بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ واکین فینیکس

5 June 2021 - 19:00

واکین فینیکس، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون جوکر، گلادیاتور، او و استاد بازی کرده است و تاکنون ۱ بار برنده جایزه اسکار شده است.

واکین رافائل فینیکس (Joaquin Rafael Phoenix) در ۲۸ اکتبر ۱۹۷۴ (۶ آبان ۱۳۵۳) در آمریکا به دنیا آمد. رافائل فرزند سوم خانواده است. وی دارای ۳ خواهر است که همگی حداقل برای مدتی، بازیگر بوده‌اند. بزرگترین فرزند خانواده فینیکس، برادر وی، ریور فینیکس (River Phoenix) بود که در سال ۱۹۹۰ درگذشت. وی همچنین یک خواهر ناتنی دارد که از وی بزرگتر است.

در دوران کودکی واکین، خانواده وی عضو یک فرقه بودند که بعد از دیدن چند رفتار از اعضای آن، از این فرقه جدا شدند. یکی از این موارد، کشتن بی رحمانه حیوانات بود که باعث شد تمام اعضای خانواده فینیکس، گیاهخوار شوند.

نام اصلی خانوادگی وی، باتم بود ولی والدین وی در اواخر دهه هفتاد میلادی و پس از جدایی از آن فرقه، نام فینیکس را به عنوان نام خانوادگی خود انتخاب کردند. فینیکس که معنی ققنوس می‌دهد، برگرفته از یک پرنده افسانه‌ای است و اشاره به شروع مجدد این خانواده در آن دوران دارد.

واکین بازیگری را از همان کودکی و با حضور در چند آگهی بازرگانی آغاز کرد و در سال ۱۹۸۲ و در کنار برادر بزرگتر خود، در اولین سریال خود بازی کرد. در آن زمان واکین با توجه به اینکه برادرش ریور (رودخانه) و خواهرش رین (باران) نام داشتند، نام لیف به معنی برگ را برای خود انتخاب کرد و تا ۱۵ سالگی، به این نام صدا می‌شد و با این نام به بازیگری می‌پرداخت.

واکین که ترک تحصیل کرده بود، در سال ۱۹۸۶ و پس از بازی در چند سریال، در اولین فیلم سینمایی خود نیز به ایفای نقش پرداخت. فینیکس در ادامه و با نام لیف فینیکس در چند فیلم و سریال دیگر بازی کرد تا آنکه در سال ۱۹۹۵ و در فیلم به خاطرش مردن (To Die For)، برای اولین بار با نام واکین فینیکس به بازی در یک فیلم پرداخت.

واکین فینیکس در کنار نیکول کیدمن در فیلم به خاطرش مردن.

فینیکس در ادامه در فیلم‌های نه چندان موفقی چون دور برگردان (U Turn) و اختراع ابوت‌ها (Inventing the Abbotts) بازی کرد.

در سال ۱۹۹۹، حرفه بازیگری فینیکس دگرگون شد. وی در آن سال در فیلم ۸میلی‌متری (۸MM) بازی کرد که در گیشه به فروش ۹۸ میلیون دلاری رسید. اما اوج کار فینیکس، در سال ۲۰۰۰ رقم خورد.

در آن سال وی در فیلم گلادیاتور (Gladiator) به هنرنمایی پرداخت. گلادیاتور در گیشه عملکرد بسیار خوبی داشت و با فروش ۴۵۷ میلیون دلاری، دومین فیلم پرفروش سال شد.

در فصل جوایز نیز این فیلم بسیار موفق بود و نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد و در نهایت به عنوان بهترین فیلم سال نیز انتخاب شد. فینیکس نیز به خاطر بازی در این فیلم، برای نخستین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شد.

فینیکس در کنار راسل کرو در فیلم گلادیاتور. هر دو بازیگر نامزد اسکار شدند که کرو موفق به بردن این جایزه شد …

در سال ۲۰۰۲، فینیکس در یکی دیگر از فیلم‌های موفق خود بازی کرد. فیلم نشانه‌ها (Signs) که در گیشه به فروش ۴۰۸ میلیون دلاری دست یافت تا هفتمین فیلم پرفروش سال باشد.

