امپراطوری رویا؛ سیری در انیمیشن (قسمت چهارم)

27 May 2021 - 18:00

در ادامه پرونده سیری در انیمیشن نگاهی می­­‌اندازیم به چند چهره تاثیرگذار دیگر در دنیای انیمیشن. پرستون بلر یکی از معتبرترین انیماتورهای جهان بود که بیشتر بخاطر کتاب­‌های آموزشی‌­اش شهرت پیدا کرد. او که کارش را از اوایل دهه سی در استدیوی یونیورسال شروع کرد، سابقه کار در استدیو­های دیزنی و مترو گلدوین مایر را در کارنامه خود داشت. پروژه­‌های معروفی چون فانتازیا، بمبی و پینوکیو در دیزنی و خلق شخصیت قرمزی برای تکس آوری در ام.جی.ام، که در چندین اثر از کارهای کمپانی ظاهر شد، گوشه­‌ای از فعالیت‌­های بلر در دنیای انیمیشن بود. او همچنین در دهه ۶۰ با کمپانی هانا و باربرا در پروژه معروف خانواده فلینستون همکاری کرد. اما همانطور که در بالا به آن اشاره کردم، عمده شهرت او بخاطر کتاب­‌های آموزشی است که برای انتشارات  والتر فوستر تالیف نموده است. اولین کتاب انیمیشن او که سال ۱۹۴۸ منتشر شد، شامل طرح­‌هایی بود که در کمپانی ام.جی.ام متحرک سازی کرده بود. بلر کتاب­‌های آموزشی بسیاری را در چهل سال کار حرفه­‌ای خود به رشته تحریر در آورد که آخرین آن­‌ها کتابی با عنوان «کارتون انیمیشن» بود؛ کتابی مرجع و مفید که در ایران نیز ترجمه شده و عصاره­‌ای از تمام کتاب‌­ها و تجربه­‌های او در دنیای انیمیشن است. وی در سال ۱۹۸۵ در مراسم آنی برنده جایزه وینزور مک‌­کی شد و توانست در همان سال برنده جایزه طلایی کارتونیست­‌های موشن پیکچرز اسکرین شود.

جان و فیث هابلی از زوج­‌های موفق دنیای انیمیشن بودند که آنچنان که باید شناخته شده نیستند. جان هابلی در اوایل دهه سی کارش را به عنوان نقاش پس زمینه شروع کرد و در کارهای موفقی چون: سفید برفی و هفت کوتوله، فانتازیا، دامبو و بامبی شرکت داشت. وی در اواخر دهه چهل در خط مقدم تحول انیمیشن بود. او با کاربرد سبک گرافیکی در فیلم‌­ها سعی در ارتقا و پیش‌­برد انیمیشن به سطح هنری داشت. جان با چند هنرمند جوان و مستعد مانند استیو بوساستاو و باب کانن استدیوی یوپی آ را تاسیس کرد. این استدیو که امروزه نقطه­‌ی عطف انیمیشن آمریکا تلقی می‌­شود، بر بیان گرافیکی فیلم­‌های کارتونی تاثیر بنیادینی گذاشت. سهم هابلی، بازسازی فکاهی موفقی از سرود فرانکی و جانی به نام روتی توت توت بود. او این افسانه را با شخصیت پردازی شخصی گسترده و با رنگ­‌های شاد و خیال‌انگیز بازسازی کرد. هرچند که هابلی تاثیر بسزایی در تولید انیمیشن­‌های یوپی آ داشت و توانسته بود با همکارانش راه جدیدی برای پرداختن به طنز پیچیده با سبک گرافیکی کاملا مناسب پیدا کند، اما در سال ۱۹۵۲ این استدیو را ترک کرد تا استدیوی شخصی‌­اش به نام استوری برد را تاسیس کند. او در استدیوی خود شروع به ساخت فیلم­‌های تبلیغاتی برای بازار رو به توسعه تلویزیون پرداخت و طولی نکشید که از دیگران پیشی گرفت. فیلم­‌های کوتاهی برای کمپانی موتور فورد ساخت که همچون تمام کارهای دیگرش به نمونه‌­های کلاسیک بدل شد. هابلی در ۱۹۵۵ با فیث الیوت که در آن زمان تدوین گر موسیقی فیلم و ناظر فیلمنامه  در هالیوود بود، ازدواج کرد. تخیل فیث با سبک هابلی باعث شد تا آن­‌ها به کشف ارزش­‌های بصری رسانه انیمیشن بپردازند و سالی یک فیلم را بسازند.

