بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ تام هاردی

3 May 2021 - 19:00

تام هاردی، بازیگر انگلیسی است که در فیلم‌هایی چون مکس دیوانه، قیام شوالیه تاریکی، ونوم و بازگشته بازی کرده و تاکنون ۱ بار نامزد جایزه اسکار شده است.

ادوارد توماس هاردی (Edward Thomas Hardy) که با نام تام هاردی مشهور شده است، در ۱۵ سپتامبر ۱۹۷۷ (۲۴ شهریور ۱۳۵۶) در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. توماس خیلی زود به سینما علاقه پیدا کرد و به همین خاطر به تحصیل در رشته هنر و نمایش پرداخت.

پس از پایان تحصیل و بازی در دو فیلم کوتاه، تام هاردی در سال ۲۰۰۱ و با بازی در سریال مطرح جوخه برادران (Band of Brothers) و فیلم موفق سقوط شاهین سیاه (Black Hawk Down)، رسما وارد حرفه بازیگری شد.

هاردی در ادامه علاوه بر بازی در چند سریال، در فیلم‌هایی چون کیک لایه‌ای (Layer Cake)، ماری آنتوانت (Marie Antoinette) و راکنرولا (RocknRolla) بازی کرد و با بازی در فیلم برانسون (Bronson)، توانست تا حدی توانایی خود را نشان دهد.

حرفه بازیگری تام هاردی اما از سال ۲۰۱۰ دچار تغییر شد. جایی که وی در آن سال در فیلم موفق تلقین (Inception) بازی کرد که در گیشه به فروش ۷۲۸ میلیون دلاری دست یافت و نامزد ۸ جایزه اسکار نیز شد.

تام هاردی در کنار لئوناردو دی‌کاپریو و کن واتانابه در فیلم تلقین.

سپس و در سال ۲۰۱۱، تام هاردی در فیلم موفق مبارز (Warrior) به بازی پرداخت که نقش مهمی در به شهرت رسیدن وی داشت. فیلم بندزن خیاط سرباز جاسوس (Tinker Tailor Soldier Spy) نیز دیگر فیلم موفق هاردی در آن سال بود که در گیشه نیز به فروش ۸۱ میلیون دلاری دست یافت.

تام هاردی در سال ۲۰۱۲ در سه فیلم بازی کرد که هر سه فیلم به موفقیت رسیدند. ابتدا فیلم کمدی این یعنی جنگ (This Means War) که در گیشه به فروش ۱۵۶ میلیون دلاری دست یافت. سپس نیز فیلم بی‌قانون (Lawless) از وی اکران شد.

اما در نهایت، نوبت به فیلم قیام شوالیه تاریکی (The Dark Knight Rises) رسید که با فروش ۱٫۰۸۲ میلیارد دلاری، عملکرد فوق‌العاده‌ای در گیشه داشت و سومین فیلم پرفروش سال شد.

تام هاردی در کنار کریستین بیل و کریستوفر نولان در پشت صحنه فیلم قیام شوالیه تاریکی. هاردی و نولان تاکنون در ۳ فیلم با یکدیگر همکاری کرده‌اند …

از سال ۲۰۱۴، تام هاردی بازی در سریال موفق پیکی بلایندرز (Peaky Blinders) را نیز آغاز کرد و تا سال ۲۰۱۹، در چندین قسمت از فصل‌های مختلف آن، به هنرنمایی پرداخت.

سال ۲۰۱۵، احتمالا موفق‌ترین سال هنری تام هاردی بود. هاردی در این سال در ابتدا در نسخه بازسازی شده و بسیار موفق مکس دیوانه (Mad Max) با نام جاده خشم (Fury Road) بازی کرد که در گیشه به فروش ۳۶۷ میلیون دلاری دست یافت.

دیگر فیلم موفق هاردی در این سال، فیلم از گور بازگشته (The Revenant) بود که این فیلم نیز در گیشه عملکرد موفقی داشت و توانست به فروش ۵۳۲ میلیون دلاری دست پیدا کند.

هر دو فیلم در جشنواره‌های مختلف نیز موفق بودند. جاده خشم نامزد ۱۰ جایزه اسکار و از گور بازگشته نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد. تام هاردی نیز برای این فیلم، نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. هر دو فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شده بودند. فیلم افسانه (Legend) نیز، دیگر فیلم مهم هاردی در این سال بود.

