برگزیدگان سی‌ و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام شدند

2 June 2021 - 12:35

اسامی برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر طی مراسمی در پردیس سینمایی چهارسو اعلام و از طریق فضای مجازی پخش شد.

مراسم مجازی اعلام برگزیدگان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امروز چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ در پردیس سینمایی چهارسو برگزار و به صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش می‌شود.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور تحت تاثیر شرایط ناشی از شیوع کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از چهارشنبه ۵ خرداد در پردیس سینمایی چارسو آغاز و افتتاحیه آن با نمایش نسخه بازسازی و ترمیم شده «آن سوی آتش» به کارگردانی کیانوش عیاری برگزار شد.

روز جمعه، هفتم خرداد ۱۴۰۰ (۲۸ می ۲۰۲۱) بود که فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) با انتشار پستی در حساب توییتر خود، از پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر را به جمع ۱۵ جشنواره برتر این اتحادیه خوش‌آمد خبر داد.

مجری مراسم اختتامیه امیر اسفندیاری، معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی جشنواره سی‌وهشتم است و در دقایقی از برنامه محمدمهدی عسگرپور، دبیر این رویداد برای بیان سخنانی مقابل دوربین حاضر شد.

اسفندیاری در ابتدای این مراسم که به صورت زنده و به زبان انگلیسی و با ترجمه هم‌زمان فارسی پخش می‌شد ضمن خوشامدگویی به همه بینندگان مجازی این رویداد، از برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به صورت آنلاین با بازار فیلم و مسترکلاس‌های آنلاین تحت تاثیر شرایط شیوع کرونا گفت.

برقراری ارتباط تصویری با برگزیدگان و داوران جشنواره بخش دیگری از این برنامه بود.

تقدیر عسگرپور از برگزارکنندگان و مخاطبان جشنواره

محمدمهدی عسگرپور در ادامه این مراسم در مقابل دوربین حاضر شد و گفت:

«قبل از هر چیز مایلم از تمام همکارانم و همه شما بینندگان این مراسم مجازی تشکر کنم. می‌دانید که با توجه به همه‌گیری جهانی ویروس کرونا نتوانستیم این جشنواره را سال گذشته برگزار کنیم اما نظاره‌گر شیوه برگزاری همه جشنواره‌های جهانی بودیم و در نهایت به شیوه‌ای ترکیبی متشکل از بخش حضوری و مجازی رسیدیم. تعداد قابل توجهی از هنرمندان در بازار آنلاین ما شرکت کردند و بیش از ۳۰۰ فیلم نمایش داده شد. تعداد مخاطبان حضوری ۱۰ هراز نفر بود که بسیار مهم و گرانقدر است.»

عسگرپور در پایان گفت:

«از فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) سپاسگزارم و از پیوستن جشنواره جهانی فیلم فجر به جمع ۱۵ جشنواره برتر این اتحادیه خوشنودم و امیدوارم این جشنواره سال آینده با تبلیغات بیشتر و به صورت گسترده‌تر برگزار شود.»

معرفی برندگان جوایز سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

در ادامه هیات انتخاب بخش نتپک از موفقیت احسان عبدی‌پور کارگردان فیلم «میجر» در کسب جایزه نتپک خبر دادند.

جایزه بخش بین‌الادیان نیز به «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین رسولی رسید که دو جوان را در افغانستان به همراه معلم‌شان به تصویر کشیده بود و به عقیده هیات‌داوران پیام‌آور صلح بود.

رامین رسولی در صحبت‌های کوتاهی ضمن تشکر از جشنواره جهانی فیلم فجر برای انتخاب این اثر به عنوان تولید مشترک ایران و افغانستان، از خوشحالی‌اش بابت تداوم این رویداد سینمایی گفت.

معرفی برگزیده بخش «محمدِ امین» بر عهده محمدمهدی عسگرپور، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود و او «هراس» به کارگردانی ایوایلو هریستف از کشور بلغارستان را برنده این بخش اعلام کرد. امیر اسفندیاری «هراس» را مورد علاقه مخالفان آپارتاید و تبعیض و علاقه‌مندان به صلح و برابری توصیف کرد.

در بخش بهترین فیلم اول «بوتاکس» از ایران به کارگردانی کاوه مظاهری به عنوان اثری نشان‌دهنده صدایی تازه در سینمای ایران موفق به کسب جایزه شد.

کاوه مظاهری با تشکر از گروهش که این فیلم را در دمای هوایی بسیار سرد تولید کردند و آرزوی آزادی و خلاقیت بیشتر برای سینمای ایران، از برگزارکنندگان سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر سپاسگزاری کرد.

جلوه‌گاه شرق

در ادامه برنامه، نوبت به بخش «جلوه‌گاه شرق» رسید؛ مستانه مهاجر، مارینا گلبهاری، محمود فاضل جوشکون، دیانا آشیموا و فاطمه حسن الرمیحی به‌عنوان داوران این بخش معرفی شدند.

جایزه سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در این بخش به دلیل نشان دادن تاثیر ظلم و ستم در زندگی بیگناهان به «بیت‌اللحم ۲۰۰۱» رسید.

در ادامه برنامه، نوبت به تقدیر ویژه از یک بازیگر رسید و دیانا آشیموا داور جشنواره از قزاقستان بیان کرد: داوران جلوه‌گاه شرق تصمیم گرفتند یک دیپلم افتخار ویژه را به دا این یو به‌خاطر بازیگری قدرتمندش در فیلم «من خودم را به آتش نمی‌زنم» از کشور کره جنوبی تقدیم کنند.

در این بخش سیمرغ نقره‌ای بهترین دستاورد هنری بخش جلوه‌گاه شرق به مدیر فیلمبرداری فیلم «آنیما» رسید.

سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم‌نامه بخش جلوه‌گاه شرق به امین نایفه نویسنده «۲۰۰ متر» اهدا شد. او بعد از اعلام شدن جایزه‌اش برای بهترین فیلم‌نامه گفت:

دریافت جایزه بهترین فیلم‌نامه برای من بسیار ارزشمند است و بابت حمایت‌ها و بازخوردهایی که دریافت کردم، بسیار خوشحالم. ساخت «۲۰۰ متر» برای من نظیر یک سفر بود. از شما ممنونم و این جایزه به‌عنوان یک نویسنده در آینده کاری من بسیار تأثیرگذار است. جایزه‌ام را به خانواده‌ها در فلسطین اهدا می‌کنم و امیدوارم روزی همه طعم آزادی را بچشیم.

سیمرغ نقره‌ای بهترین کارگردانی در بخش جلوه‌گاه شرق، به علیرضا صمدی برای فیلم سینمایی «صحنه‌زنی» تعلق گرفت.

در ادامه بهترین فیلم بخش جلوه‌گاه شرق معرفی شد و این جایزه به «سیارک» به کارگردانی مهدی حسینی‌وند از ایران رسید.

سینمای سعادت

با پایان یافتن اهدای جوایز بخش جلوه‌گاه شرق، نوبت به معرفی داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» رسید. میریانا کارانوویچ، بریلانته مامندوزا، لیلا پاکالنینا ، اِلما تاتارِ‌گیج، مورتن کاوفمان، فاطمه معتمدآریا و شهرام مکری داوران این بخش بودند.

لیلا پاکالنینا از لتونی از اعضای این هیات داوران در این بخش بیان کرد:

در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره لوح تقدیر برای بهترین فیلم کوتاه به فیلمی اهدا می‌شود که نشان دهنده زندگی ما و دیگران است. این جایزه به «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی خانی از ایران اهدا می‌شود.

در ادامه برنامه سیمرغ نقره‌ای بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت به فیلم «دیوار سفید» به کارگردانی مشترک آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی محصول ایتالیا اهدا شد.

در ادامه اهدای جوایز بخش سینمای سعادت،‌ سیمرغ نقره‌ای بهترین بازیگر مرد به حمید فرخ‌نژاد برای فیلم «میجر» رسید.

در بخش بعدی برای معرفی بهترین بازیگر زن بخش سینمای سعادت،‌فاطمه معتمدآریا عضو هیات داوران گفت:

افتخار من است که جایزه بهترین بازیگر زن را اعلام کنم. این جایزه به لائورا برن بازیگر «هلن» به کارگردانی آنتی یوکینن می‌رسد که بازی فوق العاده‌ای داشت. به او تبریک می‌گویم.

جایزه بهترین فیلمنامه در این بخش به نویسندگان فیلمنامه «حافظ برادر» فریت کاراهان و گلستان آچت اهدا شد. فریت کاراهان یکی از فیلمنامه‌نویسان «حافظ برادر» گفت:

خوشحالم که بعد از زحماتی که برای این فیلم کشیدیم این جایزه را می‌گیرم.

برای معرفی بهترین کارگردان بخش سینمای سعادت، بریلانته ما مندوزا عضو هیات داوران گفت:

این جایزه به‌خاطر کارگردانی تاثیرگذار به دنی کوته کارگردان فیلم سینمایی «بهداشت اجتماعی» از کانادا اهدا می‌شود.

در بخش پایانی اهدای جوایز سینمای سعادت هم سیمرغ زرین بهترین فیلم به «نور طبیعی» رسید. شهرام مکری عضو هیات داوران این بخش در معرفی فیلم برگزیده گفت:

با افتخار اعلام می‌کنم این جایزه به خاطر نگاهی تازه به مقوله زندگی خانوادگی به «نور طبیعی» می‌رسد.

«نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ و تهیه‌کنندگی اینسه بوکا – گروبه، کارولین پیراس و ملانی بلاکس دورف محصول مجارستان، لتونی، فرانسه، آلمان سیمرغ زرین بهترین فیلم بخش سینمای سعادت را به خانه برد.

فهرست کامل برندگان

جایزه نتپک: «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور

جایزه بین‌الادیان: «سگ‌ها دیشب نخوابیدند» به کارگردانی رامین‌ رسولی

جایزه محمدامین: «هراس» به کارگردانی ایوایلو هریستف

جایزه بهترین فیلم اول: «بوتاکس» به کارگردانی کاوه‌ مظاهری

جوایز بخش جلوه‌گاه شرق

بهترین فیلم کوتاه: «بیت‌اللحم‌ ۲۰۰۱»

تقدیر ویژه: دا این یو برای بازی در «من خودم را به آتش نمی‌زنم»

بهترین دستاورد هنری: فیلمبرداری درخشان «آنیما»

بهترین فیلمنامه: امین نایف نویسنده «۲۰۰ متر»

بهترین کارگردانی: علیرضا صمدی کارگردان «صحنه‌زنی»

جوایز بخش سینمای سعادت

بهترین فیلم: «نور طبیعی» به کارگردانی دنژ ناگ

بهترین بازیگر مرد: حمید فرخ‌نژاد در «میجر»

بهترین بازیگر زن: لائورا برن در «هلن»

بهترین فیلم‌نامه: فریت کاراهان و گلستان آچت برای «حافظ برادر»

بهترین کارگردانی: دنی کوته برای «بهداشت اجتماعی»

لوح‌تقدیر بهترین فیلم کوتاه: «وضعیت اورژانسی» ساخته مریم اسمی‌خانی

بهترین فیلم کوتاه: «دیوار سفید» به کارگردانی مشترک آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی

منبع: خبرآنلاین

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.