فینیکس در سال ۲۰۰۳ و با انیمیشن برادر خرس (Brother Bear)، اولین تجربه صداپیشگی خود را کسب کرد که این انیمیشن در گیشه به فروش ۲۵۰ میلیون دلاری دست یافت.

در سال ۲۰۰۴، فینیکس در ۳ فیلم بازی کرد که دو فیلم در گیشه موفق بودند. روستا (The Village) که به فروش ۲۵۷ میلیون دلاری دست یافت و سپس نیز فیلم نردبان ۴۹ (Ladder 49) که ۱۰۲ میلیون دلار فروش داشت. هتل رواندا (Hotel Rwanda) نیز دیگر فیلم فینیکس در این سال بود.

واکین فینیکس در سال ۲۰۰۵ در یکی دیگر از فیلم‌های مهم خود با نام سربه‌راه باش (Walk the Line) بازی کرد که این فیلم در گیشه موفق بود و به فروش ۱۸۷ میلیون دلاری دست یافت.

فینیکس نیز برای بازی خود در این فیلم، موفق شد برای دومین بار، نامزد جوایز اسکار و گلدن گلوب شود و برای نخستین بار، جایزه گلدن گلوب را برنده شد.

فینیکس در کنار ریس ویترسپون در فیلم سربه‌راه باش. ویترسپون نیز نامزد اسکار شد اما برخلاف فینیکس، موفق به بردن این جایزه شد …

پس از یک سال دوری از سینما، فینیکس در سال ۲۰۰۷ با فیلم شب مال ماست (We Own the Night) به سینما بازگشت که در گیشه فروش ۵۵ میلیون دلاری را تجربه کرد.

در ادامه فینیکس در چند فیلم نه چندان موفق چون دو عاشق (Two Lovers) و من هنوز اینجا هستم (I’m Still Here) بازی کرد و در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ نیز به استراحت پرداخت.

در سال ۲۰۱۲، فینیکس با فیلم استاد (The Master)، بازگشت موفقی به سینما داشت. این فیلم در گیشه به فروش ۵۰ میلیون دلاری رسید و فینیکس نیز برای بازی در آن، سومین نامزدی اسکار و گلدن گلوب خود را کسب کرد.

فینیکس در کنار فیلیپ سیمور هافمن فقید در فیلم استاد. هر دو نامزد اسکار شدند هرچند هیچکدام موفق به بردن این جایزه نشدند …

فینیکس در سال ۲۰۱۳ به بازی در فیلم او (Her) پرداخت. این فیلم که ۴۸ میلیون دلار فروش کسب کرد، نامزد ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد. فینیکس نیز گرچه نامزد اسکار نشد اما چهارمین نامزدی گلدن گلوب خود را برای این فیلم به دست آورد.

خباثت ذاتی (Inherent Vice)، نام تنها فیلم فینیکس در سال ۲۰۱۴ است که در گیشه موفق نبود اما پنجمین نامزدی گلدن گلوب را برای وی به ارمغان آورد.

در سال ۲۰۱۵ نیز، واکین فینیکس در فیلم مرد بی‌منطق (Irrational Man) به ایفای نقش پرداخت که البته در گیشه چندان موفق نبود و به فروش ۲۹ میلیون دلاری دست یافت.

فینیکس در کنار اما استون در فیلم بی‌منطق.

پس از دوری یک ساله از سینما، فینیکس در سال ۲۰۱۷ در فیلم تو هرگز واقعاً اینجا نبودی (You Were Never Really Here) بازی کرد که گرچه با استقبال منتقدین همراه شد اما در گیشه شکست خورد.

در سال ۲۰۱۸، فینیکس در ۳ فیلم بازی کرد که فیلم برادران سیسترز (The Sisters Brothers)، مهم‌ترین فیلم وی در آن سال بود. فینیکس در دو فیلم دیگر خود در آن سال نیز همبازی رونی مارا (Rooney Mara) شد.

