بیوگرافی: از زندگی تا آثارِ وین دیزل

26 June 2021 - 19:00

وین دیزل، بازیگر آمریکایی است که در فیلم‌هایی چون مجموعه سریع و خشمگین، ریدیک و نگهبانان کهکشان بازی کرده است.

مارک سینکلر (Mark Sinclair) که با نام وین دیزل (Vin Diesel) به شهرت رسیده است، در تاریخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۶۷ (۲۷ تیر ۱۳۴۶) در آمریکا به دنیا آمد. وین که هرگز پدر خود را ندیده است، یک برادر دوقلو دارد.

این دو در کودکی و در کنار دوستان خود، جهت خرابکاری وارد یک سالن تئاتر شدند که وقتی یکی از مدیران آن سالن آنها را پیدا کرد، به آنها پیشنهاد داد تا در نمایش سالن وی مشغول بازی شوند و دیزل از این طریق وارد حرفه بازیگری شد.

دیزل تا دوران جوانی به بازی در این تئاتر پرداخت تا آن که در سال ۱۹۹۰ در اولین فیلم سینمایی خود که فیلم موفق بیداری‌ها (Awakenings) بود، به بازی پرداخت.

دیزل در ادامه در چند تست بازیگری شرکت کرد و پس از عدم موفقیت در آنها، در سال ۱۹۹۵ یک فیلم کوتاه به کارگردانی، نویسندگی و بازی خود ساخت که درباره مشکلات بازیگران در تست‌های بازیگری در ابتدای راه بود.

دیزل در سال ۱۹۹۷، اولین فیلم بلند خود با نام ولگردها (Strays) را ساخت و در سال ۱۹۹۸، نقش کوتاهی در فیلم بسیار موفق نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan) که نامزد اسکار بهترین فیلم سال شد، به دست آورد.

وین دیزل در سال ۱۹۹۹، نخستین تجربه صداپیشگی خود را با حضور در انیمیشن غول آهنی (The Iron Giant) کسب کرد و در سال ۲۰۰۰، در فیلم تاریکی مطلق (Pitch Black) به بازی پرداخت.

اما حرفه بازیگری دیزل در سال ۲۰۰۱ دچار تغییر شد. وی در آن سال و برای نخستین بار، به بازی در مجموعه سریع و خشمگین (The Fast and the Furious) پرداخت. این فیلم در گیشه عملکرد موفقی داشت و توانست به فروش ۲۰۶ میلیون دلاری دست پیدا کند.

وین دیزل در کنار پل واکر فقید در نخستین قسمت از مجموعه سریع و خشمگین.

دیزل در ادامه و در سال ۲۰۰۲، در یک فیلم موفق دیگر بازی کرد. فیلم تریپل اکس (xXx) که در گیشه توانست به فروش ۲۶۷ میلیون دلاری دست پیدا کند.

با وجود موفقیت این دو فیلم، دیزل پیشنهاد بازی در قسمت دوم هر دو مجموعه را رد کرد و تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۰۴ در فیلم سرگذشت ریدیک (The Chronicles of Riddick) که اسپین‌آف فیلم تاریکی مطلق بود، به بازی بپردازد که این فیلم با وجود فروش ۱۰۷ میلیون دلاری، با توجه به بودجه بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری، تبدیل به یک فیلم شکست خورده شد.

در سال ۲۰۰۵، دیزل به بازی در فیلم کمدی The Pacifier پرداخت که این فیلم در گیشه کاملا موفق ظاهر شد و به فروش ۱۹۸ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

دیزل در سال ۲۰۰۶، نقشی کوتاه و افتخاری در قسمت سوم مجموعه سریع و خشمگین داشت و در سال ۲۰۰۸ به بازی در فیلم بابل پس از میلاد (Babylon A.D.) پرداخت که در گیشه به فروش ۷۰ میلیون دلاری رسید.

وین دیزل در کنار ژرار دوپاردیو در فیلم پس از میلاد.

در ادامه، دیزل به بازی در چند قسمت دیگر از مجموعه سریع و خشمگین پرداخت. قسمت چهارم این مجموعه در سال ۲۰۰۹ منتشر شد که به فروش ۳۵۹ میلیون دلاری دست پیدا کرد.

قسمت پنجم که با نام سریع ۵ (Fast Five) در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، با فروش ۶۳۰ میلیون دلاری، تبدیل به نخستین فیلم دیزل شد که بیش از نیم میلیارد دلار فروش می‌کند.

در سال ۲۰۱۳ نیز، قسمت ششم این مجموعه منتشر شد که مجددا در گیشه موفق بود و توانست به فروش ۷۸۹ میلیون دلاری دست پیدا کند تا یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال باشد.

