بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ دنزل واشنگتن

22 May 2021 - 19:00

دنزل واشنگتن، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون روز تعلیم، گانگستر آمریکایی و افتخار بازی کرده و با کسب ۲ جایزه اسکار، جزو رکورد داران این جشنواره است.

دنزل هیز واشنگتن جونیور (Denzel Hayes Washington Jr) که با نام دنزل واشنگتن معروف شده است، در ۲۸ دسامبر ۱۹۵۴ (۷ دی ۱۳۳۳) در آمریکا به دنیا آمد.

در زمانی که وی ۱۴ ساله بود، والدین وی از یکدیگر جدا شدند و مادرش وی را به مدرسه‌ای خصوصی در نیویورک فرستاد. این تصمیم، سرنوشت دنزل جوان را تغییر داد چرا که اکثر دوستان دوران جوانی وی، خلافکار بوده و سالیان زیادی را در زندان سپری کردند.

دنزل که در ابتدا قصد تحصیل در رشته فناوری را داشت، در نهایت در سال ۱۹۷۷ و در رشته خبرنگاری، مدرک کارشناسی خود را کسب کرد. وی در زمان تحصیل، به بازیگری علاقه‌مند شد و در چند نمایش بازی کرد.

دنزل واشنگتن در همان سال، در اولین فیلم تلویزیونی خود نیز بازی کرد هرچند برای حضور در اولین فیلم سینمایی خود، تا سال ۱۹۸۱ صبر کرد. واشنگتن در دهه هشتاد میلادی در چندین فیلم به ایفای نقش پرداخت اما همه چیز برای وی از اواخر آن دهه تغییر کرد.

واشنگتن در سال ۱۹۸۷ در فیلم آزادی را فریاد کن (Cry Freedom) به هنرنمایی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۲۵ میلیون دلاری دست پیدا کرد و واشنگتن را برای نخستین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب کرد.

اما واشنگتن در سال ۱۹۸۹ و با بازی در فیلم موفق افتخار (Glory)، به شهرت جهانی دست یافت. وی برای هنرنمایی خود در این فیلم، موفق شد برای نخستین بار، جایزه اسکار و گلدن گلوب را برنده شود.

دنزل واشنگتن در کنار مورگان فریمن در فیل افتخار. این فیلم در گیشه به فروش ۲۶ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا یکی از فیلم‌های موفق سال در گیشه باشد …

پس از بازی در چند فیلم نه چندان موفق، واشنگتن در سال ۱۹۹۲ در فیلم موفق مالکوم ایکس (Malcolm X) به ایفای نقش پرداخت. این فیلم علاوه بر فروش ۴۸ میلیون دلاری در گیشه، باعث کسب سومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب واشنگتن شد.

سال ۱۹۹۳، یکی از بهترین سال‌های دنزل واشنگتن بود. جایی که وی در دو فیلم موفق در گیشه بازی کرد. در ابتدا فیلم پرونده پلیکان (The Pelican Brief) از وی اکران شد که در گیشه به فروش ۱۸۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه نیز وی در فیلم فیلادلفیا (Philadelphia) به هنرنمایی پرداخت که این فیلم علاوه بر نامزدی در ۵ رشته اسکار، در گیشه نیز بسیار موفق بود و به فروش ۲۰۱ میلیون دلاری دست پیدا کرد تا نهمین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

دنزل واشنگتن در کنار تام هنکس در فیلم فیلادلفیا. هنکس گفته است که از هیچکدام از همبازیان خود به اندازه واشنگتن درس بازیگری نگرفته است …

پس از موفقیت دو فیلم خود در سال ۱۹۹۳، واشنگتن یک سال به استراحت پرداخت و سال بعد با فیلم جزر و مد سرخ (Crimson Tide) به سینما بازگشت که این فیلم نیز در گیشه موفق بود و به فروش ۱۵۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه واشنگتن در چند فیلم دیگر بازی کرد که موفق‌ترین فیلم وی در گیشه، فیلم شجاعت در زیر آتش (Courage Under Fire) محصول سال ۱۹۹۶ بود که به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

دنزل واشنگتن در سال ۱۹۹۸ در فیلم محاصره (The Siege) به ایفای نقش پرداخت و در سال ۱۹۹۹، در فیلم شکارچی استخوان (The Bone Collector) بازی کرد که این دو فیلم در گیشه موفق بودند و به ترتیب ۱۱۶ و ۱۵۱ میلیون دلار فروش داشتند.

دنزل واشنگتن در کنار آنجلینا جولی در فیلم شکارچی استخوان.

