بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ کیت وینسلت

15 May 2021 - 19:00

کیت وینسلت، بازیگر انگلیسی است که در فیلم‌های مطرحی چون تایتانیک، درخشش ابدی یک ذهن پاک و سنت‌شکن بازی کرده و ۱ بار نیز برنده اسکار شده است.

کیت الیزابت وینسلت (Kate Elizabeth Winslet) در تاریخ ۵ اکتبر ۱۹۷۵ (۱۳ مهر ۱۳۵۴) در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. الیزابت که در خانواده‌ای با مشکلات مالی زیاد بزرگ شده بود، در ۵ سالگی و به همراه خواهر بزرگ‌تر خود، در اولین تئاتر خود بازی کرد.

الیزابت که در مدرسه هنر مشغول تحصیل بود، در سال ۱۹۹۱ در اولین سریال تلویزیونی خود بازی کرد و سه سال بعد و در سال ۱۹۹۴، در اولین فیلم سینمایی خود با نام موجودات آسمانی (Heavenly Creatures)، به ایفای نقش پرداخت.

وینسلت در سال ۱۹۹۵ در فیلم عقل و احساس (Sense and Sensibility) بازی کرد که این فیلم نامزد ۷ جایزه اسکار شد و وینسلت را به اولین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود رساند. این فیلم در گیشه نیز عملکرد موفقی داشت و به فروش ۱۳۴ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

اما زندگی هنری کیت وینسلت در سال ۱۹۹۷ و با بازی در تایتانیک (Titanic)، دگرگون شد. این فیلم در گیشه به فروش خیره کننده ۲٫۲۰۷ میلیارد دلاری دست یافت و تا سال‌ها، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما بود.

تایتانیک همچنین نامزد ۱۴ جایزه اسکار شد که ۱۱ جایزه آن را به دست آورد و بهترین فیلم سال نیز شد. وینسلت نیز برای بازی در این فیلم و برای دومین بار، نامزد اسکار و گلدن گلوب شد و به شهرت جهانی رسید.

کیت وینسلت، لئوناردو دی‌کاپریو و جیمز کامرون در پشت صحنه فیلم تایتانیک. بازیگران بسیاری برای بازی در این فیلم تست بازیگری دادند اما کامرون این دو را برای این فیلم انتخاب کرد …

وینسلت پس از موفقیت فیلم تایتانیک، به بازی در چندین فیلم مستقل از جمله قلم‌پرها (Quills) محصول ۲۰۰۰، آیریس (Iris) محصول ۲۰۰۱ و زندگی دیوید گیل (The Life of David Gale) محصول ۲۰۰۳ پرداخت و سومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را برای فیلم آیریس به دست آورد.

وی سپس در سال ۲۰۰۴ در یکی دیگر از فیلم‌های موفق خود با نام درخشش ابدی یک ذهن پاک (Eternal Sunshine of the Spotless Mind) به هنرنمایی پرداخت تا چهارمین نامزدی گلدن گلوب و اسکار خود را به دست آورده باشد.

وینسلت در آن سال در فیلم موفق در جستجوی ناکجاآباد (Finding Neverland) نیز بازی کرد که نامزد اسکار بهترین فیلم سال شد و در گیشه نیز به فروش ۱۱۵ میلیون دلاری دست یافت.

کیت وینسلت در کنار جانی دپ در فیلم در جستجوی ناکجاآباد.

کیت وینسلت که خیلی زود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران نسل خود شده بود، در سال ۲۰۰۶ در ۳ فیلم موفق بازی کرد. در ابتدا فیلم بچه‌های کوچک (Little Children) از وی اکران شد که باعث شد وی پنجمین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را به دست آورد.

وینسلت سپس به صداپیشگی در انیمیشن برآب‌رفته (Flushed Away) بازی کرد که در گیشه موفق عمل کرد و به فروش ۱۷۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در نهایت نیز نوبت به فیلم تعطیلات (The Holiday) رسید که به فروش موفق ۲۰۵ میلیون دلاری در گیشه دست پیدا کرد تا یکی از موفق‌ترین فیلم‌های وینسلت در گیشه لقب گیرد.

کیت وینسلت در کنار جک بلک در فیلم تعطیلات.

وینسلت در سال ۲۰۰۸ نیز در دو فیلم مهم دیگر بازی کرد. ابتدا فیلم کتاب‌خوان (The Reader) از وی اکران شد که در گیشه به فروش ۱۱۲ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و وینسلت را برای اولین بار، برنده جایزه اسکار و گلدن گلوب کرد.

در ادامه نیز، کیت وینسلت مجددا با دی‌کاپریو همبازی شد و در فیلم جاده انقلابی (Revolutionary Road) به ایفای نقش پرداخت. وینسلت برای بازی در این فیلم، هشتمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد و در نهایت موفق به بردن این جایزه نیز شد تا در آن سال، برنده هر دو جایزه بخش بازیگری در ژانر درام این جشنواره شده باشد.

پس از ۳ سال دوری از سینما، وینسلت در سال ۲۰۱۱ ابتدا در سریال میلدرد پیرس (Mildred Pierce) بازی کرد و سپس نیز در فیلم کشتار (Carnage) به بازی پرداخت. وینسلت برای بازی در این دو اثر، مجددا در یک سال نامزد دو جایزه گلدن گلوب شد که در نهایت موفق به بردن این جایزه برای سریال میلدرد پیرس شد.

