر چندین کمپین را برای بازگرداندن دپ به دنیای دزدان دریایی کارائیب تشکیل داده‌اند که البته هیچکدام تاکنون به نتیجه نرسیده است.

علاوه بر دوستی بسیار نزدیک با تیم برتون، جانی دپ با همسر سابق وی؛ هلنا بونهام کارتر (Helena Bonham Carter‍‍‍‍) نیز دوستی بسیار نزدیکی دارد. وی در ۶ فیلم با وی همکاری کرده است. دپ با کریستوفر لی (Christopher Lee) فقید نیز در ۶ فیلم همبازی شده بود.

از مارلون براندو (Marlon Brando) به عنوان یکی از بازیگران محبوب خود نام برده است. این دو رابطه خوبی با یکدیگر داشتند و براندو از دپ به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خود نام برده بود. دپ به باستر کیتون (Buster Keaton) نیز علاقه زیادی دارد و اکثر فیلم‌های وی را دیده است.

جانی دپ در کنار مارلون براندو در فیلم ناتمام Divine Rapture.

جانی دپ که به همراه شان پن (Sean Penn) یک رستوران در فرانسه دارد، دچار بیماری نزدیک‌بینی است. وی همچنین گفته است که چشم چپ وی، بینایی بسیار کمی دارد.

دپ به گروه موسیقی رولینگ استونز (The Rolling Stones) علاقه زیادی دارد. وی همچنین به مجموعه بریتانیایی آدمکشان میدسامر (Midsomer Murders‎) نیز علاقه دارد و گفته که دوست دارد در آن بازی کند.

دو سریال بریتانیایی دیگر نیز جزو سریال‌های محبوب جانی دپ می‌باشند. سریال دانتون ابی (Downton Abbey‎) و مجموعه دکتر هو (Doctor Who).

دپ با افرادی چون مریلین منسون (Marilyn Manson)، اورلاندو بلوم (Orlando Bloom)، رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr.) و ابیگیل برسلین (Abigail Breslin) دوستی نزدیکی دارد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.