توفان (The Hurricane) دیگر فیلم واشنگتن در سال ۱۹۹۹ بود که در گیشه به فروش ۷۳ میلیون دلاری دست یافت. واشنگتن برای هنرنمایی در این فیلم، توانست برای چهارمین بار نامزد دو جایزه اسکار و گلدن گلوب شود و جایزه گلدن گلوب را برای دومین بار، برنده شد.

واشنگتن که تبدیل به یکی از بزرگترین بازیگران نسل خود شده بود، در آغاز هزاره جدید، در سه فیلم موفق بازی کرد. در ابتدا فیلم تایتنز را به یاد آور (Remember the Titans) در سال ۲۰۰۰ از وی اکران شد و در گیشه به فروش ۱۳۶ میلیون دلاری دست یافت.

سپس وی در فیلم روز تعلیم (Training Day) به هنرنمایی پرداخت که در گیشه به فروش ۱۰۴ میلیون دلاری دست یافت. واشنگتن برای بازی در این فیلم، پنجمین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را به دست آورد و توانست برای دومین بار، برنده جایزه اسکار شود.

واشنگتن در کنار ایتن هاک در فیلم روز تعلیم. هر دو بازیگر، نامزد جایزه اسکار شدند هرچند هاک موفق به بردن این جایزه نشد …

در سال ۲۰۰۲ نیز، واشنگتن در دو فیلم بازی کرد. وی در ابتدا در فیلم جان کیو (John Q) بازی کرد که به فروش ۱۰۲ میلیون دلاری در گیشه دست یافت.

در ادامه نیز، وی نخستین تجربه کارگردانی خود را نیز با ساخت فیلم آنتوان فیشر (Antwone Fisher) به دست آورد. وی علاوه بر کارگردانی، خود نیز در این فیلم بازی کرده بود.

کاندیدای منچوری (The Manchurian Candidate) و مردی در آتش (Man on Fire)، دو فیلم موفق واشنگتن در سال ۲۰۰۴ بودند که به ترتیب به فروش ۹۶ و ۱۳۰ میلیون دلاری دست یافتند.

واشنگتن در سال ۲۰۰۶ نیز در دو فیلم موفق دیگر بازی کرد. دو فیلم نفوذی (Inside Man) و دژا وو (Déjà Vu) که هر دو فیلم عملکرد موفقی در گیشه داشتند و به فروش ۱۸۵ و ۱۸۱ میلیون دلاری رسیدند.

در سال ۲۰۰۷، فیلم گانگستر آمریکایی (American Gangster) از واشنگتن اکران شد که در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و به فروش ۲۶۷ میلیون دلاری دست یافت. واشنگتن ششمین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز برای بازی در این فیلم کسب کرد.

دنزل واشنگتن در کنار راسل کرو در فیلم گانگستر آمریکایی. این فیلم، موفق‌ترین فیلم واشنگتن در گیشه محسوب می‌شود …

واشنگتن از سال ۲۰۰۹ به بعد و پس از یک سال استراحت، در چند فیلم موفق در گیشه بازی کرد. در ابتدا فیلم گرفتن پلهام ۱۲۳ (The Taking of Pelham 123)، از وی در این سال اکران شد که به فروش ۱۵۲ میلیون دلاری دست یافت.

کتاب عیلی (The Book of Eli) و توقف‌ناپذیر (Unstoppable)، دو فیلم موفق دیگر واشنگتن در گیشه بودند که در سال ۲۰۱۰ اکران شدند و به فروش ۱۵۸ و ۱۶۵ میلیون دلاری رسیدند.

در سال ۲۰۱۲، ابتدا فیلم خانه امن (Safe House) از واشنگتن اکران شد که در گیشه به فروش ۲۰۷ میلیون دلاری دست یافت تا یکی از موفق‌ترین فیلم‌های این بازیگر در گیشه باشد.

در ادامه اما، نوبت به فیلم پرواز (Flight) رسید که علاوه بر فروش ۱۶۰ میلیون دلاری، باعث کسب ششمین نامزدی اسکار و هفتمین نامزدی گلدن گلوب دنزل واشنگتن شد.

واشنگتن در کنار دان چیدل و بروس گرینوود در فیلم پرواز. واشنگتن برای بازی در این فیلم و پس از ۱۱ سال، مجددا نامزد اسکار شد …

در سال ۲۰۱۳، واشنگتن در فیلم ۲ اسلحه (۲Guns) بازی کرد و در سال ۲۰۱۴ نیز در قسمت نخست از مجموعه موفق ایکوالایزر (The Equalizer) به ایفای نقش پرداخت که این دو فیلم در گیشه موفق بودند و ۱۳۲ و ۱۹۲ میلیون دلار فروش داشتند.

