بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ اِما واتسون

19 May 2021 - 19:00

اِما واتسون، بازیگر فرانسوی است که در مجموعه فیلم‌های هری پاتر، دیو و دلبر و نوح بازی کرده است و یک بار نیز برنده جایزه بفتا شده است.

اِما شارلوت دوئر واتسون (Emma Charlotte Duerre Watson) در ۱۵ آوریل ۱۹۹۰ (۲۶ فروردین ۱۳۶۹) در پاریس به دنیا آمد. وی تا ۵ سالگی در فرانسه بود و پس از جدایی والدین خود، به همراه مادر و برادر خود به انگلیس رفت.

اِما از ۶ سالگی به بازیگری علاقه‌مند شد و در دوران تحصیل در تئاتر مدرسه مشغول بازی شده بود. وی در حالی که مشغول تحصیل بود، ۸ بار در تست بازیگری فیلم هری پاتر (Harry Potter) شرکت کرد تا سرانجام برای این نقش انتخاب شد.

اولین قسمت از این مجموعه با نام سنگ جادو (Sorcerer’s Stone)، در سال ۲۰۰۱ منتشر شد تا اِما در ۱۱ سالگی، در اولین فیلم سینمایی خود بازی کرده باشد. این مجموعه از همان قسمت اول به موفقیت رسید و با فروش ۹۶۵ میلیون دلاری، عملکرد فوق‌العاده‌ای در گیشه داشت.

اِما واتسون در کنار روپرت گرینت در قسمت اول مجموعه هری پاتر. این فیلم بالاتر از قسمت اول مجموعه ارباب حلقه‌ها، پرفروش‌ترین فیلم سال شد …

تالار اسرار (The Chamber of Secrets)، دومین قسمت این مجموعه بود که در سال ۲۰۰۲ اکران شد و با فروش ۸۷۶ میلیون دلاری، این بار نتوانست قسمت دوم مجموعه ارباب حلقه‌ها را شکست دهد و دومین فیلم پرفروش سال شد.

زندانی آزکابان (The Prisoner of Azkaban) در سال ۲۰۰۴ و جام آتش (The Goblet of Fire) در سال ۲۰۰۵، دو قسمت دیگر مجموعه هری پاتر بودند که به ترتیب ۷۸۹ و ۸۹۱ میلیون دلار فروش داشتند. زندانی آزکابان سومین فیلم پرفروش سال بود و جام آتش نیز پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۵ سینما لقب گرفت.

واتسون در سال ۲۰۰۶ در اولین فیلم خود که مربوط به مجموعه هری پاتر نبود بازی کرد و در سال ۲۰۰۷، در پنجمین قسمت این مجموعه با نام محفل ققنوس (The Order of the Phoenix) بازی کرد که این قسمت نیز به فروش موفق ۹۴۰ میلیون دلاری دست یافت.

اِما واتسون در کنار دنیل ردکلیف در فیلم محفل ققنوس. این فیلم پس از قسمت سوم مجموعه دزدان دریایی کارائیب، دومین فیلم پرفروش سال شد …

در سال ۲۰۰۸، واتسون برای اولین بار تجربه صداپیشگی را با حضور در انیمیشن افسانه دسپرو (The Tale of Despereaux) به دست آورد.

واتسون در سال ۲۰۰۹، در ششمین قسمت هری پاتر با نام شاهزاده دورگه (The Half-Blood Prince) بازی کرد که در گیشه ۹۳۰ میلیون دلار فروش داشت و پس از آواتار (Avatar)؛ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، دومین فیلم پرفروش سال شد.

سرانجام اِما واتسون در دو سال ۲۰۱۰ و سپس ۲۰۱۱، در دو قسمت پایانی مجموعه محبوب هری پاتر بازی کرد. یادگاران مرگ (The Deathly Hallows) در گیشه به فروش ۹۵۵ میلیون دلاری دست یافت تا سومین فیلم پرفروش سال باشد.

قسمت دوم یادگاران مرگ به عنوان آخرین قسمت این مجموعه در سال ۲۰۱۱ اکران شد و در گیشه به فروش فوق‌العاده ۱٫۳۳۴ میلیارد دلاری دست یافت تا با اختلاف، پرفروش‌ترین فیلم سال شود و پایانی باشکوه را برای این مجموعه رقم زند.