با وجود عدم موفقیت تجربه قبلی، دیزل در آن سال مجددا به بازی در مجموعه ریدیک پرداخت که این فیلم که این بار با بودجه کمتری ساخته شده بود، عملکرد بهتری داشت و به فروش ۹۴ میلیون دلاری دست یافت.

وین دیزل در فیلم ریدیک.

در سال ۲۰۱۴، دیزل به عنوان صداپیشه شخصیت گروت (Groot)، در مجموعه نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy) حضور پیدا کرد که این فیلم در گیشه عملکرد بسیار موفقی داشت و به فروش ۷۷۰ میلیون دلاری رسید.

دیزل در سال ۲۰۱۵، در دو فیلم بازی کرد که فیلم آخرین شکارچی جادوگر (The Last Witch Hunter) با وجود فروش ۱۳۰ میلیون دلاری و با توجه به بودجه آن، نتوانست عملکرد موفقی در گیشه داشته باشد.

اما در ادامه قسمت هفتم مجموعه سریع و خشمگین با بازی وی منتشر شد که در گیشه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و با فروش ۱٫۵۱۶ میلیارد دلاری، سومین فیلم پرفروش سال و در مجموع موفق‌ترین فیلم این مجموعه شد.

وین دیزل در کنار پل واکر. واکر پیش از پایان فیلم‌برداری این فیلم درگذشت و از برادر وی برای تکمیل روند فیلم‌برداری فیلم کمک گرفته شد …

در سال ۲۰۱۷، دیزل در سه فیلم دیگر بازی کرد که هر ۳ در گیشه موفق بودند. ابتدا وی مجددا به بازی در مجموعه تریپل اکس پرداخت. فیلم بازگشت زندر کیج (Return of Xander Cage) که در گیشه به فروش ۳۴۵ میلیون دلاری دست یافت.

در ادامه نیز قسمت دوم مجموعه نگهبانان کهکشان با بازی وی منتشر شد که این فیلم در گیشه بسیار موفق بود و به فروش ۸۶۹ میلیون دلاری رسید تا هفتمین فیلم پرفروش سال شود.

در نهایت نیز نوبت به قسمت هشتم مجموعه سریع و خشمگین رسید. این فیلم که با نام سرنوشت خشمگین (The Fate Of The Furious) منتشر شده بود، مجددا در گیشه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به فروش ۱٫۲۳۶ میلیارد دلاری دست پیدا کرد تا به مانند نسخه قبل، سومین فیلم پرفروش سال لقب گیرد.

وین دیزل در کنار شارلیز ترون در فیلم سرنوشت خشمگین.

در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، دیزل در سه فیلم مختلف، به صداپیشگی در نقش شخصیت گروت پرداخت. دو قسمت پایانی مجموعه انتقام‌جویان (The Avengers) و البته انیمیشن رالف اینترنت را خراب می‌کند (Ralph Breaks the Internet‎) که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد.

وین دیزل در سال ۲۰۲۰، به بازی در فیلم نه چندان موفق بلادشات (Bloodshot) پرداخت. قسمت نهم مجموعه سریع و خشمگین که F9 نام دارد، جدیدترین فیلم دیزل است که به تازگی اکران خود را آغاز کرده است.

دیزل که اخیرا بازی در قسمت دوم فیلم آواتار (Avatar 2)؛ پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما را به پایان برده است، باید در قسمت‌های جدید مجموعه‌های نگهبانان کهکشان و سریع و خشمگین بازی کند.

در زندگی شخصی خود، وین دیزل از سال ۲۰۰۷، با پالوما خیمنز (Paloma Jimenez)؛ مدل مکزیکی می‌باشد. نخستین فرزند این دو در سال ۲۰۰۸، دومین فرزند در سال ۲۰۱۰ و سومین فرزند آنها نیز در سال ۲۰۱۵ به دنیا آمد.

وین دیزل در کنار شریک زندگی خود؛ پالوما خیمنز.

دیزل نام فرزند سوم و دختر خود را پائولین گذاشته است. این نام به یاد پل واکر فقید گذاشته شده است. دیزل تا قبل از وفات پل، دوستی بسیار نزدیکی با وی داشت.

دیزل که تاکنون در چندین بازی ویدئویی حضور پیدا کرده است، یک گیمر است و البته به انجام بازی سیاه‌چال‌ها و اژدهایان (Dungeons & Dragons) نیز علاقه بسیار زیادی دارد.

برادر دوقلوی غیر همسان وی که پل نام دارد، تدوین‌گر است. علاوه بر برادر دوقلوی خود، وی همچنین یک خواهر و یک برادر کوچک‌تر و ناتنی نیز دارد.

دیزل دوستی بسیار نزدیکی با میشل رودریگز (Michelle Rodriguez)؛ همبازی خود در مجموعه سریع و خشمگین دارد.

مطالب جنجالی

Sorry. No data so far.

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.