بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ ناتالی پورتمن

29 May 2021 - 19:00

ناتالی پورتمن، بازیگر مطرح سینما است که در فیلم‌هایی چون مجموعه جنگ ستارگان، لئون، قوی سیاه و وی مثل وندتا بازی کرده و یک بار نیز برنده جایزه اسکار شده است.

ناتالی پورتمن (Natalie Portman) با نام اصلی ناتالی هرشلاگ (Natalie Hershlag) در تاریخ ۹ ژوئن ۱۹۸۱ (۱۹ خرداد ۱۳۶۰) به دنیا آمد.

پورتمن خیلی زود وارد حرفه بازیگری شد و در ۱۱ سالگی، در اولین تئاتر خود بازی کرد و در سال ۱۹۹۴، در اولین فیلم سینمایی خود با نام لئون: حرفه‌ای (Léon: The Professional) به ایفای نقش پرداخت.

ناتالی پورتمن در کنار ژان رنو در فیلم لئون. پورتمن در ۱۳ سالگی، در یکی از برترین فیلم‌های خود بازی کرد …

لئون با فروش ۴۵ میلیون دلاری، موفقیت نسبی در گیشه به دست آورد و در نهایت نیز تبدیل به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینما و ناتالی پورتمن شد.

ناتالی که در حال تحصیل بود، در سال ۱۹۹۵ در دومین فیلم خود با نام مخمصه (Heat) بازی کرد که این فیلم نیز تبدیل به یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینما شد. این فیلم با فروش ۱۸۷ میلیون دلاری، یکی از فیلم‌های موفق آن سال در گیشه بود.

پورتمن در ادامه در چند فیلم دیگر بازی کرد تا آن که در سال ۱۹۹۹ در چهارمین قسمت از مجموعه محبوب جنگ ستارگان (Star Wars) با نام تهدید شبح (The Phantom Menace) به ایفای نقش پرداخت.

این فیلم گرچه نتوانست نظر منتقدین را به مانند سه نسخه نخست این مجموعه جلب کند اما در گیشه به موفقیت عظیمی دست پیدا کرد و با فروش ۱٫۰۲۷ میلیارد دلاری، به راحتی پرفروش‌ترین فیلم سال لقب گرفت.

پورتمن در کنار لیام نیسون و جیک لوید در پشت صحنه فیلم جنگ ستارگان ۴٫ این فیلم پرفروش‌ترین فیلم پرونده کاری پورتمن است …

ناتالی پورتمن در آن سال در فیلم هر جا جز این‌جا (Anywhere But Here) نیز به بازی پرداخت که این فیلم گرچه در گیشه موفق نبود اما باعث شد تا پورتمن برای اولین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

در سال ۲۰۰۲، پورتمن در قسمت پنجم جنگ ستارگان با نام حمله کلون‌ها (Attack of the Clones) بازی کرد که گرچه به موفقیت نسخه قبل نرسید اما با فروش ۶۵۶ میلیون دلاری، چهارمین فیلم پرفروش سال شد.

پورتمن در سال ۲۰۰۴ در دو فیلم ایالت گلستان (Garden State) و نزدیک‌تر (Closer) به ایفای نقش پرداخت که این دو فیلم به ترتیب ۳۶ و ۱۱۶ میلیون دلار در گیشه فروش داشتند. پورتمن برای بازی در فیلم نزدیک‌تر، برای دومین بار نامزد گلدن گلوب شد و برای نخستین بار نیز، نامزدی اسکار را تجربه کرد.

در سال ۲۰۰۵، ناتالی پورتمن در قسمت پایانی مجموعه جنگ ستارگان با نام انتقام سیت (Revenge of the Sith) بازی کرد که این فیلم از قسمت قبل عملکرد بهتری در گیشه داشت و با فروش ۸۴۸ میلیون دلاری، دومین فیلم پرفروش سال شد.

در ادامه اما، پورتمن در فیلم وی مثل وندتا (V for Vendetta) به هنرنمایی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۱۳۰ میلیون دلاری دست یافت و تبدیل به یکی از برترین آثار پورتمن شد.

پورتمن در کنار هوگو ویوینگ در فیلم وی مثل وندتا.

ناتالی پورتمن در ادامه در فیلم‌هایی چون دارجلینگ محدود (The Darjeeling Limited)، فروشگاه عجیب آقای مگوریوم (Mr. Magorium’s Wonder Emporium) و دختر دیگر بولین (The Other Boleyn Girl) بازی کرد که فیلم آخر با فروش ۷۸ میلیون دلاری، عملکرد موفق‌تری در گیشه داشت.

در سال ۲۰۰۸، پورتمن در ابتدا با ساخت یک فیلم کوتاه و سپس بخشی از فیلم نیویورک، دوستت دارم (New York, I Love You)، نخستین تجربیات کارگردانی خود را نیز به دست آورد و در سال ۲۰۰۹ نیز در فیلم برادران (Brothers) به ایفای نقش پرداخت.

