در روز پنجم سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت

31 May 2021 - 13:16

پنجمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی پایان یافت که سه فیلم سینمایی«دشت خاموش»، «صحنه زنی» و «بوتاکس» به سانس ویژه رسیدند و نسخه مرمت شده فیلم«بدوک» مجید مجیدی همراه با «دختر لر»، اثر اردشیر ایرانی به نمایش گذاشته شد.

پنجمین روز از جشنواره جهانی فیلم فجر در حالی به پایان رسید که در سالن‌های پردیس چارسو، فیلم‌هایی در بیش از ده سانس از کشورهای مختلف به نمایش درآمد. که مهم‌ترین آنها «گیسوم» و «صحنه زنی» بودند که پس از اکران فیلم، نشست خبریشان برگزار شد.

فیلم‌هایی که به سانس ویژه رسیدند

پنجمین روز از جشنواره در حالی به اتمام رسید، که فیلم «دختر لر» ساخته اردشیر ایرانی که حالا پس از ۸۸ سال نسخه رنگی و مرمت شده آن در جشنواره اکران می‌شود، برای سومین روز متوالی روی پرده رفت و با استقبال خوبی هم مواجه شد. شاید بتوان پنجمین روز را پر بارترین روز دانست، چرا که فیلم های «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی، «صحنه زنی» ساخته  علیرضا صمدی، «گیسوم» ساخته نوید به تویی، «هجده هزارپا» ساخته مهدی شامحمدی و نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «بدوک»ساخته مجید مجیدی، روی پرده سینما رفت. با توجه به سانس‌های ویژه‌ای که فیلم‌های «صحنه زنی»، «دشت خاموش» و «بوتاکس» گرفته‌اند نشان می‌دهد، سازندگان توانسته‌اند کار را به خوبی پیش ببرند.

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس مهمانان ویژه 

معمولا مهمانان ویژه جشنواره‌ها، هنرمندان هستند، اما روز گذشته (یکشنبه ۹ خرداد) اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جشنواره حاضر شدند و به تماشای فیلم سینمایی «گیسوم» نشستند، این اعضا که متشکل از حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی، بیژن نوباوه نایب‌رئیس، حجت‌الاسلام مجید نصیرایی، حجت‌الاسلام حسین جلالی، زهره‌سادات لاجوردی، سیدمجتبی محفوظی، امیرحسین بانکی پورفر و عباس سرمست بودند، در بخشی از این دیدار با محمدمهدی عسگرپور دبیر این رویداد سینمایی به گفتگو نشستند. هنرمندان نیز روزگذشته در جشنواره حضور داشند، افسانه چهره‌آزاد به همراه همسرش، شاهرخ فروتنیان به تماشای فیلم «گیسوم» نشستند. مجید مجیدی  در کنار عوامل فیلم سینمایی «صحنه زنی» و «گیسوم» از دیگر مهمان روز گذشته بودند.

فیلم کلاسیک مرمت شده روز

فیلم سینمایی «بدوک» پس از ۳۱ سال ز زمان ساخت آن عصر در پردیس سینمایی چارسو در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده با حضور مجید مجیدی کارگردان این فیلم، امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره جهانی فیلم فجر و شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه‌های این رویداد به نمایش درآمد.

مجیدی پیش از اکران فیلم در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «من دوست دارم این‌جا درباره وضعیت سینمای ایران کمی صحبت کنم؛ این سینما با همه نامهربانی‌ها، نقدهای ناصواب و البته گاهی صواب دریچه‌ای را به روی دنیا باز کرد. سینمای ایران سفیر نجیبی از ایران است که پرچم کشور ما را در همه‌جا به اهتزاز درآورده و توانسته کشور ما را نمایندگی کند. من هم خوشحالم که سهم کوچکی در این معرفی بزرگ داشتم و از همه عزیزانی که در طول این سال‌ها کنار ما بودند تا آثار ما دیده شود، تشکر می‌کنم.»

اکران ۶ فیلم سوئیسی در بخش کلاسیک‌های مرمت‌شده سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و با همکاری آرشیو ملی فیلم سوئیس هم از دیگر بخش‌های روز پنجم بود.