ها توانستند فیلم­‌های موفقی چون ماجراهای یک ستاره (۱۹۵۶)، بازی ظریف (۱۹۵۸) و پرنده ماه که در ۱۹۶۰ برنده جایزه اسکار شد را بسازند. این موفقیت­‌ها باعث شد تا هابلی دست به تولید فیلم­‌های بلندتری چون ستارگان و آدمیان (۱۹۶۱) بزند. اثری در مورد جستجوی انسان در جهان هستی. این دو در سال ۱۹۶۲ فیلم روزنه را ساختند و بار دیگر به جایزه اسکار دست پیدا کردند. این اثر در مورد نابودی اتمی بود و پس از آن نیز اکثر آثارشان مسایل انسانی را در بر می­‌گرفت. روز طوفانی (۱۹۶۸) دیدگاه یک کودک درباره عشق و ازدواج ، انسان­‌ها و شیاطین (۱۹۶۹) در مورد مسائل محیطی، تخم­‌ها (۱۹۷۱) درباره باروری و فیلم مرگ و سفر به آینده (۱۹۷۴) تفسیری درباره جایگاه انسانیت را به نمایش می‌­گذاشت. آخرین کار مشترک آن­ها محبوب دونزبری (۱۹۷۷)،  بر اساس داستان مصوری نوشته گری ترودو بود که پس از مرگ جان، فیث آن را به تنهایی به پایان برد. فیث بعد از مرگ جان به همان سبک خاص خود  کارش را ادامه داد و فیلم­‌های بسیاری را کارگردانی کرد. از جمله زنان دنیا (۱۹۷۵)، قدم به قدم (۱۹۷۹)، بیگ ‌بنگ و سایر اسطوره­‌های آفرینش (۱۹۸۲)، رقص آسمان(۱۹۸۲). او در سال ۱۹۸۵ فیلم بلندی به نام چشم کیهانی ساخت و بیش از بیست فیلم را به تنهایی تهیه و کارگردانی کرد. جان و فیث سه سهم عمده در انیمیشن دارند: اول آنکه موضوع فیلم را بر اساس آگاهی و شناخت و فارغ از ملاحظات تجاری انتخاب می­‌کردند. دوم، سبک ارائه موضوع، نزدیک به سبک امپرسیونیستی گرافیست‌های اروپا، مانند بونار و پیکاسو بود. سوم، در استفاده از گویندگان عالی و گفتارهای تخیل برانگیز پیش‌ گام بودند. پس از مرگ جان، فیث به ساخت فیلم ادامه داد و به عنوان یک زن پیش‌ رو در عرصه انیمیشن، منتقدان و تاریخ نویسان در موردش کوتاهی کردند. وی افتخارات زیادی در جشنواره‌­های فیلم کن، وین، لندن و سان فرانسیسکو به دست آورد. او جایزه عقاب طلایی چهاردهمین دوره سینه را نیز به دست آورد و دکترای افتخاری از دانشگاه­‌های شیکاگو، کلمبیا کالج و هومنسترا  دریافت کرد. از آخرین کارهای او می‌­توان به آفریقا (۱۹۹۸)، دیوانگی جادوگر (۱۹۹۹) و زمین شاداب ما (۲۰۰۰) اشاره کرد. او بر اثر ابتلا به سرطان در گذشت

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.