مریم بحرالعلومی: جشنواره جهانی فجر به من انگیزه داد

19 May 2021 - 14:30

مریم بحرالعلومی کارگردان فیلم سینمایی «شهربانو» ضمن تشریح ویژگی‌های دومین فیلم کارنامه خود، راه‌یابی این فیلم به بخش اصلی جشنواره جهانی فیلم فجر را یک موفقیت توصیف کرد.

مریم بحرالعلومی فیلمساز جوانی که برای دومین بار و این بار با فیلم «شهربانو» در بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد،درخصوص فیلم جدید خود گفت:

ما در «شهربانو» قصه مادرانگی را از جنسی متفاوت و پرفرازونشیب می‌بینیم، که شاید کمی جسورتر از قصه‌هایی است که در روزگار فعلی روایت می‌شود. ویژگی متمایزکننده شهربانو، جسارتی است که در پرداخت و انتخاب سوژه و توجه به وجه ترسناک و دردناک آن دارد. اساسا دست گذاشتن روی شخصیتی مقدس، مهم و معتبر به نام «مادر» و به چالش کشیدن چنین شخصیتی در بنیان خانواده و جامعه امروزی، شهربانو را در مقام یک فیلم خاص قرار می‌دهد.

بحرالعلومی درخصوص ترکیب بازیگران فیلم افزود:

از ابتدا ترکیبی تلفیق شده از بازیگران با سوابق مختلف در ذهن داشتم که خدارا شکر میسر شد. تقریبا تمام بازیگران این فیلم جزو انتخاب‌های اول تا سوم بودند. مثلا بعد از نهایی شدن نسخه اول فیلمنامه خانم صدرعرفایی برای بازی در نقش شهربانو، اولین انتخاب من بود و اگر به هر دلیلی حضور ایشان میسر نمی‌شد، شاید از ساخت این فیلم موقتا انصراف می‌دادم. اما خوشبختانه شرایط برای ایشان فراهم بود و در کنار دیگر بازیگران این مجموعه که همگی جزو گزینه‌های اصلی بودند، یک نتیجه رضایت‌بخش را به ثمر رساندند.

این کارگردان در مورد همه‌گیری ویروس کرونا و اتفاقاتی که به تبع دامن سینما را گرفت نیز گفت:

کرونا تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در تمام دنیا دچار چالش و اختلال کرده است. باوجود اینکه جشنواره جهانی فجر سال گذشته برگزار نشد و جشنواره ملی با شرایطی که دیدیم برگزار شد، تصور می‌کردم که امسال جشنواره جهانی هم برگزار شود و از این بابت بسیار خوشحالم، چراکه چراغ سینما روشن مانده است.

او تأکید کرد:

جشنواره‌ها باعث رونق سینما هستند و جشنواره جهانی فجر نیز در مدیوم بین‌المللی، این چراغ کمی نیم‌سوزشده را روشن نگه داشته است. امیدوارم این رخوتی که به جان سینما افتاده به نوعی با این رویداد از بین برود و این چرخ دوباره بچرخد.

این کارگردان سینما ادامه داد:

از هر زاویه‌ای به روزگار تلخی که با این بیماری بر ما و سینمایمان گذشت نگاه کنیم، حذف شدن‌ها، منحل شدن‌ها و متوقف شدن‌های پی‌درپی، از هیچ نظری به نفع سینما، فرهنگ و امنیت شغلی و مالی همکاران عزیزم نبوده و نیست. من امیدوار بودم این جشنواره برگزار شود، نه به این دلیل که فیلمم در بخش رقابتی آن برگزیده شده، بلکه به عنوان یک سینماگر و یک عضو کوچک از این خانواده بزرگ.

بحرالعلومی تأکید کرد:

نه فقط جشنواره جهانی فیلم فجر که با برگزاری دیگر رویدادها در سایر شاخه‌های هنری و مابقی جشنواره‌های سینمایی نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موافقم و از این اتفاقات استقبال می‌کنم چون برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری به تقویت ریشه‌های پرورشی و رسیدن به اهداف فرهنگی جامعه کمک می‌کند، این اهداف همان موضوعاتی‌اند که رسالت سینماست و نتیجه آن به فرهنگ‌سازی منجر می‌شود.

