در آخرین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چه گذشت

2 June 2021 - 09:33

مدیر فن‌آوری اطلاعات جشنواره اعلام کرد، تا کنون بیش از ۹ هزار و صد نفر  مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره جهانی نشسته‌اند و روزانه حدود ۱۰۰۰ نفر به کاخ جشنواره آمدند.

سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سه شنبه(۱۱ خرداد) ،هفتمین روز خود را در حالی پشت سر گذاشت که مدیر فن‌آوری اطلاعات جشنواره اعلام کرد تا کنون بیش از ۹ هزار و صد نفر  مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره جهانی نشسته‌اند.

 ۹هزار نفر در هفت روز

جشنواره جهانی فیلم فجر در هفتمین روز خود تصمیم گرفت تا اولین فیلم سینمایی عادل تبریزی با نام «گیجگاه» که در سی ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر  روی آنتن سینما رفت را روی پرده جشنواره جهانی ببرد. علاوه بر «گیجگاه» که در آخرین سانس و ساعت ۸تا ۹ اکران شد و مخاطبان زیادی را هم به سینما کشاند، فیلم سینمایی «بوتاکس»، ساخته کاوه مظاهری، فیلم سینمایی «دختر آبی» به کارگردانی کیوان مجیدی، مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» اثر منصور فروزش، اکران نسخه مرمت شده فیلم سینمایی «بدوک» به کارگردانی مجید مجیدی برای سومین روز پی در پی و فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، در هفتمین روز جشنواره، اکران شدند.

 یکی از اتفاقات روز پایانی آماری بود که مدیر فن‌آوری اطلاعات جشنواره اعلام کرد، این بود که تا کنون بیش از ۹ هزار و صد نفر  مخاطب به تماشای فیلم‌های جشنواره جهانی نشسته‌اند که با در نظرگرفتن تعداد صندلی‌ها، سالن‌ها ظرفیت ۷۲ درصدی را پر کردند. همچنین آمار میانگین ورور به کاخ جشنواره روزانه حدود ۱۰۰۰نفر بوده است.

مهم‌ترین مهمانان روز هفتم جشنواره

روز ششم جشنواره، سفیر فنلاند مهمان جشنواره بود، در هفتمین روز هم ، سفیر ژاپن هم در این جشنواره شرکت کرد و به تماشای فیلم «گذار: آخرین روزهای سامورایی» نشست. محمدرضا رهبری، محمدرضا شریفی‌نیا و باران کوثری که خود نقش اصلی فیلم «گیجگاه» بود، از دیگر افرادی بودند که در جشنواره حضور پیدا کردند و به تماشای فیلم سینمایی «گیجگاه» اثر عادل تبریزی نشستند. محمد حمیدی‌مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که سابقه برگزاری دو دوره از جشنواره سینما حقیقت را در کارنامه خود دارد، در جشنواره حاضر شد. رضا کیانیان که یکی دیگر از مهمانان روز هفتم بود، در جشنواره حضور پیدا کرد و سینما را زبان مشترک دنیا دانست.

سینما هنوز تبدیل به صنعت نشده است

نشست خبری فیلم‌های کوتاه باکس سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق با حضور مریم اسمی‌خانی کارگردان «وضعیت اورژانسی»، سحر خوشنام کارگردان «پاندای کوچک، پاندای بزرگ»، سیاوش گرجستانی کارگردان «واداشته» و علیرضا کاویان‌ راد کارگردان «من ایرانی‌ام» روز گذشته( سه‌شنبه ۱۱ خرداد)، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

سیاوش گرجستانی کارگردان فیلم «واداشته» با اشاره به شکل‌گیری ایده فیلمش گفت:

«سنت کودک‌همسری بین افغان‌ها نیز مرسوم است و من با خانوده‌ای در داستان روبه‌رو بودم که درکی از وضعیت این کودکانی که به همسری انتخاب می شوند، نداشتند.»

علیرضا کاویان‌راد کارگردان انیمیشن «من ایرانی‌ام» درباره قصه این فیلم گفت: «کار من تولید سریال‌های انیمیشن کوتاه ایرانی است و پیش از این تجربه‌های متفاوتی از نظر محتوایی و شکلی داشتم.»

