بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ سرشا رونان

2 June 2021 - 19:00

سرشا رونان بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون هتل بزرگ بوداپست، لیدی برد، تاوان و زنان کوچک بازی کرده و تاکنون ۴ بار نامزد اسکار شده است.

سرشا اونا رونان (Saoirse Una Ronan) در ۱۲ آوریل ۱۹۹۴ (۲۳ فروردین ۱۳۷۳) در آمریکا و در خانواده‌ای هنرمند و بازیگر، به دنیا آمد. پدرش؛ پل رونان (Paul Ronan)، یک بازیگر نه چندان بزرگ است و مادرش نیز در کودکی در چند فیلم بازی کرده بود.

والدین وی، مهاجرانی غیرقانونی بودند که زمانی که سرشا ۳ ساله بود، به ایرلند بازگشتند و سرشا نیز در کشور ایرلند بزرگ شد و اولین تجربه‌های بازیگری خود را نیز در تلویزیون این کشور به دست آورد.

رونان اولین تجربه سینمایی خود را نیز در سال ۲۰۰۵ و با بازی در فیلم من هرگز نمی‌تونم همسر تو باشم (I Could Never Be Your Woman) کسب کرد، گرچه این فیلم در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.

در آن سال چند فیلم دیگر نیز از وی منتشر شد که فیلم موفق تاوان (Atonement)، مهم‌ترین فیلم وی در آن سال بود. تاوان نامزد هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد و در گیشه نیز به فروش موفق ۱۲۹ میلیون دلاری دست یافت.

رونان نیز برای هنرنمایی در این فیلم و به عنوان تنها نماینده تیم بازیگری این فیلم، توانست برای نخستین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شود.

سرشا رونان در کنار کیرا نایتلی در پشت صحنه فیلم تاوان. گرچه نایتلی برای این فیلم نامزد اسکار نشد اما هر دو بازیگر از جوان‌ترین نامزدان تاریخ اسکار هستند …

پس از موفقیت این فیلم، رونان در سال ۲۰۰۸ در فیلم شهر اخگر (City of Ember) بازی کرد و در سال ۲۰۰۹ نیز در فیلم استخوان‌های دوست‌داشتنی (The Lovely Bones) به ایفای نقش پرداخت که فیلم دوم در گیشه به فروش موفق ۹۴ میلیون دلاری دست یافت.

راه بازگشت (The Way Back) محصول سال ۲۰۱۰ و هانا (Hanna) محصول سال ۲۰۱۱، دو فیلم دیگر وی بودند که در گیشه ۲۶ و ۶۵ میلیون دلار فروش داشتند.

در سال ۲۰۱۳، چند فیلم دیگر از رونان اکران شدند که فیلم میزبان (The Host) توانست با فروش ۶۴ میلیون دلاری، موفق‌ترین فیلم وی در گیشه در آن سال باشد.

سرشا رونان در سال ۲۰۱۴ در فیلم هتل بزرگ بوداپست (The Grand Budapest Hotel) به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۱۶۳ میلیون دلاری دست یافت و علاوه بر نامزدی اسکار بهترین فیلم سال، نامزد ۸ جایزه اسکار دیگر نیز شد.

رونان در کنار آدرین برودی در فیلم هتل بزرگ بوداپست.

در سال ۲۰۱۵، رونان در فیلم بروکلین (Brooklyn) به هنرنمایی پرداخت. این فیلم در گیشه عملکرد موفقی داشت و به فروش ۶۲ میلیون دلاری رسید و نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شد.  رونان نیز برای دومین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد.

پس از یک سال دوری از سینما، رونان در سال ۲۰۱۷ با چند فیلم به سینما بازگشت که فیلم لیدی برد (Lady Bird)، موفق‌ترین فیلم وی در این سال بود. لیدی برد در گیشه موفق شد تا به فروش ۷۸ میلیون دلاری دست یابد و نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال نیز شد.

رونان نیز برای هنرنمایی خود در این فیلم و برای سومین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد و در نهایت و برای نخستین بار، موفق به کسب جایزه گلدن گلوب برای این فیلم شد.

سرشا رونان در کنار لاری میت کالف در فیلم لیدی برد. هر دو بازیگر، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شدند …

در سال ۲۰۱۸، رونان به بازی در فیلم ماری ملکه اسکاتلند (Mary Queen of Scots) پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۴۷ میلیون دلاری دست یافت.

رونان در سال ۲۰۱۹، در فیلم زنان کوچک (Little Women) به ایفای نقش پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۲۱۸ میلیون دلاری دست یافت تا موفق‌ترین فیلم این بازیگر در گیشه لقب گیرد.

این فیلم در فصل جوایز نیز موفق بود و نامزد ۶ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد. رونان نیز چهارمین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را برای بازی در این فیلم به دست آورد.

سرشا رونان در کنار گرتا گرویگ؛ کارگردان فیلم زنان کوچک. پس از لیدی برد، دومین همکاری این دو نیز با موفقیت همراه بود …

رونان در نهایت و در سال ۲۰۲۰، در فیلم نه چندان موفق آمونیت (Ammonite) بازی کرد.

سرشا رونان اخیرا نیز در فیلم گزارش فرانسوی (The French Dispatch‎) بازی کرده که پس از هتل بزرگ بوداپست، دومین همکاری وی با وس اندرسن (Wes Anderson) است. این فیلم قرار است در اواخر سال ۲۰۲۱، منتشر شود.

سرشا رونان گرچه در آمریکا به دنیا آمده است اما اصلیتی ایرلندی دارد و نامش نیز ایرلندی است. به زبان ایرلندی، تلفظ درست نام وی سِرشا (Ser-sha) است که به معنای آزادی است. “اونا” که نام میانی وی است نیز به معنای وحدت می‌باشد.

سه فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver)، کله‌پاک‌کن (Eraserhead) و ساقدوش‌ها (Bridesmaids)، از جمله فیلم‌های محبوب وی هستند. رونان همچنین علاقه زیادی به سریال افسارگسیختن (Breaking Bad) دارد.

دیوید لینچ (David Lynch) از کارگردانان محبوب وی است و کریستن ویگ (Kristen Wiig) نیز از بازیگران مورد علاقه رونان است.

سرشا رونان با ۱۳ سال و ۲۸۵ روز، هفتمین بازیگر زن جوانی است که نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده است. وی همچنین با ۲۱ سال و ۲۷۷ روز، در رده هشتم جوان‌ترین بازیگران زنی که نامزد اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شده‌اند، قرار دارد.

رونان در ۲۱ سالگی، دومین نامزدی اسکار خود را کسب کرد. تنها بازیگر زنی که در سنی کمتر نامزد دو جایزه اسکار شده است، آنجلا لنسبوری (Angela Lansbury) است که در ۲۰ سالگی، دومین نامزدی اسکار خود را به دست آورد.

همچنین وی در حالی در ۲۳ و سپس در ۲۵ سالگی، برای سومین و چهارمین بار نامزد اسکار شد که تنها جنیفر لارنس (Jennifer Lawrence) در سنی کمتر (۴ ماه) به این مهم رسیده است.

برچسب‌ها: ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.