وینسلت در آن سال همچنین در فیلم شیوع (Contagion) نیز به ایفای نقش پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۱۳۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

کیت وینسلت در فیلم شیوع. این فیلم که توسط استیون سودربرگ ساخته شده است، شباهت زیادی به وضعیت فعلی دنیا و ویروس کرونا دارد …

پس از یک سال استراحت، وینسلت در سال ۲۰۱۳ در فیلم روز کارگر (Labor Day) به هنرنمایی پرداخت و توانست دهمین نامزدی گلدن گلوب خود را به دست آورد.

وینسلت در دو سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، به بازی در دو فیلم موفق در گیشه از یک مجموعه پرداخت. مجموعه سنت‌شکن (Divergent) که نسخه اول آن در گیشه به فروش ۲۷۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

نسخه دوم این فیلم نیز که با نام شورشی (Insurgent) در سال ۲۰۱۵ اکران شده بود، به فروش ۲۹۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا دومین فیلم موفق کارنامه بازیگری کیت وینسلت لقب گیرد.

وینسلت در آن سال، در فیلم استیو جابز (Steve Jobs) نیز به بازی پرداخت و برای هفتمین بار، نامزد جایزه اسکار و برای یازدهمین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شد. خیاط (The Dressmaker) نیز، دیگر فیلم وینسلت در آن سال بود.

کیت وینسلت در کنار مایکل فاسبندر در فیلم استیو جابز. هر دو بازیگر، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شدند که وینسلت موفق به بردن جایزه گلدن گلوب شد …

در سال ۲۰۱۶، وینسلت در فیلم زیبایی موازی (Collateral Beauty) بازی کرد و در سال ۲۰۱۷، در فیلم کوه میان ما (The Mountain Between Us) به ایفای نقش پرداخت که این دو فیلم در گیشه به ترتیب ۸۵ و ۶۲ میلیون دلار فروش داشتند.

پس از صداپیشگی در چند انیمیشن، وینسلت در ابتدا و در سال ۲۰۲۰ در فیلم آمونیت (Ammonite) بازی کرد و اخیرا نیز سریال میر شهرک شرقی (Mare of Easttown‎) از وی در حال انتشار است.

قسمت دوم مجموعه آواتار (Avatar)؛ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، مهم‌ترین فیلم آینده وینسلت است که قرار است در سال آینده میلادی از وی اکران شود.

در زندگی شخصی خود، کیت وینسلت در سال ۱۹۹۸ با جیم تریپلتون (Jim Threapleton) ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۰، صاحب نخستین فرزند خود شد هرچند این دو در سال ۲۰۰۱ از یکدیگر جدا شدند.

وینسلت در ادامه با سم مندز (Sam Mendes) آشنا شد و در سال ۲۰۰۳ با وی ازدواج کرد و چند ماه بعد نیز، فرزند پسر وی به دنیا آمد. این دو در سال ۲۰۱۱ از یکدیگر جدا شدند.

وینسلت در ادامه با خواهرزاده ریچارد برانسون (Richard Branson) که ادوارد اسمیت (Edward Smith) نام دارد، آشنا شد و در سال ۲۰۱۲، با وی ازدواج کرد و در سال ۲۰۱۳، فرزند پسر آنها به دنیا آمد.

کیت وینسلت به همراه همسر فعلی خود؛ ادوارد اسمیت. وینسلت قبل از ازدواج با ادوارد، مادربزرگ وی را از یک حادثه آتش سوزی، نجات داده بود …

پدر کیت، بازیگری نه چندان موفق بود. پدر و مادربزرگ مادری وی نیز هر دو بازیگر بودند. وی یک خواهر بزرگ‌تر و یک برادر و خواهر کوچک‌تر نیز دارد. هر دو خواهر وی نیز بازیگر هستند.

وینسلت از بین فیلم‌های خود، فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک را فیلم و بازی مورد علاقه خود معرفی کرده است.

رابطه دوستانه بسیار نزدیکی با لئوناردو دی‌کاپریو دارد. وینسلت با آلن ریکمن (Alan Rickman) فقید نیز در سال ۱۹۹۵ آشنا شد و تا زمان فوت وی در سال ۲۰۱۶، با وی نیز دوستی بسیار نزدیکی داشت.

کیت وینسلت در کنار آلن ریکمن در سال ۱۹۹۷٫

در تاریخ اسکار، تنها دو بار ۲ بازیگر مختلف در یک سال، برای بازی در یک نقش و در یک فیلم (یک شخصیت در سنین مختلف)، نامزد اسکار شده‌اند که کیت وینسلت در هر دو مورد، یکی از این بازیگران بوده است. گلوریا استوارت (Gloria Stuart) فقید در فیلم تایتانیک و جودی دنچ (Judi Dench) در فیلم آیریس، در نقش پیری شخصیت وینسلت بازی کردند و هر سه، نامزد اسکار شدند.

وینسلت سومین بازیگر زن جوان تاریخ است که نامزد ۷ جایزه اسکار می‌شود. وی در ۴۰ سالگی، هفتمین نامزدی اسکار خود را کسب کرد. بتی دیویس (Bette Davis) در ۳۴ سالگی و مریل استریپ (Meryl Streep) در ۳۸ سالگی به این تعداد نامزدی رسیدند و رکورد بهتری نسبت به وینسلت دارند.

وی همچنین در سال ۲۰۰۴ و در ۲۹ سالگی، چهارمین نامزدی اسکار خود را کسب کرد و تا سال ۲۰۱۵، رکورددار بود تا آنکه جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) در آن سال و با ۲۵ سال سن، رکورد وی را زد.

وینسلت همچنین سومین بازیگر زن تاریخ سینما است که در یک سال، موفق به کسب دو جایزه گلدن گلوب می‌شود.

 

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.