سحر خوشنام، کارگردان «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» گفت: «به نظرم هنوز سینمای ایران و فیلم کوتاه جای کار زیادی برای تبدیل شدن به صنعت دارد.»

مریم اسمی‌خانی کارگردان فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» درباره اهمیت سینمای کوتاه، مستقل از فیلم بلند گفت:

«به ارزش‌گذاری بین فیلم کوتاه و بلند قائل نیستم. جهان به سمتی می‌رود که فیلم‌های کوتاه می‌توانند اقبال بیشتری برای دیده‌شدن داشته باشند. هم‌زمان با «وضعیت اورژانسی» فیلم‌نامه بلندی داشتیم که ترجیح دادیم تا ابتدا فیلم کوتاه‌مان را بسازیم که دست‌مان برای ساخت آن بازتر بود، زیرا فیلم بلند مناسبات خاص خودش را دارد و ممکن بود خروجی آن به دلیل تأثیرات بیرونی، دیگر فیلم ما نباشد.»

فردین خلعتبری و کارگاه‌های جشنواره

 جواد طوسی، منتقد و مدرس سینما، در کارگاه انتقال تجربه درباره فیلم سینمایی «سفر سنگ» که نسخه مرمت شده آن اکران شد، صحبت کرد. او درباره مسعود کیمیایی کارگردان این فیلم سینمایی گفت:

«مسعود کیمیایی فیلمسازی احساسی است و نمی‌تواند به دنیای پیرامونش بی‌توجه باشد. طوسی معتقد است که فیلم«سفر سنگ» مسعود کیمیایی، مانند  دیگر فیلم‌های او به خیر و شر می‌پردازد.

فردین خلعتبری، متولد ۱۳۴۳، در نوشهر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت است او در کارگاه آموزشی «تجربه‌های آهنگسازی/ نگاه جهانی» حضور پیدا کرد و  با تمجید از سینمای عباس کیارستمی گفت:

«به عقیده من او یک استثناست که خوشبختانه باعث شد بخشی از نگاه سینمای غرب، به‌واسطه زاویه‌دید به ظاهر ساده اما درعین‌حال پیچیده عباس کیارستمی به سمت سینمای ایران بچرخد. البته که ما در تاریخ‌مان یک مورد استثنائی دیگر هم داریم که اصغر فرهادی است، کسی که او هم با سبک خاص خود نوع دیگری از سینما را تحت تأثیر قرار داده است.»

فولکر شلوندورف فیلمساز آلمانی در قالب مسترکلاسی در سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با مرور خاطرات جذاب خود از فیلمسازی در آمریکا و آلمان، تجربیات خود در زمینه «هویت» را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشت.

این کارگردان درباره فیلم «سرگذشت ندیمه» گفت:

«فیلم «سرگذشت ندیمه» را آماده نمایش کرده بودم که خبر فروپاشی دیوار برلین اعلام شد. همان لحظه با خودم فکر کردم، تو اینجا در نیویورک چه کار می‌کنی؟ تو الان باید در برلین باشی. خیلی غیرمنتظره بود، هیچ‌کدام از هم‌نسلان من اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم که دیوار برلین فرو بریزد و امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی سقوط کند. بنابراین من پس از هفت سال درحالی‌که کاملاً خودم را با فیلمسازی از نوع آمریکایی تطبیق داده بودم، دوباره به آلمان برگشتم و هنوز هم در آلمان هستم. اینجا باز بحث هویت ایجاد می‌شود. شاید در یک کشور دیگر متفاوت به نظر برسی، شاید به یک زبان دیگر صحبت کنی و در یک فرهنگ دیگر به سر ببری، اما تو حتی با تظاهر به یک فرهنگ دیگر، هیچ‌وقت فرهنگ خودت را از دست نمی‌دهی.

امروز (چهارشنبه ۱۲ خرداد)آخرین روز برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر است. مراسم مجازی اعلام برگزیدگان جشنواره جهانی فیلم فجر، ساعت ۱۱:۳۰ در پردیس سینمایی چارسو و همزمان به صورت زنده از فضای مجازی پخش خواهد شد و زبان اصلی مراسم اختتامیه نیز، انگلیسی است و در همه پلتفرم‌ها به غیر از یوتیوب، همزمان به فارسی هم ترجمه می‌شود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران، در حال برگزاری است.

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.