در نهایت اما، واکین فینیکس در سال ۲۰۱۹ یکی از خاطره‌انگیزترین نقش‌های خود را در فیلم جوکر (Joker) رقم زد. این فیلم نامزد ۱۱ جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم سال شد و در گیشه نیز فراتر از حد انتظار کار کرد و به فروش ۱٫۰۷۲ میلیارد دلاری دست یافت تا هفتمین فیلم پرفروش سال باشد.

فینیکس در کنار رابرت دنیرو در فیلم جوکر. این فیلم موفق‌ترین فیلم کارنامه کاری هر دو بازیگر است …

فینیکس نیز برای هنرنمایی خود در این فیلم چهارمین نامزدی اسکار و ششمین نامزدی گلدن گلوب خود را کسب کرد و در نهایت نیز برای نخستین بار برنده اسکار و برای دومین بار، برنده جایزه گلدن گلوب شد.

پس از همکاری موفق در فیلم گلادیاتور، فینیکس قرار است به زودی در فیلمی دیگر از ریدلی اسکات (Ridley Scott) بازی کند. همچنین وی باید در قسمت دوم فیلم جوکر نیز به بازی بپردازد.

در زندگی شخصی خود، واکین فینیکس در سال ۲۰۱۸ با رونی مارا رابطه پیدا کرد. این دو در سال ۲۰۱۹ نامزد شدند و در سال ۲۰۲۰، فرزند پسر آنها به دنیا آمد. واکین نام این فرزند را به یاد برادر فقید خود؛ ریور گذاشته است.

فینیکس در کنار نامزد خود؛ رونی مارا. این دو تاکنون در چند فیلم، همبازی بوده‌اند …

فینیکس که از ۳ سالگی گیاهخوار است، جزو فعالترین حامیان حقوق حیوانات در بین بازیگران سینما است و نه تنها خود از لباسی که از پوست حیوانات ساخته شده باشد استفاده نمی‌کند که در فیلم‌هایش نیز تنها لباس‌هایی که از الیاف مصنوعی ساخته شده باشند را می‌پوشد.

فینیکس از رابرت دنیرو (Robert De Niro) به عنوان بازیگر محبوب خود نام برده است. فیلم جوکر که این دو در آن همبازی بودند، الهامات زیادی از فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) با بازی دنیرو گرفته است. همچنین وی از فیلم برادران ناتنی (Step Brothers) به عنوان یکی از فیلم‌های محبوب خود نام برده است.

رابطه دوستانه نزدیکی با کیسی افلک (Casey Affleck) دارد. افلک به مدت ۱۱ سال،  همسر خواهر واکین؛ سامر فینیکس (Summer Phoenix) بود. وی همچنین با کیانو ریوز (Keanu Reeves) نیز دوستی نزدیکی دارد. ریوز بهترین دوست ریور؛ برادر واکین بود.

واکین و برادر فقیدش؛ ریور، اولین برادران تاریخ سینما هستند که در رشته بازیگری، نامزد اسکار شدند. ریور در سال ۱۹۸۹ نامزد اسکار شد و واکین نیز در سال ۲۰۰۰، برای نخستین بار نامزد اسکار شد.

واکین در کنار برادر فقید خود؛ ریور، در دوران جوانی …

واکین فینیکس و هیث لجر (Heath Ledger)، هر دو برای بازی در نقش جوکر برنده جایزه اسکار شدند. پیش از این تنها مارلون براندو (Marlon Brando) و رابرت دنیرو موفق به بردن جایزه اسکار برای بازی در نقشی مشابه (شخصیت ویتو کورلئونه) اما در دو فیلم مختلف شده بودند.

فینیکس چهارمین بازیگر تاریخ است که برای بازی در نقش یکی از شخصیت‌های کتاب‌های مصور یا کمیک، نامزد اسکار می‌شود. همچنین در کنار لجر، این دو تنها بازیگران تاریخ می‌باشند که برای بازی در نقش یک شخصیت از دنیای کمیک‌ها، برنده اسکار می‌شوند.

بنابر گفته واکین فینیکس، زخم روی لب وی، مادرزادی است و از بدو تولد، وجود داشته است.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.