مرور تجربه‌های شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی

شهرام مکری، ایان کریستی و جواد طوسی، دوشنبه ۱۰ خرداد، در ششمین روز از سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر تجربه‌های خود را با هنرجویان کارگاه‌های این رویداد در میان می‌گذارند.

مکری در کارگاه «تجربه‌های کارگردانی؛ سبک شخصی چیست؟»، ایان کریستی در کارگاه «سینما؛ نو به نو» و جواد طوسی در کارگاه نگاهی به فیلم «سفر سنگ» مسعود کیمیایی، روز دوشنبه ۱۰ خرداد، مهمان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هستند.

مکری، متولد ۱۳۵۷ در کرمانشاه؛ نویسنده، تدوینگر و کارگردان سینما است. وی دارای مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره است و فیلمسازی را با فیلم کوتاه «طوفان سنجاقک» آغاز کرده است. سابقه نویسندگی و کارگردانی «هجوم»، «ماهی و گربه»، «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» و ساخت «جنایت بی دقت» و فیلم‌های کوتاه در کارنامه کاری این هنرمند وجود دارد.

این کارگردان ، تاکنون جوایز متعددی ازجمله جایزه انجمن منتقدان ونیز برای فیلم‌نامه «جنایت بی‌دقت» (مشترک با نسیم احمدپور)، هوگوی نقره‌ای از جشنواره فیلم شیکاگو در بخش اصلی برای فیلم «جنایت بی‌دقت»، جایزه بهترین فیلم‌نامه (مشترک با نسیم احمدپور) از جشنواره بین‌المللی داکا، جایزه بخش افق برای مضمون نوآورانه، جشنواره ونیز سال ۲۰۱۳ برای فیلم «ماهی و گربه» و جایزه بهترین فیلم از جشنواره لیسبون برای «ماهی و گربه» و… را از آن خود کرده است.

ایان کریستی، فیلم‌پژوه، جستجوگر و منتقدی است که بر بسیاری از وجوه تاریخ سینما و فیلم‌های معاصر کارگردانانی نظیر مایکل پاول، امریک پرسبرگر، رائول روییز، رابرت پل، یکی از پیشگامان سینمای انگلیس، تحقیق و پژوهش کرده است.

او عضو هیئت علمی و استاد دانشکده بیرکبک دانشگاه لندن است. ایان کریستی در سال ۲۰۰۶، استاد ممتاز رشته هنرهای زیبای دانشگاه کمبریج شد و نمایشگاه‌گردان نمایشگاهی بزرگ در مورد سرگئی آیزنشتاین، فیلم آوانگارد و سینمای عصر حاضر بود. کریستی در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی سخنرانی می‌کند و برای مجلاتی مثل «سایت اند ساند» و «سنسز آو سینما» می‌نویسد. اخیراً کریستی، درباره این موضوع به شکل مجازی در دانشکده گریشام به ایراد سخنرانی پرداخته است.

جواد طوسی متولد ۱۳۳۴ در تهران، لیسانس حقوق قضایی (با سابقه قضایی در دادگستری) منتقد، پژوهشگر و مدرس سینما است. وی از سال ۱۳۶۳ با نگارش مقالات نقد برای مجلات سینمایی فیلم، آغاز به کار کرد و در سال‌های اخیر با دیگر ماهنامه‌های سینمایی، ازجمله «دنیای تصویر»، «فیلم ویدئو»، «گزارش فیلم» و «سینما» به همکاری پرداخته است. از دیگر فعالیت‌های او می‌توان به عضویت هیئت داوران بخش مسابقه داخلی سینمای ایران، هیئت انتخاب فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران و فیلم‌های کوتاه بیست‌ودومین جشنواره فیلم فجر و … اشاره کرد.

روزانه سه کارگاه مجازی در جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار می‌شود. این کارگاه‌ها به ترتیب در ساعت‌های۲۰:۳۰، ۲۲ و ۲۳:۳۰ به صورت مجازی میزبان علاقه‌مندان به سینمای ایران و جهان خواهند بود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.