در سال ۲۰۱۰، ناتالی پورتمن به بازی در فیلم بسیار موفق قوی سیاه (Black Swan) پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۳۳۱ میلیون دلاری دست یافت و نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال نیز شد. پورتمن نیز برای هنرنمایی خود در این فیلم، توانست برای نخستین بار، جوایز اسکار و گلدن گلوب را برنده شود.

ناتالی پورتمن در کنار دارن آرونوفسکی در پشت صحنه فیلم قوی سیاه. پورتمن که از ۴ سالگی به رقص باله علاقه‌مند شده بود و به یادگیری آن پرداخته بود، به خاطر بازی در نقش یک رقاص باله، برنده اسکار شد …

پورتمن در سال ۲۰۱۱ در دو فیلم موفق در گیشه بازی کرد. ابتدا وی به بازی در فیلم بدون تعهد (No Strings Attached) پرداخت که در گیشه به فروش ۱۴۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

در ادامه نیز در نخستین قسمت از مجموعه ثور (Thor) بازی کرد که این فیلم با فروش ۴۴۹ میلیون دلاری، یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال لقب گرفت. والاحضرت (Your Highness) نیز دیگر فیلم پورتمن در این سال بود که البته در گیشه به موفقیتی دست پیدا نکرد.

پس از ۲ سال استراحت و دوری از سینما، پورتمن در سال ۲۰۱۳ در قسمت دوم مجموعه ثور با نام دنیای تاریک (The Dark World) بازی کرد که این فیلم در گیشه موفق بود و به فروش ۶۴۴ میلیون دلاری دست یافت.

پس از بازی در چند فیلم نه چندان موفق، پورتمن در سال ۲۰۱۶ به بازی در فیلم جکی (Jackie) پرداخت. این فیلم گرچه در گیشه موفق نبود اما سومین نامزدی اسکار و چهارمین نامزدی گلدن گلوب را برای پورتمن به ارمغان آورد.

پورتمن در کنار کسپر فیلیپسون در فیلم جکی. پورتمن در این فیلم در نقش بانوی اول سابق ایالات متحده آمریکا بازی کرد …

در سال ۲۰۱۸، پورتمن در دو فیلم وکس لوکس (Vox Lux) و نابودی (Annihilation) به ایفای نقش پرداخت که نابودی در گیشه به فروش ۴۳ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

پورتمن اخیرا بازی در قسمت چهارم مجموعه ثور با نام عشق و تندر (Love and Thunder) را به پایان برده که این فیلم در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد.

در زندگی شخصی خود، ناتالی پورتمن در سال ۲۰۰۹ با بنجامین میلپید (Benjamin Millepied) آشنا شد و در سال ۲۰۱۲ با وی ازدواج کرد. فرزند پسر این دو در سال ۲۰۱۱ متولد شد و فرزند دخترشان نیز در سال ۲۰۱۷ به دنیا آمد.

پورتمن در کنار همسر خود. میلپید یک بالرین است و این دو در هنگام ساخت فیلم قوی سیاه، با یکدیگر آشنا شدند …

پدر ناتالی، پزشک زنان است و مادرش نیز مدیر برنامه وی محسوب می‌شود. تاریخ تولد وی و مادرش یکسان است و هر دو در ۹ ژوئن به دنیا آمده‌اند. ناتالی که تک فرزند است، در دوران کودکی و برای مدتی گیاهخوار بود. وی از سال ۲۰۰۹ مجددا گیاهخوار شده است و از حامیان حقوق حیوانات است.

از ناتالی پورتمن به عنوان یکی از باهوش‌ترین بازیگران سینما نام برده می‌شود. پورتمن با وجود آغاز بازیگری از سنین کم، به تحصیل خود ادامه داد و در ۲۲ سالگی، مدرک کارشناسی خود در رشته روان‌شناسی را از دانشگاه مطرح هاروارد دریافت کرد.

وی همچنین توانایی بالایی در یادگیری و صحبت به زبان‌های مختلف دارد و علاوه بر زبان مادری (عبری) و تسلط کامل بر زبان انگلیسی، با زبان‌های فرانسوی، آلمانی، ژاپنی و عربی نیز آشنایی دارد.

شباهت عجیب وی به کیرا نایتلی (Keira Knightley) در زمان بازی در فیلم جنگ ستارگان باعث شده بود تا حتی والدین این دو نیز نتوانند دختر خود را تشخیص دهند!

پورتمن (وسط) در کنار نایتلی (راست) در فیلم جنگ ستارگان. نایتلی در نقش بدل شخصیت پورتمن در این فیلم بازی کرده بود …

از بن کینگزلی (Ben Kingsley) و دایان کیتن (Diane Keaton) به عنوان بازیگران محبوب خود نام برده است. ناتالی پورتمن که به ورزش فوتبال علاقه زیادی دارد، دوستی بسیار نزدیکی با رشیدا جونز (Rashida Jones‎) دارد.

ناتالی پورتمن اولین بازیگر متولد دهه ۸۰ میلادی به بعد است که موفق به بردن جایزه اسکار شده است.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.