بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ سندرا بولک

23 June 2021 - 19:00

سندرا بولک، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون جاذبه، سرعت، نقطه کور و مینیون‌ها بازی کرده است و یک بار نیز برنده جایزه اسکار شده است.

سندرا انت بولِک (Sandra Annette Bullock) در ۲۶ ژوئیه ۱۹۶۴ (۴ مرداد ۱۳۴۳) در آمریکا به دنیا آمد. وی دوران کودکی خود را در کشورهای آلمان و اتریش سپری کرد و تا نوجوانی، به زبان آلمانی صحبت می‌کرد. وی هم اکنون نیز به راحتی با این زبان صحبت می‌کند.

مادر سندرا خواننده اپرا بود و سندرا نیز از کودکی به خوانندگی اپرا رو آورد. وی بازیگری را با بازی در چند تئاتر در دبیرستان خود آغاز کرد و سپس در دانشگاه به تحصیل در رشته هنر پرداخت. وی در سال ۱۹۸۷ مدرک کارشناسی خود را در رشته هنرهای زیبا کسب کرد و در همان سال نیز در اولین فیلم سینمایی خود به بازی پرداخت.

بولک در ادامه در چندین فیلم و سریال نه چندان موفق به بازی پرداخت و در نهایت حرفه بازیگری وی از سال ۱۹۹۳ دچار تغییر شد. وی در آن سال در فیلم مرد خرابکار (Demolition Man) به بازی پرداخت که در گیشه موفق بود و به فروش ۱۵۹ میلیون دلاری دست یافت.

در ادامه و در سال ۱۹۹۴، سندرا بولک به بازی در فیلم سرعت (Speed) پرداخت. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و با فروش ۳۵۰ میلیون دلاری، ششمین فیلم پرفروش سال شد.

سندرا بولک در کنار کیانو ریوز در فیلم سرعت. بولک با بازی در این فیلم، به شهرت رسید …

در سال ۱۹۹۵، بولک در دو فیلم موفق در گیشه بازی کرد. دو فیلم وقتی خواب بودی (While You Were Sleeping) و شبکه (The Net) که به ترتیب ۱۸۲ و ۱۱۰ میلیون دلار فروش داشتند. بولک برای بازی در فیلم وقتی خواب بودی، برای نخستین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شد.

زمانی برای کشتن (A Time to Kill)، نام موفق‌ترین فیلم بولک در سال ۱۹۹۶ بود که در گیشه توانست به فروش ۱۵۲ میلیون دلاری دست پیدا کند.

در سال ۱۹۹۷، بولک به بازی در قسمت دوم فیلم سرعت پرداخت که این فیلم نتوانست در گیشه به موفقیت نسخه اول دست پیدا کند و با فروش ۱۵۰ میلیون دلاری، به کار خود در گیشه پایان داد.

بولک در سال ۱۹۹۸ در سه فیلم بازی کرد. ابتدا دو فیلم امید شناور (Hope Floats) و جادوی عملی (Practical Magic) که در گیشه به ترتیب ۸۱ و ۶۸ میلیون دلار فروش داشتند.

سندرا بولک در کنار نیکول کیدمن در فیلم جادوی عملی. این دو که دوستی نزدیکی با یکدیگر دارند، در این فیلم در نقش دو خواهر جادوگر به بازی پرداختند …

وی سپس برای اولین بار تجربه صداپیشگی را با حضور در انیمیشن موفق شاهزاده مصر (The Prince of Egypt) به دست آورد که این انیمیشن در گیشه به فروش ۲۱۸ میلیون دلاری دست یافت.

سندرا بولک در سال ۱۹۹۹ در فیلم نیروهای طبیعت (Forces of Nature) و در سال ۲۰۰۰ در فیلم ۲۸ روز (۲۸Days) بازی کرد که فیلم نخست در گیشه موفق‌تر بود و به فروش ۹۳ میلیون دلاری دست یافت.

دیگر فیلم بولک در سال ۲۰۰۰، فیلم دختر شایسته اخلاق (Miss Congeniality) بود که با فروش ۲۱۳ میلیون دلاری، عملکرد موفقی در گیشه داشت و بولک را به دومین نامزدی گلدن گلوب خود رساند.

سندرا بولک در کنار مایکل کین و بنجامین برت در فیلم دختر شایسته اخلاق.

بولک در سال ۲۰۰۲ به بازی در سه فیلم پرداخت که فیلم مهلت دو هفته‌ای (Two Weeks Notice) با فروش ۱۹۹ میلیون دلاری، عملکرد بهتری نسبت به دو فیلم دیگر داشت.

بولک در سال ۲۰۰۵ به بازی در قسمت دوم فیلم دختر شایسته اخلاق که با نام مسلح و شگفت‌انگیز (Armed & Fabulous) منتشر شده بود، پرداخت که این فیلم در گیشه به فروش ۱۰۱ میلیون دلاری دست یافت.

دیگر فیلم بولک در این سال، فیلم بسیار موفق تصادف (Crash) بود که علاوه بر فروش ۱۰۱ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۶ جایزه اسکار شد و در نهایت نیز جایزه اسکار بهترین فیلم سال را کسب کرد.

سندرا بولک در کنار پل هگیس در پشت صحنه فیلم تصادف.

در سال ۲۰۰۶، بولک برای دومین بار همبازی کیانو ریوز (Keanu Reeves) در فیلم خانه‌ای روی برکه (The Lake House) شد که این فیلم گرچه نتوانست به موفقیت همکاری قبلی این دو دست پیدا کند اما با این حال به فروش موفق ۱۱۴ میلیون دلاری رسید.