تام هاردی در کنار جرج میلر در پشت صحنه ساخت فیلم جاده خشم. نسخه‌های اصلی فیلم را نیز میلر ساخته بود …

پس از یک سال دوری از سینما، هاردی در سال ۲۰۱۷ در ابتدا در سریال موفق تابو (Taboo) به ایفای نقش پرداخت. سپس نیز در فیلم دانکرک (Dunkirk) بازی کرد که علاوه بر فروش موفق و ۵۱۹ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۸ جایزه اسکار؛ از جمله اسکار بهترین فیلم سال نیز شد.

تام هاردی در سال ۲۰۱۸، به بازی در فیلم ابرقهرمانی ونوم (Venom) پرداخت که در گیشه به فروش موفق ۸۵۳ میلیون دلاری دست یافت. فیلم نه چندان موفق کاپون (Capone) نیز آخرین فیلم هاردی بوده است.

هاردی اخیرا در قسمت دوم فیلم ونوم بازی کرده است که تا چند ماه دیگر اکران خواهد شد. وی همچنین باید در ۲ فیلم دیگر از مجموعه مکس دیوانه نیز بازی کند گرچه زمان ساخت این دو فیلم مشخص نشده است.

در زندگی شخصی خود، تام هاردی در سال ۱۹۹۹ با تهیه‌کننده‌ای به نام سارا وارد (Sarah Ward) ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۴ از وی جدا شد. در سال ۲۰۰۵ اولین فرزند هاردی از رابطه‌اش با نامزد آن زمان خود؛ ریچل اسپید (Rachael Speed)، به دنیا آمد.

این دو در سال ۲۰۰۹ از یکدیگر جدا شدند و هاردی با شارلوت رایلی (Charlotte Riley‎) آشنا شد. هاردی و رایلی در سال ۲۰۱۴ با یکدیگر ازدواج کردند و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸، دو فرزند آنها نیز به دنیا آمدند.

تام هاردی در کنار همسر خود؛ شارلوت رایلی.

هاردی از گری اولدمن (Gary Oldman) به عنوان بازیگر محبوب خود نام برده است. وی گفته است که در دوران تحصیل در دانشگاه، به مطالعه سبک بازی اولدمن پرداخته و سعی می‌کرده تا شبیه به وی بازی کند. این دو در ۴ فیلم همبازی بوده‌اند.

تام هاردی انگشت کوچک دست راست خود را با چاقو بریده است و با وجود انجام سه عمل جراحی، نمی‌تواند این انگشت خود را راست کند و این انگشت، همیشه خمیده است.

هاردی که به ورزش‌هایی چون کاپوئرا و جوجیتسو برزیلی علاقه زیادی دارد، به زبان فرانسوی تسلط کامل دارد. خانواده هاردی در زمان کودکی وی، برای تعطیلات به جنوب فرانسه سفر می‌کردند.

با بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) دوستی نزدیکی دارد. این دو که تاکنون در ۲ فیلم همبازی بوده‌اند، قبل از به شهرت رسیدن، با یکدیگر آشنا شده بودند. هاردی همچنین با دی‌کاپریو و نومی راپاس (Noomi Rapace) نیز دوستی نزدیکی دارد.

تام هاردی در کنار بندیت کامبربچ در سال ۲۰۰۷.

در حین ساخت فیلم جاده خشم، با شارلیز ترون (Charlize Theron) دچار اختلافات زیادی شده بود و این دو رابطه خوبی با یکدیگر نداشتند. اما هاردی پس از پایان فیلم‌برداری این فیلم، یک نقاشی از خود (که توسط هاردی کشیده شده بود) را به ترون هدیه داد تا این دو این فیلم را با خاطره بد، به پایان نبرده باشند.

از فیلم‌هایی چون لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)، نفرت (La Haine) و پرواز برفراز آشیانهٔ فاخته (One Flew Over the Cuckoo’s Nest)، به عنوان فیلم‌های محبوب خود نام برده است.

توماس تک فرزند خانواده خود است. مادر وی یک نقاش و پدرش نیز یک رمان‌نویس است. پدر تام، پیشتر یک آتش نشان بود.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.