در سومین روز از سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳

در سومین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر، هنرمندان زیادی به عنوان مهمان در جشنواره حضور پیدا کردند، برای اولین بار نسخه رنگی شده «دختر لر» پس از ۸۸سال اکران و توضیحاتی درباره ثبت این رویداد در فهرست فیاپف ارائه شد.

سومین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کمی خلوت‌تر از روزهای گذشته بود، اما به نمایش گذاشتن نسخه ترمیم شده دو فیلم «دخترلر» و «آن‌سوی آتش» از مهم‌ترین اتفاقات روز (جمعه ۷ خرداد) بود، فیلم‌هایی که هریک به نوعی، بخشی از تاریخ سینمای ایران به حساب می‌آیند و اکران مجدد این دو فیلم‌، توانست، نظر بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کند. در ادامه به آنچه که در سومین روز جشنواره رخ داد می‌پردازیم.

 فیلمی که به خسرو سینایی تقدیم شد

روز سوم جشنواره هم مهمانان ویژه‌ای داشت، رخشان بنی اعتماد، همراه با جهانگیر کوثری، مجید رجبی‌معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان، همایون ارشادی، یوسف تیموری و تورج اصلانی در جشنواره حضور پیدا کردند، کوروش سلیمانی هم یکی از هنرمندانی بود که برای تماشای فیلم «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» اثر حبیب احمدزاده در جمع مهمانان حاضر شد. ستاره اسکندری به جمع هنرمندان حاضر در جشنواره پیوست  و فیلم سینمایی «حافظ برادر» با کارگردانی فرید کاراهان، از کشور ترکیه با معرفی این بازیگر روی پرده رفت. میترا حجار هم برای تماشای «دختر لر»، اولین فیلم سینمایی ایران در سانس آخر جشنواره حاضر شد و برای اولین بار، پس از ۸۸ سال به تماشای نسخه رنگی شده و ترمیم شده این فیلم نشست. حمید فرخ‌نژاد هم که تهیه کنندگی فیلم«میجر» را برعهده دارد، پیش از اکران، این ساخته احسان عبدی‌پور را به روح زنده یاد خسرو سینایی تقدیم کرد.

۸۸سال انتظار برای اولین فیلم سینمایی

فیلم سینمایی «دختر لر» با کارگردانی اردشیر ایرانی، اولین فیلم صنعتی و تجاری سینمای ایران که در مدت زمان ۷ ماه ساخته شد و در سال ۱۳۱۲ برای اولین بار در سینما، اکران شد. این فیلم محصول کمپانی امپریال هند است. فیلمی که حالا، پس از گذشت ۸۸ سال، نسخه ترمیم شده آن برای اولین‌بار، در سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر روی پرده رفت.

از کیانوش عیاری تا حبیب احمدزاده

در جشنواره جهانی فیلم فجر، فیلم‌هایی از سراسر دنیا به نمایش گذاشته می‌شود، تا هریک در بخش‌های مجزا به رقابت با یکدیگر بپردازند، اما معمولا توجه آنسوی آتش‌ها به فیلم‌های داخلی، کمی بیشتر است. اولین فیلمی که در روز سوم اکران شد، «آن‌سوی آتش» کیانوش عیاری بود، فیلمی که نسخه ترمیم شده آن به نمایش گذاشته شد تا بعد از آن، عیاری بتواند درباره رویکردها و نحوه ساخت فیلم، کارگاه آموزشی‌ای برگزار کند. پس از آن فیلم سینمایی «افسانه بناسان، غول چراغ جادو» اثر حبیب احمدزاده در سال پنج سینمای چارسو به نمایش درآمد.فیلم «فرزندان شب» اثر بهروز نورانی‌پور، فیلمی بود که با دیدگاه متفاوت‌تری به کودکان و آموزش پذیری آنها پرداخته بود. فیلم «میجر»، اثر احسان عبدی‌پور و «روزگار بلور» اثر امیر فرض الهی از دیگر فیلم‌هایی بودند که در سانس آخر روی پرده رفتند.

«آن‌سوی شب» و الهام از «سووشون»

کیانوش عیاری با نگاه به فیلم «آن سوی آتش» از ساعت ۲۰:۳۰، کارن شاه‌نظرف تهیه‌کننده و کارگردان روسی در کارگاه «هویت در سینمای جهانی» از ساعت ۲۲ و مصطفی احمدی در کارگاه «تجربه‌های برنامه‌ریزی؛ استانداردهای‌ بین‌المللی» از ساعت ۲۳:۳۰ روز جمعه ۷ خرداد در مسترکلاس‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با هنرجویان و علاقه‌مندان سینما گفتگو کردند.

این سه کارگاه مجازی از طریق صفحات اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر، اینستاگرام باشگاه مخاطبان جشنواره، کانال آپارات جشنواره، سایت جشنواره به‌صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفت.

کیانوش عیاری نویسنده، تدوینگر و کارگردان پیشکسوت سینما، ساخت فیلم‌های «تنوره دیو»، «شبح کژدم»، «دو نیمه سیب»، «آبادانی‌ها»، «شاخ گاو»، «بودن یا نبودن»، «خانه پدری»، «بیدار شو آرزو»، «کاناپه» و… را در کارنامه کاری خود دارد و افتخاراتی همچون نامزدی جایزه افق‌های ونیز جشنواره فیلم ونیز، نامزدی جایزه کریستال گلوب از جشنواره کارلووی واری، نامزدی جوایز بهترین فیلمنامه و هرم طلایی از جشنواره فیلم قاهره، جایزه پلنگ نقره‌ای از جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو و… را تاکنون کسب کرده است درباره فیلم سینمایی «آن‌سوی شب» می‌گوید که ایده اصلی این فیلم را از قصه «سووشون» سیمین دانشور برداشته است.

کارن شاه‌نظرف تهیه‌کننده، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و رمان‌نویس در سال ۱۹۷۵ از موسسه فیلم مسکو فارغ‌التحصیل شده است. او در سال ۱۹۹۸ به عنوان مدیرکل و رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان موس‌فیلم فعالیت کرد و با رهبری این هنرمند، بزرگ‌ترین استودیوی فیلم روسیه به مهم‌ترین استودیوی اروپا تبدیل شد که صرفا بر تولید فیلم متمرکز است. آثار او، بیش از ۲۰ جایزه را در رشته‌های مختلف به خود اختصاص داده‌اند. او تاکنون سابقه حضور در رویدادهای بین‌المللی متعددی را داشته و با دو فیلم «بند شماره ۶» و «ببر سفید»  نمایندگی سینمای روسیه در اسکار را داشته است.

مصطفی احمدی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، کارگردان و تدوینگر سینما متولد ۱۳۴۹ در تهران و دانش‌آموخته آکادمی فیلم نیویورک است. او برنامه‌ریزی و دستیاری کارگردان را از سال ۱۳۷۰ با فیلم تلویزیونی «آهنگ پنهان» ساخته زنده‌یاد ایرج کریمی آغاز کرده و فیلم تلویزیونی «مکالمه»، مینی سریال «مسافر تاریکی» و فیلم‌های سینمایی «نزدیک‌تر» و «بی حساب» عناوین آثاری هستند که این هنرمند، کارگردانی آن‌ها را برعهده داشته است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.