سال ۲۰۰۹، یکی از بهترین سال‌های دوران کاری بولک بود. وی در ابتدا در فیلم خواستگاری (The Proposal) به بازی پرداخت که این فیلم در گیشه عملکرد موفقی داشت و به فروش ۳۱۷ میلیون دلاری دست یافت. بولک سومین نامزدی گلدن گلوب خود را نیز برای این فیلم به دست آورد.

در ادامه نیز فیلم نقطه کور (The Blind Side) از وی اکران شد که این فیلم نیز در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و به فروش ۳۰۵ میلیون دلاری دست یافت. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم سال نیز شد.

سندرا بولک در کنار جان لی هنکاک در پشت صحنه فیلم نقطه کور.

سندرا بولک برای هنرنمایی خود در این فیلم، برای نخستین بار نامزد جایزه اسکار و برای چهارمین بار، نامزد گلدن گلوب شد و در نهایت موفق به بردن این دو جایزه نیز شد.

پس از موفقیت‌های سال ۲۰۰۹، بولک به مدت یک سال به استراحت پرداخت و در سال ۲۰۱۱ با فیلم فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک (Extremely Loud & Incredibly Close) به سینما بازگشت.

بولک که مجددا یک سال از سینما دور بود، در سال ۲۰۱۳ با دو فیلم موفق به سینما بازگشت. در ابتدا فیلم مخمصه (The Heat) در این سال از وی اکران شد که در گیشه به فروش ۲۲۹ میلیون دلاری دست یافت.

در ادامه اما نوبت به فیلم بسیار موفق جاذبه (Gravity) رسید که علاوه بر فروش ۶۸۹ میلیون دلاری در گیشه، نامزد ۱۰ جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم سال شد.

سندرا بولک در کنار جرج کلونی در فیلم جاذبه. این فیلم، دومین فیلم پرفروش کارنامه بازیگری بولک محسوب می‌شود …

بولک نیز برای بازی خود در این فیلم، موفق شد برای دومین بار، نامزد جایزه اسکار و برای پنجمین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود.

سندرا بولک در سال ۲۰۱۴ به استراحت پرداخت و در سال ۲۰۱۵ با صداپیشگی در انیمیشن بسیار موفق مینیون‌ها (Minions) به سینما بازگشت. این انیمیشن با فروش ۱٫۱۵۹ میلیارد دلاری، پنجمین فیلم پرفروش سال لقب گرفت.

سرانجام و در سال ۲۰۱۸ نیز، بولک در دو فیلم موفق دیگر بازی کرد. وی در ابتدا به بازی در اسپین‌آف مجموعه اوشن با نام هشت یار اوشن (Ocean’s 8) پرداخت که در گیشه به فروش ۲۹۷ میلیون دلاری دست یافت.

سندرا بولک در کنار کیت بلانشت در فیلم هشت یار اوشن.

سپس نیز نوبت به فیلم جعبه پرنده (Bird Box) رسید که از طریق شبکه استریم نتفلیکس منتشر شد و تبدیل به یکی از پربیننده‌ترین آثار تاریخ این شبکه شد.

بولک اخیرا بازی در فیلم قطار سریع‌السیر (Bullet Train) را به پایان برده است. در این فیلم، وی همبازی برد پیت (Brad Pitt) شده است. وی در حال حاضر نیز در حال بازی در فیلم شهر گمشده دی (Lost City Of D) می‌باشد.

در زندگی شخصی خود، سندرا بولک از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴، با تیت داناوان (Tate Donovan‎) نامزد بود هرچند این دو قبل از ازدواج، از یکدیگر جدا شدند. بولک در سال ۲۰۰۵ با جسی جیمز (Jesse James) ازدواج کرد اما پس از رسوایی اخلاقی جیمز، بولک در سال ۲۰۱۰ درخواست طلاق داد و از وی جدا شد.

سندرا بولک در سال ۲۰۱۰ حضانت یک پسر را بر عهده گرفت. وی در سال ۲۰۱۵ نیز اعلام کرد که حضانت یک دختر ۳ ساله را نیز عهده دار شده است.

مادر سندرا که در سال ۲۰۰۰ درگذشت، خواننده اپرا بود. پدرش که یک نظامی بود، تا سال ۲۰۱۸ و زمان درگذشتش، مدیر برنامه وی بود. سندرا یک خواهر کوچک‌تر از خود دارد که وی را به عنوان رئیس کمپانی فیلم‌سازی خود انتخاب کرده است. پدر بزرگ وی نیز یک دانشمند آلمانی بود.

گرچه خود در دوران کودکی خواننده اپرا بوده است، به فیلم‌های ژانر موزیکال هیچگونه علاقه‌ای ندارد و گفته است که هیچ وقت در یک فیلم موزیکال بازی نخواهد کرد. وی همچنین از ۸ سالگی، پیانو زدن را یاد گرفت.

با افرادی چون کیانو ریوز، نیکول کیدمن (Nicole Kidman)، جرج کلونی (George Clooney) و مریل استریپ (Meryl Streep)، دوستی نزدیکی دارد.

در سال ۲۰۰۰ در یک سانحه هوایی بود و جت شخصی که وی سوار آن بود، در هنگام فرود آمدن در باند فرودگاه، دچار سانحه شدیدی شد. گرچه آسیبی به بولک وارد نشد اما از آن زمان، وی از پرواز با هواپیما می‌ترسد و تا جای ممکن از سفرهای هوایی دوری می‌کند.

گرچه در کشور ایران با نام ساندرا بولاک مطرح شده است، اما تلفظ درست نام کوچک وی سَندرا و تلفظ صحیح نام خانوادگی وی بولِک می‌باشد.

برچسب‌ها: ، ، ،

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.