واتسون، ردکلیف و گرینت در قسمت پایانی مجموعه هری پاتر …

اِما واتسون در سال ۲۰۱۲، در فیلم مزایای گوشه‌گیر بودن (The Perks of Being a Wallflower) به ایفای نقش پرداخت و در سال ۲۰۱۳، نقش کوتاهی در فیلم کمدی این پایان است (This is the End) داشت. این دو فیلم به ترتیب ۳۳ و ۱۲۶ میلیون دلار فروش داشتند.

در سال ۲۰۱۴، فیلم نوح (Noah) از واتسون اکران شد که در گیشه به فروش ۳۵۲ میلیون دلاری دست پیدا کرد. واتسون در این سال، جایزه بفتا برترین هنرمند بریتانیایی سال را نیز دریافت کرد.

پس از بازی در دو فیلم ناموفق، اِما واتسون در سال ۲۰۱۷ در نسخه لایو اکشن دیو و دلبر (Beauty and the Beast) به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و به فروش ۱٫۲۵۵ میلیارد دلاری دست پیدا کرد.

اِما واتسون در کنار دن استیونز در فیلم دیو و دلبر. این فیلم دومین فیلم پرفروش سال شد و دومین فیلم موفق واتسون در گیشه نیز محسوب می‌شود …

دایره (The Circle)، دیگر فیلم واتسون در آن سال بود که در گیشه به فروش نه چندان موفق ۴۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

زنان کوچک (Little Women) نیز آخرین فیلم واتسون است که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم در گیشه به فروش موفق ۲۱۸ میلیون دلاری دست یافت و نامزد ۵ جایزه اسکار؛ از جمله اسکار بهترین فیلم سال، شد.

با وجود رد شدن شایعه بازنشستگی وی از بازیگری، اِما واتسون از سال ۲۰۱۹ تاکنون، در هیچ فیلمی بازی نکرده است.

پدر و مادر واتسون، هر دو وکلایی انگلیسی هستند که در زمان تولد اِما، در فرانسه بودند. پس از جدایی این دو، اِما اکثر دوران کودکی خود را در کنار مادرش زندگی می‌کرد هرچند آخر هفته‌ها را در کنار پدرش سپری می‌کرد.

والدین وی پس از طلاق، مجددا ازدواج کردند و واتسون از سمت پدر خود، دارای ۱ برادر و ۲ خواهر دوقلو ناتنی است. از سمت مادرش نیز دو برادر ناتنی دارد.

با وجود شروع بازیگری از سنین کم، اِما واتسون تحصیل خود را رها نکرد و در سال ۲۰۱۴، مدرک کارشناسی خود در رشته ادبیات را از یکی از کالج‌های دانشگاه مطرح آکسفورد دریافت کرد.

اِما واتسون در جشن فارغ التحصیلی. وی با نمرات بسیار خوب، مدرک خود را دریافت کرد …

از مجموعه کتاب‌های هری پاتر، کتاب زندانی آزکابان را به عنوان کتاب محبوب خود انتخاب کرده است. اِما با هر دو بازیگر مجموعه هری پاتر، دوستی بسیار نزدیکی دارد و از آنها به عنوان برادران خود نام می‌برد.

فیلم‌های اما واتسون در دهه اول هزاره سوم میلادی، بیش از ۵٫۴ میلیارد دلار فروش داشتند تا نام وی در کتاب رکوردهای گینس به عنوان بازیگر زن با بیشترین میزان فروش فیلم در آن دهه، ثبت شده باشد.

از فیلم‌های محبوب وی می‌توان به گلادیاتور (Gladiator)، رستگاری در شاوشنک (The Shawshank Redemption)، شرک (Shrek)، مورد عجیب بنجامین باتن (The Curious Case of Benjamin Button) و در جستجوی نمو (Finding Nemo) اشاره کرد.

دوستان (Friends)، خانه پوشالی (House of Cards)، مد من (Mad Men) و دختر سخن‌چین (Gossip Girl) نیز جزو سریال‌های محبوب اِما واتسون هستند.

جانی دپ (Johnny Depp)، مریل استریپ (Meryl Streep)، راسل کرو (Russell Crowe)، کیت بلانشت (Cate Blanchett) و نیکول کیدمن (Nicole Kidman)، از جمله بازیگران محبوب وی می‌باشند.

دارن آرونوفسکی (Darren Aronofsky)، آلفونسو کوارون (Alfonso Cuarón‎)، دیوید فینچر (David Fincher) و دنی بویل (Danny Boyle) نیز کارگردانان محبوب وی هستند.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.