در ابتدای سال ۲۰۱۶، واشنگتن در ابتدا جایزه افتخاری گلدن گلوب را دریافت کرد و سپس فیلم هفت دلاور (The Magnificent Seven) از وی اکران شد که این فیلم نیز در گیشه موفق بود و به فروش ۱۶۲ میلیون دلاری دست یافت.

حصارها (Fences)، دیگر فیلم دنزل واشنگتن در آن سال بود که گرچه به روند فروش بیش از ۱۰۰ میلیونی فیلم‌های وی در گیشه پایان داد، اما باعث نامزدی هفتم اسکار و هشتمین نامزدی گلدن گلوب وی شد.

واشنگتن در کنار وایولا دیویس در فیلم حصارها. تا پیش از این فیلم، هشت فیلم پیاپی از واشنگتن در گیشه به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری رسیده بودند …

در سال ۲۰۱۷، فیلم رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستری (Roman J. Israel, Esq.) از واشنگتن اکران شد که گرچه در گیشه موفق نبود اما نامزدی هشتم اسکار و نهم گلدن گلوب را برای وی به ارمغان آورد.

واشنگتن در سال ۲۰۱۸، در دومین قسمت از مجموعه ایکوالایزر بازی کرد که این فیلم به مانند قسمت نخست در گیشه موفق بود و به فروش ۱۹۰ میلیون دلاری دست یافت.

واشنگتن در حال حاضر در حال کارگردانی فیلم دفترچه خاطراتی برای جردن (Journal for Jordan) است و فیلم تراژدی مکبث (The Tragedy of Macbeth) نیز قرار است در سال ۲۰۲۱ از وی اکران شود.

در زندگی شخصی خود، دنزل واشنگتن در سال ۱۹۸۳ با پائولتا پیرسون (Pauletta Pearson) ازدواج کرد که وی نیز بازیگر است. این دو صاحب چهار فرزند هستند که فرزند بزرگ آنها، جان دیوید است که در سال ۱۹۸۴ به دنیا آمد که وی نیز به مانند والدین خود، بازیگر است.

دنزل در کنار همسر و فرزند بزرگ خود؛ جان دیوید. جان دیوید سال قبل در فیلم موفق تنت به کارگردانی کریستوفر نولان بازی کرده بود …

دختر بزرگ آنها در سال ۱۹۸۶ به دنیا آمد و مدرک کارشناسی خود را در رشته هنر کسب کرده است. پسر و دختر دوقلو این دو نیز در سال ۱۹۹۱ به دنیا آمدند که پسر آنها مدرک فیلم‌سازی دارد و فرزند دختر آنها نیز بازیگر است.

دنزل واشنگتن، شخصی بسیار مذهبی است که بارها قصد داشته که واعظ شود و طبق گفته خود، هر روز کتاب مقدس را می‌خواند. وی در سال ۱۹۹۵، مبلغ ۲٫۵ میلیون دلار را برای ساخت یک کلیسا اهدا کرد.

وقتی واشنگتن در سال ۲۰۰۱ برنده اسکار شد، تبدیل به دومین بازیگر سیاه‌پوست تاریخ شد که در رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد، برنده این جایزه می‌شود. سیدنی پوآتیه (Sidney Poitier) اولین بازیگر سیاه‌پوست بود که به این مهم در سال ۱۹۶۴ دست یافته بود.

دنزل واشنگتن، اولین بازیگر آمریکایی – آفریقایی و البته تنها سیاه‌پوست تاریخ است که برنده دو جایزه اسکار شده است. واشنگتن همچنین با ۹ نامزدی اسکار (یک مورد به عنوان تهیه‌کننده)، در بین بازیگران مرد و زن سیاه‌پوست، رکورد دار است.

با این حال، تاکنون تنها دو فیلم از وی نامزد اسکار بهترین فیلم سال شده‌اند. در بین بازیگران مردی که حداقل ۴ بار نامزد اسکار شده‌اند، واشنگتن در این مورد دارای بدترین رکورد است.

سریال مانک (Monk)، سریال محبوب وی محسوب می‌شود. واشنگتن از رابرت دنیرو (Robert De Niro) و آل پاچینو (Al Pacino) نیز به عنوان بازیگران محبوبی که علاقه دارد با آنها همکاری کند، نام برده است. وی همچنین بیش از هر کارگردانی دوست دارد با مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) همکاری کند.

بازی در فیلم موفق هفت (Se7en) به کارگردانی دیوید فینچر (David Fincher) را به این علت که فکر می‌کرده فیلم دارای خشونت زیادی است، رد کرد. وی پس از دیدن فیلم در سینما، متوجه اشتباه خود شد و از رد کردن این فیلم، پشیمان شد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.