او در پاسخ به شبهه عده‌ای از مخالفان برگزاری جشنواره‌های سینمایی که معتقدند برگزار شدن این رویدادها سودی برای سینما ندارد، گفت:

اگر بخواهیم با این رویکرد هر اتفاقی را بررسی کنیم نهایتا به یک پوچی می‌رسیم و بعد از آن هم باید پاسخ دهیم که چرا اصلا فیلم ساخته می‌شود! چرا سریال ساخته می‌شود! چرا به هنر توجه می‌شود! چرا اصلا یک اثر هنری تولید می‌شود؟ پس این نگاه درست نیست، اما اگر بخواهیم کارشناسانه بررسی کنیم، مخصوصا در این یک سال و نیم سختی که جهان با آن درگیر بود، کشور ما هم شاید سخت‌تر از جاهای دیگر از لحاظ فرهنگی، معیشتی، اقتصادی و حتی سیاسی فشارهای مختلفی را تحمل کرد. حالا در این شرایط اگر بگوییم یک جشنواره سینمایی، در مدیوم جهانی با چنین سبقه‌ای اگر برگزار نشود مگر چه اتفاقی می‌افتد، این دیگر بیرون گود ایستادن و نگاه غیرکارشناسی به یک واقعه داشتن است.

او در ادامه اضافه کرد:

من در حضوری که دو دوره قبل و در دوره سی‌وششم در جشنواره جهانی داشتم، با فیلم اولم که یک اثر هنر و تجربه‌ای بود، انگیزه و انرژی فوق‌العاده‌ای گرفتم و نظرات، ایده‌ها و نقدهای کارشناسی زیادی روی کارم دریافت کردم و حالا امروز با فیلم دومی که ساختم، دوباره در همان جشنواره آن هم  در بخش رقابتی  حضور پیدا کرده‌ام. آن انگیزه‌ای که دو سال قبل گرفتم، امروز نتیجه داد و فکر می‌کنم انتخاب دومین فیلم یک فیلمساز از میان ۸۳ فیلم و برگزیده شدنش آثار نهایی در یک رقابت بین‌المللی، موفقیت قابل توجهی است.

بحرالعلومی گفت:

چه بسا امروز یک کارگردان فیلم اولی با حضور در جشنواره جهانی، انگیزه‌ای والا برای قدم برداشتن در عرصه فیلمسازی بگیرد و از همین طریق رشد کند. اینها جزئیاتی است که اگر کارشناسانه و آسیب‌شناسانه و کمی با انصاف و مثبت‌اندیشی به آنها نگاه کنیم، درک می‌کنیم که برگزار شدن و یا نشدن جشنواره جهانی چه تاثیراتی دارد، مخصوصا در این روزهای سخت اگر به هر بهانه‌ای چراغ سینما روشن باشد و مخاطبان به سمت سینما فراخوانده شوند، این اتفاق باید مورداستقبال سینماگران، همکاران و کارشناسان قرار بگیرد و اگر این اتفاق نمی‌افتد به نظرم کم لطفی این عزیزان است.

این فیلمساز که سه سال پیش جایزه بهترین کارگردانی را در بخش جلوه‌گاه شرق جشنواره جهانی فجر برای فیلم «پاسیو» به دست آورد، در انتهای صحبت‌هایش ضمن ابراز خرسندی از قرار گرفتن فیلم جدیدش «شهربانو» در میان آثار بخش رقابتی جشنواره گفت:

اگر حضور و دیده شدن شهربانو در این دوره از جشنواره با تحسین و یا تشویق همراه شود، طبیعتا بسیار جذاب خواهد بود، اما تا همین جای کار و انتخاب و حضور در بخش رقابتی در یک استاندارد مناسب و جهانی و رقابت با فیلم‌هایی از سراسر دنیا و آثاری از کشور عزیزم ایران، برای من بسیار مورد توجه، دوست داشتنی، مهم و امیدوارکننده است.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.